"És monda Izsák Jákobnak: Jer közelebb kérlek, hadd tapogassalak meg fiam, hogy vajon te vagy-é az én fiam Ézsau vagy nem? Odaméne tehát Jákob Izsákhoz az ő atyjához, aki megtapogatván őt, monda: A szó Jákob szava, de a kezek Ézsau kezei" 1Móz 27:21,22
Vagyok annyira "felvilágosult", hogy a "mi vallásunk" kifejezésen - alighanem a szerző gondolatának megfelelően - mindenféle vallást is értsek. Sőt, a "hívő racionalizmust" is...
Kiiratkozás? Miépes bárgyúság.
Neked László "atya", nekem Schweizer főrabbi és az szdsz jutott eszembe, amely a Szent Korona átvitelekor nem-jelenlétével kiiratkozott a magyar népből. Azokkal együtt, akiket képviselnek.
Sejtettem, hogy nem nekem áll a zászló banyailag... :(
Nem mondom néhány követelmény még teljesíthető (hobbikertészet: van egy helyre cserepes sárkányfám, combfixet is készülök venni), de van néhány, ami meghaladja az átlagnál is alacsonyabb képességeimet... :(((
Én akkor már sose nem lehetek zászlóbanya??? Egy ici-pici településés sem???? brühühü...
És hozzámenvén a kísértő, monda néki: Ha Isten fia vagy, mondd, hogy e kövek változzanak kenyerekké. Ő pedig felelvén monda:Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden igével, amely Istennek szájából származik. Mr 4:3,4
Most, amikor még épp csak elkezdődött az egész éves, förtelmesnek ígérkező "millenniumi nemzetnevelés" /Istenek, isteneim! "Ezek" legkésőbb szeptemberben "rá fognak jönni", hogy mindent korábban csináltak a kelleténél, s jövőre folytatják... Mérget nekem, mérget!/, most, amikor még épp csak megcsapta orrunkat a giccstenger bűze, nem árthat néhány gondolatot közreadni a giccs természetéről. A szerző elsősorban a művészi igényű giccsről írt, de gondolatai értelmezhetők - mutatis mutandis - napjaink politikai /és persze üzleti/ haszonlesés által motivált, eszükben megfogyatkozottak vagy közönséges csirkefogók által vezényelt szenteskedő ceremóniáira is.
IV.
"A vallási giccs
Egy vallási érzés átvitele profán célokat szolgáló tárgyra... A vallási giccs egyike a giccs lgelterjedtebb formáinak... A giccs tehát állandó veszély: a vallásos művészet folytonosan súrolja a giccset, és gyakran azzá is válik; ilyen mechanizmus szerint formálódik a falusi templomok szentképfestő művészete is. ...
V.
2.A giccs alapelvei
1. A meg nem felelés elve
... A giccs egy kicsit mindig célt téveszt, a tisztát a tisztátalannal helyettesíti még akkor is, ha a tisztaságot írja le. A tárgy túlméretezése vagy kicsinyítése: politikusfej az üvegdugón..., Krisztus-fej imádságoskönyv könyvjelzőjeként stb. A tárgy mindig egyszerre jól és rosszul sikerült: "jól" a gondos és aprólékos kidolgozás szintjén; rosszul abban az értelemben, hogy az eredmény mindig más lesz, mint a cél volt. ...
2. A halmozás elve
... a "mindig többet" /gondolata/ magától értetődőn bukkan fel a polgári kultúrában... A vallás és a hősiesség, az erotika és az egzotikum halmozására érzékenységünk túlárad, és radikális ellentmondásként éppen emiatt veszítjük el érzékenységünket, amely képessé tenne bennünket, hogy egy rendszert totalitásában érzékeljünk. A giccs sohasem hagy hidegen, és a jó ízlés csupán a rossz ízlésegyik formája /Savignac/. ...
3. A szinesztézia elve
A szinesztétikus érzékelés elve a halmozás elvéhez kapcsolódik. Arról van itt szó ugyanis, hogy egyidejűleg vagy párhuzamosan a lehető legtöbb érzékelő csatornát érjék ingerek. ...
4. A középszerűség elve
A giccs tragédiája a középszerűség. ... lényegében olyan tömegművészet marad, amelyet az emberek könnyen be tudnak fogadni, és amelyet rendszerként tárnak eléjük. ... A középszerűség kapcsolja össze a tárgyakat, s teszi őket az esztétikai, funkcionális, politikai vagy vallási perverzitások halmazává. ...
5. A kényelem elve
Az egyszintűség, a csekély távolságtartás és a közepes igényesség gondolatának következménye általában a könnyű befogadás és a kényelem, a "Gemitlichkeit", valamint az érzetek, az érzelmek, az olvadó formák, a pasztellszínek, az érzékelésbeli spontaneitás, az alapvető egyetértés egész skálája. ...
VI.
5. A giccsértékek
... - a külvilág kockázataival szembeni biztonság, amely eszményi értékként jelentkezik;
- önigazolás, az alkotó felhalmozáson és a konzerváláson alapuló gazdasági rendszer vagy életmód fenntartások nélküli elfogadása...
- lényegi értékként felfogott birtoklási rendszer, amelyben az ember értékét a látszat szabja meg...
- az életvitel szertartásossága
VII.
3. A giccs nyelvi stuktúrái: a szókincs és jelzőhasználat
... az asszociációs rendszerek automatikusak, és a leggyakoribb csoportokra szorítkoznak. A giccset tehát asszociációinak megszokottsága, banalitásfoka alapján is lemérhetjük."
Itt a hét utolsó napja! - most úgy teszek, mint a hivatalos Magyarország az ezredfordulóval, azaz köszöntöm az új hét első napját /hisz minden vég egyúttal kezdet is.../. Idézetekkel, persze.
Az elmúlt héten is folytatódott a nemzetnek az ő nevelése a koalíció által; OVI is elmondta, az ő kormánya igenis eszményeket képvisel, értékeket véd... Nem lehet tehát semleges.
Csak az a baj, hogy a betegnek nyilvánított nemzettudat gyógyítására jellemző módon őrültek ajánlkoznak. Vagy igazi képmutatók? - alighanem is-is.
Mivel képmutatás és haszonlesés édestestvérek, íme néhány mondat egy igazi Mestertől:
"Igaz, hogy tiltva van egynémely élvezet, / De alkudozni az Istennel is lehet,
Mert fontos tudomány s a szükséglet hatása / A lelkiismeret kellő kitágítása.
És igazolja majd legrosszabb tetteit / A cél szentsége és a buzgó, tiszta hit." /Tartuffe/
S mert a nemzet nevelésébe megfelelő emberek által kiválasztott ZÁSZLÓBANYÁK is beszállnak, erősíteni a tiszta hitet, hát még néhány idézet mára:
"A hitbuzgóság olyan okokat talál arra, hogy rossz cselekedeteket kövessen el, amilyeneket az egyszerű, tisztességes ember nem találna." /Montesquieu/
"Aki azt mondja: úgy gondolkozz, ahogy én, vagy Isten megbüntet, az hamarosan azt mondja majd: úgy gondolkozz, ahogy én, vagy megöllek." /Voltaire; megj.:
Mivel nemcsak a szeretetre lehet hivatkozni szeretetlenül, de a toleranciára is türelmetlenül,
a fenti bölcsesség mindannyiunkat figyelmeztet: vigyázzunk önmagunkra is.../
"...minden erkölcsi rendszer és minden politikai hatalom, amely arra törekszik, hogy az embereket eltávolítsa egymástól, rossz." /Diderot/
"Mert a szívnek teljességéről szól a száj. A jó ember az ő szívének jó kincsiből hozza elő a jókat, és a gonosz ember az ő szívének gonosz kincseiből hozza elő a gonoszokat" Mt 12:34,35
Közös sorsunk ez: írogatunk, s egymás szövegeiből azt olvassuk ki, ami éppen tetszik, ami megfelel aktuális mániáinknak... -;)
Így kényelmes: kreálhatunk magunknak könnyen legyőzhető vitapartnereket...
Kedves Nyomkereso,
utolsó mondatodat nem tudom értelmezni.
Kedves figyelo,
szerintem te estél át a ló túloldalára. Nyilván nem vetted észre, hogy amit neked írtam, az nem más, mint szatíra. Arra vajaz, kire hajaz.
"Csodálkozom, hogy szerinted is igaz az, ami ebből kiolvasható, azaz: Itt most undorító diktatúra van, aki nem tapsol a Szent Koronának, nem lelkesedik eléggé OV-ért, azt elviszi az ÁVÓ."
Öregem /-;)/, ezt nem gondoltam volna! - hogy valaki így a vesémbe lásson! Mégpedig függetlenül attól, én mit mondok, mit írok...
Folytatom, folytatgatom...
Nyomkereső érdekesen interpretált engem /megtisztelő/, s - az általa később írtakat is figyelembe véve - nincs különösebb vitánk egymással.
Lehet, hogy gyakrabban jelentkezem itt, mint terveztem?
Íme:
"Az Úrnak, a te Istenednek nevét hiába fel ne vedd..."
A Hazát se emlegesd folyton - teszem hozzá. Mert a gondolat értelme - szerintem - a következő:
A te nyamvadt, kisszerű, önző, haszonleső érdekeid igazolására ne hivatkozz az Úrra /se a Hazára.../, mert kapsz majd tőle a pofádra...
De a te önfeláldozó, nagyszerű stb. céljaidat, magatartásodat se igazold az Úr /Haza/ nevével - pici vagy te ahhoz...
Az én témám: a _képmutatás_, mely mindent elborít, ilyen időkben különösen...
/Erről jut eszembe: vannak, akik felháborodnak egy-egy latin eredetű csúnyaságon - ld. curvus, curva, curvum - vagy (a Habsburgok ármánykodása miatt finnugor eredetűnek tartott) ősi magyar obszcenitáson... De cigányokról stb. mindenféle ocsmánykodást megengednek maguknak...
Ami engem illet: teljesen "ártatlan" kifejezésekre vagyok allergiás. A "kiskatona" szótól például ordítva hányok. A "közjogi méltóságok" kifejezéstől pedig egyenesen kijön a belem.../.
Bizony, különbözőek vagyunk...
Ebben az évben nem tudtam hozzászólni talán egyetlen topikhoz sem, mert sehol sem folyik vita. Mindenütt háború van. A vitához az kell, hogy részesei legyünk: emelkedjünk fölül önmagunkon, lássuk be, hogy a vitában vagy nekünk van igazunk, vagy nem. Az új esztendőben ezzel a hozzáállással itt találkoztam először.
Terjesszétek, könyörgöm terjesszétek!
Ha 25 éves vagy, akkor nagy valószínűséggel _csak_ a szocialista oktatás "áldásaiból" részesültél. Nem kaptál - még ízelítőt sem - az 1950-es 56-os évekből, ami szüleidnek, nagyszüleidnek a zsigeréig hatolt. A fiam is majdnem 25 éves. Sok dologban úgy gondolkodik, mint te.
Ami az "iszapdagonyát" illeti - igazad van.
Ami az üres frázispufogtatást illeti - abban is. Hogy mi a patetikus és mi az amit _te_ patetikusnak érzel, nem biztos, hogy egybevág. Hasonlóképpen a szabadságjogok abszolutizálása sem szabadságot eredményez, hanem a szabadosságon, (sokszor anarhián keresztül) negatív visszacsatolást korlátokat eredményez.
ok, tiszteljük egymást meg minden, de engedj meg két kiigazítást.
Az első: egyrészt valamennyit azért kaptam abból a negyven évből, igaz, szerencére kevesebbet nálad. Másrészt talán pont azért láthatom (nem feltétlenül látom is) mennyire nevetséges, szánalmas és hiábavaló ez az iszapdagonya mindkét részről, mert nem vagyok benne (annyira) érintet személyesen.
A második: természetesen nem irritál a nemzet és a haza mint szó, fogalom, jelkép. Kisajátításuk és örökös patetikus, sajnos gyakorta üres felemlegetésük zavar.
Persze, hogy nincs harag. Nem is kértem számon toleranciát. Tőled nem kértem számon. Én már lényegesen közelebb vagyok a 60 évhez, mint az 50-hez.
Ennek az életkornak van nagyon sok hátránya, kevés előnye. Az egyik előnye az, hogy lényegesen hoszabb időhorizontot látunk át, mint fiatalon tettük.
Talán (ez egyáltalán nem biztos) jobban értékeljük azokat a dolgokat, amelyek értékesek, mert volt módunk meggyőződni róla, vagy éppen szenvedtünk hiányától.
Aki ma 25 éves, az a rendszerváltás elötti időkből nem rendelkezik személyes (megélt) élménnyel. Egy dolgot azonban figyelembe kell venni. A társadalomban (szándékosan nem irritállak a nemzet szóval) jelen vannak, sokszor vezető pozícióban azok, akik ezt az országot (nem írom azt, hogy Hazánkat) tönkretették. Hallatják a szavukat. Ők irányították oktatásodat, tehát "bensőd" részét képezik - hatnak reád.
Ezért (is) nem szabad megfeledkezni azokról az eseményekről, melyeket közelmultnak szoktatok nevezni. Persze nekem ez csak tegnap.
Én ezt látom. Te - gondolom - nem érzékeled.
Ami figyelőt illeti, ő tipikus gyűlölködő. Semmi sem szent neki, mindennek nekimegy ami nem az ő politikai meggyőződésének felel meg. Az ő véleményét, személyét tisztelni, tiszteletbentartani nem tudom, nem is akarom, ezért nem állok szóba vele (és ekkor még nagyon toleráns voltam).