Nem bántottál meg, és ahogy később írta Mano- nem lebeszélni akartunk, csak az általános stúdió-sorsot vetítettük ide.
C Foto- gondolom nem kell bemutatni őket- stúdiófelszereléssel foglalkoznak. Adott volt a hely, az alkalmazott, a raktáron lévő technika. Te azt mondod olcsón vettél stúdiószettet- én azt mondom hogy szinte ingyen gyártatják maguknak... mégsem jött be a stúdiójuk. Pedig
-nagy alapterület volt
-adott volt az asszisztencia akinek nem kellett pluszba fizetni (mármint a tulajnak nem kellett plusz alkalmazott)
-a vakuk és a berendezés költsége nekik töredék ár volt a piaci árakhoz képest
-fizető övezeten kívül, parkolóhellyel, de belváros közelében működtek
-olcsó óradíjjal dolgoztak
Nem működött...
CCS
-egyszerű technikai háttér
-nem kellett plusz alkalmazott - aki egyébként segített ha kérték
-belvárosban elérhető helyen volt
-fillérekbe került a bérlés
Bezárt, mert nem volt rá igény. Úgy, hogy sokan ismerik őket.. és nem csak szájhagyomány útján terjedt a stúdió.
De ha rákérdezel régi fotósokra, miért is nincs műtermük (régen volt, de bezárt mind) akkor azt is elmondják hogy nincs rá kereslet.
Tehát erről szólt a korábbi komment.
A NAV és egyéb rész pedig nem is olyan egyszerű. Tudom, mert láttam már könyvelőt aki meglepődött bizonyos háttérszabályok láttán- pedig Ő is azt hitte mindenben képben van. De ez a rész nem is érdekel.
Ha neked kell egy stúdió, akkor a neked szükséges eszközökből építsd meg. Ha bejön és megéri akkor nyertél. Ha nem, akkor még mindig tovább tudod majd adni- másnak jó áron :-)
Szerintem nem rossz ötlet a kiadható műterem, mint "mellékes", de még jobb lenne, ha kombinálnád valamivel, pl oktatással. Pesten rengeteg ilyesmi van, Pécsett nem tudom mi a helyzet.
A több veszélyforrást úgy értettem, hogy egy hagyományos fotóstúdió működésére van rengeteg tapasztalat, és ha nem ma kezdte az ember, a helyi-régiós-országos piac sajátosságait ki lehet azért ismerni, a lehetséges versenytársak sem a semmiből jönnek tömegével. Bár ez utóbbit az elmúlt pár év rengeteg újonc próbálkozójával (akik aztán többnyire gyorsan abba is hagyják) kezdem átértékelni :-)
A stock piacon a globális jelleg miatt jóval több a szereplő, és mindig van olyan, aki nálad jelentősen kedvezőbb bér-adó-költség színvonalon tud dolgozni . Itt könnyen előfordulhat, hogy pár hónap alatt a korábbi biztos bevételforrás elapad, mert mondjuk nekilódulnak egy csomóan azt a részterületet/témát csinálni, amibe beleástad magad. A kilenc ügynökség persze segít abban, hogy ne függjél elemi szinten, de mivel a piacuk erősen átfed, és gyorsan reagálnak, könnyen eshet orra az ember. Az árakat nem te határozod meg, hanem az ügynökség, és könnyen tudják akár egyik hónapról a másikra megfelezini az eladási árakat és vele a te hasznodat. A helyi piacon ez kevésbé durva, ott azért az áraidat te alakítod, és a személyes kapcsolatokkal könnyebb megfizettetni a minőségi különbséget. Egy ügynökségnél, ha elfogadják a képet, az újonc is annyit kap, mint aki 10 éve nyomja (tudom, vannak kivételek, de az alapelv szintjén ez igaz).
Nehézséget jelent, hogy a kilenc ügynökség kilencféle igényének kell megfelelni, és ismerni a felvevőpiacuk speciális igényeit (időzítés, kulturális tabuk, stb.), és ezek ráadásul állandóan változnak, tehát résen kell lenni. A helyi piacon is figyelni kell, de ott a változások azért lassabbak, egy egy divat/trend 3-5 évig is kitarthat, van idő új dolgokat tanulni / kifejleszteni.
Emellett ott van még az állandó teljesítménykényszer, egy csomó ügynökségnél csak akkor pörögnek az eladások, ha folyamatosan töltesz fel (de ezt te nálam egészen biztosan jobban tudod), egy 2 hetes nyaralás már nagyon érzékeny kiesést okozhat. Ha mondjuk esküvőzöl, és az adott időszak épp nincs lekötve (mondjuk februárban), csak az átadási időket kell egyezteni, de nem fog érdemben csökkenni emiatt a bevétel.
Még egy dolog, amit én személy szerint nem szeretek a stockban, az az, hogy az alacsony képárak miatt nincs nagyon idő egy-egy képpel/témával sokat pepecselni, ha épp úgy tartod jónak.
Nyilván minden területre lehet mondani sok mindent pro és kontra is. Neked például nem kell fotózás előtt pszihológust játszani az ideges menyasszonyokkal :-)
Rólam: az adatlapomon ott a honlapom címe, azon rajta vannak a legfontosabb dolgok.
Egyikünk sem azért írt, hogy elvegyük a kedvedet, inkább csak azért, hogy megelőzzünk egy keserű csalódást, mert láttunk már ilyet mindketten.
A magam részéről nagyon örülök, ha lesz egy ilyen lehetőség, mert időnként nálam is próbálkoznak, így most nem csak az említett két helyet tudom ajánlani.
Még egy dolog furdalja az oldalamat, biztos vagy benne, hogy a stockra alapozva hosszútávon is működőképes lesz a vállalkozás?
Amennyire látom (jobbára kívülről), eléggé dinamikusan változik a piac, és eléggé kevesen vannak, akik ebből valóban meg is tudnak élni, pláne a magyar adók és közterhek mellett.
Gondolom alaposan utánaszámoltál, ha ekkora beruházást tervezel, és nem is kételkedem, csak első ránézésre kicsit ingatagnak tűnt az üzleti modell. Persze dolog nagyrészt a részleteken (azaz rajtad) múlik, de mivel a stock fotó egy globális piac, több a lehetőség de egyúttal a veszélyforrás is, mint egy klasszikus fotóstúdió esetén.
Láttam jópár olyan vállalkozást, aminek a tiszta közgazdasági alapelvek mentén már régen csődbe kellett volna mennie, ehelyett vidáman él és fejlődik.
Sajnos a fordított esetre is van példa bőven, éppen ezért jó, ha van egy B terv is mindig készenlétben, és nem egy lábon áll a cég - de ezt gondolom Te is tudod.
" Igaz sok az 1-2 éves eladó holmi, mert akik beleugrottak, azt hitték ez a kánaán. Holott tudjuk hogy nem elég kreatívnak lenni, érteni kell a marketinghez, és tisztán érdemes művelni különben előbb-utóbb bukta lesz belőle. "
Volt 2 bérelhető műterem. Mindkettő olyan helyen ahova fotósok járnak- felszerelést vásárolni. Adva volt minden.. mégsem ment egyik sem. A műterem már "nem buli". Ahogy írod- még a modellfotós is kimegy 2 akkus vakuval és ott oldja meg még az aktot is. Ha pedig kanapé kell, akkor megy a modell lakására- vagy szerez egyet a fotózás idejére. Itt vidéken.
Esküvőfotózás: ha belegondolsz az elmúlt 5 évben szerintem nem akadt olyan párod, aki műtermi képeket szeretett volna- illetve ne tudtad volna megoldani műterem nélkül a kérésüket. Tárgyfotó is hasonló... van egy mobil tárgyasztalod, 2-3 hordozható vakud és a megrendelőnél megoldod, ha kapsz egy kis irodát vagy egy sarkot. Nem kell hazacipelni 100 táskát, 30 csomag élelmiszert. Ételfotónál is frissen jó minden... szakács főz, te fotózod. Mármint a friss ételt.
Persze fény mindig kell, tehát a vakuk piaca pörög. Igaz sok az 1-2 éves eladó holmi, mert akik beleugrottak, azt hitték ez a kánaán. Holott tudjuk hogy nem elég kreatívnak lenni, érteni kell a marketinghez, és tisztán érdemes művelni különben előbb-utóbb bukta lesz belőle.
Még annyit tennék hozzá, hogy ebből látszik, hogy kifejezetten bérlésre gazdaságilag nem kifizetődő műtermet építeni/fejleszteni. Így viszont marad az, ha amúgy is szükséged van rá.
Ilyen munkából viszont nincs túl sok. Jópár éve élek fotózásból (esküvő, portré, család, tárgyfotó, enteriőr), és talán nem is megy rosszul, de egyszerűen nincs annyi műtermi meló, amiért megérné komolyabban beruházni az alap stúdiószetten (3-4 lámpa, néhány fontosabb fényformáló, tárgyfotó sátor, 5-6 háttér) túl is.
Nyilván, aki modellek fotózására van ráállva, annak komolyabb eszközpark kell, de ott is inkább az a trend, hogy külső helyszínen dolgozunk, mobilizálható felszereléssel.
Egyetértek a felsorolásoddal, és a leírtakkal. Amatőr nem tud megengedni magának még ritka alkalmakként sem mondjuk 2-3 órás fotózásért a 10ezres kiadást. (ami piti összeg, mert máshol az óradíj magasabb) 10ezerből inkább tankol és kiviszi a modellt szabadba, ahol a napfény + 1 rendszervaku segítségével változatos környezetben meg tudja fotózni azt amit csak akar.
A tisztességes technikai háttér drága. Van olyan fotós aki 2millát költött a belső technika kiépítésére, de a stúdiójában PC-ről vezéreltek a vakuk, a beállított teljesítményértékek mentésre keülnek, és ha később kell folytatni a fotózást, a rendszer ismét beállít mindent.
3-600 Ws-os vakuk már nem könnyűek. Ami stabilan megtartja az nem olcsó állvány. Kell mennyezeti sínrendszer, fali tartók. Háttértartó... több tekrcs háttéranyaggal. Ha megnézed a normális stúdióban papírhátteret használnak- ami ugye koszolódik, szakad, ezért fogyóeszköz. 100e Ft-t lazán ot lehet hagyni beruházás gyanánt csak a háterekre. És akkor még nincs semmi kiegészítőd. AZ hogy van egy modell, aki csinál 10-20 pózt egy színes háttér előtt az még nem fotózás. 1-1 alkalom után beleunnak az "amatőrök".
A másik a hely mérete. Tárgyfotózáshoz elegendő egy 3x3m-es hely is... ahol elfér a tárgyasztal. De ha valaki egy 5 fős csoportképet akar akkor a 3m már kevés lehet. Persze tudom, mindig van olyan hogy kevés és kicsi...
A másik rész pedig a bérlés. Ha te bérelsze egy helyet súdióként, akkor jó eséllyel a szerződésedben benne foglaltatik hogy te már nem adhatod bérbe. Illetve a legális kiadás sem egyszerű. Nincs fotós végzettséged- oktatást hivatalosan nem tarthatsz. Legálisan pénzért kiadni megint necces (az előbb említett szerződés csak egy dolog) mert azzal ugye el kell számolni a NAV felé. AKik egy ellenenőrzés során meg is kérdezik hogy ugyan már van egy fotográfus papírod hamár ilyen szép stúdióval rendelkezel... és mondhatod hogy USA_ban adózom a stock után, de azt akkor is be kell jelenteni a magyar adóbevallásodon.
Kérdésedre a válasz (mármint hogy miért nem adják ki) pedig az, hogy macerás a fotósnak... mert ritka kevés alkalommal tudja bérbeadni, alkalmazkodnia kell, kevés pénzt hoz, és akkor is benne van az hogy kopik a felszerelése. Nem beszélve arról, hogy lassan 1 kezemen meg lehet számolni hogy kinek van még stúdiója.
Ph5.5 rátapintott a lényegre, ez egy eléggé szűk piac, kevés olyan ember van, aki rendszeresen műtermezne, de nem akar sajátot csinálni.
Alkalomszerű dolgokból fenntartani valamit eléggé bizonytalan, abból a havi néhány emberből nem lesz nagy bevétel, pláne ha még te is bérled a helyet.
Csak akkor megy, ha máshonnan meg tudod finanszírozni, de nagyon hamar elkezd agyalni az ember, hogy ennyiért érdemes-e vele foglalkozni.
Műtermet jellemzően olyanok bérelnek,
- akiknek nem telik sajátra, mert amatőrök (=nem pénzért fotóznak)
- akiknek ritkán kell csak a munkájukhoz
- akiknek nincsen meg a szükséges méretű helyük hozzá
Az első két csoportnak nehéz lesz eladni a szolgáltatást, mert megveszik a belépős stúdiószettet 4-5 alkalom árából (és akkor nagyon olcsó voltál). A többségnek amúgy sincs sok fogalma, mi a profi és a kezdő stúdiócuccok között, így a többlet tudásukat sem nagyon tudják kihasználni (kivételek persze mindig vannak). Ha van rendesen fizető munkád, nem lesz túl nagy a lelkesedés, hogy kezdőknek asszisztálj nevetséges összegekért.
Eleinte lesz érdeklődés... utána már nem nagyon. Tapasztalat :-)
Olyan stúdiót érdemes üzemeltetni, amiben komoly kreaív fénytechnika van... és rengeteg kellék. De ezt már csak asszisztenciával érdemes működtetni- arra meg nem lesz kereted.
Vagy olyan körökben kell forogni, ahol mindig akad valaki aki szeretne aktozni, portfóliót fotózni. Pécsett van pár stúdió, de nem véletlenül nem adják ki.
Ha valakinek van egy 3/8"->1/4" menet átalakítója (fotóállványra vaku felszereléshez) Pécsett és meg szeretne tőle válni, kérem keressen meg e-mail-ben (publikus).
A raw valóban segíthet, de csak akkor, ha rászánod az időt és számítógépen feldolgozod egy raw konvertáló programmal (pl: Adobe Lightroom). Amíg nem vagy gyakorlott a feldolgozásban célszerű mellé menteni jpg-ben is, az közvetlenül felhasználható. A fényképezőgépen a mentési sebesség sajnos nem lesz jobb, a feldolgozó processzor a szűk keresztmetszet.
A képek letöltéséhez a legcélszerűbb megoldás egy kártyaolvasó, az alap windows intéző is látja a raw fájlokat. Te valószínűleg azért nem látod, mert a win saját képnézője nem támogatja ezt a formátumot, erre a célra ezt az ingyenes képnézőt ajánlom, nagyon bevált: http://www.faststone.org/FSViewerDownload.htm
Fuji Finepix hs-10-es bridge gépem van. Olyan kérdésem lenne, hogy ajánlották a képek formátoma ne JPG legyen, hanem RAW. Át is állítottam a beálításoknál. Tovább tart a képkészités után a gépnek tárolni a képeket és addig nem tudok másikat csinálni, ez az egyik a másik a számitógápre való átmásolás a windovs nem látja a RAW os képeket. Hogyan másoljam fel a fotókat a számítógépre?
Megfelelő gépbeállítás esetén ezek az adatok a digitális fotóban eltárolódnak, melyek kiolvasható... de a fotón "kívülről" nem lesznek láthatóak. Ha a képre szeretnél feliratot - logot- dátumot tenni, az egy fotószerkesztő programmal lehetséges. Pl Photoshop, gimp.