Ez a vonal a Dunántúl nyugati felén helyezkedik el. A hamarosan villamosított Zalalövői és a Gysev által majd felújítandó Körmendi vonalakat köti össze. A leggyengébb láncszem sz Észak-Déli (ami egészen az Adriáig nyúlik) közlekedési folyosón. Állapota katasztrófális és mielöbbi felújítása vált szükségessé. A vonalat 2008-ban már harmadszor is be akarták zárni. NEM sikerült nekik...
Az EU-s pénzek miatt nem. Az EU nem adna rá támogatást. Ezt az összeget pedig nem várhatjuk el hogy a MÁV vagy a kormány a SAJÁT vasútját fejlessze (megmentse)
Ez az átjáró igazából csak egy telket köt össze a többivel. Nagyon sok földmunka kellene hozzá és ezt a vonal rekonstrukciójáig (ami nem tom hogy mikor lesz - ha lesz egyántalán-) biztosan nem csinálnak meg. Addig is marad a lassújel.
Mindkét lassújelet a pálya kiképzése és a víz okozza.
Egyszerűen elmossa a töltést. A problémát csak komoly vízelvezetéssel lehene megoldani. Az átjáró az egyik legproblémássabb rész. egy mezőgazdasági földút ami 200m-t lejt és a víz a pályára hordja a földet: nagyobb esőzéseknél el is lepi a sár a pályát itt. A képek közül a Bz motos képek készültek itt.
Az információkkal meg szerencsém van. (vagy inkább balszerencse), ugyanis ezt a vonalat már háromszor be akarták zárni. Ezért készült hatástanulmány a hasznosításáról (felújítás, teherforgalom megindítása stb.)
Vonali biztosítóberendezés van: Körmend és Zalalövő között ellenmenet- és utoléréskizáró rendeszer van (ún. ZG62 blokk). Érdekessége, hogy a körmendi SH és a zalalövői Elektra között időben kb. 120 évet kellett áthidalni. Érdekes lehet még, hogy az ellenmenetkizárás építésekor még nem volt fizikai összeköttetés (sem réz, sem optika) a két állomás között, így kerülő irányú (Zalalövő - Zalaegerszeg - Zalaszentiván - Szombathely - Körmend) SDH-n megy a blokk. Az átadás között az SDH gyűrű bezárása miatt réz és optikai összeköttetés is létesült Körmend és Zalalvő között. Vonali "biztber" még: 2 db állomásra visszajelentett vonali sorompó (AS19 Körmendre és AS208 Zalalövőre). 4 db "vonatszemélyzetes" sorompó. Érdekessége még a vonalnak, hogy ez az egyetlen mellékvonal, ahonnan ETCS-beléptetés van (Zalalövő "A" bej. jelzőnél az ETCS-vel felszerelt jármű ETCS-körzetbe lép be. Kis szépséghiba, hogy az egyetlen ETCS-szel felszerelt dízelgép, a 2208-as Csörgő nem mehet rá a vonalra...
Vonali biztosítóberendezés nincs, a vonatok állomástávolságban közlekednek
Körmend állomáson mechanikus berendezés üzemel, mely a vonali rekonstrukció során korszerű biztosítóberendezésre cserélendő.
Zalalövő állomáson a szlovén vasúti kapcsolat kiépítése során korszerű elektronikus biztosítóberendezés került telepítésre.
A vonalengedélyezési sebessége jelenleg 40 km/ó. Állandó 20 km/ó-ás sebességkorlátozás a 35+46 szelvényben lévő Rába provizóriumon van.
A vonal tengelyterhelése 125 kN, korlátozás nincs a vonalon
A vonalon űrszelvény korlátozás nincs
A vasútvonal tervezési sebessége 50 km/ó, ennek megfelelően a minimális ívsugár R=250 m. A vonalon összesen 35 ív van. 120 km/ó kiépítési sebesség esetén 26 ív korrekciója szükséges, amelyből 5 db R=250 m-es, 8 db R=300 m-es, 4 db R=400 m-es, 1 db R=500 m-es és 8 dn R=600 m-es ív. 160 km/ó esetén néhány 2 db R+3000m-es nagysugarú ív kivételével valamennyi íves szakasz korrekcióra szorul.
A vonalon jelenleg legnagyobb emelkedő 15 ezrelék a 69+72 – 83+17 szelvények között 1345 m hosszban, és a 142+66 – 165+55 szelvények között 2288 m hosszban.
A vonal átépítésekor a szlovén vasúti kapcsolatnak megfelelő max.12 ezrelékes lejtviszonynak megfelelően alakítandó át a magassági vonalvezetés.
A vonal két állomása közül a szlovén vasúti átmenet kiépítése kapcsán Zalalövő állomáson új felvételi épület épült. Körmend állomás felvételi épülete a város igényeinek megfelelő, a folyamatos karbantartás biztosítandó. A két megállóhelyen, Nádasdon és Zalaháshágy-Szőcén lakóépülettel egybeépült utasforgalmi épületek vannak, melyek a vonali rehabilitáció során felújításra szorulnak.
A vonalon jelenleg 24 db útátjáró van, ami átlagosan 1 km-kénti közút-vasútkeresztezést jelent. Az útátjárók biztosítottsági szintje alacsony, mindössze 33 %-ot ér el. A biztosított útátjárók közül 2 teljes csapórudas sorompó, 6 db pedig fénysorompó.
Az útátjárók burkolata a nagyobb forgalmú 8 db biztosított átjárónál aszfalt, míg a kis forgalmú sorompó nélküli átjárók csak zúzottkő-borítással rendelkeznek. A rálátási háromszögek a 40 km/ó-ás sebességnek megfelelően kerültek biztosításra.Sebességemelés esetén az útátjárók átépítése, biztosítottsági szintjének megváltoztatása, szilárd burkolattal való ellátása, az emelt sebességnek megfelelő rálátási viszonyok biztosítása szükséges. A sebességemelési javaslattal párhuzamosan felülvizsgálandó a kisforgalmú útátjárók egy részének megszüntetése.
A vonalon 68 db műtárgy van, melyből 3 db Zalalövő folyamatban lévő átépítésekor megszűnt. A műtárgyak közül a legkritikusabb a 35+46 szelvényben lévő 77 m nyílású Rába híd provizóriuma, amely átépítésre szorul. Ezen kívül 2 db teknőhíd átépítése indokolt a 182+60 és a 188+12 szelvényekben. A csőátereszek közül három műtárgynál szükséges csőfejtoldás. Ezek: 174+18, 177+198, 179+64 szlv.A többi műtárgy állapota a jelenlegi terhelési viszonyoknak megfelel, azonban nagyobb sebesség, tengelyterhelés vagy forgalom esetén átépítésük szükségessé válik.
FELÉPÍTMÉNYI ADATOK
Állomástól
Állomásig
Sín rendszer
Hn
Hgy
Aljtípus
Ágyazat
Tengely-terhelés (KN)
anyaga
cm
Körmend-Zalalövő vasútvonal
Körmend
Zalalövő
48
*
talpfa
b.kavics
40
125
A vasútvonal eredetileg „i” jelű sínekkel készült, melyet a 70-es években gomboltak át 48-as rendszerű sínekre. Jelenleg a felépítmény tehát 48-as sínekkel, vegyes aljrendszerrel: 2,20 és 2,60 mh. Faaljakkal, valamint „L” jelű vasbetonaljakkal készült, hagyományos hevederes illesztéses kivitelben. Az ágyazat anyaga szintén vegyes: 80 %-ban bányakavics 10–10 %-ban zúzottkő és salak. Az ágyazati anyag teljes hosszban szennyezett. A 48-as sínrendszerre való áttérés következménye, hogy mivel a felépítménycsere nem volt teljes körű, több helyen ma is vannak a pályában 2,20 mh talpfák, és mintegy 3 km hosszban jelentős ágyazathiány van.
A felépítmény állapota a jelenlegi állapotnak megfelel, azonban sem pályasebesség emelésére, sem pedig a forgalom jelentős növekedésére nem alkalmas. Különösen vonatkozik ez a gyakorlatilag megszűnt teherforgalom visszaállítására, aminek előfeltétele a felépítmény megerősítése. A vágány állapota miatt jelenleg évente kétszeri vágányszabályozás szükséges.
Az állomások közül Körmend állomás III. és IV. vágánya egyszerűsített korszerűsítés keretében került átépítésre 48-as rendszerű sínekkel hagyományos kivitelben vasbeton aljakkal.
Zalalövő állomás a szlovén vasúti kapcsolat kiépítése teljes átépítésre kerül, 54-es sínekkel hézagnélküli kivitelben vasbeton aljakkal.