Ez a topik legyen a társalgási fóruma azoknak, akiknek modellvasútak építésével, barkácsolásával kapcsolatos kérdései vannak, ilyen kérdésre választ tudnak adni illetve ilyen tevékenységnek a folyamatát, majd eredményeit kívánják bemutatni. Ide tartozik a terepasztal készítés minden része, a famunkától az utolsó részletek megvalósításáig. Ide tartozik a modellvasúti vontató- és vontatott járművek készítése és festése, gyári modellek "szuperelése", öregbítése. Ide tartozik a terepasztal tereptárgyainak, épületeinek, vasútforgalmi- és egyéb berendezéseinek a saját készítése, illetve a terepasztalon való elhelyezése. Ide tartozik a terepasztal villamos berendezéseinek a szerelése. Ide tartoznak az ilyen fajta munkához szükséges anyagok, szerszámok beszerzésével kapcsolatos kérdések, valamint a szakirodalom ismertetése, ilyen témájú honlapok újdonságainak bemutatása. Szándékaink szerint nem tartoznak ide a gyári modellek vásárlásával, gyűjtésével, minôségével és bemutatásával kapcsolatos kérdések. Nem téma a digitális vasútmodellezés sem, még saját építés szintjén sem, hiszen annak van jól működô saját fóruma.
"nem tudtam volna mivel megtámasztani a motor tengelyét az esztergán"-írtad.
Szerintem egyszerűen meg tudtad volna oldani,ha lett volna értelme.
pl.:a szegnyeregbe fúrótokmányt teszel,abba bármilyen anyagot befogsz, a főorsóból megy a központozás és az 1,5-ös fúróval furatolsz a tokmányban lévő anyagban,utána be a motortengely a főorsóba és már meg is tudnád támasztani...
,vagy patronban csinálsz egy pici 1,5-ös furatú közdarabot,másik felén központozó kúppal,utána ez megy a motortengelyre amit egy forgócsúccsal egyszerűen megtámasztasz...
- működhetne a dolog,de a vékony tengely és a hosszú csúcstáv miatt nem lehetne megfelelően támasztani és rettentően instabil lenne az egész. :-(
Szerintem,ha mindenképp fel akarjuk szabályozni a lendkereket fúrás után, akkor azt patronban egy tűgörgőre (pontos méretű tengelynek) felhúzva fogjuk meg. (Motor nélkül !)
Én is csináltam már lendkereket csak úgy (nem tudtam volna mivel megtámasztani a motor tengelyét az esztergán), bár viszonylag kis méretűt. Valószínűleg nem ártana neki a felszabályozás, de nélküle is egészen simán fut.
Igen. Én úgy csináltam, hogy a kiesztergált lendkereket rászorítottam a tengelyre, a tengely másik végét befogtam az eszterga patronjába, a lendkerekes végét pedig egy "csapágyba", amit a szegnyereg tartott. Nagyon finom lépésekben kell ezt az igazítást elvégezni, mert elgörbülhet a motor tengelye. Ha a homlokfelületekhez nem lehet hozzáférni, az nem nagy baj, elég a palástját igazítani.
Nem nagy ügy a lendkerek, ilyet bárki készít 5 perc alatt. A probléma az, hogy érdemes az utolsó igazítást magán a motoron elvégezni. A tengelyre való felhúzás során ugyanis szinte mindig egy kicsit ferde lesz, forgás közben vibrál. Nekem legalábbis így volt, de bizonyára vannak nálam ügyesebbek.
Eddig a hatásház alsó fedéllemezére két oldalról felragasztottam egy egy nyák csíkot amire a bronz szedők kerültek.
Ezeknél kimartam hajtásház mindkét oldalán egy 3mm-es ujjmaróval egy 0,7mm mély nútot amibe a nyáklemez csík szintén beragasztásra került . Persze tökéletesen működött az első megoldás is viszont így könnyebben szerelhető.
Jelenleg itt tartok holnap felkerülnek a mozgó elemek.
0.3mm félkemény alpaka mivel ez szerezhető be táblába a Bronzkernél keményebb anyag mint a hasonló tulajdonságú sárgaréz, a kerekített hajlítások végett ez megfelelőbb is mint a szinte beszerezhetetlen kemény anyag minőségű. Nem forrasztom össze telibe csak a szélein forrasztom meg, a főkeret alsó támasztásai mindkét lemezen egy hosszanti lukon keresztül mennek és ezeken a helyeken ismét forrasztva vannak, mint egy ponthegesztés kellően merev lesz.
Milyen vastag lemezből van? Ha jól látom, egy alaplapra épül fel, amiből kettő van, tehát a kettőt alaposan össze kell forrasztani. Attól tartok, az nem lesz könnyű.
Pár darab 375-ös készül nálam TT méretben alpakából maratva.
Van egy új agymenésem is, mivel a teljesen új modell adja a legnagyobb örömet. Az én szememben nagyon tetszetősek Osztrák mozdonyok, így a Máv323-ast vettem célkitűzésnek.
Lassan befejezem a rajzzolást és készülhet a levilágítás róla. Már alig várom.
Nem én készítettem a maratást, van egy építőkit amiben az egyik lemez ilyen foltos. De akkor ha jól értem, nem fog gondot jelenteni festésnél sem. Nem akartam addig összerakni, úgy már nehezebb lenne vele bármit is tenni. Köszönöm a választ!
A tapasztalataim szerint úgy lehet elkerülni az ilyen barna foltot a maratás után, ha a vízzel való lemosás után még szárazra le is itatjuk a felületet. Nyugodtan rá lehet festeni az alapozót. Ha nagyon zavar a folt, a maratott lemezt újra bemártod egy pillanatra a maratószerbe és szárazra törlöd.
Rézmodellek építésében jártas kollégáktól kérdezném: fotomaratott réz felületén barna foltok vannak, vélhetően vas-kloridtól származik. Ezen a felületen a foltokon hogy viselkedik a festék? Az alapozáson kívül kell bármilyen felületkezelés kifejezetten ez miatt, vagy a foltos rész ugyanúgy viselkedik mint a tiszta réz felület?