Vannak gyári kitek amik direkt benzines generátorokhoz vannak gyártva ... pl. ezen a videon is egy ilyen van: Generator with natural gas de van sok más video/leírás róla a neten ...
Nos, találtam egy árat egy angol oldalon a lenti panda-ra... 2 milla.... inkább építek... :) Persze kíváncsi leszek mit ír a hazai forgalmazó, de csodát nem várok... :)
Én meg vadászgatok, és kíváncsiságból rákérdeztem a forgalmazónál a panda szerkentyűre is (lenti link) had essek hanyatt az árától ... " merthogy erre szinte csak a gázszett kellene, és kész is"... :)
Tudomasom szerint a diesel motorok tengelyre atvitt ereje a bevitt energia 40%-at teszi ki, mig az Otto motoroknal csak 25%. Valojaban az egyik fo ok ez volt a valasztaskor, a masik pedig az, hogy a benzint nem lehet sokaig tarolni, mig a gazolaj barmeddig elall es a novenyi olajjal 1:1 aranyban keverheto. Ha meleg a motor, akkor egyenesen is adagolhato. A harmadik szempont pedig az volt, hogy nekem inkabb a villanyra van szuksegem mintsem a melegre. A negyedik, hogy az uzemeltetese olcsobb. Ipari uzemre van tervezve, igy 3000 uzemorat kikellene birnia javitas nelkul. 100 orankent olajcsere es szelep ellenorzes.
Irodalmi adat szerint a diesel olaj "energiatartalma" 9,7 kWh/liter, azaz ha a lenti adatok nem csalnak, akkor
1,5 liter diesel kb 14,5 KWh "energiasűrűségű", amiből ezek szerint 4,5 kWh-t tud előállítani elektromos áram formájában. Ez hatásfokban 31% körüli érték (amiből feltehetően kb. 35-40% lehet a motor, és 75-80% lehet a generátor ????!!!!), ami nagyon jó, de figyelembe kell venni, hogy a 4 ütemű benzines otto mocik hatásfoka - működési paramétereikből adódóan - ennél rosszabbak, vagyis egy benzines agregátornál ez az érték valóban inkább 20-25% körüli érték lenne... vagyis szuper generátort kell találni! :)
Apropo: mennyire érzékeny a géped a diesel minőségére? Növényi olaj, használt/szűrt sütőolajjal próbáltad már etetni?
Valami nem kerek. Az én értelmezésem szerint, ha egy 10 kW-os névleges teljesítményű benzinmotor hajt egy 5 kW-os generátort, az nem azt jelenti, hogy 50% lesz a hatásfok, hanem azt, hogy 50 % lesz a benzinmotor teljesítménykihasználtsága.
Az en dieselem tartosteljesitmenyen 6,56kW-os, 4,5kW aramot termel es 1,5l gazolajat fogyaszt egy orara. 100 orankent kell olajat cserelni, szelepeket ellenorizni es olajozni .
Érdekes a dolog, mert találtam inót olyanról, amelyikben a motor 6,5 lovas és emellett 2 kw- folyamatos teljesítményt ad elektromos áramként, míg ugyanilyen telj. motorral egy másik 2,8 kw-ot!!!! Vagy 30% különbség... nem mindegy... persze a fogyasztását nem tudom... de pl. a kis Güde meg 1,2kw-os motorral tolta a 900W áramot ... hmm... az mindjárt sokkal jobb...
Na mindegy, azért is írtam a hosszúság végén, hogy ez kulcskérdés: milyen hatékonyságú a generátor, az sok mindent meghatároz... Itt pl. elég jók vannak, ezen dolgozni sem kellene sokat... :)
Nem a generátorral van a gond, ha egy villanymotor tudja a 90%-ot, akkor az is, meg ha mondjuk 50 %-on lead 5kWot, akkor másik ötöt el kellene tudni disszipálnia, a fizikai méretei sem teszik lehetővé, hogy ennyi hulladékhőtől megszabaduljon.
Mégis neked van igazad, ezek a kis áramfejlesztők, összességében... legalábbis a fogyasztási adatok alapján nem tudnak többet 20-25%-nál. (2,5 l/ó benzin -> 6 kVA, 4,5 kW)
Utánaolvasgattam kicsit, valóban némelyik(a legtöbb?!) tudja a 90% vagy afelettit is... kérdés, a mezei agregátorokban (vagy éppen a fél ipari gépeknél) milyenek vannak ? :)
Ok, akkor ha lehet 90% hatásfokkal számolni, akkor rendben, akkor tényleg sokkal szebb értékek jönnek ki! Csak a neten utánaolvasva akkor lehet pont rossz anyagot találtam, ott azt írták, a hagyományos generátorok hatásfoka 60% alá esik adott hőfok és egyéb paraméterek mellett (mármint a mechanikus energia->elektromos energia konverzió) és ebből arra gondoltam, hogy ez üzemközben lehetséges is... azért számoltam 50%-al, de ez 90% lehet simán akkor nagyon jó a helyzet ... :) :) :)
Azt hiszem csak lehet valami félreértelmezés a hatásfokkal. A generátor hatásfoka 90% fölötti, kivéve a sokpólusú invertereseket, ahol némileg kevesebb. Az összes hatásfok 30% körüli benzinesnél. (A motor/generátor teljesítmény inkább arról adhat tájékoztatást hogy névleges teljesítménynél a motor mennyire van kiterhelve.)
A hatásfokot egyébként ki tudod számolni a fogyasztásból.
Csakis a 100%-os hőhasznosítás esetével kell számolni, máskor nem érdemes üzemeltetni.
Apropo... számolgattam egy kicsit... bocs, hosszú lett de legalább nem kell többet számolnom mostanság, csak innen behelyettesíteni.... :)
Mi van akkor ha megépíti az ember ezt a rendszert, és elkezdi üzemeltetni földgázról, és a kapott hőt nem hasznosítja, csupán az áramot....
A következő adatokkal számoltam:
--- 1 m3 földgáz = 34 MJ = kb. 120 Ft --- 1 kwh egyenértékű 3,6 MJ-al --- 1 kwh elektromos áram (nappali) kb. 45 Ft --- Átlagos agregátor hatásfok - igyekeztem széles palettáról gyűjteni (2,1kw generátor/5HP motor (3,66kW), 2kw generátor/6,5HP motor (4,77KW), 900W generátor/1,6HP motor(1,2kW)) adatok alapján a generátor rész hatásfoka legyen kb. 0,5, amire jön még az Otto motor hatásfoka gázüzemben, ami lehet pl. 30%, akkor kapjuk az eredő kb. 0,15 -ös hatásfokértéket!!!!
Vagyis ha azt nézem, akkor 34 MJ elektromos áram (nappali) Ft-ban kifejezett értéke a szolgáltatótól vásárolva: 34/3,6*45 = 425 Ft
Ugyanez gázüzemű agregátorral megtermelve: 120/0,15=800 Ft.
Vagyis az általunk kínkeservesen megtermelt elektromos áram drágább lesz, mint amiért a szolgáltatótól vesszük!
De ha már hasznosítjuk a keletkezett hőt is, akkor a következő lesz a helyzet egy, a számolás egyszerűsége miatt 100% hatásfokú gázkazánban történő elégetéshez képest:
1, Tegyük fel, hogy a keletkező hő 50%-át tudjuk hasznosítani:
-- Akkor gázkazánunkban a 120Ft-ért megvásárolt 1 m3 gázból kapunk 34 MJ hőenergiát, ami ténylegesen 120 Ft értékkel bír
-- Ha 1 m3 gázt elégetünk az agregátorban, akkor kapunk 34*0,85*0,5 = 14,45 MJ hőenergiát (51 Ft) és 34*0,15/3,6 = 1,42 kWh elektromos energiát (63,75 Ft), azaz összesen 115 FT!
-- vagyis ebben az esetben kb. ugyanott vagyunk, mintha nem csináltunk volna semmit... de volt a beruházás oldalon egy nagy minuszunk... :) mindezt úgy, ha minden hőt és elektromos energiát felhasználunk!
--- ha ezt az elektromos áramot arra használjuk fel, hogy üzemeltessünk vele egy 3-as COP-vel rendelkező hőszivattyút, akkor viszont tisztán a fűtés hatékonysága 0,85*0,5 + 3*0,15 = 0,875 azaz ez nem éri meg, közel 15% minuszos lenne!
2, Tegyük fel, hogy a keletkező hő 75%-át tudjuk hasznosítani:
-- Akkor gázkazánunkban a 120Ft-ért megvásárolt 1 m3 gázból kapunk 34 MJ hőenergiát, ami ténylegesen 120 Ft értékkel bír
-- Ha 1 m3 gázt elégetünk az agregátorban, akkor kapunk 34*0,85*0,75 = 21,675 MJ hőenergiát (76,5 Ft) és 34*0,15/3,6 = 1,42 kWh elektromos energiát (63,75 Ft), azaz összesen 140,25 FT!
-- vagyis összességében kb. 15%-ot nyerünk a fűtési és elektromos áram kombinált felhasználása során, ha minden hőt és elektromos energiát felhasználunk!
--- ha ezt az elektromos áramot arra használjuk fel, hogy üzemeltessünk vele egy 3-as COP-vel rendelkező hőszivattyút, akkor viszont tisztán a fűtés hatékonysága 0,85*0,75 + 3*0,15 = 1,0875 azaz közel 10% plusszt jelent (kondenzációs kazán hatásfok kb.... ?!)
3, Tegyük fel, hogy a keletkező hő 90%-át tudjuk hasznosítani:
-- Akkor gázkazánunkban a 120Ft-ért megvásárolt 1 m3 gázból kapunk 34 MJ hőenergiát, ami ténylegesen 120 Ft értékkel bír
-- Ha 1 m3 gázt elégetünk az agregátorban, akkor kapunk 34*0,85*0,9 = 26,01 MJ hőenergiát (91,8 Ft) és 34*0,15/3,6 = 1,42 kWh elektromos energiát (63,75 Ft), azaz összesen 155,55 FT!
-- vagyis összességében kb. 30%-ot nyerünk a fűtési és elektromos áram kombinált felhasználása során, ha minden hőt és elektromos energiát felhasználunk!
--- ha ezt az elektromos áramot arra használjuk fel, hogy üzemeltessünk vele egy 3-as COP-vel rendelkező hőszivattyút, akkor viszont tisztán a fűtés hatékonysága 0,85*0,9 + 3*0,15 = 1,215 azaz kb. 20% plusszt jelent!
4, Tegyük fel, hogy a keletkező hő 100%-át tudjuk hasznosítani:
-- Akkor gázkazánunkban a 120Ft-ért megvásárolt 1 m3 gázból kapunk 34 MJ hőenergiát, ami ténylegesen 120 Ft értékkel bír
-- Ha 1 m3 gázt elégetünk az agregátorban, akkor kapunk 34*0,85*1,0 = 28,9 MJ hőenergiát (102 Ft) és 34*0,15/3,6 = 1,42 kWh elektromos energiát (63,75 Ft), azaz összesen 165,75 FT!
-- vagyis összességében kb. 40%-ot nyerünk a fűtési és elektromos áram kombinált felhasználása során, ha minden hőt és elektromos energiát felhasználunk!
--- ha ezt az elektromos áramot arra használjuk fel, hogy üzemeltessünk vele egy 3-as COP-vel rendelkező hőszivattyút, akkor viszont tisztán a fűtés hatékonysága 0,85*1,0 + 3*0,15 = 1,3 azaz kb. 30% plusszt jelent!
---------------------------
Persze itt lehet sokat variálni a számításokon (sőt lehet én is elszámoltam valamit, de bízom benne nem), illetve pl. egy generátor maga is lehet jóval nagyobb hatásfokú, ami mindenképen dobhat a számításokon relatíve sokat!!!
Egy biztos! Az nagyon látszik, hogy iszonyatosan sok múlik azon, mennyire tudjuk megfogni a hőt a hőcserélőkön!!! Az a kulcsa az egésznek!!!
A másik ami szembetűnő, hogy a kapott elektromos áram hőszivattyúval történő felhasználásra fűtésre nem dob olyan nagyot a hatékonyságon, mint várható lenne... az azonban elgondolkodtató, hogy a legutolsó esetet figyelembe véve, ahol 100% körüli a hőhasznosítás (ne feledjük, ez kondenzációs elven lehetséges) és esetleg az agregátor generátor része 50% helyett 75%, vagy akár szélsőséges esetben 90% is lehet, akkor sokkal komolyabb értékeket kapunk mind a vegyes (hő-áram, rendre 1,64 illetve 1,91) , mind a tisztán hő teljesítmény( rendre 1,76 illetve 1,81) hatásfok értékeire!!!!!!
Szóval összefoglalva a dolgokat:
2 fő szempont az ami meghatározza a projekt kimenetelét hatásfok/teljesítmény vonalon:
1, generátor hatásfoka 2, hőhasznosítás hatásfoka
És ezekből az előbbi az ami arányait tekintve sokkal nagyobb mértékben beleszól a dolgokba...
Hát igen, ebben a betervezett élettartam kérdésben igazad lehet, bár gyanítom ebbe belefuthatunk akár egy agregátor esetében is ... sajnos... talán ipari kivitelnél kevésbé...
Nekem is van pár ötletem a levegő víz hőcserére a hengerfejről, nem is jelenti nálam a fő problémát, hanem annak a hatásfoka, illetve az így megváltozó fengerfej/henger/és környéke üzemi hőfoka... kizártnak tartom, hogy ezt annyira le lehessen tolni, mint közvetlen vízhűtéssel... ráadásul az agregátorok nagy része eléggé kompaktra van építve ahhoz, hogy a szabadon maradó részek akadálymentes környezeti hőfokú levegőárammal kellőképpen üzemeljenek, de mi van ha mi már eleve 70Ckörüli levegőt szívunk/fújunk át rajta... (pl. az autót is ha megnézem, nyáron nagy melegben alapjáraton állok a dugóban... iszonyatosan dolgozik a venti a pl. 40C-os bejövő levegő pont elég neki.... de ha kint 20C akkor ilyen nincs... és ez csak 20C differencia.... itt ha a célhőfok pl. 60C (raditátoros rendszerre), az még 20C differencia... nem tudom, tényleg ki kellene próbálni, addig csak agyalás.. :) ).
Oh. A kipufogógáz hőcserélőről meg is feledkeztem.
A motorélettartam fogós kérdés. Egy régi típusnál igazat adnék, de manapság úgy meg tudnak tervezni egy csapágy-, szimmering-, stb. élettartamot, hogy a garancia lejárta után két héttel egyszerre esik szét az egész. Volt már ilyenekhez szerencsém sajnos.
Hőcsere:
Önmagában a levegő víz hőcsere könnyen megoldható lenne, ha a hengerfejről elegendően forró levegőt tudnánk kinyerni. Erre van egyszerű megoldásom.
Értem mire gondolsz, a bajom még mindig azzal van csak, hogy meg lehet-e valósítani a kellő mértékű hőcserét a levegős-víz rendszerben... mert valamennyire biztos meglehet, de ha ez nem elegendő a motornak a gyári méretezéséhez, akkor hiába veszünk 10ezer üzemórára méretezett motort, ha nincs a megfelelő hűtés biztosítva neki, akkor az sokkal kevesebbet fog menni... Amúgy maradva a robogós példánál, szerintem azért nem mérvadó az, hogy egy robogómoci gyárilag pl. csak 1000 üzemórára van méretezve, és 100-anként kell szervizelni, mert az a "robogós használatra" igaz. Egy generátorban nincs dinamikusan változó terhelés, fel le pörgetés, nagy számú környezeti paraméter változás stb. egyszerűen indítás van, majd utána egy kellemes, alacsony-közepes fordulatszámon történő járatás, és leállás ... véleményem szerint ilyen körülmények között egy ilyen motort sem kell szervizelni olyan sűrűn, és persze ebből is olyat kell választani, amihez van alkatrészellátás, ha mégis bele kell nyúlni... más kérdés, hogy mennyiért kapunk meg - ha már gyártásban gondolkodunk - egy ilyen egységet ... ez is utánajárást igényel...
a moduláris felépítéssel egyébként egyet értek, én a következőképpen képzelném el:
- vízhűtéses motor önindítási funkcióval (persze ha megoldható, ez mehet a generátor résszel is) gázszettel, vezérlő/monitorozó elektronikával (ez a legkomplexszebb, de ebben minden összetartozik erősen, kivéve talán az elektronikát) - kipufogógáz hőcsere egysége - belső levegő hőcsere egysége - egy víz-víz hőcserélő kisebb pufferrel a fűtési körrel történő összekötéshez - doboz
Bocs, hogy összevissza írogatok, ezek jutnak hirtelen eszembe...
Műszakilag kétségkívül egy vízhűtéses motor jelenti az optimális megoldást, de ez egy gyártástervezés esetén lehet igaz.
Ha moduláris egységekből próbálom összerakni, akkor olyan modulokat célszerű kialakítani, amik a kereskedelemben beszerezhetők, átalakítás nélkül könnyen összeállíthatók. Ekkor a léghűtés tűnik kedvezőbbnek. Mert: -A hőcsere közvetlen fizikai kapcsolat nélkül megvalósítható, tehát könnyebb az installáció. -Sokkal olcsóbb, mint a vízhűtéses változat, 50-100 ezer forintért kapsz alaptípust, akár komplett tartalékot is lehet spejzoni.
Nyilvánvalóan a motor a lelke, és a gyenge pontja a rendszernek.
Ha csupán egy demót akarsz összedobni, akkor nincs probléma, de ha használni is akarod, akkor nem mindegy, hogy egy kifejezetten tartós üzemre méretezett motort választasz, amit ezer óránként kell szervizelni, és tízezret bír, vagy egy gagyi quad motort, amit 100 óránként kell szervizelni, és összesen nem bír ezer üzemórát...
Más: Ha egy új, garanciális, gázüzemű aggregátor kb. 300 000 Ft, akkor érdemes mellé költségvetést készíteni, mennyibe kerül egy kiselejtezett motort nagyjavítani, hozzáép0teni generátort, stabilizátort, vezérlő elektronikát, érintésvédelmet, tartószerkezetet, kuplungot, gázszettet...
Nagyon jó, tetszik nekem is a megoldás, végülis hasonlót csinálnánk mi is, csak alapból gázzal, utána hogy mehet fagázzal is, csak plussz - nagyon jó - opció! :)
Na itt is látszik (linkelt anyag) hogy tényleg sima 4 ütemű motorban kell gondolkodni és kész... néztem, olykor ki lehet fogni néhány tízezer forintért komplett robogó motorrészt (önindító, 4 ütem, vízhűtés - a legjobb !!! ). Én ebből indulnék el... erre egy bontott generátor rész vezérléssel, és egy gázreduktor szett!!! Kb ezzel meg is van a lelke a dolognak!
Természetesen nincs egyedül üdvöz0tő megoldás, csak arra gondoltam, hogy a tapasztalatok az eml0tett feltételek mellett közkincsé válhatnak... :-)
Találtam egy gázüzemű agregátort, sajna viszont léghűtéses: http://www.masineria.hu/catalog/aramfejleszto-generatorok-gazbenzin-motoros-aramfejleszto-c-21_57.html?osCsid=qodi9ko19n2ejigrmmo3241tn4
Jó meglátás, hasonlóképpen gondoltam én is, bér bevallom én a prototipust - bármit ha fejlesztek - szívbaj nélkül buherálom össze, hogy az alapdolgokban, amiken el lehet csúszni/bukni még ne fürödjek be nagyon! :) Ha van egy kész darab - egy működő konstrukció - akkor ezt fel lehet már az általad épített módon építeni újra, és az már minden előnnyel bír majd, amit írtál!
A múltkorjában próbáltam életet lehelni egy ilyen italhűtőbe, kb. 500 W elektromos teljesítményű agregátor hajtotta, és olyan vastag rozsdamentes lemez burkolata volt belül, hogy páncélszekrénynek is elment volna.
Sajna a szigetelésük gondolom ez a purhab szerű trutymó lehet...
Egy profi 5 kW-os MCHP 6 millió Ft körül van... meg lehetne próbálni tervezni egyet modulszerűen összerakott kereskedelmi forgalomban lévő elemekből, minél kevesebb buherációval. Megnézni így mennyire lehet rentábilis, azután próbálni esetleg faragni a költségekből. A reprodukálhatóság, szervízelhetőség, alkatrészutánpótlás fontos tényezők, hiába sikerül esetleg egy egzotikus darabot varázsolni, ha az első hibánál mehet a kukába.
Alapvetően jó ötletek, a hűtőládára én is gondoltam mint burkolat, csak az a baj, hogy ez azért tűzveszélyes móka... illetve az inkább hő mint hangszigetel, egy korrekt hő és hangszigetelés min. 4 réteg adott tulajdonságú - és lehetőleg éghetetlen anyagból kellene álljon... a hőcsere nem rossz, bár ehhez nagyon durva teljesesítményű hűtőláda kellene, mert itt kw nagyságrendű az eltávolítandó hő, és a saját - hűtőgázra tervezett rendszer - belső ellenállása túl nagy lenne szerintem komolyan keringetett víznek... de persze ez csak feltételezés, még nem próbáltam...
Mi lenne ha betennénk az egészet egy kiszuperált hűtőládába... hő és hangszigetelés megoldva. Egy profi italhűtőtnek ráadásul elég nagy a hőleadó felülete, az elpárologtatóján átvezetve a hűtővizet hőcserélőként is funkcionálhat.
Esetleg egy mechanikus, vagy akár a saját kompresszorával hőszivattyúként használva ki lehetne az utolsó csepp kalóriát is nyerni, csak a melegoldalát kell átalakítani vizesre.
A kipufogógáz kérdést egy kondenzációs kazán hőcserélője tudná korrekt módon elrendezni.