A felirat - gondolom - csak arra vonatkozik, hogy a szerencsétlen utas ne akarjon a bezárt váróba bemenni, hanem használja az esőbeállót.
A vonatok - tudtommal - mindig a túloldalra érkeztek, tehát az utolsó kocsi mindig "kiment" az úttestről (max nagyon hosszú, szalkai irányba igyekvő személynél lóghatott rá az úttestre, vagy az épület elé). Nyírbátor felé meg már eleve korábban megállt a mozdony.
Mindenképpen érdekes ennek a megállóhelynek a kialakítása. Nem bírom felfogni, hogy amikor felújították a vonalat a 60-as évek körül, és - gondolom - akkor épült ez a mostani állomásépület, vajon miért nem rakták át a túloldalra.
Szerintem annyit jelent, hogy korábban az épület előtt álltak meg a vonatok, de néhány éve (az épület ablaküvegén láttam 2007-es menetrendet) valamiért a jelenlegi helyen állnak meg a vonatok. Lehet, hogy a vasutallomasok.hu szerkesztői tudnak ebben segíteni. Konkrétan arra gondolok, hogy a megállóhely főképét az egyik szerkesztő készítette 2008-ban, és lehet hogy akkortájt lépett életbe ez a változás.
Értem, így már világos. Valahányszor arra járok, nekem is mindig eszembe jut ez a faramuci kialakítás, és göngytyúkként csapok le bármi apróságra, ami felfedhet valamit a kialakítás furcsaságát illetően :) Egy időben úgy véltem, az őskorban az első vágány talán még az útátjáró előtt kitért, és már 2 vágány ment át az úton, mert elég sok hely volt a vágány és a felv. épület között, de ez aligha volt így.
Azt vettem ugyanakkor észre, hogy a sín mellett lévő, betonaljakból kialakított perem (peronnak nem nevezném, nem tudom, mi a hivatalos neve) az épület előtt is ott van, pedig elvileg ott nincs le-felszállás. Hogy ez jelent-e bármit is, azt nem tudom.
Ezen a dolgon én is gondolkoztam már, hogy miért van az épület a másik oldalon, miközben a megálló nem ott van. Egyszer, amikor segélygép jött a vonatom elé, mert döglött a mozdony, akkor a vezér az épület előtt állt meg és a kalauz úgy szólt neki, hogyn em ott kell megállni, hanem az út túloldalán. :)
A vasutallomasok.hu-n böngészve fedeztem fel ezt a képet. Sok érdekesség nincs rajta, Nyírcsászári megállóhely épülete, de az aláíráson megakadt a szemem.
A "korábban itt álltak meg a vonatok", és a képen az épületet látjuk, előtte a sínnel. A megállóhely épülete ugyebár az úttest egyik oldalán van, a megálló vágánya (korábban vágányai) meg a másikon, a peronnal. (Ez mondjuk nekem magas, hogy ebben a formában hogy sikerült ezt odaalkotni, nem lett volna egyszerűbb a másik oldalra, némi pluszt töltéssel? Egyáltalán, régen, amikor volt szolgálat, a menesztés hogy ment? A forgalmi szolgálattevő egyszerűen átsétált az úttesten, és onnan menetsztett?
Régebben volt egy másik vágány is, a néhai első, amit elbontottak. Sőt, anekdotából egy harmadikat is hallottam, egy "legelső" rövid rakodóvágányt, de lehet, csak népmese kategória.
Múltkor láttam Nyíradonyban, hogy Nagykálló felől jött egy TVG. Pályabejáráson lehetett? Érdekes, hogy a bejárati jelző vonóvezetéke el van szakadva már egy ideje és nem is foglalkoznak vele.
A "régi" nyíregyházi állomási hangulat... Sehol egy magasperon! Ha csúcsforgalom volt az állomáson, akkor szinte karnyújtásnyira álltak egymástól a szerelvények, közöttük zsúfolódott a tömeg például a műszakváltás utáni időszakban.
Jó látni ilyen régi fényképet. Ha találtok még ilyet, tegyétek fel!
Ez a csonkavágány vajon hová vezetett? Azon az oldalon van, ahol most a terményszárító meg valami panzió van, de ezek aligha voltak meg a háború előtt . . .
Nem semmi, a ma tök kihalt helyen régen milyen élet volt (forgalmi szolgálat, jegykiadás, büfé). Én már csak annyira emlékszem, hogy gyerekkoromban, amikor erre utazunk, volt jegykiadás, aztán megszűnt, a hely meg egyre kihaltabb lett. Meg mintha cukorréparakodás is lett volna.
A harmadik vágányról nem hallottam soha semmit, nekem teljesen új, hogy egyáltalán létezett. Vajon akkoriban csináltak ezekhez a vágányokhoz váltóállító bódékat is, legalább az állomás távolabbi végébe? (mint Kállósemjénben).
Létezett itt egy műtrágya-gyártó vagy keverő telep is, az iparvágánya a teljesen lebontott nagy betonplacc mellett most is megvan . Régen tele volt a hely sárga nagy tartályokkal, teljesen máshogy nézett ki.
Máriapócs állomáson az eredeti állomásépület a mai méretét 1909-1910-ben nyerte el, amikor kb. 33 négyzetméterrel bővítették az első 1887-es állapothoz képest.
Mivel Máriapócs jelentős búcsújáró hely, ezért időszakosan nagy forgalmat generált. A meglévő váróhelyiség ehhez nem volt megfelelő, ezért a Görögkatólikus egyház 1933-ra építtetett az állomáson egy fedett csarnokot, melyet búcsúk idején mint várótermet használtak, máskor lezárták. Ez az a boltíves váróterem, amely építészetileg teljesen különbözik a vonal többi vasúti épületétől.
A későbbi átalakítások során a régi felvételi épületből lakóházat alakítottak ki. Az újabb épület mellé építették egyik oldalról a forgalmi irodát, másik oldalról a WC-t. Ez lett a két részre osztott váróterem, ahol a nagyobbik részben Utasellátó büfé is működött a 70-es, 80-as években.
Az állomás három vágánnyal rendelkezett, de a harmadik vágányt kb. a 60-as évek végén, a 70-es évek elején elbontották.
Ettől kezdve már csak megálló-rakodóhely minősítést kapott.
Igen, akkor kapott egy felújítást Máriapócs. Az eredeti állomásépületet, amely szolgálati lakásként üzemelt a 80-as években, váróteremmé alakították és jegykiadó, információs helyiségeket is létesítettek itt. A forgalmi irodával egybeépített "új" várótermeket is felújították, magasperont kapott a második, átmenő vágány. Néhány év után a karbantartás hiánya miatt 2006, 2007-ben már így nézett ki a megállóhely:
Ma már egy kicsit jobb a helyzet, néha erre is eljut a gyomírtó szerelvény.
A 113-as vonal mellett lakom, látom a leépülését. Tudomásom szerint csörgős inga nem járt a Nyíregyháza-Nyírbátor közötti szakaszon, de az M41 2131, 2132, 2133, 2134, 2135, 2153 gépek Nyiregy és Szalka között 4-6 kocsis szerelvényekkel a 90-es évek elejéig közlekedtek. MD és Bz is előfordult ekkor, főként Nyíregyháza és Nyírbátor között egy dél körüli fordulón.
Teherrel két nyiregyi M44-es ( 081, 211 ami a második prototípus gép), majd a szállítási igények csökkenésével szintén a nyiregyi M32-es mozdonyok mozogtak.
Ahogy csökkent az utasforgalom (nőtt a párhuzamos buszjáratokon utazók száma), már csak egyre rövidebb Bz-k közlekednek erre. Nem csoda hogy kevés az utas, hiszen a vonatok sebessége nagyon alacsony. Szerintem a pályafenntartásra semmit sem fordítanak. A sinek mozognak az elkorhadt talpfákon, a leerősítő csavarokat kézzel ki lehet emelni a helyükről.