Keresés

Részletes keresés

mdbz Creative Commons License 2014.03.14 0 0 5584

Végre valaki vette a fáradságot, és ahelyett hogy hülyeségeket ír ide az MD szerelvény fűtéséről, ( a csúcs az 5575-ös hozzászólás) kicsit utána olvasott. Igen az MD szerelvényen is, mint minden villamos fűtésű kocsinál, az áram visszavezetésre a jármű fémteste szolgál. Az MD-k megjelenésekor a mellékvonalakon még nem voltak felszerelve a Z átkötők, így nem volt biztonságos a visszavezetés, ezért a távvezérlési kábel 41, 42, 43, 44, 45 és 46-os  pontjait minden kocsivégen a testre kötötték. A Z átkötéseket a mellékvonalakon a 2000-s Dácsiák megjelenése tette szükségessé.

Előzmény: smnks (5582)
kihúzóvágány Creative Commons License 2014.03.13 0 0 5583

Biztosan volt Szergej többes vezérléssel: Birodalmi Express érkezése a Keletibe, 1966 körül, két Szergej, úgy emlékszem, két kábellel volt összecsatolva.

Előzmény: sörösgigant (5577)
smnks Creative Commons License 2014.03.13 0 0 5582

Bocsánat, hadd pontosítsak!

A mozdonyos vonatoknál a villamosfűtés negatív ága a test. Tehát  a visszavezetés útja a kocsitesteken (és a síneken) keresztül történik. Ilyen szempontból az MD sem más! A kocsitesteket egymással, ill. a fűtési áramforrás járművének testével legbiztosabban a vasúti sín (és persze a futómű, szükség esetén szénkefés, körgyűrü-érintkezős csapággyal) köti össze, már ahol a sínösszekötések erre alkalmasak. Mivel a mellékvonalakon ez a feltétel a pálya részéről nem mindig biztosított, ezért az MD szerelvénynél a pótkocsik fém testét egymással, valamint a vezérlőkocsi fém testével még a távvezérlési kábelek távvezérlésre fel nem használt erezetén keresztül is összekötötték. Így szól a fáma...

Előzmény: sörösgigant (5580)
sörösgigant Creative Commons License 2014.03.12 0 0 5581

Kn-bn talán 90-91-ben kezdhették...Az is rémlik, hogy volt egy horony, nehogy fordítva tegyük össze, mert akkor a feszszabályozóval tudott csodákat tenni, mint ahogy tett is..-:)

Igen, kb ujjnyi vastag volt a kábel, és hasonló, vagy kisebb volt az UIC kábelfejnél...

Előzmény: smnks (5579)
sörösgigant Creative Commons License 2014.03.12 0 0 5580

Kenő, meg talán mv. tanfolyamon is oktatták azt a kétvezetékes fűtési fővezetéket. A távvezérlési csatláson nem nagyon vezethették vissza, mert ott folyhatott elég nagy teljesítmény...

 

A távvezérlés szerepelhetett a negatív ág visszavezetésében.......

 

A fűtési fesz biztosan nem. Mint lentebb írtam, ezek a lomok elsősorban az akkor még nagyszámú mellékvonalakra készültek, és azok ugye....

Az hogy a testn is visszalehetne vezetni az is lehet, de biztosabb a kábel....

Előzmény: smnks (5578)
smnks Creative Commons License 2014.03.12 0 0 5579

Szia Sörösgigant!

Jaj, bocs, most veszem észre, hogy te is írtál az MD témához, akkor az előbbit neked is válaszoltam!

 

A Szergej+rezsókkal kapcsolatban én úgy emlékszem, hogy ezt a "távvezérlés" dolgot a hatvaniak kezdték valamikor a kilencvenes években, ezért náluk még a régi csatlást szerelték a mozdonyra. A dunántúliak néhány év késéssel követték a dolgot, de ők (pl. Ti) már a vékonyabb kábelt használtá(to)k mozdonyoldalról.

Mondjuk a pontos évszámokra én is kíváncsi lennék, de eddig nem volt indulásom felvetni a témát a szergejes topikban.

 

A Szergejek eredeti szinkronüzemi csatlásaival kapcsolatban én is úgy emlékszem, hogy az egyik a légsűrítő-szabályzók összeköttetését szolgálta. Nekünk azt magyarázták anno, hogy pl. előfogatolásnál a nagynyomású tömlő összerakása esetén illene a légsűrítő-szabályzókat is összekötni, legalábbis papír szerint.

Viszont (rezsótól függetlenül) kérdés marad, hogy magas psz. gépeken miért van három kis kupak, még az alacsonyabbakon csak kettő?

 

És, hogy a topik címéhez se legyünk hűtlenek, egy fénykép Nagykanizsáról, a '90-es évek első feléből!

Balra az emlékeim szerint 14:05 körül a Délibe induló gyorsvonat stokkja látható, elől a büfékocsi, mivel Balatonszentgyörgyön hozzácsapták az oda már villanygéppel érkező keszthelyi stokkhoz. Jobbra a 14:50 körül szintén a Délibe induló személyvonat vár indulásra, ez nem "stokk", hanem teljes szerelvény, mely 'Szentgyörgyön csak gépcserézni fog villanygépre...

 

 

 

Előzmény: sörösgigant (5577)
smnks Creative Commons License 2014.03.12 0 0 5578

Szervusztok!

Egyúttal Bárdos Iminek is írom, hogy én is csak olvastam ezt a távvezérlési csatlás, mint fűtési áram visszavezetés dolgot. (Nálunk nem volt MD, így azzal sem dolgoztam sosem...)

Ami még eszembe jutott erről a "fűtési áram visszavezetés a távvezérlési kábelek erezetének egy részén keresztül" témához, hogy ez a negatív ág volt, azaz egyszerűen ezek a kábelek rá voltak kötve a kocsi testére! (Már, ha így volt, de ezek szerint többen is ezt olvastuk...) A kocsik teste pedig azért érintkezett még az ütközőkön és csavarkapcsokon keresztül is, vmint a mégoly rosszul összekötött síneken keresztül is, tehát nem csak a fent említett kábeleken keresztül.

 

De lehet, az MD témánál kéne megkérdezni ezt a dolgot, ott vannak tutti hozzáértők...

Előzmény: 1047 005-2 (5575)
sörösgigant Creative Commons License 2014.03.11 0 0 5577

Ha jól emlékszem, az MDa-n dupla fűtési fővezeték kábel volt. Éppen a visszavezetés hiánya miatt, mert ne felejtsük el, azok éppen a mellékvonalakra készültek. Még 83-ban a vvk, tanfolyamosn is említették. Akkor még ( Igaz nem sokáig ! ) Az MDa mellékekekt nem lehettt hagyományos villamosfűtésű vonatokba besorozni. Mivel akkor már kezdett csökkenni a mllékvonali utasok száma, lehetett kivenni minden szerelvényből 1- 2.o. kocsit, és a visszavezetést már megoldott szinte mindenfelé, ahol meg nem, ott meg a Bz-k jártak, és az MDa-k át lettek alakítva   vezetékesre, mint a normál semélykocsik. Még gyakornokként akkoriabn hallottam, hogy talán a Tárnok-Érd- Alsó szakaszon le kellett gerjeszteni a Rezsót, mert ott atalán nem volt visszavezetés, v. mi....

 

Vezérlő panel. Talán Kanizsán volt először a Szergej- aggregátor távvezérléssel közlekedtetve. Mivel sok kenő, segédkezelő elment nyugdíjba, és a spórolósdi elkezdődött, a szergejesek kaptak talán 240 ft-ot, hogy kezelték a Rezsót is. Akkor odakerülni nehéz volt, mert a plusz pénzzel a járulékokta, és a SZJA egy részé is megkeresték. Miután átálltunk a bértáblára ez a pénz mint a törzsgárda és a többi megszűnt. Na, utána én is jártam néha rezsózni....

 

A fentiek miatt merem leírni amit írok: A távvezérlő panel úgy nézett ki, hogy volt talán 3 visszajelző lámpa, a gerjesztáés, motor áll, illl. mr nem tudom mi. Volt egy kis krómozott kapcsoló, amivel menetben le lehetett gerjeszteni, és alatta egy ütőgomb amivel vészleállítani lehetett. A legerjesztő szerepe az volt ha érkezés előtt lekapcsoltad, amjd elaludt a gerjesztő lámpa, akkor visszakapcsoltad, és a Rezsó le volt gerjesztve. A reteszkulcsot ki lehetett venni...Azért kellett visszalapcsolni, mert a felgerjesztés, ha a kapcsoló nem ol vissza, fel állásba lapcsolva, akor nem gerjedt fel, távvezérelt állapotban. Ha jól emlékszem a szembeállva a baloldali kis kupak alaá volt beszerelve a távvezérlő csatlás aljzata.  Az a két kupak amiből egyet használtak a Reszó távvezérlés céljára, eredetileg a talán sosem használt többesvezérlésre szolgált volna. Eredetileg volt még valami kis levegőcsatlakozás is talán a szoknyán ( A franc sem emlékezik rá, pontosan hol...) ami a KT7-eseket lett volna hivatott összehangoni többes üzemben. 2 Szergej szinkronban....Méga az Északiban, mint érdekességet említett 8-ben Juhász cs. vezető úr a nyári gyakorlaton.....

Na, Mr Mintent tudó, Tökély urak, lehet szétkapni....-:))))

Előzmény: Bárdos Imre (5576)
Bárdos Imre Creative Commons License 2014.03.11 0 0 5576

Dehogynem. Bár ezzel neked nem mondtam újdonságot. :)

Előzmény: 1047 005-2 (5575)
1047 005-2 Creative Commons License 2014.03.11 0 0 5575

"Az MD-ről tudtam, hogy a távvezérlési kábelezés fel nem használt erezetét fűtési áramvisszavezetésre használták, így az nem függött a pályától vonatfűtésileg."

 

1500 V-ot engedtek arra a kapcsolatra?

 

Nem duplán volt a fűtési fővezeték?

Előzmény: smnks (5573)
smnks Creative Commons License 2014.03.11 0 0 5574

Igen, ott a sebességmérő óra mellett jobbra, függőlegesen látható a rezsó-panel! (:-D)

Nálunk nem volt rezsó, így sosem dolgoztam vele, ezért csak kérdezem, hogy jól tudom-e, hogy a piros nyomógomb a rezsó dízelmotorjának vészleállítója? Alatta a billenőkapcsolóval lehetett legerjeszteni a generátort (de föl- már nem)? Mellette a 3 lámpa közül a felső egy kombinált hibajelző, alatta a "dízelmotor jár", valamint a "fűtési kontaktor bekapcsolva" lámpa?

Előzmény: M62-238 (5570)
smnks Creative Commons License 2014.03.11 0 0 5573

A Szergej-rezsó "távvezérlési" csatlakozónál maradva keresgéltem további fényképeket. A 266-os gépről tudom, hogy rezsózott Kanizsán, majd később Tapolcán is. Itt van róla három  darab  fénykép, amelyek alapján azt sejtem, hogy itt is a kalorifer légbeszívó nyílás melletti baloldali csatlakozó volt a rezsóé (mint a 171-esen). A 203-ason az a fönti csatlakozó nincs is rajta (ami ezek szerint még sem a rezsóé). Végül, mintegy kontrollként, az 1-es és a 6-os Nohab, ahol a "nagy" csatlakozó alatt helyezkedik el a rezsó csatlakozója.

 

Erről a vonatfűtési mérőkocsiról nem hallottam. Az MD-ről tudtam, hogy a távvezérlési kábelezés fel nem használt erezetét fűtési áramvisszavezetésre használták, így az nem függött a pályától vonatfűtésileg.

 

Közben elsikkadt egy kérdésem, hadd tegyem fel újból: M62-238 Fórumtárs írta, hogy a Tamási és Hajmáskér környéki vici vonalakon kezdetben csak álló helyzetben lehetett villannyal fűteni. Ez egy gyakorlati tapasztalat volt esetleg? És hogyan jelentkezett a hiba, óriási szikrázás a sínhevederek környékén a vonat áthaladása közben, mialatt az ampermérő bakugrásokat művelt a vezetőálláson?

Előzmény: kihúzóvágány (5572)
kihúzóvágány Creative Commons License 2014.03.07 0 0 5572

Elfogadom a javaslatot.

Végeredményben mindegyik egyfajta távközlési csatlás. Végig kellene nézni a fellelhető generátoros kocsikat. Bár én láttam olyat (igaz, FVV-BKV), hogy a kábel két végén másféle csatlakozó legyen: lényeg az információ: eze a megfelelő erek bekötésén múlik. Elismerem, nem nagyon figyeltem a mozdony és generátorkocsi közti kábelezéseket, igazából az tünt fel, hogy Hatvanban mindig a CV130-as csatlás volt a Szergejeken - harmadikként. Az MD motorvonatnál pedig úgy oldották meg, hogy minden vonalszakaszon tudjon fűteni, hogy a távvezérlési csatlás meghatározott számú csatlakozása közösítve adta a visszavezetést. Egyébként volt egy kifejezett vonatfűtési mérőkocsi, amelyik a vágányhálózaton végigmenve, kimérte, hogy hol megfelelő a vezetőképesség a fűtési áramhoz. Ennek alapján kellett utasítani a mozdonyvezetőt vagy gépkezelőt a ki- és bekapcsolásra. Nekem evidenstek tűnt akkor is (és ma is), hogy a hóeke-menet jelzők mintájára kitáblázva egyértelmű és biztonságos.  Időnként próbáltam kikeresni az F1-ben, de nekem nincs mindennap a kezemben. Viszont: 400kV és nagyobb feszültségű távvezeték alatti biztonsági zóna ki van táblázva (nagyon helyesen). Számomra evidens volt, hogy a fűtési szakaszokat is jelezni kell - és ha én nem is tudom, milyen a táblája, attól még az érintett dolgozók megkapják fedvényben. Ha nem így volt, akkor nekem volt olyan elvárásom, amit az ezzel foglalkozók nem tartottak fontosnak......

 

Előzmény: smnks (5568)
Törölt nick Creative Commons License 2014.03.07 0 0 5571

A táblára én sem emlékszem, az említett VHU-ban volt egy felsorolás a villanyfűtéssel bejárható vágányokról, ahová a vonatot fogadni illett. Szabályozva volt az eltérés is, de halvány emlékeim vannak csak.

Előzmény: smnks (5567)
M62-238 Creative Commons License 2014.03.07 0 0 5570

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/1900064_1410453542541485_25246436_n.jpg

-M62-144- Creative Commons License 2014.03.07 0 0 5569

Közben ahogy időm adta próbáltam keresni valami leírást erről a mizériáról,de a "gugli" most nem volt a barátom.
Az ÁVU-ról olvastam(mit kell tartalmaznia),de abban nem volt leírás a villamosfütés vs. melyik vágányon lehet/nemlehet-el kapcsolatban.
Csak az alapok.(milyen jelző van,hol,váltók,zárt nem zárt...etc etc etc.
Ugyhogy valami másban lehet a megoldás.

A táblával kapcsolatban.
Ilyet én sem láttam soha,de nem is hallottam még róla.

Előzmény: smnks (5567)
smnks Creative Commons License 2014.03.07 0 0 5568

Üdv!

 

Az állítólagos villanyfűtési táblával kapcsolatban az előbb írtam a saját álláspontomat.

 

Most rászántam magam a szergejes képek visszakeresésére. Linkelek is néhányat az általad hivatkozott hsz.-ok közül, ha már 'Régi fotók' a topik címe. Tehát: többek közt a 183-as, ill. 193-as Szergej, valamint a 265-ös, és a 270-es.

(Köszi, nekem ráadásul újak voltak a képek, azokban a hetekben még csak nem is olvastam a fórumot.)

A csatlakozókat nézegetve hümmögtem magamban. Én úgy emlékszem, a 263-as és 265-ös Szergejeken ez valami távközlési csatlakozási lehetőség volt, ami ezen gépek esetenkénti kormányzati, vagy egyéb különleges feladataihoz kapcsolódott.

De tény, hogy a hivatkozott többi gép fényképén is hasonlóan néz ki ez a harmadik csatlakozó. Ugyanakkor ránézésre kissé eltér az általam korábban linkelt 171-es gép rezsó csatlakozójától. Hogy most akkor a 183/193-as és 270-es gépeken ez rezsó csatlakozó lenne-e? Nem tudom, lehet, inkább a Szergej topikban kellene feldobni a kérdést, hátha ott több 'Nagy Öreg Szaki' olvassa... :-)

Előzmény: kihúzóvágány (5559)
smnks Creative Commons License 2014.03.07 0 0 5567

Szia!

No várjál, akkor most válasszuk ketté a dolgokat! Előzőleg arról volt szó, hogy bizonyos állomási vágányok es(het)nek ilyen korlátozás alá. Utóbb pedig egy adott vonalszakaszról beszéltél (nyilván több ilyen is volt).

Én úgy emlékszem, '87 őszén még a 29-es vonalat is ezek közt említették, példaként földobva, hogy itt még a Csörgő után is kazánkocsit kellene csatolni, hogy fűthető legyen a vonat! (Ugyanakkor '82 környékéről rémlik, hogy láttam aggregátorkocsit Balatonfüreden! :-))

Na mindegy, az emlékek csak kitérő volt. A kérdés, hogy hol, milyen hivatalos úton-módon hozták ezeket a villanyfűtési korlátozásokat az érintettek tudtára? Te hivatkoztál valamilyen végrehajtási utasításra, én hasból az ÁVU-ra, valaki pedig felvetett egy táblát is. Utóbbival kapcsolatban csatlakozom az előttem szólókhoz, ilyen tábla létezéséről sosem volt tudomásom!

 

 

Előzmény: Törölt nick (5566)
Törölt nick Creative Commons License 2014.03.06 0 0 5566

Nem katonavonat, valamelyik kiképző központból (Szabadszállás? Táborfalva) pénteken és vasárnap közlekedtek "átlós vonatként" pl. Fülöpszállás-Kecsó között, ahol szintén nem volt bemérve a visszavezetés...

Előzmény: smnks (5555)
Wolf27 Creative Commons License 2014.03.05 0 0 5565

Üdv Mindenkinek!

 

Segítséget szeretnék kérni,  fotó formájában arról, hogy hogyan is nézett ki a Zuglói megállóhely a 90-es évek első felében.
Minden részlet érdekel, de főleg az épület állapotáról és kinézetéről szeretnék infókat összeszedni. A fotó természetesen csak saját célra lenne...

 

Előre is köszönöm!
Üdvözlettel!

sörösgigant Creative Commons License 2014.03.03 0 0 5564

Nem volt semmiféle ilyen tábla, a személyzet a vonalismeretéből tudta, hogy hol-mely szakaszon nem lehet fűteni.  30-on ilyen volt valamikor Érd-elág- Tárnok szakasz...

Kb 89 óta, vagy nem sokkal előbb volt távvwzérlés az aggregátoroknál. Előtte semmi, de semmi féle kapcsolat nem volt a mozdony és a fűtőkocsi között...

Előzmény: kihúzóvágány (5559)
M62-238 Creative Commons License 2014.03.03 0 0 5563

Ez az egész így hülyeség,ha van távvezérlés akkor nem kell kezelő.

Én is kezeltem Vfk-t,de senki sem csengetett,mert nincs  és kapcsolat sem volt a mozdonnyal,legerjeszteni és fűtést kikapcsolni sem kellett,mert a gépen lévő mv nem látott erre utaló táblát és én sem ha én voltam az mv.mert nincs/nem volt ilyen tábla.

Előzmény: kihúzóvágány (5562)
kihúzóvágány Creative Commons License 2014.03.03 0 0 5562

Visszakapcsolás úgy történik, hogy zárom a fűtéskontaktor behúzó áramkörét. Erre a Diesel-motornak fel kell venni a névleges fordulatszámot. Ha nics távvezérlési lehetőség, akkor csengő + kezelő bekapcsolja.

Emlékeim szerint olyasmi volt, mint a hóeke-menet jelzők (utánanézek).

Előzmény: M62-238 (5561)
M62-238 Creative Commons License 2014.03.03 0 0 5561

"Azért kellett a mozdonyról kikapcsolni a fűtést, mert a mozdonyvezető látta a pálya melletti ki és bekapcsolási jelzőtáblát."

 

Ez a tábla hogyan néz ki,mert ilyet még az F1-ben sem láttam és vajon ki kapcsolta vissza menetközben?

Előzmény: kihúzóvágány (5559)
kihúzóvágány Creative Commons License 2014.03.03 0 0 5560

M62.201-ről 1979-es fénykép a facebook-on.

Előzmény: kihúzóvágány (5559)
kihúzóvágány Creative Commons License 2014.03.03 0 0 5559

Szergejes fényképek között matatva találtam a 270, 191, 265, 190, 183, 193 Szergejről olyan képet találni, melyen látszik a harmadik csatlakozó (70.588, 70.566, 70.432, 70.272, 70.197 hozzászólás az M62 topicban9, valamint a 201-ről is, de most hirtelenjében nem tudom, hol. (2013 decemberi képek) Azért kellett a mozdonyról kikapcsolni a fűtést, mert a mozdonyvezető látta a pálya melletti ki és bekapcsolási jelzőtáblát.

 

Előzmény: smnks (5554)
smnks Creative Commons License 2014.03.01 0 0 5558

Aha, köszi!

Érdekes, hogy már bevezetnek valamit, aminek a feltételeiről még nem született egyértelmű megállapítás! Ámbár vannak sok minden dolgok égen s' földön, különösen a MÁV-nál... (:-D)

Amit még nem értek, hogy csak álló helyzetben lehetett fűteni a nevezett vonalakon. Ezzel mire utaltál? Valami átmeneti szabályra, a vágányok illesztéseinek tényleges állapotára, vagy csupán az M47.2000-es sorozat gyakori dilemmájára, a "vagy megyünk, vagy fűtünk"-re?

Előzmény: M62-238 (5557)
M62-238 Creative Commons License 2014.02.28 0 0 5557

A 27-es a Lepsény-Csajág-Hajmáskér vonal,hevederes rögzítéssel és az M47-esek beállításakor még nem volt bemérve a visszavezetés szempontjából,mint ahogy sok másik sem,a 49-es pedig a Lepsény-Tamási-Dombóvár vicivonal.......volt.

Előzmény: smnks (5556)
smnks Creative Commons License 2014.02.28 0 0 5556

Erről az említett vonalakkal kapcsolatban lehetne kicsit részletesebbet tudni? :-)

Előzmény: M62-238 (5553)
smnks Creative Commons License 2014.02.28 0 0 5555

Katonavonatoknál már logikus, hiszen azok a leghátsó eldugott vágányokat is használhatták akár. De számomra a lényeg "végrehajtási utasítás" szón van, ilyesmit  -ha tényleg fennált ez a korlátozás-  az ÁVU-nak (Állomási Végrehajtási Utasítás) kellett tartalmaznia, ami alapján a forgalmász dolga tudni, hogy személyszállító vonatot mely vágányokra nem fogadhat!

Előzmény: Törölt nick (5550)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!