Keresés

Részletes keresés

molnibalage Creative Commons License 2012.02.10 0 0 797

A megfelelő fegyverzet részt nem értem. Minden exportuser rendelkezni fog AIM-120-C5/C7 fegyverzettel hozzá és AIM-9X-szel is. GPS bombáik is vannak már most is. Ezen kategóriájú fegyverek belső fegyvertérbő indítható változatai kellenek, ami nélkül nyilvánvalóan nem adják el a gépet. Ergo milyen megfelelő fegyverzet hiányáról van szó...? Nem értelek...

 

Az AIM-120D lenne egy másik dimenzió, de mivel gyak. az most sincs rendszerben, ezért lehetséges exportálásáról elég nehéz nyilatkozni.

Előzmény: r1 (794)
gacsat Creative Commons License 2012.02.10 0 0 796

 Szerintem pénzügyi téren tévedsz. Nem kéne ezt ezen a fórumon erőltetni. A $ valódi értékét a hatalmas amerikai hadsereg adja.

Előzmény: Amraam (792)
gacsat Creative Commons License 2012.02.10 0 0 795

 Csodálkozom, hogy az oroszok nem vetettek szemet erre a piacra. Már repülni kéne a lopi MiGnek.

r1 Creative Commons License 2012.02.09 0 0 794

Megneztem es 1990 szeptember 29 volt az YF-22 elso felszallasa. Tehat jo a 15 ev.

Ha a PAK-FA megkapja mondjuk 2015-ben a SZU-50 nevet, 2016-ban pedig rendszeresitik SZU-50 neven, akkor szvsz csusztatas lennne majd azt mondani, hogy az elso felszallastol szamitott egy even belul rendszerbe allt.

Az 5. gen. elterjedesenek valoban vannak es lesznek akadalyai a kovetkezo evtizedben is. Az egyik, hogy az USA nem adja el az F-22-t. A masik, hogy csak egy szuk kornek adhatja el az F-35-ot (raadasul megfelelo fegyverzetet annal is szukebb kornek ad el). - Draga mint allat, draga az uzemeltetes es az uzemeltetesi korulmenyek sem lesznek mindenhol megfeleloek. A kovetkezo akadaly az lesz, hogy a vevok a magas arert cserebe teljes technologiai transzfert akarnak es hazai gyartast (mert technologiat is akarnak vasaroloni). Ezzel szemben a forraskodot sem adjak ki.

J-20:  Allitolag az evtized vegere fejezodhetnek be a tesztek. Elsosorban sajat reszre keszul, igy sokara kerulhet exportra (Pakisztan lehet, hogy vehet majd belole, de nem rogton).

A del-koreai 5.gen gep meg csak egy alom, de ha megvalosul akkor is varhatoan egy kisebb egyhajtomuves gep lesz, ami nem minden orszagnak fog megfelelni.

Tehat ha pl. Argentina kiirna 2020-korul egy tendert 5. gen gepre, akkor jelen tudasunk szerint tul sok resztvevore nem szamithat.

 

Előzmény: rudai gyerek (788)
molnibalage Creative Commons License 2012.02.09 0 0 793

A pénzügyi hátteret nem a mára értettem és nem igazán érdekel a dollársipítozás. Már lassan 30 éve ezzel riogatnak. Uncsi. Kicsit olyan, mint a farkast kiáltó fiú esete...

 

 

Az F-15 és F-22 program estén is olyan mennyiségű della állt rendelkezésre, hogy az a bőségszaru az oroszok lehetőségeihez képest.

 

Még egy viszonyszám. Az F-15 estén 12+8 gépet építettek CAT I/II tesztekre. Ezek egy részéből később szériagépet csináltak, mert nem kellett mind - egy gépet sem vesztettek el berepülés alatt - de akkor is döbbentesen magas szám a PAK-FA jelenlegi 3 darabjával szemben. Az első gépet 1972 februárjában kezdték összerakni és 1972. július 7-én felszállt. A 14. gép már repült 74 januárjában. Hol van ettől a tempótól PAK-FA...? Sehol. Fényévekre.

 

Az, hogy egyes részegységeket máshonnan emelsz át, az nem feltétlen gyorsítja meg a folyamatot vagy oldja meg egyből. Pl hiába van belső fegyverterte a Berkutnak, attól az összes fegyver összes oldási tesztjét meg kell csinálni a PAK-FA-n is. Az F-15A is külsőre ugyanazokat a fegyverekt dobálta és indíotta,  mint a többi gép. Akkor is mindegyikkel kellett oldási tesztet csinálni...

A belső tér kialakítás két teljesen eltérő szerekeztű gépen egészen más erőshatásoknak van kitéve. Mások az erőbevezetési pontok és fárasztó igénybevételek. Az F-35 estén sem érv az, hogy na de hát az F-22-nél már láttak belső teret és a B-2-nél. Szó se róla a B-52-nek és a B-17-nek is volt... :)

 

Másik példa. Az ASM-135 ASAT is elég szépen össze lett legózva - 1. és 2. rakétafokozat - a startpisztoly dördüléstől az első és egyetlen éles teszt között mégis ~ 8 év telt el. Az AIM-9X fejlesztése mennyi idő volt? Az első tesztindítás és IOC között laza 5 év volt...

 

 

Stb. Lehetne még sorolni.

 

A PAK-FA elvileg egy olyan ugrás az oroszoknál, mint az F-15 volt az F-4-hez képest még akkor is, ha csak belső fegyvertérre átalakított R-77 és R-73 lesz a légiharc fegyverzete. Az már csak desszert, hogy egyetlen AG rakéta sem fér a belső terébe valószínűleg, nem mintha a gépen lenetne stealth mellett TGP vagy lenne lézeres célmegjelölője. GPS bombák elterjedtsége lényegében 0 a másik oldallal összeveve.

 

Egyesek meg úgy kezelik, mintha szinte csak egy n+1-ik Szu-27 inkarnáció lenne. Nem mintha azokkal simán ment volna a dolog. Az indiai MKI gépek is megcsúsztak időben és költségben is. A vektorált hajtóművek az elvárt javításközi élettartam felét is alig érik el. Pedig ez az egyik legdrágább főegysége a gépnek. A jenki gépeknél a +10% tartalék hajtómű soknak számít. A Szu-30MKI-nál ez valahol 100% táján van. Döbbenetes.

 

Szóval az ilyen gigszerek miatt mondom azt, hogy teljes álomvilág és rózsaszín köd a 2016-as IOC. (Jenki megközelítéssel élve.) 2020 reális, de korlátozott képességgekkel. AG képessége szerintem akkor nem lesz, ha a gépágyút nem tekintjük annak.

(Csak lesz benne...)

Előzmény: Amraam (792)
Amraam Creative Commons License 2012.02.09 0 0 792

Szerintem a fegyverzet a sötét lova a programnak. A többi dolog gyorsabban fog menni mint az. A hajtómű fejlesztéshez kiváló tesztplatform gépeik vannak,ott vannak ugye a tesztpilóták kötelék gépei,és ott vannak a Szu-35-ösök. Nem azok a Szu-35-ösök amiket most látunk Szu-35 ként,hanem még a  szegény 711-es testvérei.Azok nehogy azt hidd,hogy a földön állnak.És persze ha sürget az idő  akkor a most Szu-35 néven ismert Szu-35BM-eket is bevonhatják a tesztbe,és nem csak hajtómű vonalon. Az oroszok azt mondták,hogy több dolgot ezen a gépen alkalmaznak ami a PAK-FA-ban is lesz.Azért 4++-os ellentétben az öreg 35-ösökkel.Továbbá azt se felejtsük el,hogy az előrenyilazott szárnyú Szu-47-est is mindig gyűrik még. Igor Votincev a Szuhoj cég berepülő főpilótája pont ezzel a típussal sokat repült és minden valószínűség szerint repül is. A PAK-FA  zárt fegyerterét is azon a típuson repültették még azelőtt,hogy egyáltalán a PAK-FA először felszállt volna azon a bizonyos hideg 2010-es téli napon Szergej Bogdannal.Azért is lehetett látni különböző fotókon,hogy megváltozott a gép hasa.Volt akiket az is meglpett,hogy az a gép még repül,és nincs úgy félrehúzva a hangár sarkába porosodni,mint a MiG-1.44. Szóval a jelenlegi 3 repülőképes  prototípuson kívül is még vannak gépeik amiket lehet különböző tesztekre használni. A fegyverzet lesz szerintem az igazán nehéz  kérdés. Azzal elszórakozgathatnak egy darabig. Az USA erős pénzügyi hátterét meg inkább hagyjuk. Egy mákjuk van,hogy a világ még mindig dollárban bonyolítja az olajkereskedelmet. A tartalékvaluta szerep menti meg az USA gazdaságot. Elképesztően el vannak adósodva hála nem kis részben az ifjú Bush-nak. Obama-nak meg kellett emelnie tavaly az államadósságplafont,mert különben bedőlt volna a költségvetés.Ezt a helyzetet meg nem nevezném stabil pénzügyi háttérnek. Akár azt lehet mondani,hogy a külföldi polgárok pénzéből csinálják ezt.Az oroszoknak meg 10%-os az államadósságuk,és tavaly is több milliárdos töblettel zárt a költségvetés. Persze ezzel nem azt akarom mondani,hogy majd ők is elkezdenek akkora pénzeket költeni a fegyverkezésre mint az amerikaiak,mert annak a lakosság látná a kárát,és a jelenlegi vezetésen az látszik,hogy nem akarja eljátszani azt ami a SZU-ban volt.A bérek,fizetések,nyugdíjak a többszörösére emelkedtek,szóval ők már úgy néz ki figyelnek erre. A szovjet éhezünk de fegyverkezünk felfogás helyett az eszünk  és fegyverkezünk felfogást követik.

gacsat Creative Commons License 2012.02.09 0 0 791
Előzmény: gacsat (790)
gacsat Creative Commons License 2012.02.09 0 0 790

 Kirakok ide pár linket, hogy akit nagyon érdekel, 30 méterre elmélyülhessen a légiharc rakéták orosz gyártójának a tudományában:

 

Art of Controlling Missiles / Direct Investments (magazine) / Jan. 2007 (interview of director general Boris Obnosov)

 

http://eng.ktrv.ru/about_arms_eng/442/443/

 

http://eng.ktrv.ru/about_arms_eng/442/493/

 

http://eng.ktrv.ru/about_arms_eng/442/499/

molnibalage Creative Commons License 2012.02.09 0 0 789

Nem. Csak pusztán azt nézem, hogy mi volt más generációs ugrást jelentő típusnál és milyen erőforrások álltak rendelkezésre és milyen tapasztalatokka.

 

 

Először nézzük a jenki 5. genráció kezdetét. Az YF-22 és YF-23 a néhány hónapos flyoff alatt többet repült, mint a PAK-FA összes példánya 2 év alatt...

 

Egy szériaérett gép berepülési programja 4-6 ezer óra + évtizedek munkája a kiteljesedése. Az F-15 IOC 1976 legeleje, de a NASA az RPRV-vel még a '80-as évek elején is játszadozott. Aztán volt a digitális hajtómű tesztplatformja és számtalan más kísérleti F-15 vátlozat, egészen a '90-es évekig.

 

Aztán ott a fegyvezet kérdése. Az AIM-120A AMRAAM rendszer állítása előtt ~200 db rakétát lőttek el és ~10 évig tartott a fegyver fejlesztése. Az AIM-120D sem éppen rohammunkában készült. Már 2008 vagy 2009 végén is láttak belőle gépre tett példányokat. Azóta sem érte meg a széleskörű elterjedést.

 

A Szu-35Sz "csak" egy nagyon áttervezett Szu-27/30 utód. Azt mióta is "bohóckodnak" vele? 5-6 éve? A PAK-FA pedig teljesen új gép. Mi a bibi? A mostani gépekben amennyire lehet tudni se végleges, radar, se fegyverzet, se végleges hajtómű nincs... Akkor nemhogy a berepülési program nem kezdődött el, de még ott sem tart, mint az YF-23/23 idején. Az YF-22-őt végül meg 70%-ban áttervezték...

 

 

Az F-15A fejlesztési programjával összevete is teljesen irreális a gép 2020-as hadrendbe állása fullos képeséggekkel, nemhogy előtte bármikor.

 

Az, hogy mikor lesz fullos PAK-FA? Pár példa a túloldalról. Az F-22 2005 december óta érte el a combar ready szinetet és még mindig nem realizálódott több képessége. Nincs HMS, nincs AIM-9X... Az F-15E gépek is évtizedes csússzásal kapták meg a sisakcélzót és AIM-9X-et, mostanában kapják meg. Ezek egy erős pézügyi őkemény héttérrel bíró országbe történt ahol az R&D folyamatosan magas szinten van tartva és nem zuhant össze 10 évre totálisan.

 

Az F-15E-hez hasonló Szu-34-gyel is éveket szüttyögtek (2008 végén kellett volna azoknak a gépeknek rendszerbe állni, amiknek ~ 1 éve sikerült). Az első átadott széria gépeket egyből át kellett alakítani és módosítani az utána jövő gépeket. (APU hiány miatt.)

 

Ebből akárhogyan nézem még a 2020-asa rendszerbe állítás is olyan, hogy az ember csak vakarja a fejét, hogy oszt hogyan....?

 

Előzmény: r1 (786)
rudai gyerek Creative Commons License 2012.02.09 0 0 788

"A sarkany ugy tunik, hogy jol sikerult es nem lesz szukseg nagyobb attervezesekre. 2010-ben szallt fel eloszor es 2013-ban elkezdik osszerakni a szerelosort, amirol sajat reszre havi egy gep fog lejonni. F22 -nek a felszallastol a rendszerbe allasig 15 ev kellett."

 

A Wikipedia szerint az F-22 első felszállására 1997-ben került sor, és 2005-ben állt hadrendbe. Tehát a két időpont között nyolc év telt el.

 

Az orosz típus esetében pedig 2016 a hadrendbe állás tervezett időpontja (az indiaiaknál meg, ha jól tudom, az évtized legvége).

 

"A sajat rendszeresites utan pedig (meg ebben az evtizedben) megjelenhetnek vele a vilagpiacon."

 

Szerintem nem valószínű, hogy az ötödik generációs típusok széleskörűen el fognak terjedni a következő évtizedben.

 

Itt már az oroszoknak is meg kell válogatniuk, hogy kinek adják el, nehogy a technológia illetéktelen kezekbe kerüljön.

Előzmény: r1 (786)
gacsat Creative Commons License 2012.02.09 0 0 787

 Igen. Nem a szokott helyen léptem be, és nem adott olyan ablakot, hogy csak a linket teszem be. Amúgy érdekes film. Mennyivel szebb lett a J10es, mint a Lavi.

Előzmény: r1 (785)
r1 Creative Commons License 2012.02.09 0 0 786

Nem lehet, hogy inkabb Te szeretnel mast belelatni.:)

A sarkany ugy tunik, hogy jol sikerult es nem lesz szukseg nagyobb attervezesekre. 2010-ben szallt fel eloszor es 2013-ban elkezdik osszerakni a szerelosort, amirol sajat reszre havi egy gep fog lejonni. F22 -nek a felszallastol a rendszerbe allasig 15 ev kellett.

A hajtomu keszul es allitolag a fegyverzet is meglesz 2014-re.

Lassan kezdhetik az indiai valtozat epiteset.

A sajat rendszeresites utan pedig (meg ebben az evtizedben) megjelenhetnek vele a vilagpiacon. Sok olyan orszag van aki nem kaphat F35-ot, 5.gen gepbol pedig meg sokaig nem lesz valasztek.

Szvsz nagyon jol allnak.

 

 

Előzmény: molnibalage (781)
r1 Creative Commons License 2012.02.09 0 0 785

A 767-es videod mindig elindul ha belepek a topikba.:)

Előzmény: gacsat (783)
r1 Creative Commons License 2012.02.09 0 0 784

Nem. Csak legvedelmivel, de azokkal sem mostanaban.

Előzmény: gacsat (783)
gacsat Creative Commons License 2012.02.09 0 0 783

 Mondd, Kedves R1! Légiharc rakétákkal foglalkoztál?

Előzmény: r1 (768)
rudai gyerek Creative Commons License 2012.02.08 0 0 782
molnibalage Creative Commons License 2012.02.08 0 0 781

A berepülések alatt elért óraszámokból nagyon nem ez látszik...

Úgy fegyverzet továbbra sincs hozzá...

Előzmény: r1 (777)
rudai gyerek Creative Commons License 2012.02.06 0 0 780

Viszont még nincs szolgálatban. Ezt is figyelembe kell venni.

Előzmény: a karaván halad... (778)
rudai gyerek Creative Commons License 2012.02.06 0 0 779

"[...] mert ez nem egy korai technikai demonstrator."

 

Természetesen. De még egy ideig eltart a fejlesztése, illetve a tapasztalatszerzés a típussal.

 

Ha jól tudom egyébként, 2016-ban tervezik a hadrendbe állítását.

Előzmény: r1 (777)
a karaván halad... Creative Commons License 2012.02.06 0 0 778

Nem mindegy.

Mert mar van.

Előzmény: Törölt nick (775)
r1 Creative Commons License 2012.02.06 0 0 777

Valoszinuleg elobb hadrendbe fog allni mint azt barki is gondolta volna a bejelenteskor, mert ez nem egy korai technikai demonstrator.

Azert most keszul mert a szovjetunio szetesese ota most eloszor van ra penz, most eloszor (a Putyinnal kezdodoen) van egy rendszerben gondolkodo vezetes es most sikerult (India szemelyeben) olyan tokeeros partnert talalni, akivel hazardirozas nelkul bele lehetett vagni.

 

Előzmény: rudai gyerek (776)
rudai gyerek Creative Commons License 2012.02.05 0 0 776

Azzal kapcsolatban van valami igaza az olvtársnak, hogy a PAK-FA egyenlőre még fejlesztés alatt áll, és még sok víz fog lefolyni a DuVolgán, mire hadrendbe állhat.

Előzmény: gacsat (774)
gacsat Creative Commons License 2012.02.04 0 0 774

 Szia vidi! Láttad mikor nyitották a topikot?

Előzmény: Törölt nick (773)
gacsat Creative Commons License 2012.02.03 0 0 772
gacsat Creative Commons License 2012.01.28 0 0 771

 Lehet hogy az 55ösön volt, és én emléxem rosszul.

Előzmény: r1 (770)
r1 Creative Commons License 2012.01.28 0 0 770

Volt T-55, BMP-1, Gvozgyika, stb. A 72-esen viszont nem emlekszem elotetpancelra, de ettol meg lehetett.

Előzmény: gacsat (769)
gacsat Creative Commons License 2012.01.28 0 0 769

 Akkor együtt voltunk ott. Talán te meg tudod mondani: A Zalka T72esén voltak öntöttvas előtétpáncélok? Volt T55ös bent az iskolában? Nem szétvágott oktató a tanteremben, hanem igazi.

Előzmény: r1 (768)
r1 Creative Commons License 2012.01.27 0 0 768

83-87-ig voltam ott, 84-87-ig en is a 7. emeleten laktam (fegyverzetis voltam).

Előzmény: gacsat (767)
gacsat Creative Commons License 2012.01.27 0 0 767

Vegyigyümis voltam, de nem végeztem.

 

Előzmény: r1 (766)
r1 Creative Commons License 2012.01.20 0 0 766

Zalkan melyik tanszeken vegeztel es  mikor? Ha nem titok.

Előzmény: gacsat2 (765)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!