Kicsit utánanéztem, elég drága mulatság :). Szóval kezdetnek akkor inkább úgy fogalmaznék, hogy 100eFt-ból mekkora teljesítményt lehetne kihozni? Láttam videót, ahol kompresszorból készítettek Stirling-motort, ilyet csinált már valaki? Mekkora teljesítményt lehet így elérni? Egy gépész/energetikus rendbe tehetne a témával kapcsolatban, mik a lehetőségek, mekkora a hatásfok? :)
azt még elfelejtettem, hogy hőfókuszáló parabolához használnám, tehát a meleg oldal egy Nap által forrósított réztömb (400 foktól felfelé) lenne vagy esetleg 90 fok körüli víz.
A "hideg oldalhoz" milyen praktikus megoldást ajánlanátok, ahhoz még nincs ötletem?
A 42mm-es cső 1,5mm-es falvastagsággal a kazánformula szerint 6bar-t bír ki, tehát a célnak bőven megfelel. (A sörösdoboz már behorpadna) :).
A számított adatok: -Külső henger belső mérete / (térfogata): 39mm*200mm , 238,9cm3 2mm hézagot hagyva: -Terelődugattyú külső mérete / (térfogata): 35mm*130mm ,125cm3 -Térfogat kiszorítás:52,35% -Térfogat arány:12,65x -Hasznos térfogat:113,9cm3
Egyébként minél hosszabb a megvezetés, annál kevésbé szivárog, és tér ki oldalra a terelődugattyú (falhoz érés). A problémát az okozza, hogy pontosan ugyanakkora fúróhegy kell, mint amekkora a rúd, ráadásul egy hosszú vékony furat szinte biztosan elkanyarodik valamerre (ez tapasztalat). Egyébként én is így oldottam meg, de elsőre nem fúrtam, hanem esztergáltattam, mégis ferde lett... Kézi fúróval neki se állj! Itt a minimum az állványos fúró. A legnagyobb fordulatszámon kis előtolással kell fúrni, így kevésbé tér ki a fúróhegy. Ha ez gond, akkor jobban jársz, ha fogsz egy rézcsövet, ami jóval nagyobb (pl.15mm-es) és csak a két végébe csinálsz egy-egy sárgaréz tárcsát középen kifúrva. Ezek elég ha 5-10mm vastagok. A kifúrás miatt egyszerűbb, de az elkészítése komplikáltabb.
A megvezetés szerintem a terelődugattyú lökethossza körüli hosszúság, tehát szerintem 8-10cm ajánlott. Az oldal irányú erők miatt a lendkerék legközelebbi pontjától 10-15cm helyet hagynék a terelődugattyú megvezetésétől. -Sikeres farigcsálást :)
Jobban körülnézem itthon találtam egy 30 cm hosszú átmérő(belső)=42mm húzott acélcsövet (1,5 mm falvastagsággal). Lehet inkább ebből próbálkozom akkor. Tudnál segíteni akkor mekkorára vegyem a henger hosszt és a terelő dugattyút hosszát átmérőjét (úgy érzem neked ebben már nagyobb rutinod van)??
Olvastam olyat egyik oldalon hogy a kiszorítórúdját egyszerűen csak úgy szigetelik hogy kifúrják ugyanakkora átmérőre mint a rúd és ez szigetel. Megvezetés miatt 6-7 cm vastagságú anyagot választanak neki. Te is így oldod meg a szigetelést??? Félek tőle hogy elengedi a levegőt majd:S
A módosított adatok (amennyiben lehetséges a megvalósítása): Terelődugattyú:32mm x 120mm, Külső henger:33mm x 220mm.
Itt jegyezném meg, hogy fekvő kivitelben tuti, hogy hozzá fog érni a terelődugattyú a falhoz, ezért javasolt kicsit több helyet hagyni, de nem tudom, hogy milyen anyag áll rendelkezésre.
-Még valami: Ideális esetben az adott paraméterek mellet kb. 774mbar lehet az elméleti maximális nyomásváltozás 50/300°C-os hőkülönbség esetén.
A rudazathoz jó lehet a bicikli küllő, de javaslom egy CD-meghajtó (vagy DVD lejátszó) fej mozgató mechanikáját szétberhelni, mivel precíziós keményfém rudakat, illetve bronz perselyt lehet belőle kitermelni (a kevésbé gagyi típusoknál). Az átmérő olyan 2,5mm körüli, de a hossz nem biztos hogy elegendő. A rudat mindenképp meg kell hosszabbítani az oldalirányú erők csökkentése miatt
"A munka dugattyúm átmérője 22 mm a löket térfogat 9ccm" Valóban 9cm3 ? Ez 23,66mm lökethosszt jelent (ez még jó lehet). Ha jól értem, akkor: -a külső henger: 33mm-es és 150mm hosszú (128,29 cm3) -A terelődugattyú: 32mm-es és 90mm hosszú, (72,38 cm3) Ez azt jelenti, hogy a terelődugattyú a tér 56,42%-át szorítja ki. Ez megfelel, mivel legalább 50%-ot kell kitöltenie.
A terelődugattyú erőkar: 30mm-es, A munkadugattyú erőkar: 11,83mm-es.
Ami a problémám, hogy túl kicsi a térfogat arány (Saját tapasztalat, hogy legalább 10x-es kell hogy legyen). Javaslom, hogy a hengert és a terelődugattyút hosszabbítsd meg, vagy növeld az átmérőt.
hello ! Igazad van nem sok adatot adtam meg. A munka dugattyúm átmérője 22 mm a löket térfogat 9ccm A kiszorítónak hengernek egy húzott csövet választottam 1mm-es falvastagsággal átmérője 33mm hosszát én 15 cm-re akarom kb hagyni így kb 130 ccm térfogatú lessz a kiszorító dugattyút 32 vagy 32,5 mm-res átmérőre esztergáltatom majd hossza kb 9cm lesz. A dugattyú rúd átmérőjét még nem tudom mekkorára vegyem és hogy hol találok megfelelően pontos rudat.Van valami ötleted??? Meg ha kifurom akkora méretre mint a rúd nem fog ereszteni mellete???
Több infó nem ártana, mint pl., hogy mekkora a motor hasznos térfogata, a munkadugattyú átmérője, stb. Az 5mm-es tengelyhez legalább 1 Literes motort képzelnék el 250°C hőkülönbséggel, és legalább 30-40mm-es átmérővel rendelkező munkadugattyút. A terelődugattyú kisebb, néhány 100 cm3-es motoroknál max 2-3mm legyen, mert a keresztmetszete minél nagyobb, annál több ellenhatást fejt ki a nyomásváltozás. A felülete r2*Pi alapján könnyen kiszámolható (2mm-nél 3,14mm2; 5mm-nél már 19,635 mm2). Mivel ez négyzetesen növekszik az átmérővel, ezért minél vastagabb, annál nagyobb lesz a veszteség. Ebből kiindulva a munkadugattyú meg nem lehet túl "vékony". 20mm alatt nem érdemes munkadugattyút készíteni, mert a kerület és a felület aránya nem mindegy a kerület mentén létrejövő súrlódás miatt.
Amit készítettem Stirling-motort egy ismerősnek, ott is esztergáltatni kellett a dugattyút és a hengert, mert a sima rézcső kissé oválissá válik a vágás során. A Henger sárgarézből, a Dugattyú meg Alumíniumból készült. (20mm-es átmérő). Akkor eléggé alacsony a súrlódás és megfelelő a tömítés, ha befogod a henger végét és a dugattyút beleejtve nem esik le, hanem fel-le mozog párat. (Előtte bekenni műszerolajjal!).
Sok sikert az építéshez és Boldog új évet mindenkinek! :)
üdv mindenkinek Én is építek egy gamma típusú motort, a kiszorítós résznél kicsit elakadtam. Nem találok megfelelően pontos rudat a kiszorítóhoz, a persely része egyszerű réz 5mm-es furattal a hossza 40mm. Ahogy láttam nem kell ehez a részhez semmi egyéb tömítés. Rudat ti honnan szereztetek hozzá????
„Induljunk el onnan, hogy a kiszorítója, és a másik dugattyúja (nevezzük most munkadugattyúnak) középen áll. (a videón a vízoszlop CJ.) Elkezdjük fűteni. Mivel középen van a kiszorítója, van a meleg oldalon annyi gáz, hogy a melegítés hatására elkezdjen tágulni. Ezért felemelkedik a munkadugattyúja, és kinyomódik a kiszorítója is, viszont ahogy egyre több gáz kerül a meleg oldalra, így egyre inkább, tehát öngerjesztő módon!Amikor a kiszorító megtorpan, azért, mert teljesen átment a hideg oldalra, vagy azért, mert kisebb súrlódás megakasztja egy pillanatra, vagy mert a különböző tömegű munkadugattyú másként gyorsul, és annak a hatása miatt, akkor a munkadugattyú még tovább lendül!Ha áll a kiszorító, de a munkadugattyú kinyomódik, akkor lecsökken a nyomás a gépben, ezért a kiszorító a meleg oldal felé kezd elindulni! Közben viszont elkezdi átnyomni a gázt a hideg oldalra,, ami miatt tovább csökken a nyomás, és megint öngerjesztően most már erőteljesebben elindul a kiszorító a meleg oldal felé, egészen addig, amíg a fenti okokból kifolyólag megint meg nem torpan!Akkor a munkadugattyú, megint tehetetlenebb, és tovább folytatja az irányát mint a megtorpant kiszorító, viszont evvel, átfordítja a gépben a nyomásváltozás irányát (most megnöveli a nyomást), és evvel a kiszorító mozgásának irányát(kinyomódik)! És így tovább! Most én leginkább abból a szemszögből írtam le a működését, amikor a kiszorítót mozgató dugattyú a munkadugattyú, mert az a vastagabb, de máshogy is le lehet írni. Ezért szerencsésebb lett volna, ha a munkadugattyút inkább vezérlő dugattyúnak neveztem volna, de remélem valamennyire azért meg lehetett érteni!” Ez a szöveg erről a weboldalról lett bemásolva: http://mywebside.extra.hu/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=3&start=2000
Ha LTD -ből akarsz kicsikarni 3kw-ot 20 fok különbséggel, akkor annak elég nagynak kell lenni, ez tény! És nem kevés vizet kellene elpárologtatnia. Lehet nagyon elnyújtott hosszúkás tégla alakú, így hosszban bármennyire bővíthető lenne. Ha nagy lenne a szél és a nap is rásegítene a másik oldalára,akkor pedig jóval több mint 20 fok különbség is összejöhet, és az átlagot kellene nézni.. A gép típusa, meg lehetne ilyen, csak hosszú és nem kerek!Több dugattyú is alkalmazható lenne rajta, felépítmény nem kell. Nagyban, már működne párolgásra,bár valószínűleg tényleg túl nagynak kéne lennie ennek a gépnek, de azért kiváncsi lennék, hogy ténylegesen mekkorának...Jó sok szilikon kellene hozzá , meg jó nagy telek!:-) http://www.youtube.com/watch?v=luDUGyHpifM
A gondom az, hogy mondjuk talán 10-20 fok a hőkülönbség. Ez rendben is van. De a hőcserélő mérete az igen nagynak igérkezik emiatt. Jó ez a vizes rongy dolog, csak nem tudom mekkora kell, hogy átadjon mondjuk 100kw-ot. Mert 100kw felvett hő mellet Carnot szerint produkálna kb. 3 kw-ot. Ez így jó is lenne a gép is jó lenne hozzá, de el se tudom képzelni mekkora hőcserélő kell 100kw-hoz csak 10-20 fok különbség mellet. Ráadásul a hőcserélő lap szerű lehet csak, hiszen a levegővel kell szellőző kapcsolatba lenni.
LTD strirling gép, a felső lemezén nedvszívó anyaggal borítva, mondjuk lepedő, aminek a csücskét belevezeted a vödör, v. bármi vízbe! Ha fújja a szél, mégjobbna hűti, így aszél energiáját is hasznosítja!
Sokat járok a párkányi strandra és ott folyton megtapasztalom, amikor köd fúvókákkal lefújnak. Igen hűsítő valami. Ezzel kéne két hőcserélőt hűteni, a nyugvó levegővel fűteni. Ez elég lenne. Elég nagy teljesítményű lenne, mégha kicsi lenne a hatásfoka.
Szia. Építs rá két sörkollektort. Koli és a kint levegő között télen 0 és 50 fok a különbség nyáron meg 30 és kb 110. Úgyis csk akkor megy amikor nap süt a ventiknek meg egy két napelem és kész is.
Régebben már írtam ide alacsony hőmérséklet különbségű Stirling szerű motorral kapcsolatban. Már majdnem elkezdtem megépíteni egy különleges fajtáját, amikor rájöttem, hogy a hűtő-fűtő közeg szállítása a hőcserélőkhöz több energiát igényel, mint amit termelne. Néha mostanában is gondolkodom rajta.
A gondom a következő. Van egy tuti jó, egyszerű megoldásom energia termelésre, de nem tudom kis energia bevitel nélkül megoldani a hőcserét.
Tehát van mondjuk két nagy felületű hőcserélőm. Ezeket kéne hűteni fűteni kis energia bevitellel. Mondjuk van két lapos 10négyzetméter felületű fém falam, ami a hőcserélő. Ezeket szeretném mennél gyorsabban felfűteni, lehűteni kis energiával. gyorsan váltva. Olyasmire gondoltam, hogy vízködöt permetezek az egyikre, az párolog és ettől hűl. Majd a másikra. Ez biztosítana a kis hőmérsékletű stirling szerű gépnek a hőkülönbséget. Kis hatásfokú a kis hőmérséklet különbség miatt, de rengeteg szabadon felhasználható energia van. Gyakorlatilag ingyen. A föld hőjére gondoltam eredetileg, de az kb 10 fok. Csak sajnos sokat van a környezet hőmérséklete is 10 fok körül. Télen nagy hidegbe meg nyáron nagy melegben jól menne, de ez nem elég. Továbbá a szivattyúzás sok energiát igényelne.
Ezért gondoltam a vizezésre, permetezésre. Tehát a párolgási hő lenne felhasználva. De mint mondtam ezzel is vannak problémák.
A kérdéseidre az alábbi linkekben van válasz... A dugattyú minél könnyebb legyen, jó lenne, ha rossz hővezető anyagból van
A kismotor blokkból sohasem fogsz tudni ugyanannyi teljesítményt kivenni, mint a belső égésű motorból, hiszen a vegyi energiát "külsőleg" égeted el, és itt sok a veszteség
Elnéztem, látom, hogy kisméretű modellről van szó. Járműnél kritikus tényező a leadott nyomaték, illetve a fordulatszám gyors szabályozhatósága, illetve viszonya.
Szerintem a Stirling (közel) állandó fordulatszámú alaklmazásokhoz jó.
Sziasztok! Stirling motornál,(ami komolyabban teljesít) miből készüljön a dugattyú? a dugattyú henger térfogatát mi határozza meg? hogyan tudjuk a teljesítményét kiszámolni? Lehetne e egy 50cm3-es kismotor hengerét alkalmazni munkahengerként(nyilván kis átalakítás után)és milyen hőmérséklet küömbség kell ahhoz, hogy ez ugyanolyan teljesítőképességű legyen, mint a benzines változata?