Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

zoltán w Creative Commons License 2025.03.16 0 1 2329

Ha nincs mit nyomtatni, havonta egyszer érdemes próba nyomtatást végezni.

Kingor_ Creative Commons License 2025.03.16 0 1 2328

Nekem a Cannon nyomtatóban száradt be a patron.

Előzmény: zoltán w (2326)
szimi57 Creative Commons License 2025.03.15 0 0 2327

Szia!

Ingyenesnek is vehető, nem nagy pénz. https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque&hl=hu Igen, azok közé tartozom, akik nem csak a 4 kereket és 3 pedált látják az autóban. Egy régebbi verzió, kis leírással: https://torque.hu.aptoide.com/app Szinte mindent monitoroz amit az autó támogat, hybrideket is. Hibakód olvasás, törlés már alap.A BMW-nél tűpontosan eltalálta, hogy bedöglött a főtengely jeladó. Mondjuk a trélert nem ő intézte. A legkomolyabb androidos app. Sok netes anyag található. Folyamatosan használtam több autónál és nem csinált galibát. Motor, váltóolaj, hűtővíz, katalizátor hőfok, turbó fordulat stb. Támogatja a riasztásokat. Nálam most 8 riasztás van beállítva.

Előzmény: misinator (2324)
zoltán w Creative Commons License 2025.03.15 0 0 2326

A Xaomi Redmi 9 telefonomon a vírusirtó már nem frissül, utána néztem, van-e fiatalabb verzió. Arra jutottam, hogy a telefon vírusirtó megszűnt, helyette autókban használt fedélzeti számítógépek védelmére specializálódott, mert már azt is feltörik, és meg figyelik. Azt nem tudom hogy át tudják-e programozni az autót.

misinator Creative Commons License 2025.03.14 0 0 2325
Előzmény: misinator (2324)
misinator Creative Commons License 2025.03.14 0 0 2324

 

Szia!

 

Ez tetszik!

 

Leszögezem gyorsan, hogy szigorúan laikus a véleményem.

 

Mindenekelőtt olyanok véleménye a mérvadó, akik szakma szinten járatosak, mint pl. "kisfo" fórumozó.

 

De azt gondolom régi karburátoros, hagyományos gyújtáselosztós, alacsony oktánszámú benzinnel üzemelő motorú kocsikon is, mint pl. Skoda 105, UAZ, Nysa, kétütemű Wartburg, Barkas stb. szocializálódott, hogy ha nincs hallható csörgés, kopogás, akkor bőven normálisan a tűréshatáron belül van a működés.

Hibakód meg talán akkor lenne (de mondom; nem értek hozzá), ha valamiért - rossz szenzor, valamilyen gyújtásvezérlési vagy hűtési stb. - hiba miatt nem tudná a szabályozatlan égést kontrollálni.

 

Megint egy kis nosztalgia:

Ahogy említettem az előző hozzászólásban, 1998-ig Budapestről Miskolcra Gyöngyösön keresztül lehetett eljutni.

 

Az akkori autók miatt akkor hírhedtnek számító "legendás" gyöngyösi parton:

 

https://www.google.hu/maps/@47.7741355,19.9503381,3a,89.9y,115.14h,86.47t/data=!3m7!1e1!3m5!1s06bgiq-hIn30r4SJvy2COg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D3.5296211819591576%26panoid%3D06bgiq-hIn30r4SJvy2COg%26yaw%3D115.13636664448148!7i16384!8i8192?hl=hu&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMxMS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

 

https://www.google.hu/maps/@47.7670537,20.0178907,3a,75y,273.29h,93.32t/data=!3m7!1e1!3m5!1s3VOQtzoZk-osDfqHD1F5pQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-3.320443512797567%26panoid%3D3VOQtzoZk-osDfqHD1F5pQ%26yaw%3D273.2915651404604!7i16384!8i8192?hl=hu&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMxMS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

 

Na azon a "húzós" parton durván becsörgött minden, ha nem volt jól beállítva gyújtás - a jó állapotú motoron, no meg nem volt észnél a sofőr (visszaváltás, terheléscsökkentés).

Na meg ha nem 98-as benzinnel volt hajtva az autó.

Ott 91-es oktánszámmal még a pörgős, erős, dupla(!) karburátoros kivitelű 1.5-ös boxer 33-as Alfa is igencsak betudott csörögni.

 

86-os oktánszámmal meg szinte esélytelen volt ott csörgés nélkül felszenvedni egy hitványabb járgányt...

 

Ma már szerencsére erről szó nincs. Ha a gyújtásrendszer rendben van (gyújtógyertyák!), nincs problémás olajfogyasztás, akkor a rendszer kényelmesen tudja üzembiztos, károsodásmentes keretek között tartani a működést.

 

Mivel a kétbalkezesek ellen nem lehet bebiztosítani semmit (ugye a kétbalkezesek rendkívül találékonyak), azért manapság is lehet bőven látni/hallani csörögve szenvedő, jobb sorsra érdemes jószágokat.

Konzekvensen alul forgatott motor, hogy is mondjam...c...sorvégi üzemeltetés (szétkopott motor, soha olajcsere, csak esetleg utántöltés, soha gyertyacsere, három hengeres üzemelés négyhengeres motornál, stb).

 

Biztos vagyok benne, hogy ennek a spektrumnak te pont, hogy a teljesen másik végén vagy. :-)

 

Akkor az én kérdésem, mivel ahogy halad a világ, én egyre inkább digitálisan analóg analfabétának számítok:

 

Ez ingyenes app?

Jó hírű? (Otthon tuningolgató szakszervizes munkafelvevő óvott attól, hogy akármilyen appot rádugdossak a három éves 1.0 T-GDI DCT-re, állítólag tudnak problémákat okozni)

 

Miket tud még képesség szintjén mérni, monitorozni/naplózni?

Motor/váltóolaj hőmérséklet, turbónyomás, részecskeszűrő állapot?

Milyen egyéb tapasztalatokat szűrtál le vele eddig?

 

Válaszodat előre is köszönöm!

 

 

Ui: Bocs, hogy - szokás szerint - bő lére eresztettem a hozzászólást...

 

 

Előzmény: szimi57 (2323)
szimi57 Creative Commons License 2025.03.14 0 0 2323

Sziasztok!

Egy Wifis OBD adapter és a Torque app segítségével monitorozom többek között a kopogás érzékelőket. Az autó egy 2012-es 1.4-es i30. Terhelés esetén van amikor jeleznek, általában 180-190 fok között. Mennyire kell ezeket a jelzéseket komolyan venni. Érzékelhető változás a motor működésében nincs, ahogyan hibakód sem.

misinator Creative Commons License 2025.03.12 0 0 2322

Akkor kitaposnák a lelkét.

Eszembe jutott, hogy egy ismerősöm mit sztorizott, milyen jó véleménnyel volt a 2006-ban a Fiatokról - amikor az Albeát szerettük volna megvenni.

Ő banki üzletkötőként kapott cégautó gyanánt 1993-ban egy 1.1-es, 54 lovas Puntót, s elmondása szerint azzal járt Miskolc és Budapest között éveken keresztül.

 

Akkoriban - s még 1998-ig - az M3-as csak Gyöngyösig volt kiépítve.

https://hu.wikipedia.org/wiki/M3-as_aut%C3%B3p%C3%A1lya_(Magyarorsz%C3%A1g)

Utána meg jött a gyötrelmes küzdelem a 3-as főúton a 40-80-al cammogó szívódízel teherautók, a mindenféle sebességgel (50-150) kóválygó, meg száguldó személygépkocsik, meg mindenféle egyéb jószágok között (Nysak, Barkasok, Transitok, stb.). S akkor még nem volt elkerülő Mezőkövesd körül, a lakott területeken is ment az Ágyúgolyó futam. (Visszagondolva a Jóisten volt velem, meg mindenki mással hogy akár ártatlanként is megúsztuk baleset nélkül azokat az éveket. Nem volt olyan utazás, hogy ne láttunk volna legalább egy balesetet.utána pár kilométeren mindenki normális ment, aztán kezdődött újra az őrült ringlispíl )

 

Egy totális életveszély no meg kimerülés volt akkoriban autózni ezen az útvonalon.

Ma Miskolc-Budapest másfél óra szabályos tempóval autózva.

Akkoriban a rekordom utasként, sorkatonaként stoppolva kettő és fél óra volt egy olasz rendszámú "kocka" Audi Qattro kupéval (2.2 turbó, 200 Le, egy űrautó volt a tempójával, no meg a digitális műszerfalával)

Ilyen volt:

https://supercarnostalgia.com/blog/audi-quattro-rr

Remegő lábakkal szálltam ki Miskolcon...

 

 

Átlagos és szerencsésebb körülmények között három óra volt az utazási idő. De inkább volt jellemző a három és fél, négy óra még személyautóval is.

https://www.google.hu/maps/dir/47.5577636,19.1329069/Gy%C3%B6ngy%C3%B6s/47.8100162,20.571112/Miskolc/@47.8690469,20.0190034,10z/data=!4m18!4m17!1m0!1m5!1m1!1s0x47405a0f823e231f:0xf1b008aea774ed94!2m2!1d19.9294927!2d47.7772651!1m0!1m5!1m1!1s0x47409e878d72ebe7:0x400c4290c1e11b0!2m2!1d20.7784384!2d48.1034775!2m1!1b1!3e0?hl=hu&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDMxMC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

 

Minden előzés egy életveszély volt még a 90 felett már harapós Nagypolszkival is...

 

 

Na szóval ezen az útvonalon ez az ismerősöm az 1.1-es Puntóval úgy közlekedett, hogy kinyomta a szemét.

A Budapest-Gyöngyös távot mindig padlógázon teljesítette. (Nyilván akkoriban az M3-ra jellemző autóállomány még leginkább a KGST kocsikban merült ki...)

 

Szóval egy élete legenergikusabb (én nem öregszem meg, nem leszek beteg, engem nem fog érni baleset, de ha igen, akkor sem lesz semmi bajom) korszakában levő, karriert építő, törtető személy ki fogja taposni a szemét egy 96 lovas 1.5 DPI-nek is, ha cseresznye pirosan fog izzani a katalizátor háza, akkor is...

Előzmény: sure (2321)
sure Creative Commons License 2025.03.12 0 1 2321

"Ugye üzletkötő, autópálya belső sáv 150-160 utazó, s ahhoz ez a már gyengített motor egyáltalán nem partner."

 

Az összes "üzletkötőnek" ilyet kéne adni...

Előzmény: misinator (2320)
misinator Creative Commons License 2025.03.10 0 0 2320

Ma összefutottam az ezres, 115 lovas Focus kombi használójával.

Rövid időn belül harmadjára "kócolódott" össze a kézi váltója. (Márkaszervizben javítják, flottás).

Most éppen egy dízel Focust kapott csereautónak - idő híján lemondtam a próbakörről.

A második váltóelromlás idején viszont sajnos hiába keresett - típusérintettség okán - engem, mert pont itthon voltam influenzával.

Ugyanis ekkor egy vadiúj; 30 kilométeres  I30-at kapott csereautónak!

Így sajnos nem jött össze az akárcsak minimális menetpróba sem.

5 ajtós (amin bosszankodott, mert a munkája miatt a kombi lett volna megfelelő).

Legmagasabb felszereltségű. Megőrült pl. a hektikus táblafelismerőtől, az érintőképernyős asszisztens inaktiválási harcoktól.

De ami a legjobban kiakasztotta, hogy a már csak 96 lovas 1.5 DPi erőforrással megvert autó: Nem ment.

Ugye üzletkötő, autópálya belső sáv 150-160 utazó, s ahhoz ez a már gyengített motor egyáltalán nem partner.

 

Aztán mind a kettőnknek jött egy-egy telefonhívás, intettünk egymásnak, úgyhogy többet nem tudtam meg.

misinator Creative Commons License 2025.03.10 0 0 2319

Ritka a tökéletes konstelláció. Jelen esetben vagy zajos a környezet, miközben  a fűtésszámlát lehet megfogni.

Vagy pl. a mi esetünkben bőven elviselhető forgalmi zajterhelés, viszont a ház  - rossz - adottságai miatt csak méregdrágán volna szabad beszigetelni, ami a megtérülést igen-igen távoli időpontra tolná ki  - még drágább energiaárakon is.

Mondjuk két lakószoba nyáron oly kellemesen hűvös, hogy fel sem merül a klíma szükségessége...

 

Az új szomszédunk (autófényező) véleménye az, hogy az alváz/üregvédelemmel csak bezárjuk a már eleve meglevő rozsdát (új autón is.)

Nem bonyolódtam vele vitába - ő a szakember - de én azt gyanítom, hogy a környezeti hatások esélyesen hamarabb rombolhatják átlagos esetben gazdasági totálkárossá az autót, mint az eleve az anyagban meglevő rozsdagóc.

 

Ezekből  a mai gyártmányokból, számos okból szerintem úgysem igen lesznek oldtimerek.

Addig húzza ki, amíg észszerű és remélt időtávon szeretném használni/megélni a használatát.

Ahhoz meg szerintem észszerű befektetés a még gyári állapotában megvalósított - lehetőleg lelkiismeretes alváz és üregvédelem.

 

 

 

Előzmény: zoltán w (2318)
zoltán w Creative Commons License 2025.03.09 0 0 2318

A vásárlás után én is meg csináltattam az alvázvédelmet. Közben jött egy kuncsaft, megkérdezte minek ide alvázvédő, még nincs rozsda benne? A festő azt mondta, addig kell le festeni amig nincs benne rozsda. - A panel lakást be szigetelték kőhabbal, és műanyag ablakokat tettek a fa keretes ablakok helyére. A hőszigetelés az jó lett, nem huzatos a lakás, és az enyhe tél miatt be sem kapcsoltuk a fűtést. Egész télen tartotta a húsz c°-ot. A zaj beszűrődik, a 26-os út vagy húsz méterre van a háztól. 

misinator Creative Commons License 2025.03.09 0 0 2317

Megértem.

Mi Kádár-kockában lakunk, a külső - még tömör tégla - falak 60 cm vastagok.

Árvíz után a klasszikus fa ablakokat nem cseréltük ki.

Eleve idegenkedtünk a műanyag ablakoktól, s a statikus is támogatta az elképzelésünket: Az ablak hőátadó képességét csökkenteni kell, de a szellőző képességét szabad.

Ez különösen indokolt volt akkoriban, hiszen a levegő páratartalma az árlevonulása után is trópusi volt,  a talaj - no meg a falak... - még hónapokig át volt itatódva vízzel, így a penész kiélhette magát.

Akik pedig műanyag ablakokat szereltek be, azok dunsztoltak. Utána drágán kiépített szellőzőrendszerek megvalósításáig nem is bírtak el a penésszel, dohosodással.

Ezeket a régi házakat pedig pont hogy hagyni kell lélegezni.

 

Szóval új ablakszárnyakat gyártattam le (eleve a régiek reménytelenül és bezárhatatlanul elvetemedtek) s az addigi 2 mm helyett 4 mm-es üvegeket kaptak.

Kettő helyett hármat: A külsőben hőszigetelve duplán, a belsőben egy, gittel rögzítve (a tok teherbíró képességére is tekintettel kellett lenni).

 

Miért írtam mindezt le?

Mert - a kültéri forgalmat  tekintve - szinte süketszobát varázsolt az utcára néző szobákból. Így nem kellett kompromisszumot kötnöm, ha zenehallgatásról van szó.

 

I30:

Csütörtökön volt az autó éves szervizen. (31000km)

A szóbeli tájékoztatás szerint (is):

Az első fékek 80, a hátsó fékek 70%-osak. Biztos a több réteg hátsó lábtér és csomagtérszőnyeg tömege miatt jobban van terhelve a hátsó fék ;-)

1 liter fagyálló lett pótolva. Magam is így saccoltam előtte. Eddig ez az első pótlása.

A téli gumik 7.2 és 7.4 mm-esek. Előtte nap én is megmértem tolómérővel: Pontos a kopásmérőjük ;-)

A DCT váltó (sem) nem tárolt hibakódot annak ellenére sem, hogy egyszer - egy pillanatra - dobott egy üreset gyorsítás közben. (Igaz tempomattal gyorsítattam s közben billentettem a kart kéziből vissza automatába).

Tehát ez a szoftver - is - szerint belefér.

A részecskeszűrő pillanatnyi állapotára - előzetes szándékom szerint - nem kérdeztem rá, mert más problémát jeleztem a szerviznek a jármű leadásakor.

 

Ígéret szerint heteken belül fognak megkeresni a válasszal - előtte meg kell várniuk a vezérképviselet döntését.

Mindenesetre legalább nyoma van az észrevételemnek. 

Megvárom a választ/döntést, majd utána számolok be nektek, addig hadd furdaljon titeket a kíváncsiság :-))) khm.

 

Viszont ezután - egy szintén 3 éves, szintén három hengeres motorú - Dacia Duster tulajba is belevertem az alapideget a jelenséggel, aki szintén meg fogja keresni a márkakereskedőjét, de még megvárja, hogy nálam mi a reakció.

 

Szokás szerint várakozás közben benéztem az alváz/üregvédőshöz egy kis kvaterkára.

 

Tekintsétek meg, hogyan néz ki egy 2014-es Ford C-Max a pőre valóságában.

A tulaj - szembesülve az állapottal - nem kérte sem azt, hogy lássa/dolgozzon rajta lakatos, sem azt, hogy több munkaórát (munkadíj ugye...) öljön bele a rozsdaeltávolításba az alvázvédős.

Ezért van már most maszkolva, fújás után  - látva az állapotát - a tulaj inkább eladja...

 

 

Előzmény: zoltán w (2316)
zoltán w Creative Commons License 2025.03.03 -1 0 2316

Üdv. mindenkinek! A 80-as években volt egy Videoton Cleopátra rádióm, A Pink Floyd szépen szólt rajta, de a kamionok zaja ami be szűrődött a szobába elrontott minden zenei élvezetet. Rájöttem, hogy nem érdemes HI-Fi után sóvárogni, mert úgy sem tudom tisztán hallgatni. Beszereztem egy Technics fejhallgatót.

misinator Creative Commons License 2025.03.03 -1 0 2315

Erre nem tudok reagálni anélkül, hogy szét ne offolnám a topicot...

Bár a Soltész Rezső rendezésű hifi kiállításokon sok ígéretes (nemcsak) zárt dobozt hallottam, de azok megfizethetetlenek voltak számomra...

A zárt dobozoktól (a levegő rugóként viselkedve csillapít) ösztönösen szimpatikusabbak volt a levegő tömegével csillapító - az előző hozzászólásban példaként említett - rendszerek.

Eleve egy tölcsérsugárzó lélegzését egyszer kell meghallani, onnantól vége...

 

Na meg kihívásnak is éreztem egy saját konstrukció megalkotását. Erre fórumos mentorként segítőre találtam egy, akkor már nyugdíjas volt BEAG elektro és akusztikai mérnök személyében.

A fórum tartalma aztán szőrén-szálán eltűnt netről...

10 év, számos konstrukció (Voigt pipe-ok, TL-ek), számtalan módosítás - természetesen rendre a karácsonyi nagytakarítás után a szobában...

 

Fostexre nagyon vágytam, de akkoriban (is) annyi felesleges pénzem nem volt, hogy gyalog hazamenjek ;-)

 

Az autóba való(?) hangszórókkal rendkívül toleráns ezen rendszerekkel szerzett tapasztalatoknak köszönhetően végül egy ilyen hangszóró Qts-éhez lettek méretezve a végleges TL oszlopok.

 

 

Topic on.

 

Vasárnap Felsőzsolca-Miskolc-Bükkszentkereszt-vissza Zsolcára útvonalat jártuk be.

 

Kíváncsi voltam egy részfogyasztásra, úgyhogy memorizálgattam részadatokat.

A végig emelkedő odautat kijelző szerinti 6,7 l/100km-el sikerült teljesíteni.

A teljes oda-vissza fogyasztás 5 l/100km-re jött ki.

 

Amire kíváncsi voltam, hogy Bükkszentkeresztről indulva a gyakorlatilag végig viszonylag erősen lejtő szakaszon mennyi lesz a mutatott részfogyasztás a fogyasztás látványos csökkenésének végéig.

Ugye nálam nincs vitorlázó funkció.

Az erre a szakaszra számolgatott fogyasztás 2.38 l/100-re jött ki. (Nem nyúltam bele a váltásba).

Tehát gyakorlatilag egy fél litert elégetett a végig motorfék ellenére - hogy melegen tartsa - gondolom leginkább - a katalizátort a 4-8 fokos külső hőmérsékleten.

 

 

 

 

Előzmény: motorbubus (2314)
motorbubus Creative Commons License 2025.02.27 0 0 2314

OFF....

 

Én megálltam a zárt doboznál.... de azért a szekrényben van egy pár Fostex.... csak ha éppen játszani támad kedvem... ;-)

Előzmény: misinator (2313)
misinator Creative Commons License 2025.02.27 -1 1 2313

Legalább ilyenkor megteheted, hogy szépen állsz meg...

 

De valahol megint ott tartunk, mint amikor  "egzotikus" akusztikai foglalatok (TLspeakers, Voigtpipe, Loaded horn stb.) világával ismerkedtem, s kerestem A Tökéletes Megoldást; újra és újra azzal szembesültem, hogy megoldottam egy problémát és ezzel generáltam másik kettőt.

 

Minden probléma megoldása újabb problémákat vet fel.

(Végül a hangsugárzásnál számomra megnyugtató módon megoldottam, 2.7 méter maga lett a konstrukció, viszont a feleségem nem tud rátenni virágcserepet :-)))

 

A DCT-vel megoldottunk egy sor problémát: Nincs hidrodinamikus veszteség, lehet tisztességes motorfék stb.

Közben macerás lett a kúszás, padkára állás, s a finom megállás ugye stb.

 

Vitorlázás: Szép fogyasztási adatokat tudunk produkálni, át tudjuk  hidalni alkalmanként a bólintós megállás problémáját, stb.

 

Mindezeket nagy fokú automatizálással értük el. Amik terhet vesznek le azon átlagjúzerek válláról, akiket nem érdekelnek ebben a témában a részletek.

 

Mégis ott tartunk, hogy ha valamiért (műszaki érdeklődés, stb.) tudatosságot viszünk bele ezen rendszerek használatába, akkor majdhogynem annyi odafigyelést igényelnek, mintha egy sima kézi váltós, kézifékes autót kezelnénk...

 

Az elektromos autó elvileg a világ egyik legfaékebb közlekedési eszköze; ott hagyhatod a töltőn (mondjuk ott is kell...), egy pedállal is letudhatsz mindent, sőt adaptív tempomattal még azt is stb...

 

Ehhez képest az adaptív tempomat plusz odafigyelést igényel, hogy mikor fog váratlanul cserben hagyni.

Itthttps://www.google.hu/maps/@48.2042482,20.7392285,3a,20.7y,217.69h,86.82t/data=!3m7!1e1!3m5!1s2j0cqZ7kK60X8McTyMAWng!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D3.1765131605626067%26panoid%3D2j0cqZ7kK60X8McTyMAWng%26yaw%3D217.68524561621976!7i16384!8i8192?hl=hu&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDIyNS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

pl. az elektromos Golfé elvesztette az orra előtt megálló buszt...

 

Ha elektromos autóval akarsz gondtalankodni, akkor tölts le egy rakat applikációt, alaposan tervezd meg az utad, de legalább az egész előtted álló heted, szigorúan oszd be az utastér hőmérséklet szabályzást, stb.

 

 

Igazából megint nem oldottunk meg semmit...

Előzmény: motorbubus (2311)
sam256 Creative Commons License 2025.02.27 0 0 2312

Köszönöm! Igy egyszerűbb a keresés!

Előzmény: Kingor_ (2308)
motorbubus Creative Commons License 2025.02.26 0 0 2311

A bólintás valóban megvan, nehéz ill. szerencse kérdése is az elegáns megállás....

 

Ha éppen úgy jön ki a lépés, hogy mondjuk alacsony sebességen vitorlázik az autó... és mikor finoman a fékre lépek (és éppen úgy érzi, hogy nem akarok motorfékezni is...) nem indítja be a motort, na akkor lehet szépen megállni. Finom fékezéssel...és mikor teljesen megállt az autó,akkor határozottan megnyomni a féket, hogy még véletlenül se jusson eszébe elindítani a motort...

 

 

Előzmény: misinator (2310)
misinator Creative Commons License 2025.02.26 0 0 2310

Ha jól bogarászom ki a kezelési leírásból, meg az eddigi ismereteimből, akkor Auto Hold azokban van, amelyekben van elektromos rögzítőfék.

Az pedig olyan, mint a jó kutya; megfog s nem ereszt. 1 másodperc után sem, 2 másodperc után sem.

Ez a tapasztalatom a VII-es elektromos Golf-al és egy dízel DCT I40-el is. Utóbbival végigaraszoltam a Nyugati téri felüljárót fél méterenként, s nem eresztett el se fel, se le araszoláskor.

 

A hagyományos kézifékes enyémben HAC van:

 

Szó szerint ezt írja:


Hegymeneti elindulást segítő
berendezés (Hill-Start Assist
Control - HAC) (egyes
változatoknál)
A hegymeneti elindulást segítő beren-
dezés (HAC) emelkedőn álló helyzetből
történő elinduláskor segítséget nyújt a
gépkocsi visszagurulásának megelőzé-
se érdekében. A rendszer megköze-
lítőleg 2 másodpercig automatikusan
működteti a fékeket, és 2 másodperc
eltelte után, illetve amikor a gázpedált
lenyomják, megszünteti a fékezettséget.
VIGYÁZAT
Mindig álljon készen a gázpedál
lenyomására, amikor emelkedőn
indul el. A HAC rendszer csak
körülbelül 2 másodpercig működik.
Információ
• A HAC nem működik, ha a se-
bességváltó kar P (parkolás) vagy N
(üres) állásban van.

 

Most döbbentem rá, hogy emelkedőn kézifékkel várakozás végén rálépek a fékre, D-be húzom a kart, a kézifék kiengedem, átlépek a fékről a gázra s úgy indulok el.

Tisztára, mint egy hagyományos váltós autóval.

 

Tehát ezt már ösztönös működtetésre építettem be fejben a kis lökettérfogatú motoros autónknál.

 

Nyilván D-ben hagyva, kéziféket behúzva is előbb-utóbb "fesztelenedik" a váltó, de ezt nem várom meg, hanem a megállás pillanatában kidobom "üresbe".

...már ha nem egy araszolós, éppen elindulós dugó végébe érek., mert akkor nyilván ne.

Ha lenne Auto Hold, akkor nem foglalkoznék ezzel.

 

Hajtáslánc fesztelenítés.

Valamikor olvastam, hogy a hagyományos automatákkal ellentétben a duplakuplungosokkal rendre nem lehet szépen megállni, mert ha úgy fékezel, hogy pl. ne bólintsanak az utasok, tehát a megállás pillanatára szépen felengeded a féket, akkor úgy érzékelik ezek a váltók, hogy rögtön elindulni akarsz, tehát zárják a kuplungot, emelik a motor fordulatszámát; feszül meg a hajtáslánc.

Ha meg ennek kísérletét is el akarod kerülni, akkor a megállás pillanatáig egyforma erővel kell nyomni a fékpedált.

Tehát jön a bólintás, mint az eperfa lombjánál.

Legalábbis ez van az 1.0 DCT-nél.

 

Bár a múltkor - nem tudom melyik netes oldalon, most nem találom - tesztelték a faceliftes 1.5 DPI kombit (ugye kézi váltós), s ott is azt írták, hogy hajlamos "beharapni" megálláskor a fék.

 

Előzmény: sure (2309)
sure Creative Commons License 2025.02.24 0 0 2309

"A csak Life felszereltségű 1.0 DCT-t meg kifejezetten imádom a hagyományos kézifékjével, ebből fakadó egy-két hülyeségével is, a kizárólag gombos és tekerős műszerfalával. Stb.

Még engem akart rábeszélni a kereskedő a drágább, érintőképernyős, vészpótkerék nélküli, Auto Holdos, üzemmódválasztós kivitelre."

 

Hm, igen, nézegettem én is anno az N Line "Premium" felszereltséget (Magyarban asszem "Prime"-nak nevezik a "mekafullos" kiviteli szinteket), voltak olyan fícsörök, amik tetszettek volna és hajlandó lettem volna némi felárat is fizetni értük (alcantara ülések, holttérfigyelő, adaptív tempomat), viszont jónéhány extra meg számomra inkább negatívum volt benne, úgy mint elektromos kézifék, gombos indítás, de főleg az a - szerintem - csúnya és sebtiben összecsapott fércmunkának tűnő féldigitális műszerfal, úgyhogy maradtam a "fapadosabbik" N Line variánsnál (mert az N-nel megegyező sportülések, kormány, váltó, alupedálok meg a külső optikai elemek viszont tetszettek és tetszenek piszkosul). MHEV nélkül nem adják ezt a motorizációt, így sajna a vészpótkerékről le kellett mondanom.

 

Egy defektem már volt, azt szerencsésen megúsztam, ahol észleltem, onnan gyakorlatilag az utca túloldalán van a gumiszerviz...

https://forum.index.hu/Article/jumpTree?a=167247643&t=9167643

 

Az auto hold alatt azt a segédletet érted, ami meredek emelkedőn megfogja a kocsit a visszagurulástól? Manuálokon legalábbis (ezt a Picanto is tudta), ilyenkor a fék felengedése, kuplung benyomása és üresből egyesbe kapcsoláskor az üzemi fék 1-2 másodpercig fogja a kocsit és megakadályozza a visszagurulást, míg el nem indulsz előre.

Előzmény: misinator (2305)
Kingor_ Creative Commons License 2025.02.23 0 0 2308

Az R16 gumihoz tartozó felni adatai:

Osztókör: 5x 114.3

Agyméret: 67.1 (ha ettől nagyobb a felni közepén a "furat", akkor központosító gyűrű kell)

Besajtolási mélység, ez lényeges, hogy ne érjen bele a gumi a kasztniba: ET44 (van, ahol ET50 -et írnak, én ET48 -at vettem)

Felni szélesség és kerékpánt magasság: 6.5 J (6.5", személygépjármű)

 

Gyári R16 alufelni anya: M12x1.5mm

A gyári alufelnihez adott anya nem biztos, hogy lemezfelnihez is jó, az anya nyakának a kialakítása miatt (off-topic autómnál hordoztam a lemezfelnin lévő téligumihoz való eredeti anyákat és az alufelnis nyárigumihoz való központosító gyűrűket és eltérő anyákat egy dobozban, évszaktól függően), azt gumisnál érdemes ellenőríztetni, hogy mit javasol, jó eséllyel tud adni megfelelőt. Téli/univerzális "alu"felni esetén jó a gyári anya.

Előzmény: sam256 (2307)
sam256 Creative Commons License 2025.02.23 0 1 2307

Köszönöm a tanácsokat. Akkor marad a teljess értékű szerelt kerék(használt felni,Linglong gumi), kerékkulc, és egy trapézemelő. 

Kingor_ Creative Commons License 2025.02.22 0 0 2306

Jófogáson vannak cégek, akik kifejezetten gyári pótkerekeket forgalmaznak i30 -hoz is, gondolom bontókból, de horribilis áron vannak, egy használt lemezfelnis szerelt abroncs árához képest. Így lett végül komplett abroncs a kombi i30 -ban (ez a felni télen is használható). Befér a pótkerék helyére a normál méretű szerelt abroncs. A műanyag tárolórekesz kikerült, csak a helyet fogta, nem volt benne semmi tárolva, az előtte és mögötte lévő két nagy tárolódoboz továbbra is helyén van és azokban van az emelő, kulcsok, elsősegély, pumpa, nyomásmérő, stb. Rétegelt lemezből és fekete filcből kis barkácsolással lett megoldva a csomagtartó padló, így utólag farostlemezből csinálnám (gumilapot használva "távtartónak" a farostelemez és a felni teteje közé, hogy teljesen felfeküdjön a farostlemez a felni tetején, ne deformálódjon amikor pakolva van rá). A pótkerék rögzítésére vettem aliexpressről egy M8 -as pótkerék rögzítőt (Spare Tire Fixing Screw néven fut, különböző hosszúságban árulják, utolsó képen, ~1500HUF volt tavaly).

 

 

 

Előzmény: misinator (2303)
misinator Creative Commons License 2025.02.22 0 1 2305

A Golf 8 infotaiment rendszerét mindenki szidta, mint a bokrot, nemcsak a népitélet író.

https://nepitelet.hu/autok/volkswagen/golf_2019/

Nekem kifejezetten útálatos.

https://nyirmtz.hu/wp-content/uploads/2023/11/074-31-02-005.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=oBcEluAbdzo

 

Ehhez képest az elektromos Golf VII maga az analógia...

 

Most az, hogy naponta legalább kétszer az is összeakad, meg alszik a tolatókamera, amikor működnie kéne, meg úgy marad, meg még mindig pánikol a parkolóasziszt, pedig már a környékünkön sincs senki, meg össze akad a menü, az már szóra sem érdemes, hiszen megállok az autóval és újraindítom.

 

Problem?

 

A csak Life felszereltségű 1.0 DCT-t meg kifejezetten imádom a hagyományos kézifékjével, ebből fakadó egy-két hülyeségével is, a kizárólag gombos és tekerős műszerfalával. Stb.

Még engem akart rábeszélni a kereskedő a drágább, érintőképernyős, vészpótkerék nélküli, Auto Holdos, üzemmódválasztós kivitelre.

 

Ámátőr...

 

;-)

Előzmény: sure (2299)
misinator Creative Commons License 2025.02.22 0 1 2304

Régebben talán már írtam, hogy a több, mint három évtized alatt volt 6 defektem, de abból négy olyan volt, hogy ezek a nyomorék kompresszorok, meg defektjavítók nem oldottak volna meg semmit.

 

1, 2:

Lada 2107: A megállás pillanatában  - nagy szisszenéssel - tőben elnyíródott szelep.

Kivettem a pótkereket, a közepe szét volt vágva a futófelületnek. A "drága" kolléga nem akart szólni, hogy tolatva egy kapukitámasztón szétvágta, csak hétvége volt, gumis sehol (90-es évek), szólni meg nem akart, mert szégyellte.

https://www.google.hu/maps/@48.1156095,20.6591309,3a,75y,342.5h,83.24t/data=!3m7!1e1!3m5!1s9IrKXhGvUja2Yk_H1Kp0Qg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D6.756514018675105%26panoid%3D9IrKXhGvUja2Yk_H1Kp0Qg%26yaw%3D342.49518570347567!7i16384!8i8192?hl=hu&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDIxOS4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

...jó volt...

 

3:

Golf IV. 1.4. Sebességarányosan elkezdett kopogni az egyik hátsó kerék.

Itt:

https://www.google.hu/maps/@48.1025641,20.7980514,3a,75y,156.57h,83.16t/data=!3m7!1e1!3m5!1s0lYWYeVNiSeqFkt1DGqN2w!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D6.837410762044868%26panoid%3D0lYWYeVNiSeqFkt1DGqN2w%26yaw%3D156.56686409850568!7i16384!8i8192?hl=hu&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDIxOS4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

 

Pótkerék? Kulcsos autó; ugyan már...

Eltudtam vánszorogni vele egy gumishoz másfél kilométerre, akik nehezen, de kiforgattak belőle egy - az egyik ágán éles/csonka rugókengyelt. Igen, egy kb. ilyet:

https://nyirmtz.hu/wp-content/uploads/2023/11/074-31-02-005.jpg

 

 

4:

Fiat Albea. Még csak egy éves volt az autó.

Kecskeméti repülőnap után, délután, vasárnap jöttünk el a reptér környéki, parkolónak kijelölt legelőről egy akác sor mellett, amikor a társaság jó gondolatnak tartotta kiállni az araszoló sorból a folyó ügyeit intézni. Örültem.

Az akácos széle megvolt nyesve a porhanyós földút szélén. Tehát kihúzódtam oldalra, amennyire csak tudtam és sz.sz.sz.sz.ssssz.

Csak az oldalát vágta ki a guminak a porban megbúvó nyesett akác szár...

 

Hazafele Miskolcig végig azon izgultam, hogy most ne legyen még egy defektem.

A gumisom megjavította azzal a megesketéssel, hogy csak pótkeréknek, csak hátra, csak az első gumisig, csak városi tempóban. Ja; amúgy meg soha nem is találkoztunk.

Vagy 17 év után lett kidobva. (5 négy évszakos a lányomnak).

 

Szóval olyan nincs, hogy nekem ne legyen pótkerekem.

Ha nem adtak volna - mert lágyhibrid lett volna - akkor is rendeltem volna vészpótkereket, s készítettem volna neki rétegelt lemezből, egy illeszkedő tartót a csomagtérbe...

 

Múltkor pont erről beszélgettünk egy autóalkatrész kereskedés hálózatban dolgozóval.

Szoktak menni hozzájuk a - leginkább idősebb - kuncsaftok, hogy vettek valami B-SUV-ot, s kéne bele pótkerék.

Beleteheti, csak akkor nem marad csomagtartója...

 

 

 

 

Előzmény: motorbubus (2301)
misinator Creative Commons License 2025.02.22 0 0 2303

Pedig elvileg kéne tudni adniuk, mivel a téli kerekeket elvileg acél felnire illik szerelni. (Még könnyebb is, mint a könnyűfém, de öntött felnik. A versenyfelnik azok más kategóriák).

https://totalcar.hu/magazin/technika/peresgumi/

 

Az autód lágy/mild hibrid?

Mert akkor ugye be sem tudsz rakni nemhogy teljes értékű, de vész pótkereket sem, csak a csomagtérbe azt foglalva, de akkor meg meg kell oldani a biztonságos rögzítését.

 

S itt jut eszembe a 2297-es hozzászólásom és fényképe. Még nem jutott eszembe megnézni, hogy a (nekem - 2022 - alapméretű/szélességű 15 colos) kerék befér e a vészpótkerék helyére?

Na majd influenza után!

 

 

Előzmény: sam256 (2302)
sam256 Creative Commons License 2025.02.22 0 0 2302

Sziasztok! 2024-es kombi I30-asomhoz keresnék gyári 16" pótkereket(kompletten), mivel nem adtak hozzá, csak defektjavítót és rendelni sem lehetett hozzá. Előre is köszönöm a segítséget!

motorbubus Creative Commons License 2025.02.17 0 1 2301

Hja kérem! Akinek van pótkereke..... ;-)

Előzmény: misinator (2297)
www.octinfo.com Creative Commons License 2025.02.17 0 2 2300

Ilyet én is láttam gyerekként, bácsi odament egy 1200-es Zsigához, kinyitotta a kulccsal, majd rájött, hogy nem az ő autója, gyorsan bezárta és ment a másikhoz. Az volt az övé...

Előzmény: misinator (2296)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!