Köszi, maradt a barbár megoldás: a sarokcsiszoló...
A menet szerencsére nem sérült.
Leszedtem a szíjat, mert keresem a nagy fordulatszámon beinduló kávédaráló hang forrását...
A felső variátor tárcsa ártatlannak bizonyult. Vagy az alsó variátor tárcsa, vagy a váltó a ludas. Az alsó variátort a tengelyével 2 mm-t lehet ki-be húzkodni a váltóból. Nem a variátor tárcsa kotyog a tengelyen, hanem a tengely kotyogja ezt a 2 mm-t a váltóból ki-be. Annak hallhatom a hangját?
Sziasztok! Lombardini motoros Ligier-nek nem sikerül leszedni a variátor tárcsáját. A hosszú csavar a tengelyből kijött, de a 30-as anya ami a tárcsát fogja nem akar lejönni egy negyven centis krovával. Csavarlazító spray, melegítés volt. Talán a lendkerék ellen-rögzítése a problémás: Youtube-on láttam hogy egy csavarhúzót feszitenek a fogaskoszorú egyik fogán át a motorblokk egy furatába. Nekem görbül már a csavarhúzó, attól félek letörök egy fogat... Van erre kiforott technika?
Ezúton meghívunk benneteket Zomba-Szentgálszőlőhegy központi tér, június 22-én, szombat. Itt várunk 10 órától minden moped autós társunkat egy kis szakmai beszélgetésre, más gépének megcsodálására, és egy Vegyes pörköltet ebédre. Az ebéd 1500 ft/fő, ital fogyasztására büfé is lesz, de hozhattok is magatokkal. Aki ebédet szeretne kérni, június 10-ig kérem jelezzen vissza az alábbi elérhetőségek egyikén. A találkozót esős idő esetén is meg tudjuk tartani, fedett szélvédett helyen.
A távolról érkezők részére a korábban megszokott helyszínen ( Bogyiszló , Doromlás kb. 30 km ) tudunk szállást biztosítani , de az erre vonatkozó igényeket jelezni kell Gergely Péternek ( gemenc.tse@gmail.hu ; 30/922-08-72 ) .
Ez egy régi gondolat részemről is.... A villogó fény mindig nagyobb hatással bír, mint a folyamatos.... A sárga villogó bizony jó lenne, de addig is "kamionos, nagy fényvisszaverő táblákkal" , felszerelve hátulra, csökkenthető a kockázat....
MA rolleresek külön téma, de külföldön láttam kicsi piros, villogó hátsó lámpával....
A kresz újítók figyelmébe....Dehát ott nem biztos, hogy odavaló emberek vannak....
A válasz rá az, hogy azt lássa messziről, és számít rá, hogy gyorsan utol éri. A mopedautóra pedig azt hiszi, hogy autó, és váratlanul éri gyorsan utol.
Hát ez valóban rémisztő logika . Ezek szerint minden olyan autószerű járműnek az utolérése váratlan a számára . Rengeteg oka lehet annak . hogy egy normál gépkocsi lassan megy , netán éppen áll az úttesten , és nem működteti sem a vészvillogóját , sem féklámpákat nem látjuk aktívnak . Előttünk megy , látja azt ami a hátul haladó még nem : az úttest szélén a bokorban bandázó őzeket , az úttestre folyt olajat , netán műszaki okok (pl. kormány, vagy fékszervó hiba miatt megy lassan ) , esetleg a rakomány törékeny volta miatt óvatosabb . Nekem volt már olyan bagatell műszaki hibám , hogy a Volvón lennmaradt az egyik ablak , és ez télen , gyerekeket szállítva nem volt szerencsés -- ilyenkor is enged az ember a 90-es utazóból .
Aki ilyet mond -- vagyis nem számít lassabban haladó , gyorsabban utolérhető járművekre -- az miképp reagál a váratlanul felbukkanó akadályokra ?
Valóban felmerül a kérdés mindenki alkalmas-e gépjármű vezetésére , aki kinn az úton veret ezerrel ?
Ahogy az általam beidézett baleset képein látszik ( de a cikkben is írták ) : a karambol egyértelműen lakott területen történt . Ismét felteszem a kérdést : mennyivel mehetett a BMW-s ? Pechje volt szegénynek , mert éppen a méretes teherautónak nem adta meg az elsőbbséget . Mibe veszi az ilyen a gyalogost , a biciklist , a motorost , a mopedautóst , meg úgy egyébként bárkit ? És , hogy teljes a horror : a saját utasát is , meg a teherautó vétlen sofőrjét a halálba küldte . Illő volna az utast is sajnálni , de az gyanítható , hogy nem először (bár utoljára ) ült be ez a barom mellé , és az is sejthető , hogy ez a vezető életében nem először feszegette a bajor autójának a képességeit . És az utas ezt tűrte ? Nem szólt ? Netán biztatta ? Tudom , hogy nem életszerű , de megtehette volna : néhány ilyen izgis kanyarvétel után egyszerűen nem ül be mellé -- bár nem tudom milyen nexusban volt sofőrrel . Lehet munkatárs , barát , házastárs , gyerek , szülő -- nem mindenki tudja érvényesíteni az efféle pedagógiai célzatú lepasszolásokat . Csak arra akarok rávilágítani , hogy az efféle baleseteknek van előzménye és egy társadalmi környezete .
Rokon történet , innen légvonalban kb. 10 km-re történt . Szinte minden benne van , ami az efféle balesetre jellemző :
Ezt a sofőrt sem a társadalom , sem a hátulsó ülésen ülő lányok nem szűrték ki a forgalomból . Sovány vigasz , hogy örökre eltiltották .
Ezek után a mopedautósokon keresni a biztonságot kissé nevetséges -- bár az tény , hogy a mopedautóban utazók védtelenebbek , mint egy normál gépkocsiban .
hátt, ekkora baromságot!!!, hát kik kapnak itt jogsit??? vakok, siketek, gyengénlátok???micsoda világban élünk?? ráadásul, aki nincs tisztában a kresszel, hogy bizony van mopedauto kategoria is és jelen lehetnek az utakon, számitani kell rájuk, (mert joguk van hozzá), akkor ugy kellene közlekedni a sok baromarcunak, (már akik azok), hogy,. a mopedes is érezhesse a közuton a biztonságot, hogy egyenrangu félként kezelik a többiek. felmerűl bennem, hogy vajon, hol és hogyan vizsgázott az a sofőr, aki, nem képes egy mopedautot észrevenni, vagy csak korlátozottan??, akkor, mi van a szegény gyalog kakukkal, aki, joval, kisebb felületet mutat magábol a térben és még lámpa sem fityeg rajta?? én, anno, még ugy vizsgáztam, hogy az oktatom azt, mondta, kérdésemre, hogy miként kell résztvegyek a forgalomba, ha megkapom a jogsim, hogy "ha leesik eléd egy repülő, akkor is meg tudj állni"!! , én kb 40 éve ennek szellemében közlekedek és, még egy koccanásom sem volt, persze ettől még lehet. és attol is megbasz a szél, hogy haverok, ledegradálnak, mert mopeddel járogatok, hogy, "mi véd meg ebben, ha ütközöl?" én vissza szokok kérdezni, hogy téged mi véd meg, ha esetleg elüt a zebrán egy baromarcu, agyhalott, vizsgázott emberszabásu sorstársad???, mert van rengeteg ilyen eset is sajnos! ha kismotorra ülök néha, akkor is úgy megyek, mintha vadásznának rám, nem győzőm háritani a sok, "gyilkologép" felém irányulo, probálkozását, hogy éppen megöljön, vagy megnyomoritson! véleményem szerint a közlekedő, jogsival rendelkezőknek, kb 25-30%-átol azonnal be kéne vonni a papirt!! nem alkalmasak a mások iránt is, tanusitando, felelősségteljes, közlekedésre!!!
Nekem többször is mondták, hogy a mopedautók veszélyeztetik a közlekedés biztonságát, mert lassan mennek. Mondom, hogy a traktor és a lovaskocsi is lassan megy. A válasz rá az, hogy azt lássa messziről, és számít rá, hogy gyorsan utol éri. A mopedautóra pedig azt hiszi, hogy autó, és váratlanul éri gyorsan utol. Mondom, hogy nem 150-el hanem 90-el kell menni, meg előre kell nézni és látni fogod, hogy mennyire közeledsz az előtted haladóhoz. Azt mondja, hogy ki az aki 90-el megy? Senki. El kellene látni a mopedautókat sárga villogó fénnyel, akkor látni lehetne, hogy lassan haladó jármű. Szerinte az 50-el haladó mopedautós a hibás, és nem a 150-el száguldozó, a kreszt figyelmen kívül hagyó autós.
A mopedautóknak többek között azt hányják a szemére , hogy gyűrődési zónával nem rendelkeznek -- ez mondjuk jogos észrevétel . És hogy emiatt nem biztonságosak -- talán még ez is jogos lenne , de azt megállapítani , hogy az 5*-os törésteszt önmagában megoldja biztonság kérdését ... az kissé túlzás .
Megint egy mopedautós teszt , természetesen "normál" autós újságíróktól . Egyértelműen látszik , hogy képtelenek másban gondolkodni , mint a nagyvárosi ( Budapest) forgalomban használt hagyományos gépkocsiban . Noha hazánkban a lakosság egy jelentős része nem a fővárosban ( netán még csak nem is városban ) lakik .
Hogy a Kuba milyen azt nem tudom . A saját ( hasonló , de egymás mellett ülős ) kocsim nem különösebben imbolyog - - én legalábbis nem érzékelek ilyesmit -- és a fékek azokon elfogadhatóak . Tény , hogy ha az ember úgy nyomja meg , mint ahogy a mai rásegítéses kocsikon elkényelmesedve megszokta akkor valóban alig fog , viszont izomból beletaposva a négy tárcsafék belekapaszkodik a talajba és a bennülők lefejelik a szélvédőt . A rugózási komfort tényleg siralmas , bár engem ennél is jobban zavar a csomagtartó hiánya . Mint ahogy pár éve írtam : a Twizy-vel nem lehet horgászni menni , értve ezalatt azt , hogy nincs csomagtartó , vagyis a horgászfelszerelést nem tudja magával vinni a reménybeli pecás . Én a kocsit szinte kizárólag egyedül használom , így az utas helyére pakolok , ha ez is kevés akkor előveszem a másik járgányom .
A jogosítvány okozta helyzetet a tesztelő képtelen értelmezni -- de ezt is megszokhattuk már tőlük . Valami oknál fogva a NINCS* fogalmát képtelenek értelmezni . De azért kíváncsi lennék , hogy ha valóban úgy fordulna ( "és már csak azon merengtem, hogy sosem akarok majd mopedautóban kikötni, bármennyire is kilátástalan lesz a helyzet." ) akkor tényleg inkább a biciklit meg a villamost választaná a cikk szerzője a klímás , bőrüléses , tolatóradaros , alufelnis , tetőablakos , metálfényes , DCI motoros etc. mopedautó helyett , a szemerkélő novemberi esőben ....
Az sem újdonság , hogy a régi szabályt felrúgják , ui. árakat összehasonlítani csak állagon belül : vagyis újat az újjal , használtat a használttal . "Főleg azért röhögnek itt ennyit ezek a zsiványok, mert 2 millióból olyan használt autót lehet venni, ami a Kuba Cityhez képest egy hárfakísérettel, a Vatikán legkiválóbb ministránsai által előadott dicshimnusz a mobilitáshoz."
Persze mit várjon az ember , ha az újságírás -- bizonyos közszolgálati szegmensekben legalábbis -- közelébe nincs a korrekt tájékoztatásnak , így akkor miért pont egy elfogult autós újságírótól várnánk el bármiféle szakszerűséget a szenzációhajhászás helyett .
A fentiek jegyében elfelejtették megemlíteni a használati költségeket ... bagatell ... Valóban az . A saját járgányom , olyan 1000 km átlagában az én -- viszonylag óvatos -- vezetési stílusommal 7,5 kWó-t fogyaszt 100km-re . Ez a konnektorból felvett mennyiség , amit ha normál nappali díjszabásommal nézem akkor nagyon nincs 300 Ft ; ennyi pénzért manapság a kúton nem adnak fél liter üzemanyagot , de ez az összeg tovább lenne csökkenthető napelemmel , éjszakai árammal és egyéb efféle machinációkkal . Vagyis ezzel a mopedautó , vagy takarékos kisautóhoz képest 1/10-ed költséggel járok ...
Nyilván egy ilyen autópótlék használata kompromisszumokat követel , de ezt sokan aligha értik meg . Ha pedig valaki a kínálat legaljáról megveszi a legolcsóbb járművet akkor béküljön meg az elnagyolt kivitelezéssel és az esetlegesen előforduló hibákkal .
Ami a biztonságot illeti -- én ezt veszélyesebben tartom , úgyhogy én ezeket nem engedném ki a forgalomba :
Az L6-os mopedautókhoz jelenleg ilyen széle szíjakat árulnak , nagyon régen ( 15 éve ) volt szélesebb a szíjuk . Ha a kerülete is rendben van akkor a szíj mérete megfelelő . Ha jól emlékszem kívül körbemérve ( szabócentivel ) olyan 93 cm-nek kell lennie a Ligier Ambra esetében .
Egy 1999-es Ligier Ambra-t kezdünk felújítani a fiammal, hogy azzal járjon suliba szeptembertől.
A szokásos szűrők mellett azonnal rendeltem hozzá egy új variátor szíjat is, mivel a régi ránézésre is elég siralmas állapotú, full gázon sem kúszik fel teljesen a variátoron, 1-2 centire van olyankor az első variátor tárcsa tetejétől. EP COUR 026 -ot küldtek hozzá, a szélessége 29 mm. Megmértem, a kopott is pont ennyi... Olvastam valahol, hogy 30.5 mm-nek kellene lennie új korában, és 1 mm kopásnál illik cserélni. Lehet nem pont hozzá valót kaptam? Köszi!
ez occso!, de sajna nagyon kicsi a hatotáv, föleg a zselés akkukkal! a wltp biztos, hogy hazudik! az a 90, jo, ha megvan 40.--50, zseléssel! nekem a hibrid, elmegy 190km, és ez éppen azért nem kevés, mert, ha megáll, beinditom a diselt, de, magába, van, hogy kevésnek bizonyul! már volt párszor, hogy foszilissel kelett hazaérnem, pl, egy lajosmizsei epertura, már nem megy tisztán vilannyal, sajna.
A korábbi bejegyzésben írt ACAM Nica kasznitól ingyen megválnánk, sajnos most már annyira útban van a kertben, hogy ha nem viszi el senki, fájó szívvel kénytelenek leszünk bontóba/hulladéknak leadni. Helyileg Budapest 18. kerületben van.
Ha valaki "árvaházként" :) befogadja, vagy eseteg lát benne fantáziát, kérem jelentkezzen a lenti telefonszámokon!
Sziasztok ,fórumtársak . segítséget szeretnék kérni a micrócaromnak a kormány alól kiesett egy 8 mm-eres átm-jü kb 2 cm eres hoszú mélyitett fejü csavar , ami 8 as torx kulcsal lehet ??? vagy imbusz kulcsal viszatenni , csak nemlehet alulrol megtalálni a csavar hejét. kérdezem, hogy a müszerfalnak a leszerelése megoldás lehet -e , és azt hogyan kell , sajnos a sok rázkódástól eshetett ki, mert látni hogy az elöző tulajnál is cérnát tekertek a menetre .sajnos én mozg. korl-zott vagyok nehezen tudok kommunikálni sztrok miatt nemtudok beszélni .kérem aki tud adjon tanácsot . köszönöm.
Igen, sajnos kevés vizsgahely van. De a felügyeletnél lehet vizsgáztatni, olcsó és igazából nem is van benne sok kockázat. Egyszerű szerkezetek, nem mérnek lengéscsillapítót és féket sem padon, csak körbenézik hogy villog-dudál-e, nem rohadt, majd elmennek vele egy körre lassulgatni.
Akkora rekuperáció van benne hogy baromira lassul elektromosan is, szóval nagyjából fék nélkül is hozza az előirást.
én nagyon nem bánom, hogy nincs elöl rendszám!!, nemmintha notorius gyorshajto lennék, de van egy hely, ahol rendszeresen szoktam járni,és rendszeresen kinn állnak, pénzbehajtok és szedik befele a sarcot,( szemböl probálnak venni), gyorshajtás formájában! ez egy olyan terület, ahol 30-as tábla van, már párszor volt, hogy galád modon megszaladtam, vagy 40-el is, mivel lejtős az utszakasz, de még egyszer sem jött bünti érte!, kinek is kűldenék?? nincs kit beazonositsanak. viszont, volt, hogy meg is állítottak ez miatt, hogy "tudom e hogy hatosági jelzés nélkűl, tilos közlekedni?" mondom, hogy tudom, épp ezért van is hátul rendszám, erre fakabát, elment a kocsihoz és lekérte az infokat a kocsimrol , majd visszajött és udvariasan további jo utat kivánt, igaz csalodott arccal. némelyik nagyon nincs képben, ki a barát, ki az ellenség? fék tekintetében, ezt az 1 rendszáámos kocsim, még nem vittem műszakira, mert szinte uj még, és valami, 4-vagy 5 év amit elsőre kapott, majd, ha lejár, akkor meglátjuk, ahova hordani szoktam a szekereket, mit szolnak hozzá? jogilag tudják e, vagy sem? egy biztos, hogy olyan fék van rajta, hogy a személykocsim is megirigyelhetné!, szervos, harapos, de jol adagolhato és kis pedál erővel, tehát fékpadon is, nézhetik nyugodtan, bár nekem a mopedjeim is ilyenek, nemcsak lassulásra képesek, hanem normális fékezésre, erre különösen kényes vagyok!! a fék az legyen fék, necsak, dörzshatásu lassito szerkezet!
Izgalmasabb kérdés az L7e-ben , hogy miképp találjon az ember vizsgahelyet . Nagyon kevésnek van ugyanis négykerekű motorkerékpárt műszakiztatni . Az egyik ismerősömtől is elvették ezt a jogosultságot , pedig a nagy kvadok felfértek a fékpadjára -- a gond az , hogy a két kerék a kis nyomtáv és a széles gumik miatt közel van egymáshoz , és a gépkocsikra méretezett mérőeszközön középen fönnakad , de legalábbis a két kerék nem ér ki a görgőkig . Persze elég lenne a lassulásmérés , de ahhoz meg a 80 méteres terület van előírva , akkor udvara meg nincs annak a szerviznek .
Na mindegy , a fekete 500-as nagylámpás Aixam valószínűleg bontásra kerül , a Grizzly meg nagyon jó állapotban van , azt jövő tavasszal beviszem időszakosra a központi bázisra . Az legalább olcsó , 4390 Ft az időszakos vizsgálat , plusz 50 % felár a 4x4 miatt . De ennyit nekem megér ...
Érdekes dolog ez az elülső rendszám . Általában csak hátul szokott lenni . A kvad kivitelen még nem találkoztam elől táblával -- hát az mégiscsak majdnem igazi motorkerékpár . Az én Grizzlymen sincs elől , csak hátul .
Az L7e-s mopedautóknál a kép viszont vegyes . Én élőben elülső rendszámot csak egyetlen egyszer láttam , az is teherszállító kivitel volt :
Az a többi féltucatnyi masina amivel kapcsolatba kerültem mind egytáblás volt -- most éppen kettő van ebből a fajtából a háznál , az egyik forgalomban van , a másik végleg ki lett vonva , de azokon is csak hátul volt-van . Átnézve viszont a fényképgyűjteményt jócskán találtam a netről letöltött fotók között elülső rendszámokat . Érdekes , hogy több közülük -- Beni 27 fentebb látható ApePoker-jához hasonlóan -- URB-s rendszámot visel . Vagyis úgy tűnik , hogy okmányirodája válogatta , hogy miképp adták ki az L7e-s masinákra .
Az én L5e-es Piaggio ApeCar-om 1994-ben kapott rendszámot , akkor azt mondta az ügyintéző -- bizonyos Kálmánné -- a kolléganőjéhez fordulva : ő már akárhány éve ül itt , de életében most először ad ki oldalkocsis motorkerékpár rendszámot , vagyis a "B" típust párban . Aztán valamikor 10 éve vittem a járgányt műszakira , ahova jobbára szoktam , vagyis a megyei központi ( egykor NKH , most Kormányhivatal ) vizsgabázisra . Egyszer ismételten kijön a csoportvezető , néz erősen . Kérdem mit figyel ennyire ? Mire ő : a nyilvántartás szerint csak egy rendszáma van , de ezen elől is van rendszám . Van bizony , tkp. így helyes , ez oldalkocsis rendszám, azon meg párban van . Szerinte is így jó , de a kartoték csak egyről tud . Akkor beírta valami megjegyzésbe , hogy elől is van . Nagyon nem izgat : amikor meg sebességmérős akció van majd jobban figyelek nehogy elragadjon a sebességmámor -- mert ugye szemből is lekaphatnak ...
na, jo!, szerintem a 2,2 -es tiltás, már odaver a cellának, degradácios tekintetben! még a 2,5 is, én nem szoktam engedni, 3 alá merűlni egyik fajta cellámat sem!,hacsak nem éppen a sarkon vagyok és, még haza akarnék jutni! ,az egyik kocsimban az én bms-em egy gagyi szar, csak kapcsoloként használom, vésszükség esetére. de, 2,5-nél vág be a kimenetének és ez vasfoszfátos bms. 3 volt alatt amúgysem jönne már ki sok belőlük!, sem a liio-nosokbol, sem a vasfoszfátbol! kár is nyüstölni! az már inkább a gyilkosság kategoria mindegyiknél a cellákra nézve? a lényeg, hogy, a két fajta cellát amiket emlitettem, közel azonos, értékre érdemes meriteni, de az indulo cellafeszek feltöltve, messze nem azonosak! ugyanannyi cellát nézve, így, kézzel foghatoan, kisebbek a feszültség változások, egy pakk lemeritésekor! és, motor erőben is igen szépen érezhetőek!mondok példát! a motoromban 14p, 10s liion cellák, szinte ugyanazon a végfeszen üzemelnek, mint a 16p, vasfoszfátok, de lemerűlten, már joval másabb feszek jelennek meg a kimeneteiken! liion-57,4 volt, 4,1-re töltve, a vasfoszfát, pedig, 57,4 volt 3,6-ra töltve, lemerűlve pedig, liion-42 volt a vasfoszfát pedig, 48 volt!, egyszerű kérdés!!, na? melyik cellatipussal, fog, a 3 voltig lemerűlt pakk, dinamikusan közlekedni mégis?? és, akkor mindezt megspékelve!, a vasfoszfát fesze, nagyon sokáig, sokkal jobban tartja az értéket, merüléskor! a liion, pedig szinte lineárisan merűl, a sokkal hamarabb érzem a motorerő csökkenését, mint a vasfoszfátnál, irtam is lejjebb, a vasfoszfát, a kb 3 voltos cellafeszig, kb 10%-os motorerő hanyatlást produkál, ellentétben a liio-nossal szemben...
Jelenleg a 12S modulokból kötöttem párhuzamosan 3-at, de van a polcon még kettő.
A dolog hátránya hogy a max feszkó alacsonyabb mint ólomakksival, 49.2V (4.1V/celláig töltöm a 4.2 helyett), 40V-ig merítem (3.3V/cella, a 2.7 minimum helyett), így 130Ah jön ki a pakkból a névleges 180Ah helyett.
Az eredeti ólomakksiról kicsit magasabbak lennének a feszkók de az jobban konyul is terhelés hatására.
Az akksik ugye 2014-esek BMS nincs csak figyelem a feszkót, néhány századon belül vannak úgy hogy az elmúlt pár évben közel 10ekm-t beletekertem ezekbe az akksikba a kis piros JDM mopedautóban, és sohasem balanszíroztam.
Azért ez nem az aliexpresszes kategória...
Ez egyelőre egy tesztüzem, ha így marad ezzel a motorral akkor lehet kötök vele sorban 1-2 cellát.
De inkább valószínű hogy a JDM-ből átrakom a motort is, és 72V-osra alakítom ezt is.
Amúgy jól fogyaszt, 9.5kWh körül 100-on, brutál mód rekuperál (8-9kW-al), fék nem is kell, pedig sima SEPEX motoros. A gond a szénkefe és hogy tartósan 7-8kW amit lead, ebben azért az IPM motorom jobb, az a dupláját tudja folyamatosban. Induláskor ez is 13kW, de csak pár másodpercig.
Napelem is van a tetején, most is épp töltődik a cég előtt, gyűjti a km-eket.
Szeretjük amúgy, extrém ronda de ügyes szerkezet. A Maruti futóműnek köszönhetően nem olyan gönye mint a mopedautók, minden van hozzá fillérekért, ki is cseréltem mindent ami mozog.
A gyári főfékhenger 14eFt és hasonló összegek, szóval nem válogattam mi jó és mi nem.