A Roco Br 38 (71382) ilyen. A hajtás a szerkocsiban, és hang+füst szinkronja is van.
Ahogy néztem a leírását, mintha a tengelyen lenne egy pöcök - ez akár lehet a jeladó is, de mivel tudják vajon fogni?
Vagy ami még eszembe jutott: a gőzmunkahenger - vagy micsoda - (amibe belemegy a rudazat) egy védett rész, abban simán elfér egy egyszerű rézlemezes kontaktusos jeladó - viszont ez minden negyedik "puffra" - egy kör ad jelet. Vajon ez programozható a dekóderekben???? :)
Még annyit, hogy rezgarasnak igaza van, a virtuális szinkronizálás általában megfelelő illúziót kelt, ma már egy modern dekóder esetében ez teljesen jól működik.
A valós szinkronizálást általában Spur1, 0, G stb, vagyis a nagy építési nagyságoknál alkalmazzák általában, ott sokszor elengedhetetlen. Például a Märklin Supr1 BR75 esetén, ahol a füstgenerátor dolgozik a hengereknél is, és ott is fúj ki gőzt, mint az igazi gőzösök.
1: Virtuális szinkronizálással, ekkor a dekóderben be lehet állítani a gőzlöketek "távolságát" a legkisebb, és a legnagyobb sebesség esetén, a kettő között meg a dekóder szoftvere teszi a dolgát. Ilyenkor a dekóderen azok a csatlakozók, amik erre szolgálnak, üresen maradnak. Egyes dekóderekben külön kell megadni, hogy a gőzös hány hengeres?
2: Van a hangdekóderekben olyan "bemenet", ami a beépített mikrovezérlő egyik lábát a kerekek forgásával összhangban logikai 0 szintre húzza. Ezt többféle módon lehet elérni:
- Sima mechanikus kontaktussal. Régebbi, nagyobb modellek esetén használatos. ilyenkor a figyelt tengelyen van egy "bütyök", ami minden egyes fordulaton zár egy kontaktust egy pillanatra.
- Mágneses érzékeléssel. ilyenkor a "bütyök" egy kis mágnes, ezt pedig egy apró reed cső érzékeli.
- Optikai úton. Amerikai modelleknél láttam ilyen megoldást. Itt nem a kerekeket figyelik, hanem a motor lendítősúlyán van egy matt/türöződő felület, és ezt figyeli egy optoelektronika.
Minden esetben programoznunk kell, ha pontos illúziót szeretnénk kelteni. (Kivéve a ZIMO azon hanganyagait, amiket dedikáltan egy modellhez készítettek, pl. ROCO mozdonyhoz, ott ez a gyári CV-kben már meg van).
- Ha virtuálisan szinkronizálunk, akkor a két alaphelyzetet kell megadnunk.
- Ha van valamilyen valós érzékelés, akkor ezt aktiválni kell a dekóderben, és azt is meg kell adnunk ezután, hogy egy kerékfordulatra "mennyit csühögjön" a gép. Ugye kettő-, három- és négyhengeres gépezeteknél ez eltérő.
Pl. klasszikus kéthengeres gépek: BR55, BR24, BR64, BR86, BR01, stb.
Háromhengeresek: G12, a későbbi BR58, és a REKO BR58 is, a BR44, BR39.
Négyhengeresek legismeretebb példánya a bajor S3/6, és változatai.
Egy elméleti kérdés: azoknál a gőzmozdonyoknál (H0) ahol a szerkocsiban van a hajtás, ott az első kerekek mozgását hogyan lehet szinkronizálni a hanghoz?
Igen tudom, jeladóval. Na de milyennel? Mi van olyan pici, ami egyik részét a kerékre, a másikat meg a főkeretre lehet tenni, hogy ne látszódjon?
A boltok 8/21 tűsnek írják a jelenleg készleten lévőket.
Régebbieknél, ahogy többször feljött már itt, az egyetlen különbség, hogy kábelen lóg-e a dekóder, vagy az aljzatban. (Basic modell, a High Endre nem tudom hogy igaz-e)
Egy kis helyzet jelentés az MTB Bobo tuning panel projektemről. Megérkezett a 2.0 verzió. Funkcionalitásban megegyezik a korábban bemutatott panellel, inkább formai javítások történtek. A fülke oldali homlokfény forrasztási pontja felkerült a panel tetejére, ezzel lényegesen megkönnyítve az összeszerelést. A forrasztási pontok polaritás jelölése nagyobb betűméretet kapott, így már rendesen lehet látni. De ez még mindig a forrasztott szalagkábelem megoldás aminek az összeszerelése nagyon időigényes és könnyű elrontani. Erre készült el a 3.0 verzió, amit szintén teszteltem. Itt már a két panelen 1-1 csatlakozóba kell belecsúsztatni az FFC átvezető kábelt, a csatlakozó könnyen forrasztható és megbízható csatlakozást biztosít. Pozicionálása egyelőre nem sikerült jól, mivel nagyon kevés hely van a mozdonyban, de új mérések után hamarosan elkészül a 3.1 verzió ami már remélhetőleg egy végleges megoldás. Addig is itt van egypár kép a 2.0 és 3.0 teszteléséről.
ui: Utána jártam a rigid-flex megoldásnak is, de sajnos ott a legolcsóbb beszállító is olyan drágán tudta volna megcsinálni, hogy nagy mennyiségben is 10 000 Ft felett lett volna az anyagköltség panelenként. Így olyan drágán tudtam volna csak adni egy panelt, ami valószínűleg nem sok embernek érte volna meg.
Tanácsot kérnék:Vettem két új Piko szilit (1282,1001)H0-ás méretben.Digitools hangdekódert kapott mindkettő.Sajnos folyamatosan akadozva mennek,megállnak,hang "recseg",röviden:nem jók.A pályám rendben van,nem koszos,a többi mozdonyom hibátlanul teszi a dolgát,pedig van közte már sokat futott példány is.Csak ez a kettő ujdonság rakoncátlankodik.Az egyikben már a kerekeket is kicseréltem tapadógyűrű nélkülire,de a hiba továbbra is ugyanaz.Áramszedők a kerekeknél rendben,látszólag minden OK.Mi lehet a hiba?
Marklin 39359 kat.számú fx dekóderes mozdonyba található egy apó 8 kapcsolós panel. Abban kérnék segítséget, hogy a kapcsolóknak milyen állásban kell lenniük, hogy a 60652 kat.számú Mobile Station vezérlővel tudjam irányítani a mozdonyt. A gyári leírást láttam de nem egészen egyértelmű számomra. Előre is köszönöm! mavossanyi@freemail.hu
A tervezés szakaszában vagyok. R-bus-os vagy S88-as érzékelő használata miatt kell ezt tudni. Ha R-bus-os akkor megspórolható a PC illesztő. Most úgy tűnik, hogy a routerről LAN kábellel mehet a kommunikáció a z21 és a PC-n futó Traincontroller10 között.
A TrainController a 8.0-s verziótól tud Etherneten beszélgetni a z21-gyel (természetesen úgy is, ha a kommunikáció egy szakaszon WiFi-s). 8.0 alatt használhatsz PC-illesztőt, ekkor a TrainController egy XPressNetes eszközként működik.
"Az hogy röviddel vagy hosszúval kezd az az utasítás függvénye, ezek határozzák meg bit értékét hogy 1 v 0, a rövid (58 mikro s) az 1, a hosszú >95 mikro s) a 0."
Igen, ezt tudom. De én úgy látom, hogy a szkópon a szünet utáni első jel rövidebb a szabványos "1"-nél is. Ez lenne furcsa (és az, hogy egy dekóder erre hogy reagál).
Én úgy tudom hogy a railcom kommunikáció használja 0V-ot a csomagok között (cutout). Nem csak a nanox-nél tapasztaltam hanem a z21nél is. Az hogy röviddel vagy hosszúval kezd az az utasítás függvénye, ezek határozzák meg bit értékét hogy 1 v 0, a rövid (58 mikro s) az 1, a hosszú >95 mikro s) a 0.
Sajnos ennyire mélyen nem mentem bele hogy ennél jobban ki tudjam fejteni, itt a tudásom hiányos ezért lehet hogy a fenti infók nem teljesek.
Szerintem ezek a jelformák nem jelenthetnek problémát. De mi az, hogy a nanox lemegy 0V-ra egy időre? És pláne mi az, hogy amikor megjön a négyszögjel, egy extra röviddel kezd?
terhelés nélkül: z21 (sárga) vs nanox (kék), vagyis a nano x felfutásnál van egy csúcs, hogy milyen hatása lehet számomra ismeretlen.
A szinek ugyanazt az eszközt jelentik de itt a z21 terhelés alatt, a mozdony lassú menetben, a z21 jele deformálódik, ha növelem a mozdony sebességet teljesen kisimul, ellenben a nanox-nél ezt nem tapasztaltam annak a jele nem deformálódik lassú menetnél.
Amit még tapasztaltam különbséget hogy a utasítás kezdetén (ha jól tudom ott van az időben hosszabb 0V) felfújásánál a nanox jele deformálódik a z21-nél nem vettem észre hasonlót
Van oszcilloszkópod? Nézz már rá a jelre, ami a Nano-x-ből kijön, ha van rá módod! Lehet hogy a nano-x végfokával lett valami gond, nem szép a jel, aztán ez a baja.