Ez a 89 mm miből adódik? Szabvány? Az 1:1-nél gondolom űrszelvény félszélesség kétszer, plusz vmi minimális hely a kettő között. De más az űrszelvény egy halgazdasági vasúton és más (volt) mondjuk a Bistrik-i vasútállomáson. Vagy 760-on minden esetben egyforma?
Amúgy meg: Figyelem, szolgálati közlemény!
János ott Pécsen! Ha jó voltál, a Mikulás hoz neked öntvényeket! (Vagy a Jézuska. De ez már nem rajtam múlik...)
Csak, hogy értsétek: utolsó simítások = újrakezdés. A nyári beázás nem tett neki jó, bár eleve sikerült alulméreteznem az anyagot. A meglévő modulok elbontásra kerülnek, és másképp lesz újraépítve.
Iskolai tornaterem nem szükséges, ráadásul oda ki kéne települni (nekünk is), bérelni kéne, korlátozott lenne a bejárás és ott tartózkodás lehetősége, stb.
Nálunk a klubban van egy 4x12 méteres meg egy L alakú 9x8 méteres, 4 méter széles helyiség, amik egybe is nyílnak. Ez így összesen ~104 nm, ahol van lehetőség a modul felállítására. Ez perpillanat több, mint elég felület, még akkor is, ha Bacsi és a LÁVA összes anyaga is odakerülne.
Szerintem a fővárosi pályaanyagot kellene egy suli tornateremben felállítani az alkalomra. Én legfeljebb személy és teherkocsikat tudnék vinni, részt venni a lebonyolításban (ne feledjük, van törekvés az óraállítás eltörlésére), illetve laptopon, vagy kivetítőn kisvasúti témájú előadást tudnék tartani.
Hát igen, ehhez még el kell végezni az utolsó simításokat Széchenyi-hegy állomáson (na, jó, ha nem lesz benne, az sem tragédia), de mindenképpen kéne némi terep a Temofesztre elkészült modulokra, és a kiállításon észlelt hibákat is ki kéne javítani.
Érzésem szerint Feri nem kiállításra gondolt, hanem egy "belső" vonatozásra. :-) Tehát felállítani pár modult, és hadd szóljon! :-) Esetleg elhozná Lukács majort is... :DDD
Egy kiállításra még nagyon nem vagyunk felkészülve, de modulozás elvileg lehetséges lenne. Szerintem, de persze a főnök dönt. :-)
Egészen konkrétan péntek este (éjjel...) tettem üzemképessé az Mk48,2003-at. Kapott egy másik motort az egyik helyett, ami megsült, mert szénkefepor-sárban úszott a kommutátora (túl lett olajozva a motorcsapágy). A másik motorját is kipucoltam, amit beletettem, azt is kipucoltam. Tehát elvben minden oké volt, ment is a gép.
Sajnos úgy tűnik - bár szét még nem szedtem azóta -, hogy egy napi üzem után a belerakott dekóderből funkciódekóder lett, mert a fényszórók működnek, de a motort nem hajtja meg. Pedig a pályafeszültségünk mindössze 13,5-14V volt, tehát ez sem lehetett sok!
Szerencsére nem sajnálom típusú dekódert tettem bele, amivel amúgy jól ment. (Az eredetileg benne lévő hangdekóder az ennél rosszabbul járt, az totál halott; Bélánál üzemképtelen volt már a gép emiatt.)
Számomra ez a momentum is azt igazolja, hogy a régi Piko hajtásokat, de legalábbis az E44/Br 244 hajtást mindenképpen el kell felejteni.
Viszont dilemma, hogy mi legyen az ilyennel épített gépekkel?
- Mert az átépítésük más hajtásra nem éppen egyszerű, sőt, a Piko forgóvázhoz épített forgóvázmaszkot is módosítani kell, ami eléggé nehéz ügy.
- Ha csak egy motort hagyok benne, ami a dekódereknek barátibb, akkor meg vérszegény lesz a gép.
- A motorcserén gondolkodni sem érdemes, mert ha a németeknél készít is valaki átalakító készletet, az több kerül, mint venni alá egy Roco gépet.
Egyebekben tkp. jól működtünk, az új dolgokkal egyáltalán nem volt probléma (bár ez csak vonali modulokat jelent).
Egy hibás LB box miatt volt némi zavar az éterben, amit szerencsére pont később csatlakoztattam a rendszerbe a mozdonyvezetők kérésére, így elég gyorsan ki tudtam szűrni keresztpróbázással a hibát. De érdekes módon csak a fentebb említett Mk48,2003 Bachmann amerikai dekódere érzékelte a dolgot, a többi gép - európai dekóderekkel - nem.
Egy helyen a sínpapucsok üzem közben sztrájkba léptek, és nem igazán vezették át a feszültséget, ami azért derült ki, mert a modulon csak a vágány egyik oldala van betáplálva (nem pedig mindkét oldal, papucsokon innen és túl). A hiba akkor jelentkezett, amikor szombaton erősen sütött a nap, és sütötte a terepasztalt, és emiatt tágulhatott a sín. Bár a sínvégek összeértek így már, ennek ellenére a papucsok jókora ellenállást képeztek (a vonali 13,5V-ból 3-4 V feszültség lett a másik oldalon).
Egy helyen pedig bezáródott a műanyag sínpapucs nélküli megszakítás, megszüntetve ezzel a váltó gyöke utáni szigetelést, aminek következtében a váltó egyik állása zárlatot okozott. Ezt szintén a napsütés okozta szombaton.
Emellett probléma volt még, hogy a régebbi telepítésű Peco kitérők nem minden esetben vesznek fel/visznek át áramot a csúcssínek érintkezőivel, tehát a csúcssínek direkt betáplálása szükséges a biztonságos üzemhez!
Ami járt, azt a "klasszikus" Gergely Béla-féle MK48-as (amiről nemrég tettek be képet a H0-ásba), amíg meg nem feküdt, egy Ga és egy Bax kocsival, szintén Bélától.
Aggódás a négyzeten indulhat, itt ugyanis még így sem jár. :DDD
Ha jobban megnézed, csonkavágányon állnak, ez az Mk nem volt futóképes (talán még analóg, nem tudom pontosan, nem az enyém), a BD (ez az enyém, Gergely Béla építette) meg kicsit bicebóca még. Látszólag oké lenne a futása, de egy félpályás* teszt alatt kb. ötször siklott, és következetesen.
*A modul most kb. 25 m volt, a fotókon látott 3-vágányos állomás kb. a középen.
Az biztos hogy a járműépítéshez kisebb hely is elég. Az én cuccaim elférnek egy fém sütisdobozban... :-)
Ha kell az alvázhoz rézöntvény, a Weitzer-alkatrészek rendelkezésre állnak. Meg akad zárlámpatám, kilincs, ütköző is. Lassan el kell majd jutnom az öntőhöz amúgy is... Majd szólj ha kell valami!
Két modellépítő is jelentkezett, bízom benne, hogy összejön. Évekig nem lesz még normális, méltó helyszínem a modulokhoz, terepasztalhoz, sufniban, meg bódéban meg nem akarom. Így hát a már meglévő járműállományt szeretném feljavítani, illetve évi 1-2 vagonnal bővíteni.