Tudom hoggy a topic címe hobby elektronika, és lehet írni bármit tét nélkül, ennek ellenére nem árt ha az ember olyan kijelentéseket tesz, aminek van valóságalapja.
Ha megnézed az első fotót,gyönyőrűen elkülöníthetők, beazonosíthatók az áramköri egységek.(uP,CAN-ek, High/Low side driverek, H-hidak, tápegység.)
Ez a fet a KL30/KL15 vonalon lakik,(Nem, nem táp IC) a tápegység IC a panel bal alsó sarkon található, a FET-től egy vonalban jobbra, ez állítja elő az összes tápfeszültséget az áramköröknek.Nem kapcsolóüzemű.(Hasonló a Delphi Silver OAK megoldásához)
Ezek az egységek a High Current ágon TVS diódát használnak védelemre, 18V körül, a Low current ágon pedig soros dióda is van, így az szinte megölhetetlen.(Etrém helyzet esetén, Pl:fordított polaritás.)
Az ECU nem a vázról kapja a GND-t hanem a primer BCM modulból elkerülendő a párhuzamos áramút problémáit.
A régi XX század eleji pozitív testelés nem tudom hogy jön ide, 100 éve nem használják....
Bármi is történt, ezen az egységen olyan áram folyt, hogy a 20-30A-ra méretezett fóliasáv elégett, ami érdekes annak fényében hogy kisebb áramra van az egység biztosítva.
Hogy mi történt, nem tudjuk, nem voltunk ott, feltételezni meg felesleges.
Rossz/téves infót adni meg néha káros, még szerencse hogy nem innen veszik a szakik az ötleteket...
Én ott egy ... kapcsoló üzemű tápot vélek felfedezni. A FETje szépen megégett.(0600 R )
Innen a 12V lerendezte -amit lehetett.
A karosszéria -- Mint sok párhuzamos áramút --szép feszültesések keletkeznek .Ekkora áramok miatt.
A bikázás amúgy is meggondolandó, A szikrázás " csodákat művel" egy autóban.
Legegyszerűbb a szupresszor diódák zárlata. De a kapcsoló tápok is bebolondulhatnak, s akkor az -1,8V,-2,5V, -3,3V - 5V bármelyike kaphat egy szép 12-15V-s tüskét.
Némelyik autó generátora az öninditózás alatt "max árammal" akar tölteni (15V--60-150A ?)
De ezt ki lehet tapasztalni---megfelelő mennyiségű tanuló pénzen? (mint most is )
Adott egy R450h Lexus hibrid, amiben egy bikázás alatt meghalt a benzinmotor vezérlőegysége. Mint kiderült, ez nem egyedi eset, Toyotánál ismert probléma. A nyákon elégett az egyik mínusz pin, illetve elszenesedett a 0600R jelülésű, dpak tokozású alkatrész és környéke.
1. Valami tipp, mi okozza?
2. Mi lehet a titokzatos 0600R?!?! Ezen már nem segít, de érdekelne, micsoda?
autók ABS vezérlőegységeiben (meg más vezérlőkben ) is találtok olyan áramköröket,a mik nincsenek tokozva, közvetlenül egy kerámialapon van a chip - csak egy átlátszó szilikontaknyot kell lepiszkálni róla. Az ABS vezérlő fedelét meg marógépen körbe tudod vágni.
5bdc romániában lakok, Budapest kicsit távol van, de köszönöm a szándékot.
XANTIi van több olyan készülékem van amelyikben láttam matricás ic, mitha lila is lett volna, szóval lehet nekem is van, csak sosem szedtem le a matricat mert nem gondoltam hogy van alatta bármi.
Számítógépekben és sok másban, ahol sok soklábú IC van. Az ablakos IC-ket is le szokták ragasztani egy kis matricával, vagy hasonlóval. Az erős UV sugárzás törli a betanított tartalmat, ezért leragasztják. Általában sötétlila kerámia tokos IC-k, 24 v. több lábúak.
Próbálj keríteni olyan ic-t, ami eredetileg is ablakos volt, és azon keresztül belenézni - epromok ilyenek.
2708, 2716, 2732...
Volt egy nagyon tudálékos kollégánk (nem villanyász...), aki mikor meglátta a 2708-at, kérdezte, hogy minek rajta az ablak. Elmagyaráztuk neki, hogy az egy 1 kByte-os tár, de nem 1000 Byte van benne, hanem 1024 hogy hiba esetén legyen tartalék, és azért van rajta az ablak, hogy meg lehessen számolni, nem csak egy marketing trükkről van szó...
Igen boldogan terjesztette is az újonnan tanult bölcsességet, a villanyászok meg bújtak az asztal alá röhögni...
Köszönöm, ez jó megoldásnak tűnik. Ami nekem van itthol régi készülékek azokban nem láttam még ilyen ablakos ic-t, bár még nem szedtem szét mindent. Ha nem találok itthol ijet akkor mijen készüléket érdemes nézni amiben biztos van? Bolhapiacon biztos találok, csak nem tudom milyen készülékben lehet.
A műanyag tokot ne akarjátok házilagos módszerekkel lepucolni róla, mert baromi veszélyesen lehet csak - tömény salétromsavval szokták leoldani. Az egész lakás tönkremehet a gőzétől, annyira maró anyag.
Próbálj keríteni olyan ic-t, ami eredetileg is ablakos volt, és azon keresztül belenézni - epromok ilyenek. (https://hu.wikipedia.org/wiki/EPROM)
Sziasztok, csak részben kötődik a kérdésem az elektronikához, de hátha akad aki tud segiteni.
A fiamat magyon érdekli az elektronika és számitógépek, nemrég vettünk egy mikroszkópot és úgy gondoltuk hogy összekötjük a dolgokat és megnézzük mikroszkóppal milyenek az integrált áramkörök, cpuk chipjei. Rengeteg régi elektronika van itthol szóval megpróbáltunk kibontani párat, de sikertelenül. Fogóval próbáltam letördelni a fekete boritást de a chip is mindig darabokra tört. Próbáltam lecsiszolni róla a boritást ilyenkor meg sikerült az érdekes részt is szétcsiszolni. A neten láttam hogy lézerrel tisztitják meg a chipet, de az nekünk nem elérhető megoldás. Esetleg valami vegyszerrel nem lehet lepucolni úgy hogy a chip sértetlen maradjon, vagy valami más ötlet ha van valakinek.
Anno 7.3 kHz-essel kisérleteztem. Annak 3 kivezetése volt, ennél egyszerűbb oszcit nehéz csinálni. Egy BC 107 bázisára ment az egyik kivezetés, 1 a testre és egy a kollektorra. Egy 15 kOhm munkaellenállás, egy 1 MOhm nyitó ellenállás a bázisra. Oszt jónapot. 4 db alkatrész.
9V-ról. Valóban szép lassan rezgett fel. Az kvarc rúd egy novál cső búrájában lakott.
A kvarc egyik oldala végig volt fémezve arannyal. Az ment a testre, az ellenoldalán egy hosszabb fémezés a kollektorra és egy rövid kis fémezés a bázisra. Ezek a rugalmas odavezetések tartották a helyén a rudacskát.
Talán valami 50-es évekbeli katonai rádiós dologban lehetett, a Terta-ból került megmentésre a bezúzás elől. Szabályos rádiócső dobozban volt, feliratozás nélkül.