Keresés

Részletes keresés

Mandras61 Creative Commons License 2020.01.25 0 1 8017

A 7/2-es könyv rajzai. Az 5/1-es könyvben is találtam egyet. Malév-export Tu-154B-2.

 

 

   

 

A rajzok alján olvasható 473-as gyári szám az LC Olgáé. Amikor ezt a könyvet kiadták, akkor még csak a HA-LCO és az -LCP volt ilyen, majd idővel, egy bulletin végrehajtásával az előzőleg gyártott gépek is ilyenek lettek: HA-LCA, -LCB, -LCE, -LCG, -LCH, -LCM és -LCN. (A HA-LCF nem, mert az nem lett B-2-es.)

 

A HA-LCM és -LCN ugyan gyárilag B-2-esek voltak, de eredetileg UVO volt VEM-72 helyett a másodpilótánál. Azért cserélték ki, hogy a két készlet ATC válaszjeladó (SzO-70) magasságjelei teljesen elkülönüljenek. Addig ugyanis a két UVO ugyanarról a számítóegységről kapta ugyanazt a jelet, és ez sértette az ICAO cat. II-es előírást.

Előzmény: Zsalu53 (8016)
Zsalu53 Creative Commons License 2020.01.18 0 0 8016

Segítségre lenne szükségünk. Az Aeropark gondozásába került a HA-LCA Tu-154-es repülőgép. A már elkészült külső festés után a pilóta kabint hoznák rendbe, ahova majd egy Tu-154-es szimulátor lesz beépítve. Nagyon kellene a Tu-154 Üzemeltetési Utasítás VII/2 könyv 1981-es kiadása, hogy a hiányzó műszereket pótolni lehessen, és a jelzőtablók is a megfelelő szöveggel a helyükre kerüljenek.

whoa Creative Commons License 2020.01.04 0 0 8015

Talán már linkelte valaki ezt a videót, de már vagy harmadjára nézem végig :)

https://youtu.be/EXbWC0Dm_Fk

 

Most is ez szól háttérben egy "458MB"-s giróblokk mentés/javítása közben :)

 

XANTIi Creative Commons License 2019.12.25 0 0 8014

Kedves Barátok!

Evvel a kis filmmel kívánok boldog Karácsonyt mindenkinek.

https://youtu.be/bV7nFXhL8QY

 

Tóni

whoa Creative Commons License 2019.12.12 0 0 8013

Kompresszoros-benzinbefecskendezős :)

Előzmény: Zsalu53 (8012)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.12.12 0 0 8012

Az új, nagyobb teljesítményű motor már a helyén. Reméljük a hatósági engedélyek is megérkeznek, és akkor már súlykorlátozás nélkül átélhetjük Bánhidi Antal műve által nyújtott repülési élményt. Ja persze, a Goldtimer alapítványnak addig még van bőven munkája rajta. :).

 

 

Zsalu53 Creative Commons License 2019.12.12 0 0 8011

Érdekes, hogy még a menetrend szerinti forgalomba állítás előtt járt nálunk a Tu-104.

(1956. július 9.)

Repülés 1961. novemberi szám B2 oldal.

Itt egy viszonylag jól karbantartott adatbázis, ahol lehet lajstromjelre keresni.

http://www.scramble.nl/sovdb.htm Van lehetőség az adatok pontosítására is, amit köszönettel vesznek.

Itt meg az adott típusra.

https://www.airhistory.net/info/soviet.php

https://www.airhistory.net/files/st/tupolev.pdf

Természetesen az adatbázis ingyen letölthető. Én a Li-2,  az Il-14 típusban, és más magyar vonatkozásúban működöm közre.

 

Előzmény: altset (8010)
altset Creative Commons License 2019.12.11 0 0 8010

Be kellene ülni néha a könyvtárba régi újságokat böngészni.

Sajnos nekem ez egy későbbi projekt a mostani sok meló miatt.

Például, ez a Tu-104 Tu-114 tranzakció számomra teljesen ismeretlen volt (eddig).

Előzmény: Mandras61 (8008)
Mandras61 Creative Commons License 2019.12.11 0 1 8009

Az a Tu-114-es, amelyet én láttam, az 1-es állóhely környékén állt, közvetlenül a Charlie gurulóút végénél. Azt a területet foglalta el. 1976. június 13-a volt, vasárnap. A hajtóműindítás után lassan, méltóságteljesen eldübörgött a főépület előtt, végiggurult az Alfán, majd a 31-es irányon szállt fel. A lajstromjele CCCP-76480 volt. (Remélem, jól írtam fel.) A festésmintája pedig még nem az 1973-tól szabványosított Aeroflot-arculatnak megfelelő volt, hanem még az azt megelőző.

 

Ez a Tu-114-es a Magyar Rádió és Televízió gyermekkórusát szállította Japánba egy három- vagy négyhetes hangversenykörútra. Hogy visszafelé is Tu-114-es hozta-e őket, nem tudom. Ha igen, akkor lehetett egy további szereplése is a típusnak Ferihegyen, de erről nincsen tudomásom. Jöhettek akár Il-62-essel is. Az erős zaj, főleg a mellső utastérben, nem lehetett kellemes hosszú órákon keresztül az énekkari gyerekeknek.

Előzmény: Zsalu53 (8003)
Mandras61 Creative Commons License 2019.12.10 0 0 8008

1959. június 4-én Hruscsov és Malinovszkij Tiranából utaztak hazafelé egy Tu-104-essel, amikor az útjukat Budapesten megszakították. Ezzel a 104-essel együtt repült a Tu-114-es prototípusa is, amely szintén Tiranában járt ekkor próbaúton, tehát két gép egyszerre, és ez utóbbi is leszállt Ferihegyen.

 

Ahogyan az a későbbiek során is lenni szokott, az akkori vezetőink is, Kádár és Münnich fogadták a nagyhatalom vezetőit a repülőtéren. Hruscsov meghívta Kádárt a Tu-114-es megtekintésére, még be is ültek, közben kedélyesen elnevetgéltek. Valahogy úgy, ahogy a koreai kedves vezetők mellett szokás. Kádár meghívására Hruscsov Magyarországon maradt néhány napig nem hivatalosan. 4-én Visegrádon jártak, 5-én egy dunai hajókirándulást tartottak.

 

(Amikor Clinton Taszárra érkezett C-17-essel, amúgy bejelentés nélkül, 1996. január 13-án, akkor Göncz és Horn is lóhalálában utaztak le, hogy még ott érjék, mielőtt elutazik. Mert gazsulálni mindig kell... ;-)

 

Két fényképsorozat létezik. Az egyiket 1959. június 4-én Papp Jenő készítette, ez a Kádáros-Hruscsovos „vidám” sorozat, a másikat 5-én Mikó László készítette, ez a Malévos lépcsős sorozat, amikor a hátsó ajtónál a Malév lépcsőjét toldották meg. A Tu-114-es június 5-én repült el, de előtte még egy másik 104-es is járt Ferihegyen, amely egy koreai vendéget vitt el. Kádár három napig látta vendégül Hruscsovot, aki június 6-án utazott haza egy Tu-104-essel, amikor a Tu-114-es már nem volt itt.

Előzmény: Zsalu53 (8007)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.12.10 0 0 8007

A szilveszter idején hideg napok vannak, az öltözetek más időszakra utalnak..

Előzmény: altset (8006)
altset Creative Commons License 2019.12.10 0 0 8006

A fotó Ferihegyen készült. Ez olyan biztos, mint ahogy holnap felkel a nap.

Kun Miklós történelmi filmsorozatába kellene belenézni, abban még az is szerepel, hogy 1956/57 szilveszter hajnalán Hruscsov a legnagyobb titokban Bp-re repült és ide rendelte a többi "elvtársi" ország vezetőit is. Sajnos a repülőgép típusáról a filmben nincs említés.

Előzmény: Zsalu53 (8005)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.12.10 0 0 8005

Lehet, hogy a fotó nem Ferihegyen, hanem, például Moszkvában készült.

Előzmény: altset (8004)
altset Creative Commons License 2019.12.10 0 0 8004

Valami honlapon hiányolod a forrást, miközben a forrást (a honlapot) te se nevezed meg. :-)

A hivatalos Tu-114 bemutató 1959. június 5-én volt Ferihegyen (MTI KO 9605/sorozat, nekem 29-ig van meg). CCCP L5611. Hátul egy Malév lépcsőre szerkesztett pótlépcsőn mehettek be az érdeklődők (sokan voltak állítólag), és elöl az itteni Aeroflot lépcsőre szerkesztett hosszabbító lépcsőn távoztak.

Kérdés, hogy ha Hruscsov nem Tu-114-essel (vagy valami hasonlóval) jött, akkor miért van lefotózva Ferihegyen a Kádárral, mit kerestek egy ilyen típus alatt, és akkor az mikor járhatott nálunk? Mert aztán rövidesen lecserélték Hruscsovot Brezsnyevre.

Tu-114-est én egyet láttam élőben (1970-es évek), az Kubából jött. Itt dobbantott tankolni, mert Moszkváig már nem bírta volna. Miután tisztáztuk a személyzettel a szakmai ügyeket (a szovjeteknél a hajózó-műszaki kapcsolat mindig is igen bensőséges volt), felmehettem a gépre. Elöl olyan kárpitozott fotelek voltak, mint nálunk a Tu-154-esekben az első osztályon, amíg be nem vezették a Comfort (Business) osztályt.

Ami viszont meglepett, hogy a fotelekbe gondosan be volt szíjazva pár marmonkanna. Elég nehezen jöttem rá, mi lehet bennük, de az egyik Kolja segített (igazi, nádcukorból készített rum). Szerintem ha lett volna nálam valami üveg, adtak volna belőle. Sikerült megnéznem a távozást is, félelmetes, ahogy indításkor a két hatalmas sróf elkezd ellentétes irányba forogni. Az orrfutó aknában volt egy hermetikus ajtó, az utazószerelő ott mászott fel egy kis összecsukható létrán, amikor már járt mind a négy dvigátyel (hajtómű).

Előzmény: Mandras61 (8002)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.12.10 0 0 8003

1958 áprilisában Hruscsovval CCCP-L5444 lajstromjelű Tu-104-es járt Ferihegyen, de korábban, 1956. július 29-én a 6 35 00 03 gyártási számú, CCCP-L5414 lajstromjelű Tu-104-es már járt itt próbaútja során.

Egy évvel később, 1959. június 5-én az 56 1 1 gyártási számú, CCCP-L5611 lajstromjelű Tu-114-es prototípus járt Ferihegyen. Aztán 1976 nyarán két alkalommal is. Amit Ferihegyen láttam, az Ogyesszából hozott tengerészeket látogatásra. Szépen felsorakoztak a 16-os állóhelynél. A második alkalommal, gondolom, amikor visszavitték őket, felszállás közben láttam Rákosszentmihályról. Valóban, a hangja fantasztikus volt. Más esetről nem tudok.

Előzmény: Mandras61 (8002)
Mandras61 Creative Commons License 2019.12.10 0 0 8002

Csak olvasgatok:

„1958-ban Hruscsov egy Tu-104 vassal érkezett Ferihegyre.”

 

Igen, ez így volt. Igaza van Syracusa-nak és mindenkinek, aki így gondolja. Ellentétben azzal, amit az egyik szakmai honlap állít, hogy ez egy „Tu-116-os (Tu-114D)” volt. Ráadásul „számos forrás” szerint:

 

 

 

 

(Csak mellékesen, a felső képet az MTI, az alsót Zsille Péter készítette. Ezek a forrásmegjelölések véletlenül lemaradtak a honlapról.)

 

Valójában az a repülőgép, amelyik 1958 áprilisában Hruscsovval itt járt, és amely kapcsán a lépcsőházas Aeroflot feliratú lépcsők kérdése felmerült ezen a topikon, a CCCP-L5444 lajstromjelű Tu-104-es volt:

 

 

 

Ferihegyen valóban megfordultak Tu-114-es repülőgépek is, de nagyon ritkán. Én csak két ilyen esetről tudok. Az első 1959. június 4-5-én történt, amikor a CCCP-L5611 lajstromjelű prototípus az egyik próbaútján tartózkodott Ferihegyen. Ez az eset széles körben ismert sok fénykép révén.

 

A másik esetnek pedig a szemtanúja voltam 1976 nyarán, amikor egy különjáraton volt itt. Döbbenetes egy madár volt. A hangja is és a látványa is. Szerencsém volt a felszállását is végignézni. Sem azelőtt, sem azután nem láttam Tu-114-est Ferihegyen.

Előzmény: Syracusa (7949)
Mandras61 Creative Commons License 2019.12.04 0 0 8001

A menetrend szerinti első Tu-104-es járat 1957. november 19-én közlekedett a CCCP-L5437 lajstromjelű repülőgéppel. A sajtó csak másnap, 20-án számolt be erről. Talán a lapzárta ideje miatt, vagy esetleg meg kellett várni a közlési engedélyt. Tehát nem 20-án történt. (főleg nem októberben)

 

 

Fotó: MTI__EV19571119021, Keleti Éva. Az első járat repülőgépe indul haza november 19-én. A menetrend is ezt látszik alátámasztani, mert keddi napokon (2) szerepel benne a Tu-104-es, november 20-a pedig szerdára esett.

 

 

Az október 15-ei „technikai repülés” is kétséges. Nem lett volna semmi értelme, mert számos alkalommal járt már itt Tu-104-es repülőgéppel a szovjet üzemeltető a járatnyitás előtt is.

Előzmény: Syracusa (7962)
Mandras61 Creative Commons License 2019.12.04 0 0 8000

Nagyon ügyes! A bekötés is, a megvalósítás is. Anno egy nagyméretű UPG-53-as asztal szolgált erre a célra, amely a folyamatosan változó bedöntéseken és bólintásokon kívül még körbe is tudta forgatni a pörgettyűs berendezést egy tetszés szerint beállított szögsebességgel. Olyan nehéz volt, csak két ember tudta vinni, kb. 50 kg-os. Fel lehetett rá szerelni a műhorizontokon kívül a nagy 458-as adót, CGV-t, MGV-t vagy GA-t is.

 

Ennél kisebb méretű asztal is létezett, az csak körbe forgott, és fel lehetett vinni a fedélzetre pl. robotpilóta ellenőrzéséhez (UPG-48). A nagyméretűnek is lett olyan változata, amely „csak” körbe forgott (UPG-56).

 

 

A fényképeken egy 56-os és egy 48-as asztal látható, az 53-asról nem találtam, de ez hasonló kinézetű volt az 56-oshoz. Az előbbi éppen egy EUP-53-as elfordulásjelző keretével van felszerelve, az utóbbi pedig a HA-LBI lajstromjelű Tu-134A fedélzetén látható egy ellenőrzés alkalmával, amikor a robotpilóta BDG-10-es szögsebességadóját szereltük fel rá. Csatlakoztatva a padló alatti műszaki rekeszben van.

Előzmény: whoa (7992)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.12.02 0 0 7999

Természetesen tőlem is beszerezhető.

Zsalu53 Creative Commons License 2019.12.02 0 0 7998

Ma, a hosszas csengetések után, sikerült egy viszonylag közeli „őslakós” hölggyel találkoznom. Ő 1956-ban született, tizenöt éves lányka lehetett akkor. Neki nem rémlik, hogy lett volna ott egy repülőgép. Abból az időkből csak arra emlékszik, meg volt tiltva neki, hogy este fele a park bozótjai fele járkáljon, mert a lányoknak akkor ez a terület nem volt „biztonságos”.

A 70-es évek elején én is kijártam Ferihegyre repülőgépeket csodálni. Már nem volt Malév Il-14-es, csak két románnal találkoztam az akkori 22-es és 23-as állóhelyen. Jó rálátás volt a teraszról. Az egyik egyedi festésű volt. Egy másik alkalommal a CSA Avia 14-es látogatott oda, a 25-ös helyen parkolt.

 

A 93-as autóbusszal közlekedtem, de nekem nem volt szerencsém a HA-MAB repülőgépet meglátni. Tehát az állás 2:2.

Előzmény: Mandras61 (7991)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.12.02 0 0 7997

Az tény, hogy a repülőgépet elégették, erről az esetről a nyugdíjas találkozón a kollégák is meséltek történeteket. De Hamster és Mandras61 szerint, ha pár napra is, a Szemeretelepnél lévő parkban is megfordult. A jelen állás 2:1.

Remélem hamarosan találok egy „őslakóst” aki pontot tud tenni majd az ügyre.

Előzmény: altset (7996)
altset Creative Commons License 2019.12.01 0 0 7996

A HA-MAB már 1969. szeptember 4-én is oldalkormány nélkül állt a hangárban (ez volt az első munkanapom). Ha szemből néztük a hangárt, a bal sarkában. Már korábban lecserélték egy másik gépre, mert ekkor már nem volt üzemelő „vásznas” kárpitos műhely a Malévnél, nem úgy, mint az RNA-nál (később RSZ), ahol ez sokáig működött. Valamelyik eladásra szánt gépre került át.

Ha nem 1970, akkor 1971, de az is biztos, hogy csak egy póló volt rajtam, amikor megpróbáltam valahogy kimenteni a törzs tetején ülve a navigátor kupolát a megsemmisítés elől egy fedélzeti baltával, de a felénél feladtam. Egy URH antennát sikerült végül megszereznem.

A HA-MAB soha egy percre nem hagyta el a repülőtér területét, mint korábban írtam, a kivontatás és fűre ültetés után újra fel kellett emelni, a futókat kipiszkálni (és rögzíteni - a helyzetzár mechanikus, nem hidraulikus), majd elvontatták a „kocsedóra” a kerítés közelébe, a későbbi hajnali felgyújtásra. A hajnali vonatokkal nem számoltak, ezért ment még aznap Lénárd György vezérigazgató a szőnyeg szélére, valószínűleg több hivatalba is. De ezt még megúszta, mint ahogy az 1971-es két katasztrófát is. Csak 1975 végén tették lapátra, de ez egy másik történet.

Előzmény: Zsalu53 (7995)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.12.01 0 0 7995

A kiállított Li-2-es repülőgépek vásznas felületeit idővel fémlemezesre cserélték, hogy esztétikus maradjon.  Lehet ez is magyarázat miért nincs a HA-MAB oldalkormánylapja a helyén. A csűrők és magasságiak is lehetek leszerelve e célból, de ez a fotókon nem meghatározgató. Az Aeropark Il-14-es vásznas felületeit is lelemezelték.

 

Előzmény: Mandras61 (7991)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.11.29 0 0 7994

Hétfőn, ha korán végzek, teszek egy próbát. Remélem találok valakit abból az időből.

Előzmény: Mandras61 (7991)
XANTIi Creative Commons License 2019.11.29 0 0 7993

Gyönyörűek! El kell tenni pár ilyen csodát emléknek.

Előzmény: whoa (7992)
whoa Creative Commons License 2019.11.29 0 0 7992

Egy kis mókázás műhorizontokkal :)

https://youtu.be/zYsYaa_dnYA

Mandras61 Creative Commons License 2019.11.29 0 0 7991

Hogy laknak-e még ott őslakosok, nem tudom. Hogy van-e fényképük, azt sem tudom. Nekem nincsen, mert annak idején még nem volt fényképezőgépem. Viszont régi bejegyzéseket olvasgatva találtam az alábbira Hamster tollából a Mentsük meg az Il-18-ast! topikban, a 712-es bejegyzésben:

 

A „Családból mesélte valaki, hogy még a mai Skanzen előtti időkben egy Il-18-as állt kint a gyorsforgalmi mellett, még az 1-es terminál és a város közt, valamelyik felüljáró után egy zöld placcon. Tényleg volt ilyen?” (Az kiemelés tőlem.)

 

 

 

Érdekes visszaemlékezés. Megengedve, hogy egy családtag nem tudja, hogy mi a különbség egy Il-18-as és egy Il-14-es között, feltételezem, hogy az illető ugyanazt látta, amit én. Csak éppen nem ismerte a típusokat.

Előzmény: Zsalu53 (7989)
Zsalu53 Creative Commons License 2019.11.25 0 0 7990

Elkezdődött a HA-LIX éves karbantartása.

 

Zsalu53 Creative Commons License 2019.11.24 0 0 7989

Mint korábban a 7912-es hozzászólásban írtam, a tűzoltóknál sem találtam az eseményről dátumot. Sokan emlékeznek az égetésről, de az időpontban ők is bizonytalanok. Talán Szemeretelep környékén még található olyan "őslakós", aki emlékezhet rá, netán fényképe is lehet. Abban az időben még nem volt SRA, a repülőgép ki- és visszavontatása nem lehetett gond.

 

Előzmény: Mandras61 (7988)
Mandras61 Creative Commons License 2019.11.23 0 0 7988

Egy évforduló kapcsán.

 

49 évvel ezelőtt járt először Tu-154-es repülőgép a Ferihegyi repülőtéren. Ez a CCCP-85006-os lajstromjelű példány volt, és bemutató céljából érkezett. A KPM és a Malév illetékesei ekkor megtekintették a repülőgépet, majd idővel döntöttek arról, hogy vásároljanak-e a típusból. Mint tudjuk, igen. Szerintem jól döntöttek.

 

A bemutató 1970. november 23-án történt. (Tévesen 13-a olvasható számos helyen: Aeronews, onnan Aeropark-LKK, AIRportal.) A napilapok november 24-én számoltak be az eseményről, lásd pl. az Észak Magyarország aznapi cikkét, majd egy képes beszámolóját 26-án:

 

 

Az MTI egy hosszú, kb. 40 fényképből álló sorozatot készített ekkor, a Közdok pedig egy filmet forgatott a repülőgépről, amely a Közlekedési Filmhíradó 1971/17-es számában tekinthető meg. A Repülés című folyóirat 1971 januárjában közölt egy rövid hírt a bemutatóról:

 

 

Megkerestem a fényképek jogtulajdonosát, hogy a felső képet feltennék-e a honlapjukra jó minőségben. Megtették. (Így már mindenki láthatja ezt a Tu-154-es történelmi eseményt.) Két képet tettek fel a sorozatból, az egyiket most csatolom ide. (MTI-fotó F__IS19701123008, Bara István.)

 

 

Az illő megemlékezés után pedig álljon itt ennek a fényképnek egy részletnagyítása tőlem, amellyel átevezhetünk egy másik témára. Ez a kép ugyanis nem csak a Tu-154-es, hanem a háttere miatt is érdekes.

 

 

Ezen látható, hogy a HA-MAB lajstromjelű Il-14-es ugyanott és ugyanúgy áll, ahogyan 1970. június 2-án is állt. Szerintem azóta onnan meg sem moccant. Sem a Bravo gurulóút mellé nem vontatták el, sem pedig el nem égették 1970 nyár végén.

 

November 23-án már kabátos idő szokott lenni. Kifejezetten jó, augusztusi-szeptemberi idő legközelebb 1971 második felében lehetséges. (Az Il-14-es típusismertető füzetben 1972-es évszám szerepel.)

 

Tehát továbbra is maradt a kérdés (legalábbis a kétkedők számára), hogy hol volt a Malév utolsó Il-14-es repülőgépe 1971 nyarán.

Előzmény: altset (7913)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!