Töménytelen fotó. Sok mindent megismertem. Érdekes látni mennyit változnak a szigetek. Ibizán lepődtem most meg mennyi minden épült mióta először ott voltam. Gondolom Madeirával is igy leszek most harmadszor.
Én is megyek Madeirára, most harmadik alkalommal. Jó áron vannak jegyek, nem tudtam ellenállni. Nagyon szép sziget. Felhozom ezt a topikot, hátha más is kedvet kap hozzá.
Egy idő után kerestük a kevésbé népszerű helyeket, és mindig rohadt nagy csalódás volt, amikor a túra indulópontján már a parkolótól 100 m-re álltak az autók.
Vannak agyonhájpolt helyek, ahol sok turista van, a többi hely meg csont üres. A pico megkerülhetetlen mert a fő csáberő az ottani túra. Parkoló építés lehetetlen, így meg kéne oldani ezt a dolgot. Szerintem nem lenne bonyi.
A csövesekre lehet hogy szenzitívnek kell lenni, de én személy szerint a Santander bank elött estem át egyiken. A másik tőle 50 méterre ágyazott a kapualjban.
Nagy részével egyetértek, de én egy kéregetővel, hajléktalannal, vagy junkie-val sem találkoztam sehol a szigeten. Se idén, se 10 évvel ezelőtt.
Viszont a tömeg, az eléggé lehangoló volt mindenhol. Egy olyan túrán sem voltunk (kb. 100 km-t gyalogoltunk 10 nap alatt) ahol ne lett volna tömeg valamelyik szakaszon.
A Picora “fel sem fértünk”.
Csodálatos, gyönyörű sziget, de én már nem megyek vissza.
Ekkor engedték rá napi sok géppel a Ryant a szigetre.
Nézegettem a reptér forgalmát, napi talán 4 ryan, abból is kettő belföldi járat (Lis, Porto). Ez marginális a teljes forgalmon belül. Az étkeztetés pedig minden európai legacy járaton megszűnt, nem csak a TAP-on.
Miután nem ismerem a "régi" Madeirat, nyilván úgy változott, ahogy leírtad. De szerintem csak annyi történt, a világ felfedezte az eddig eldugott, titkolt, nem kellően ismert/promotált Madeirát, ezért most mindenki odatart, hogy egy kicsit megismerje a szigetet. Ilyen szempontból Madeira "elesett", de szinte mindenki a helyi a turizmusból él, és egyre jobban. 120 ezer bérautó ezen az apró szigeten... döbbenet.
Madeirán jelentős változások történnek a turizmusban - valószínűleg ez mindig is így volt, csak most felgyorsultak a történések és sokkal szembetűnőbb, mint ezelőtt volt.
Az előző évtizedet az odautazók között nagyrészt a pénzesebb réteg uralta. Ha ez nem így lett volna akkor a Savoy hegyet el sem kezdik építeni. Ebben az időszakban az utazók középrétege is megtalálta itt a számítását, hiszen jóárasan lehetett autót, szállást bérelni. A maderiansok boldogok voltak, sütött róluk az állandó jókedv. Az utak szélein karbantartók százai kaszálták a gazt, mintha az lenne a világ legjobb elfoglaltsága. Kábos, kéregető szinte egy sem volt az utcákon. A repülésben a TAP-on étkeztetés volt az összes osztályon. Volt rajta kívül napi repülésben az Easy, napiban jött még talán a BA. A csoportos élménytúrákra úgy vadászták a helyiek a jelentkezőket, nem ők döntötték el kit vállalnak be.
A covid sok mindent agyonvert a világban, de Madeira egészen jól startolt el.
Van/volt nekik egy - akkor még okos - emberük. Kitalálta hogy a fertőzéstől rettegő maderians alól hogy lehet kirúgni a sámlit oly módon, hogy az eredménynek mindenki örüljön. Kitalálta, hogy Madeira fogja finanszírozni a beutazók covid tesztelését, így az összes érkező meg lesz szűrve, nincs mitől félni. A maderians megnyugodott, az utazásra éhes tömeg meg rácuppant Madeirára.
A gond ott kezdődött, hogy a jó start ellenére sem jött elég pénzes turista. Miért is? Mert az elszegényedett madeiransok pénzzé tették az ingatlanaikat és azt vagy a túlélő helyiek húzták be a saját üzleteik alá vagy a külföldiek vásárolták meg maguknak, mert minek bérelni ha megvehetem?
Madeirán közben eltűntek a vidám maderiansok. 2022-ben csupa fád, unott emberrel találkoztam a nyaralásom alatt. Két hét alatt egyetlen (!!!) éttermi felszolgálóval találkoztam aki a régi Madeira hangulatában láthatóan jókedvű volt és nem egy máz mögül műmájerkedett. A szállások ára nem sokat változott, hiszen a kínálatban megjelentek olyanok is akik eddig nem ebből éltek. Az autóbérlés árai az egekben, mert nincs elég kocsi.
Ekkor engedték rá napi sok géppel a Ryant a szigetre. Ijesztően megnőtt a napi beutazók száma. Mindenki tudja, hogy ez azt jelenti, hogy a beérkező turistahad az egyik legkevesebbet költeni akaró rétegből érkezik. Autót nem bérel, Pingóban étkezik és a lehető legkevesebbet kívánja elkölteni abban a 6-7 napban amíg itt van.
Ahhoz hogy ezt jól meg lehessen lovagolni nagycsoportban kell őket ide-oda fuvarozni. Pl Fanalba emelt padlós gigászokkal. Csinálnak kiscsoportos terepjárós túrákat 6-7 ember bepréselésével egy nyomorult kis hegyikecskébe. És vannak akik csinálnak jóárasban színvonalas túrákat.
Évekkel ezelőtt az északi utakon nem lehetett menni sehol öt percnél többet, hogy ne jöjjön szembe veled egy autó, benne egy turista párral. Most van olyan út ahol fél órát üldögéltem és ember nem járt arra. Minap üres volt az Apácák völgye. Fenn a szálloda mellett egyedül ebédeltem a vendéglőben.
A csoportos kirándulások folyománya, hogy azok az éttermek Akik képesek 60-70 embert etetni egy időben, azok életben maradnak. Akik eddig is betérő vendégeket láttak el azoknak pedig szép lassan nem marad vendégük és húzhatják le a rolót.
Szerintem Madeira rossz irányba tart. Még a fél négyzetkilométeres "belvárost" sem képesek rendben tartani. Az utcákon kéregetők, a járdán kábosok alszanak. Mindez a turisztikai központjukban.
A most érkezők az általam írt negatív tendenciából semmit sem fognak érezni hiszen ők nem tudják honnan hova tart a régió és bizony Madeira egy nagyon jó desztináció. Itt meg van minden ami szem szájnak ingere.
Füstriadó volt a Ryanair gépének rakterében, amikor a repülőgép Lisszabon felé készült felszállni.
A ma délután, 15 óra 15 perckor Lisszabonba felszálló FR384-es járatot állítólag a repülőgépből kiáramló füst miatt evakuálták.
A különleges esemény a fedélzeti szenzorok által észlelt anomália, amelyet a repülőgép parancsnoka jelentett az irányítótoronynak, és amely a tűzoltóságot riasztotta a repülőtéren, ami a kifutópálya lezárásához vezetett.
Pihenni már nem hiszem hogy visszamegyek. Nálam kimerült Madeira, kell pár év szünet amíg elfelejtem a múltat. 2015-ben mondtam, hogy addig gyertek ide amíg ez a sziget hozzá nem romlik a világhoz. Ez a romlás bizony folyamatban van. 2017-ben ott eltört valami, majd utána a covid teljesen kifordította a világukat.
Azért hogy úton útfélen abba botoljak, hogy "na ez sem a régi" sok értelme nincs, ezért kivárom, míg elfelejtem milyen is volt az amikor még minden szép volt. Elvesztettünk egy mosolygós, dolgos madeirai népet.
Óriási hiba volt a Ryanairt ráengedni erre a szigetre. De ez az ő döntésük.
Aki most megy oda elsőzni, az nagyon boldog lesz és nagyon jól fogja érezni magát hiszen kitűnő hely. Neki nem lesznek régi emlékei innen és bizony az újak neki fantasztikusan szépek és jók lesznek.
Nekem a múlt héten vasárnap a Madeirán rekedés jutott.
A TAP finoman fogalmazva is úgy szart le ahogy csak lehetett. A webes foglalási rendszerük fagyott mint állat (ne jöjjön senki nekem a használj másik böngészőt mert hisztis leszek!) A mobil appot dugják fel, az úgy szar ahogy van. Telefon nem játszik mert beszűkült a szókincsem.
20 órán keresztül nem volt támogatás. Aztán meg közlik hogy átírtak az előző nap esti gépre.
Hiába mondom, hogy nem értesítettek, de egyébként is - az a gép is törölve lett.
Ééés a mesterséges intelligenciával megáldott indiai supportos csak tolja: nem szállt fel a gépre! Már a negyedik válaszlevelében szajkózza: nem szált fel az alternatív járatra!
Persze b.szod. Mert eldőlt mindig a létra, amit a gépnek próbáltam támasztani, amikor körözés közben éppen elrepült felettem.
Tenerifen asszem elhelyeztek, ott a kozelben sok nagy hotel talalhato. Viszont az a legalabb 200 ember, aki Madeiran maradt, jo esellyel nehezebb helyzetben volt.
A tegnapi Wizz Air budapesti járat,ismét Tenerifén tudott leszállni,mert az időjárási viszonyok nem engedték a madeirai landolást.És még sok más járatnak sem! A tervek szerint ma délelőtt 10 órakor érkezik a Wizz Air járat Teneriféről a budapesti utasokkal,és 11 órakor indul Budapestre. Volt már a jelenlévők között valaki ilyen szituba? Ilyenkor mit csinálnak az utasokkal Tenerifén? Szállás,transzfer.... ilyenekre gondolok.
Madeirán tényleg nincs rendes tömegközelekedés, de vannak jó és szerintem olcsó szereveztt túrák, érted jönnek Funchalba egy kisbusszal, max 7 turista fér bele, és visznek egész nap szebbnék szebb helyekre kb 30EUR/fő áron. https://www.secretmadeira.com/ nekünk ők beváltak. És Madeira szerintem egyáltalán nem drága.
25 éve járom a világot,az autóbérlés még csak fel sem merült soha sehol,mivel jogosítványom sincs.Tömegközlekedek,ez így volt és így lesz Madeirán is.Elvárásom nincs,én vagyok a vendég alkalmazkodom az adott helyhez. Nem ragaszkodom a " kötelező látnivalókhoz " szeretem a nem kitaposott ösvényt járni. 2007-ben voltam Madeirán 2 hetet,aztán az idén tavasszal újra 2 hetet,és úgy néz ki ősszel megyek 2-3 hétre megint. És szerintem még nagyon sokszor....
Szemmel láthatóan irdatlan pénzeket tolnak bele, hogy turisztikailag a legkívánatosabb európai desztinációk között maradjanak.
Ezeket a pénzeket vissza is szeretnék szerezni, ami nem lesz egyszerű hiszen a keresleti oldalon egy kevesebb költségből utazó réteg jelent meg, a tehetősebbek meg kezdenek kikopni.
Pár évvel ezelőtt nem nagyon lehetett idejutni százezres repülőjegyek nélkül, ma már ketten is simán megugorják ennyiből. Az erőteljes utasszám növekedésnek a hozománya, hogy a sziget teljes megismeréséhez nélkülözhetetlen autóbérlésre a kereslet megugrott, így az árak az elfogadhatatlan magasságokba emelkedtek.
A fentiek miatt nagyon nagy változásként látom azt, hogy északon teljesen legyérült az önállóan guruló látogatók száma. Itt a helyi éttermekben lézengenek a vendégek. A nagy szenzációs Apácák völgye is kong az ürességtől, és példának okáért tegnap egyedül étkeztem Eira do Serradoban a vendéglőben.
Előtérbe került a gyalogturistákra épülő szervezett helyi utaztatás. Olyan helyeken jelennek meg óriás emelt padlós buszokkal, ahol néhány éve még elvétve se láttam nagyobb gépeket, mint egy 12-16 személyes kisbusz. Helyenként totális a parkolási káosz.
Sokszor felmerül a kérdés, hogy Madeira megoldható-e autó nélkül.
Természetesen meg, de ez nagyobb kompromisszumokba kényszerít bele, mint amennyire fájna egy autóbérlés. Ez esetben kénytelen vagy befizetni helyi vállalkozóknál ilyen-olyan autós túrákra, amelyeknek egy része annyi, hogy elvisznek az egyik kilátótól a másikig és amíg elkattogtatod a hat-nyolc fotódat, addig a helyi erő cigarettázik jó távol tőled. Természetesen vannak jól tervezett kényelmesebb túrák is, ha tudjátok melyek azok, meg ha egyáltalán bejuttok rájuk. Ezek a túrák árban már két fő esetén meghaladják egy autó napi bérleti díját.
Tömegközlekedéssel nincs Madeira. Ez egy urban legend, az terjeszti aki nem próbálta másképp.
Tömegközlekedéssel van Funchal és a délkeleti régió. A többi olyan mintha Budapestről szerveznél egy Dömös - Rám szakadék - Dobogókő túrát. Napod rámegy a hatból, amire jöttél.
Visszatérve az autózásra.
A morál megváltozott. A rapidán letolnak a belső sávból, ha a megengedett max sebességgel hajtasz, még akkor is, ha nem fiatpandázol. A gyorsforgalmi utakra a felhajtás elég gázos, ha az adott helyen nincs gyorsítósáv. Ez kompenzálható azzal, hogy nem lowcost szétgyalázott autót bérelsz három színes kavicsért.
A helyi útviszonyokat egy nap alatt megszokja az elsőként ideérkező, ha nem hallgat a google navigációra. Ha nem hajtasz be "Caminho" névvel jelzett utcákba, akkor nagy zűrbe nem keveredhetsz, max találkozol a szembe jövő busszal egy olyan széles utcában, mint otthon a garázsod. Tolatni tudni nem árt, mert a busz csak akkor fog ha nincs más megoldás.
Madeira nem olcsó desztináció. Csak akkor válik azzá, ha az elvárásaidat a minimumra korlátozod.