"- A repülőtér fejlesztésével, az új kifutópálya eltolásával is könnyíteni fogunk a zajterhelésen, mert a repülőgépek le- és fölszállása gyakorlatilag egy másik röppályán fog történni, amivel még inkább csökken a mostani zajterhelés is - hangsúlgyozta Csaholczi Attila, a Környezetvédelmi és Városfejlesztési Bizottság elnöke."
A 2019-es év Kassán a számok alapján: 558 064 utas 3%-os emelkedéssel. ( menetrendszerinti: 370 583 charter: 184 742 ( 9%-os emelkedés) , kisgépes: 2739 ) ; London-Luton volt a legnépszerűbb majd Bécs, Prága, Varsó, London-Southend (megszűnt és újraindul majd Stansted 04.01-én ) , Isztanbul ( megszűnt ), Düsseldorf( megszűnt majd újraindult ) és München ( megszűnt ), utasszámok nincsennek, Charter: Antalya 75,441 Burgas 28,018 Rodosz 15,432 --- A charter "mentette" Kassa utasforgalmát 2019-ben , a kevés ( 5 ) egész éves uticél miatt.
Konkrétan láttam mit néztek be és milyen helyen, azt kell mondjam hogy igen benézték. Pláne egy reptéri tűzoltónak kellene legyen némi ismerete a gépről és tudnia kellene milyen helyeken mivel is számolhat, mire számíthat. Pláne hogy épp ott a reptéren van az ország talán legkorszerűbb ilyen képzésére alkalmas eszköz, a "demo repcsi" amivel különböző eseteket szimulálhatnak.
Amit én megtudtam, bár nem sok: A földi kiszolgáló személyzet jelentett tüzet először, olyan pontjáról a gépnek ami nem volt túl valószínű vagy mondjuk úgy nem jellemző, hogy ott tűz keletkezzen, ezért ekkor még a hajózó személyzet nem rendelte el a kiürítést, utána viszont tűzoltó jelezte hogy tűz/füst van, ekkor már elrendelték a kiürítést mert nem is tehettek mást előírás szerint.
Rohadt nagy szerencse állítólag, hogy a kiürítés viszonylag rendben és komolyabb sérülés nélkül lezajlott, ahogy megtudtam ez nem éppen általános, törések, zúzódások, akár haláleset is előfordul ilyenkor. A gépen volt jó pár gyerek és idős is, szóval tényleg mázli. Annyit tudok még, hogy a gépben kb. 30m Ft kár keletkezett ami soknak tűnik nyilván egy átlagember pénztárcájához mérve, de igazából ahhoz képest hogy mi történt + a gép összértékéhez képest nem az, sőt bagatell összeg.
A gép már repült azóta ugye szóval nagy baj tényleg nincs vele.
Adott 4 Stuvi, 2 elöl, 2 hátul, köztük 180utas. Mit csináljon a Stuvi ha valaki bőrönddel megy előre?! Visszaküldi szemben a sorral? Elveszi? OK de hova is tegye? Kidobhatja épp a gépből, csak lehet épp egy földi kiszolgálót, mentőst vagy utast talál el vele. Tehát akkor mit tud tenni ha épp szép szóval, utasítással vagy kiabálással semmit sem ér el?! Ez az utas felelőssége amiért komolyabb helyzetekben emberek az életükkel fizetnek. Javaslatok-intézkedések lehetnek ezen a téren, megoldás kevésbé. Be lehet próbálkozni azzal hogy bírság legyen kiszabható, pár embert el is fog tántorítani,sokan tudni se fognak róla csak utólag esetleg. Lehetne ilyenkor nem nyíló poggyásztartó, de ez sem megoldható, ha sérül a géptörzs akkor úgyis törik az is, még akár hamarabb is, rengeteg költség+ akkor is lesz aki épp azt akarja majd cibálni és nem megy amíg hozzá nem jut a pogyójához
Hopp, igaz, ezt kintröl jelentették, most nézem csak (ugye az értö olvasás segít nekem is...). Igen, így már más a leányzó fekvése, és így be is hajthatják a reptéren. Az is igaz viszont, h az utas a légitársasággal köt szerzödést (nem a reptérrel), és olyan szempontból ez meg simán beleesik a kártérítés kategóriába. A böröndös csúszdázás meg a no-comment kategória, de azért sem biztos h a gép személyzete a hibás. De a reptér kompetenciája is csodálatos, hát senki nem volt, aki szóljon, h "helló, most jégtelenítettek???"
Ugye erre mondják, hogy csak az nem hibázik aki nem csinál semmit.
Tőlem nevezhetjük tévedésnek.
(A félreértések elkerülése végett én nem hibáztatok senkit személyesen. Sőt beleképzeltem magamat annak a helyzetébe aki(k) tévesen füstöt/tüzet jelentett(ek), hogy most mit érezhet(nek), számíthat(nak)-e retorzióra, stb. Nem lehet neki(k) könnyű most.)
________________________
Egy másik érdekes kérdés, hogy hova tűnt el 45 ember. A hírek szerint másnap csak 135-en indultak el a 180-ból.
- nyílván előfordulhat olyan akinek ennyi késés miatt már okafogyottá vált az útja (lekésett egy programot, átszállást, stb)
- olyan is elképzelhető akinek annyira sürgős volt, hogy máshogy indult el. (valószínűleg nem sokan)
Nekem ez eléggé földi kiszolgáló hibának tűnik. A Wizz személyzetnek pedig nem volt sok választása, ha kintről azt mondják hogy ég a gép farka akkor ezt kellett tenniük. Lehet nem szeretni a Wizzt sok mindenért, de itt most ők nem nagyon hibáztathatóak.
(az egy másik kérdés, hogyan kommunikáltak a fedélzeten, mennyire voltak urai a helyzetnek, hogyan kerülhetett le annyi poggyász is, stb)
Szerintem simán behajtja a reptéren, nem lesz ezzel különösebb gondjuk, mellette minden más veszteséget is. A wizz-nek nem igazán volt biztonsági hiányossága ebben az esetben, nem is igazán lehet nekik mit felróni.
Amennyiben ezek nem így lennének nem igazán ajánlanák fel önként a kártérítést sem, nem arról híresek, amúgy is az utasok 15-20%-a szokott élni ezzel a jogával, és ezeknek kb a fele aki meg is szokta kapni a jogos kártérítést. Ők vagy kitartóak, vagy behajtó cégen keresztül intézik, a másik fele belenyugszik a lerázásba.
Szóval ebben az esetben a Wizz még gálánsnak is láttatja magát és hülyék is lennének ha nem így tennék, pláne hogy a reptér kiadott rögtön egy teljesen fals közleményt, ráadásul nem is egyeztettek. Így a Wizznek kellett magyarázkodnia, szóval teljesen jogos hogy ezt ráveri a reptérre, pláne hogy az egész okozója a földi személyzet és a "rendkívül jól képzett" tűzoltó volt az adott esetben.
Persze, igazad van, és tényleg meglepö, h pont a WizzAir ajánlja fel, hiszen ahogy írtad is, biztos h nem mindenki igényelné. Azt mondjuk nehezen hiszem el, hogy be tudnak hajtani a reptéren egy olyan dolgot, ami egyértelmü biztonsági hiányosság a légitársaság részéröl, de hát ki tudja, sokmindent láttunk már. Csak a WizzAir piedesztálra emelése nem tetszik, ismerve a stílusukat (személy szerint én Európa legrosszabb légitársaságának tartom öket, kicsivel megelözik az íreket is...).
Ezt azért kb mindenki tudja, hogy jár a kártérítés. Mégsem könnyű behajtani általában.
Az utasok egy része biztos nem claimelne csak bosszankodna, jelentős része igénybe venné valamely erre szakosodott cég szolgáltatását és lenne pár elvetemült aki magának próbálná intézni. Itt pont ez a szokatlan, hogy nyílvánosan felajánlja és ők keresik a meg az utasokat.
Ha nem ajánlaná fel akkor egyrészt sokan nem igényelnék vissza, másrészt elhúzódna elég sokáig a kifizetés, ami mindig jobb, mert addig azt a pénzt másra is lehet használni. (lásd jelenérték vs jövőérték) Ez nekik tiszta haszon lenne.
Ezért valószínűsítem, hogy nem saját zsebből gondolják. És más pénzével meg tényleg könnyebb hősködni...
Ha a géped 3 óránál többet késik a légitársaság hibájából, jogosult vagy kártérítésre EU-s jog alapján (https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm#compensation-delay-1). Ez 1500 km alatt 250 € (plusz ellátás, hotel, kaja, stb.). A Debrecen - Párizs táv 1450 km, úgyhogy ilyen szempontból a Wizz-nek még szerencséje is volt. És ezt úgy állítják be, mintha önként hösködnének...
A reptéri tűzoltóság és a karbantartó személyzet alaposan átvizsgálta a repülőgépet, és megerősítette, hogy nem történt tűzeset, csupán a porladt jégtelenítő folyadék kelthette füst benyomását a függőleges vezérsíkot megvilágító lámpa fényében.