Én figyeltem :)))) - a végén lévő video mintha már lett volna korábban... :)))) - de a JÓból sohasem elég... REMEK MUNKA !!!
Magam a mai napig nem tudok betelni a - szinte hihetetlen - látvánnyal, amikor egy többtonnás gép pillanatok alatt "a levegőbe fúródik..." :)))
(Kár, hogy azok az egyetemi professzorok / tudósok nem láthatják, akik a XIX. sz. végén- XX. század elején tagadták a repülés lehetőségét - "ex catedra" kijelentvén hogy a repülésről mint buta, és lehetetlen elképzelésről szó ne essék... nem pontos, tartalmi idézés....)
Lehet, sőt biztos, hogy nem szabatosan magyarázom, de alapvetően arról van szó, ahogy írod, hogy a tengelyek felfüggesztése nem merev, hanem a csapágytok el tud mozdulni valamennyit a csapágyvillák közt. Ez azt jelenti, hogy nem feszül rá a sínre ívben, hanem próbál ráfordulni arra, még ha korlátozottan is, aztán amikor vége van, ugyanígy próbál visszatérni. Itthoni villamosokon amennyire láttam, nem volt ennek a mozgásnak irányítása vagy visszatérítése, másutt lehet látni erre szolgáló szerkezeteket.
scsabi, John Howard, vagy gépészetben nálam jártasabb?
Hamster, illetve a villamosok.hu lapjait böngészve a kéttengelyes kocsiknál folyton szembejön velem az a kifejezés, hogy "beálló tengelyekkel" van az adott jármű szerelve. Azt sejtem, hogy ez mit jelent: a tengelyek szépen lekövetik az íveket és elfordulnak, így a kerekek nem feszülnek be. De van arról valami rajz, hogy hogyan működik ez pontosan? Esetleg egy fénykép, hogy hogy néz ki? Nyilván csodálatosan egyszerű, mint minden a régi kocsikon, de én sehol nem találtam róla leírást.. Tartozik hozzá valamiféle mechanika, vagy csak egyszerűen olyan a futómű, hogy engedi a tengelyvégeket hosszirányban elmozdulni, illetve valami visszaállítja őket alaphelyzetbe? Hogyan működik ez pontosan? Azt tudom, hogy egyes nagyvasúti járművek forgóvázaiban is van ilyen, de ott jóval kisebb kitéréssel kell számolni, mint egy villamosnál.
Tutira építész tervezte, mert saját képére formálta a teret, a vonalak párhuzamosságával az utasok sokaságának együttélését szimbolizálja, a gerendákon átsüvítő szél pedig az 1990-ben végre ránk köszöntött szabadságot, miközben a rajta átsütő napfény a várakozó utasok megfelelő D-vitamin termelését segíti elő, imígyen bio-installációvá változtatva a villamosmegállót....
A múlt héten voltam Katowicében/Sziléziában egy kicsit körülnézni. Bár 10 éve voltam ott NZA-val, de már semmire nem emlékeztem, így Hamster beszámolóiból készültem. Mutatok néhány képet, hogy néz ki most a katowicei Rynek.
Középen éppen egy streetfodd fesztivál van, büfékocsik állják közrbe a teret.
Az egész tér sétálóutca egyébként, és a gyalogosoknak a földbe épített ledes fénysávok tájékoztatják a villamosok mozgásáról, alapban zöldek, és ha jön a villamos akkor piros. Nagyon modernek tűnik így, de igazából semmire se jó, mert ha valaki akkor lép ki a sínek közül, ha pirosat lát, már késő, ha a villamos 20-nál gyorsabban jön. Amúgy meg sokszor láttam, hogy nem is működik helyesen, pl. ha két villamos jött és az egyik kanyarodott, a másik meg egyenesen ment.
Ilyen monumentális villamosmegállóka építettek, ez lehet a divat, mint nálunk az 1-esen. Nem tudom mire jó ez a vaskeret, a megállók üvegteteje meg nem sokat ér. Azelőtt ilyen volt: http://hampage.hu/kozlekedes/szilezia/img_7204.jpg
És még két kép a Bytomi villamoscsomópontról:
A legújabb PESA villamos és egy együttállás két felújított Konstal és egy alacsonypadlós Alstom(Konstal).
A 38-as villamos pedig változatlanul jár az öreg kocsikkal.