Keresés

Részletes keresés

Hattori Hanzo2015 Creative Commons License 2019.08.20 0 0 29091

És akkor nincs olyan, hogy egy kereszteződés, külön sávjaira, külön elsőbbségi szabályokat jelölnének ki? 

Én számtalan példát tudnék erre, de vegyük például csak azt, amikor X utca/ vagy út, keresztezi Y-t és egymás mellett alakítanak ki körforgalmat és jobbra kis ívű egérutakat. Nem lesz más neve a térképen, ami a Te fő érved... Mindössze X#Y kereszteződése. Így megoldva. 

A GPS szerint mindösszesen "menj jobbra X-ből Y-ba"! (Most hagyjuk azt, hogy a GPS valójában részletezi, hogy hogyan; Az irány a lényeg.) Attól függően hogy melyik utat választod, teljesen más elsőbbségi helyzetbe kerülsz.

 

Szerintem a szigetes megoldásnak is hasonló az elve: a "körforgalmas" (jelen esetben hagyományos kereszteződésből) kiterelni egy sávot, ahol más elsőbbségi helyzet érvényes. 

Előzmény: ÁsítóSárkány (29087)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.19 0 0 29090

Azért kicsit más dolog az, amikor azért nem tartasz be egy jogszabályt, mert csak,  és más amikor azért, mert egy neki ellentmondó jogszabályi kötelezettséget tartasz be.

Előzmény: Byk001 (29088)
trilla414 Creative Commons License 2019.08.19 0 0 29089

Ha pedig előzöl, akkor az előzés befejezéséig kell balra indexelned, nem?

Előzmény: Byk001 (29088)
Byk001 Creative Commons License 2019.08.19 0 0 29088

A rutinos nem szabályos :) Ha balra kanyarodsz, akkor a kanyarodás befejezéséig kell balra indexelned (29.§(2)).

Amúgy meg elég ritka az a helyzet, hogy a jelzett helyről kanyarodsz balra a Nagyvárad téren, és melletted nem kanyarodik senki, vagyis szabadon választhatod meg, melyik sávba kanyarodnál.

Előzmény: ÁsítóSárkány (29063)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.18 0 0 29087

Én egy szóval nem mondtam/írtam, hogy az egy "kis utcácska". Te magad adod meg a választ: szerintem is, ez egy sáv  - inkább. [...]

Szerény véleményem szerint itt keveredsz ellentmondásba magaddal, feltéve persze, hogy a KRESZ függeléke szerinti alapfogalmakkal dolgozol.

 

Nincs olyan hogy sáv egy úttal vagy sáv a sávval külön kereszteződést alkosson (legfeljebb a járda hiányában vagy járdán túl párhuzamosan vezetett kerékpárút tud külön kereszteződést alkotni a keresztező úttal -- de az is egy külön út). A KRESZ szerint az útkereszteződés "két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése, egymásba torkollása, illetőleg elágazása" (kiemelés tőlem).

Ha az ott egy sáv, akkor az ott a Haller út úttestjének egy sávja. Abból viszont az következik, hogy az Üllői-Orzy-Haller kereszteződés kiterjed ennek a sávnak az Üllői útba való betorkollására, tehát akkor egyetlenegy nagy kereszteződésről beszélhetünk.

Előzmény: Hattori Hanzo2015 (29070)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.18 0 0 29086

A vastag kék nyomvonal szabálytalan lenne, mivel a terelővonalak nem kerülik meg a kereszteződés középpontját (hacsak menetközben teljesen el nem koptak vagy le nem esett a hó).

Előzmény: Hattori Hanzo2015 (29070)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.18 0 0 29085

Igazából a mondanivalóm lényegének az egyik fele, hogy ilyen kereszteződést nem [lett volna] szabad kiakalïtani.

A mondanivalóm másik fele, hogy a KRESZ értelmezéséhez kenni vágni kell a legfontosabb alapfogalmakat: mi út, és mi útkereszteződés.

Ha az alapfogalmakat kavarja az ember vagy megszokás alapján legyint, akkor a félreértelmezett alapfogalmak mentén téves eredményre juthat.

Előzmény: Hattori Hanzo2015 (29069)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.18 0 0 29084

A mértani középpont megkerülését nem tudom honnan szedte a KRESZprofesszor, én nem találok ilyet a KRESZben.

 

Nyilván a menetirány szerinti jobb oldal bal oldaláról (vagy jelzés szerinti sávból) a menetirány szerinti jobb oldalra.

Nyilván ha rendőr irányít, akkor a jelzésének megfelelően. Egyebekben, ha van útburkolati jel -- terelővonal -- akkor azt követve.

Ha nincs útburkolati jel sem, akkor például ha szemből is balra kanyarodni készülnek és elég tágas a hely, akkor -- az elsőbbségadási szabályok megtartása mellett -- szabad úgy kanyarodni, hogy a két ív ne találkozzon.

Előzmény: Hattori Hanzo2015 (29070)
trilla414 Creative Commons License 2019.08.17 0 0 29083

Sunyi módon?!? :D Direkt próbáltam elég nyilvánvalóan megváltoztatni a szögeket! Alig vetted észre a változást? Vagy mi miatt gondolod ezt sunyinak?

Előzmény: Hattori Hanzo2015 (29082)
Hattori Hanzo2015 Creative Commons License 2019.08.17 0 0 29082

Eléggé sunyi módon megváltoztattad a szögeket, ... - egyébként.

Előzmény: trilla414 (29077)
Hattori Hanzo2015 Creative Commons License 2019.08.17 0 0 29081

Volt egy eredeti (terelő-/ vagy járda- szigetes) példa. Arra próbál itt mindenki "gyűszűt húzni". Szögekkel, utcanevekkel, kutyafaszával. ;)

Én mindenesetre itt elsőbbséget fogok adni a narancssárga nyomvonalon haladva, az "északról" érkező piros járműnek. Mint mindenkinek, aki a zöld (szaggatotton) érkezik. Ha meg a piros irányából jövök, akkor számítani fogok rá, hogy ti meg nem :)

Előzmény: V.Gy. (29079)
Hattori Hanzo2015 Creative Commons License 2019.08.17 0 0 29080

29072

Előzmény: trilla414 (29077)
V.Gy. Creative Commons License 2019.08.17 0 0 29079

Hogy merülhet itt fel bárkiben, hogy a felsőnek (a nagy ívben kanyarodónak) van elsőbbsége? Nagyon csudálkoznék, de hát ki tudja, mit mond a mai érvényes KRESZ... (senki nem tudja :-))

 

(színt direkt nem írtam, mert nekem is eléggé egyforma a két nyilazás színe, hahaha)

Előzmény: trilla414 (29077)
trilla414 Creative Commons License 2019.08.17 0 0 29078

"De valójában, "elvileg" így lenne szabályos."

 

Beidéztem neked a KRESZt, miszerint NEM (csak) így szabályos... 

Előzmény: Hattori Hanzo2015 (29076)
trilla414 Creative Commons License 2019.08.17 0 0 29077

Bocs, nem térek észhez, hogy szerinted a kéknek van elsőbbsége. Itt is? Nagyon hasonló szitu, mint 29049-ben, mindenki ugyanonnan érkezik mindenkinek. 

(Zárjuk ki az esetleges színtévesztés okozta félreértést, én a fentről érkezőt látom kéknek.)

Előzmény: Hattori Hanzo2015 (29069)
Hattori Hanzo2015 Creative Commons License 2019.08.17 0 0 29076

29073

Előzmény: trilla414 (29075)
trilla414 Creative Commons License 2019.08.17 0 0 29075

"Én egy szóval nem mondtam/írtam, hogy az egy "kis utcácska""

Nem is neked címeztem a hozzászólást.

"kanyarodást, a kereszteződés mértani középpontját megkerülve kell(ene) végrehajtani."

Hülyeség, egyedi példa. Lásd a rendőr karjelzéseit. Ő a kereszteződés középpontjában áll, és 6. § (1) c és d pontja alapján egyértelmű, hogy balra kanyarodás közben a kereszteződés középpontját BALRÓL kerüljük ki, tehát a balra kanyarodás még kis kereszteződésben is nagyívű. Nagy kereszteződésben pedig látod felfestve a terelővonalat, ott is látszik. Lenti példában a műholdképen látszik az autók gumija által hagyott nyom is... Nem látszik egyforma ívnek, nem?

 

(Igen, van eset, hogy a rendőrt, vagyis a kereszteződés középpontját megkerülve kell balra bekanyarodni, de ebből megtévesztő általánosítani. A kreszprof általánosított, megtévesztő/téves dolgot írt, ezért írtam az ellenpéldát.)

Előzmény: Hattori Hanzo2015 (29070)
trilla414 Creative Commons License 2019.08.17 0 0 29074

Értelek. És ha elkezdenénk "kiegyenesíteni" a kereszteződést, mikor jönne el az a helyzet, amikortól a zöldnek? Bezárt szöggel, vagy mivel tudnád meghatározni azt a helyzetet?

Előzmény: Hattori Hanzo2015 (29069)
Hattori Hanzo2015 Creative Commons License 2019.08.17 -1 0 29073

Még mielőtt...:

nem mondtam, hogy ilyen sarkosan szoktam, vagy kellene nagy-ívben kanyarodni; Ezt így nem nagyon szoktuk. De valójában, "elvileg" így lenne szabályos.

Előzmény: Hattori Hanzo2015 (29070)
Hattori Hanzo2015 Creative Commons License 2019.08.17 0 0 29072

Módosítok: azért nem lehet megmondani, hogy a kéknek, vagy a zöldnek van elsőbbsége, mert ilyen helyzet NINCS, illetve nem lehet.

 

Ha belinkelsz egy valós/ térképes helyzetet, akkor megmondom, hogy - szerintem - OTT kinek van előnye. Ez egy rossz példa, ... ami nincs. Ezért válasz sincs rá.

Előzmény: Hattori Hanzo2015 (29069)
Hattori Hanzo2015 Creative Commons License 2019.08.17 0 0 29071

Bocsi, a "zseniál-primitív" ábráért!

 

Amellett nyilvánvaló és végtelenül logikus is a szándék (miszerint: megfordítani a kanyarodási elsőbbséget), u.i. (és ez pont nagyon jól látszik a Nagyvárad téri madártávlati képen), az északról jövő forgalmat gyorsítani kell a kereszteződésben. Különben mindennapos lenne a beragadás. A sziget mögül (délről) kihajtók pedig biztonságosan várakozhatnak; Ha nem jutnak ki gyorsan, akkor sem ragadnak a kereszteződésben.

Tehát jól van ez így, ahogy van, de tényleg nem ártana külön kitérni rá, és tisztázni ezt a gyakori helyzetet a KRESZben.

Előzmény: Hattori Hanzo2015 (29070)
Hattori Hanzo2015 Creative Commons License 2019.08.17 0 0 29070

jobbra szeretnék bekanyarodni abba a zöld szerinted kis utcácskába. Szerinted lehet? 

 

Én egy szóval nem mondtam/írtam, hogy az egy "kis utcácska". Te magad adod meg a választ: szerintem is, ez egy sáv  - inkább. Úgy nevezném, hogy "terelősáv" (akár létezik ilyen kifejezés, akár nem). Kiterel abból a helyzetből, hogy a "szemből érkezés" fennálljon, sőt szerintem akár a kis-ívű "kanyarodás" fogalma is vitatható. Inkább ráhajtasz az útra a terelősávból. A helyzet csak a macisajt UTÁN lényeges! Az, hogy addig kanyarodtál-e, vagy mit csináltál az lényegtelen.

 

Teljesen felesleges marhaság lenne ott jobbra kanyarodni tilos, meg behajtani tilos, meg egyirányú utca, stb. táblaerdőt létrehozni. Mivel sávról van szó.

Ugyancsak polemizáltunk már róla, hogy  - elvileg (a józan észen kívül) - semmi sem akadályoz meg abban, hogy egyenesen elhaladj a forgalom-technikai sziget mellett, majd a bal felső csúcsánál - akkor már valóban kis ívben - jobbra bekanyarodj. Kellene oda egy újabb táblaerdő???

 

Kicsit más, de idevág: A KRESZprof. szerint (is) - gyakran elfeledkezünk róla, de - a szabályos balra nagy-ívű (nem is nagyobb az íve/ azaz a körív sugara egyébként! ha szabályosan hajtják végre) kanyarodást, a kereszteződés mértani középpontját megkerülve kell(ene) végrehajtani.

 

Most rajzoljuk át az utóbbi hsz-ok ábráit úgy, hogy ez a feltétel teljesüljön...

pl.

 Ez a valóban nem túl szerencsés kereszteződés pl. így nézne ki, a fent leírtak tükrében. A vastag neonzöld "kis-ív", nyilván egy virtuális, "mi lenne ha" nyomvonal. Ott elsőbbsége lenne a zöldnek (ha így lenne kialakítva és nem lenne sziget). A vastag kékkel jelölt helyzet (nyomvonal + találkozási pont X-szel jelölve) minden tekintetben más.

Számomra - legalább is - egyértelmű a forgalom-szervezési szándék. Én itt feltétlenül előnyt adok a "kékeknek". Soha nem is volt más ötletem. :)

 

Előzmény: trilla414 (29045)
Hattori Hanzo2015 Creative Commons License 2019.08.17 0 0 29069

Tegnap nem nagyon tudtam reagálni, mert 1222 km-t vezettem egy s..gel, haza - Montenegróból.

 

Szóval: igen, szerintem itt is a kéknek lenne elsőbbsége, ha létezne ilyen  " kereszteződés". De ebben egyetértek Á.S.-nyal, - ez egy elbaltázott helyzet. Ilyet nem szabad kialakítani.

Előzmény: trilla414 (29049)
trilla414 Creative Commons License 2019.08.17 0 0 29068

Ott van ilyen, itt viszont nincs szükség erre. Itt egyértelmű, hogy irányjelző nélkül merre fogsz menni. 

Előzmény: ÁsítóSárkány (29067)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29067

Aszerint az értelmezés szerint csak kanyarodni tudsz, kicsit vagy nagyon. Esetleg az irányjelzésedből nem pontosan derül ki, melyik irányba hagyod el a kereszteződést -- van ilyen máshol is, pl. balra kanyarodó főútvonalról fizikai egyenesen vs. fizikailag is jobbra.

Előzmény: trilla414 (29066)
trilla414 Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29066

Mondjuk azt még mindig nem értem, ha két betorkolló útnak minősül, akkor hogyan haladsz át "egyenesen"? Akkor is irányjelzés nélkül, egyenesen, szembe, nem?

Előzmény: ÁsítóSárkány (29065)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29065

Mint mondom, az a kérdés, hogy egy keresztező útról van szó, vagy két betorkolló útról. Nem egyértelmű, és épp ez a nem egyértelműség a lényeg => a 29055-ben idézett rendelkezések miatt nem szabad így kialakítani kereszteződést. pont. Baleset esetében szerintem ez 100% közútkezelői felelősség lenne.

Előzmény: trilla414 (29064)
trilla414 Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29064

Szerintem alapvetően nem. Ha ÉNYról a macisajthoz érkezel és jobbra indexelsz, jobbra, NY felé kanyarodsz. Ha balra indexelsz, K felé távozol. Ezen a kétfajta irányjelzésen kívül egy lehetőséged van, hogy nem indexelsz, vagyis "egyenesen" haladsz tovább DNY felé. Szembe, át a kereszteződésen. Az onnan érkező autó pedig irányjelzés, kresz-irány szempontjából szemből érkezik, nem jobbról. 

Előzmény: ÁsítóSárkány (29062)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29063

jaja :) aki elég rutinos, az a kanyarodás megkezdésekor még balra indexel, majd amikor már félig befordult és már nem értelemzavaró a jobbra index, akkor indexel és vált sávot... de elismerem, lusta voltam ilyen ívet rajzolni :)

Előzmény: Byk001 (29060)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2019.08.16 0 0 29062


Furcsa vagy nem furcsa, ez van. A kereszteződésbe érkezés egymáshoz viszonyított iránya számít:

28. §
(1) Az útkereszteződésben – ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik – a járművel elsőbbséget kell adni

a) a jobbról érkező minden jármű és

b) a balról érkező villamos

részére.

Előzmény: trilla414 (29061)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!