Keresés

Részletes keresés

amatőr Creative Commons License 2021.06.09 0 0 213509

Egyrészt óriási fizikai és mentális teljesítmény, másrészt megnéztem pár képet róluk most, nem szeretnék ilyen fizikummal rendelkezni, a zsírszázalékuk nem túl magas. :) 

Előzmény: Asztrofizikus (213507)
Spenót Creative Commons License 2021.06.08 0 0 213508

Jesszus!

Előzmény: Asztrofizikus (213507)
Asztrofizikus Creative Commons License 2021.06.08 0 0 213507

Vége. John Stocker nyert 81 körrel. Matthew Blackburn is elkezdte a 81.-et, de feladta, visszajött. Szóval 81 kör, 543 km az új világrekord.

Előzmény: Asztrofizikus (213505)
Spenót Creative Commons License 2021.06.08 0 0 213506

Verseny után összeköltöznek. 🙂

Előzmény: Asztrofizikus (213505)
Asztrofizikus Creative Commons License 2021.06.08 0 0 213505

Ez nagyon durva, ami éppen most történik. Suffolk Backyard Ultra, két srác van túl a 77. körén. Az 321 mérföld. 29 órája már csak ők ketten vannak versenyben, és még mindig konzisztensen 50 perc körüli köröket mennek, ráadásul együtt. A Facebook fotókon és videókon még csak fáradtnak sem tűnnek. 75 kör volt a világrekord eddig. Ezen ők már mindketten túlvannak. De: ha ugyanabban a körben esnek ki, akkor mindkettő DNF, szóval hivatalosan még nem dőlt meg a világrekord.

 

https://timingmonkey.co.uk/results/SBYU21/#0_5C4795

 

Az a durva még, hogy az ilyenhez a szabályok miatt az is kell, hogy két ilyen gép egymásra találjon egy versenyen. Különben ha az utolsó előtti versenyző még a világrekord előtt kidől, akkor a győztes hiába tudott volna rekordot dönteni, nem fog.

Spenót Creative Commons License 2021.06.08 0 0 213504

Ok. Adok érte 4kg zsírt. 🙂

Előzmény: Avarsavala (213503)
Avarsavala Creative Commons License 2021.06.08 0 0 213503

Szívesen adok 20 pulzust az enyémből, nekem van bőven. :)

Előzmény: Spenót (213502)
Spenót Creative Commons License 2021.06.08 0 0 213502

Ha valamennyire egyenesbe kerülök a légzésemmel, akkor elmegyek megint laborba, mert állati kíváncsi lettem, hogy a gyorsulásom mennyire látszik rajta és merre tolódtak a zónáim.

 

Tegnap este szokásos nyújtás előtti bemelegítő kocogás volt. 2.7km 27m szinttel. 124-es átlagpulzussal ment a 6:10-es tempó, ami pont annyi, mint az eddigi legjobb eredményem ezen a pályán 125 alatti pulzussal.

Alacsony pulzuson ok vagyok. Akkor van baj, ha jön a terhelés.

Majd kardiológushoz is elnézek...

 

Előzmény: Ermak (213501)
Ermak Creative Commons License 2021.06.08 0 0 213501

Az edzéstervhez az edző állapította meg a zónákat.

Mivel labor nem volt, ezért az alapján tudta megállapítani, amit elmondtam/leírtam. Lehet, hogy ránézett pár edzésemre is. Mindenesetre amit beállított, az egybevág azzal, amit magam kitapasztaltam:

- Z2 teteje az ultratávon is tartható 143 (~72%)

- Z4 teteje 161 (~81%), amit az aerob (vagy laktát, vagy az ugyanaz?) küszöbnek érzek.

- Z3 a fentiek közt félúton, azzal 20-30 km vígan megy.

Előzmény: amatőr (213499)
Spenót Creative Commons License 2021.06.08 0 0 213500

Általában többet köhécselek, mint az átlag. Inkább esténként, de alvásban nem zavar.

Terheléssel sem látok összefüggést. Futás közben néha köhögök, de inkább olyan érzés, mintha szűkebb lenne a légcsövem és nem kapok olyan könnyen levegőt, mint régen.

Ez egy fotelben is simán előfordul, csak ott nem annyira érdekel. Futás közben viszont egyre jobban.

Előzmény: amatőr (213499)
amatőr Creative Commons License 2021.06.08 0 0 213499

Ermak, te hogyan állapítottad meg a zónáidat az edzéstervhez?

Az asztma az élsportolóknál abszolút mindennapos, jó, kissé iróniával nézve az úszókat...

Spenót, nálad ez hogyan jelentkezik? Köhögéssel, tüsszentés, légszomj, megváltozott légzési ritmus, fulladás? És civilként is, vagy csak a terheléses állapotban, a futáskor?

Előzmény: Ermak (213494)
Spenót Creative Commons License 2021.06.08 0 0 213498

Valamennyit biztosan számít. Amit furcsának tartok az az, hogy ennyire hullámzó, hogy mikor kapok levegőt.

Most futottam ugye a legjobb maratonomat. Ott az elején volt kicsit szűk a légcsövem, de nem volt gond.

Vasárnap az eleje volt ok, utána nem ment.

Az asztma egyébként nem minden esetben egyértelmű és a súlyossága is nagyon változó lehet.

Rá kell feküdnöm erre a kivizsgálós vonalra, aztán majd meglátjuk.

Előzmény: Bohanon (213496)
Ermak Creative Commons License 2021.06.08 0 0 213497

Ismertem egy asztmás tájfutót. Egész jó eredményei voltak.

Ekkor 18 éves volt, és nagyon kóró...

Előzmény: Bohanon (213496)
Bohanon Creative Commons License 2021.06.08 0 0 213496

Biztos számít,  Mert nekem amikor kijott, akkor az volt az első kérdés, hogy nem híztam -e.

 

De akkor még nem. Terheléses asztmás vagyok, de az utóbbi 8 évben nem jött ki, csak egyszer, kétszer.
Allergiás reakciók csokkeneaevel együtt tűnt el,  most már csak és kizárólag nagyon gyors futás után jön ki, de olyat meg nem nagyon csinálok

Előzmény: Spenót (213495)
Spenót Creative Commons License 2021.06.07 0 0 213495

Nemtom. 5-6kg van még rajtam. Nemtom, hogy az mennyit számít egy asztmánál, ha ez az. Remélem, csütörtökön megtudom.

Előzmény: Bohanon (213490)
Ermak Creative Commons License 2021.06.07 0 0 213494

Az edzés első két hete laza volt, aztán jött a második oltás és így egész héten gyógyegér edzések (amivel teljesen egyetértek).

Holnapra is csak 55 perc, ebből 40 perc 3-as zónában (72-75%).

A csütörtöki már mókásabb lesz - még a levezetés is 4-es zóna, azaz az aerob teteje:

  1. Síkon/könnyű terepen

    15 min @ 05:47 min/km
    Zone 3
  2. Repeat 4 times

    1. Lendületes belefutás (E2-EX)

      1.00 km @ 04:48 min/km
      Zone 5b
    2. Kocogás

      1:30 @ 05:39 min/km
      Zone 3
  3. Cool Down

    20 min @ 05:21 min/km
    Zone 4

Az 5a lehet a szürke zóna, az 5b a bírható anaerob (85%-ig), az 5c minden, ami afölött van. Még nem volt hozzá szerencsém.

amatőr Creative Commons License 2021.06.07 0 0 213493

Hű, egyre izgalmasabb ez a futás nevű dolog! :)

Holnap jön a heti első adag, 11 km, benne 3 km lenduletes egyben, amihez 10-13-as Borg skála, intenzív aerob, Z3 van megadva.

A heti második feladat valóban erős ezzel a 3*2 km-rel, gyors Z5, de a BSI ezt a 21 hetes edzéstervet azért nem a totál kezdőknek ajánlotta, s az, hogy én eddig idén nem futottam a közelében sem ilyeneknek, az az én ügyem. :)

Pinyo Creative Commons License 2021.06.07 0 0 213492

A tempó alapú edzéstervemben 30mp/mérföld ugrások vannak az egyes feladatok javasolt sebességére. Átfordítottam km-re, kicsit kerekítettem a könnyű megjegyzés miatt, és 3:45, 4:00, 4:20, 4:40, 5:00/km, asszem ilyenek jöttek ki. Semmi pulzus, csak relatív tempó. Adaptívan kezelem azért ezeket mert a terv eleji és végi állapotom között (kb. 9 hét) kb 25-30mp/km különbség van.

Előzmény: Ati_66 (213491)
Ati_66 Creative Commons License 2021.06.07 0 0 213491

Ez a borg skála a háziasszonyok értékeléséhez jó, de egy aktív hobbi sportolónak nem igazán használható.

 

A fotelban üléstől a gyors gyaloglásig betesz 9 nehézségi fokozatot utána 4 fokozatot különböztet meg a sport tevékenységnél a könnyű kocogástól az 1500m versenytempóig  (15-16 és 17-18) 

És ezt követi a max effort a 19-20  minősítéssel a sprintereknek.

 

Azért a könnyű kocogás és az 1500m verseny tempó közé 4 fokozatnál több kellene, ha a foteltől a gyors sétáig tudtak 9 fokozatot adni.....     

Előzmény: Ermak (213487)
Bohanon Creative Commons License 2021.06.07 0 0 213490

asthma jön ki ilyenkor? ha igen, lehet, hogy pár kg minus segítene. (könnyű mondani tudom)

Előzmény: Spenót (213489)
Spenót Creative Commons License 2021.06.07 0 0 213489

Csütörtökön megyek dokihoz. Ma pihi van meg nyújtás kis kocogás után.

Előzmény: Bohanon (213488)
Bohanon Creative Commons License 2021.06.07 0 0 213488

bárcsak úgy lenne, de nem :) ahogy írtam benéztem, azt pont tempora kaptam ott meg más zónák vannak

 

@Spenot meg eltűnt. Mit mondott az orvos?

Előzmény: O/O (213472)
Ermak Creative Commons License 2021.06.07 0 0 213487

Ácsi!

Borg ismét!

 

https://www.healthline.com/health/RPE#scale-comparison

 

"very hard 17 to 18 the highest level of activity that you can continuing doing without stopping, such as running

maximum effort 19 to 20 a short burst of activity, such as a sprint, that you cannot keep doing for long"

 

Szóval a 18 aerob futás, a 19 sprint... ennek a határán keresünk egy tempót.

Előzmény: Ermak (213486)
Ermak Creative Commons License 2021.06.07 0 0 213486

Ránéztem a Borg skálára, és nem értem a dolgot. Ha a 18-19 "very, very hard", abban ember nem fut le 2 km-t.

Ha viszont úgy nézem a táblázatot, hogy a Z5 az, ami a laktátküszöb fölött van, VALAMIVEL laktátküszöb fölött (85% maxHR körül) lenyomható ez a táv.

Előzmény: amatőr (213467)
O/O Creative Commons License 2021.06.07 -1 0 213485

Nekem régóta bevált ahogy írod a rövidebb kezdés fokozatosa egyre hosszabb táv, kicsit lassabb tempókkal. Majd vissza és már gyorsabb tempóban a   célverseny tempóhoz igazodva. Pl. 30-30 sec, 500-500m, 1-1 km 2-2km Ujra 500-500 gyorsabban stb. Szerdán futok egy ilyen 3x2 km @:4:15 z5 be belekacsintósat most már nagyon kíváncsi vagyok :)

Előzmény: Asztrofizikus (213484)
Asztrofizikus Creative Commons License 2021.06.07 0 0 213484

No, hogy én is belekontárkodjak Amatőr résztávedzés-tervébe, mert érteni ugyan nem értek hozzá, de véleményem azért van :)

 

Én úgy képzeltem el magamban eddig, hogy az ilyen küszöbfeszegető résztávokat (szándékosan nem nevezem meg, hogy milyen küszöb, mert nem is tudom pontosan a különbséget, és talán mindegy is) azokat rövidebbekkel érdemes kezdeni a szezon elején, és aztán kitolni az egyes szakaszok hosszát, és/vagy a teljes gyorsban futott távot. Közben esetleg csökkenteni a pihenőidőket. Hogy fokozatosan szoktassuk a szervezetünket az intenzív igénybevételhez, és a laktát vagy mifene lebontásához.

 

Ezen kívül még úgy rémlik, olvastam, hogy LT fölött (vagy z5-ben? az ugyanaz?) amatőr sportolók 2-3 percnél többet jellemzően nem tudnak eltölteni egyhuzamban, és élsportolók sem többet 10-15 percnél. Így 2 km valóban elég soknak tűnik - még ha amatőr Amatőrnek a nickje miatt duplán is jár a 2-3 perc, akkor is ;)

 

Nyilván én is próbálnám megtalálni azt az egyenletes tempót, amivel még pont megy a 3x2 km az én ízlésemnek meglehetősen rövid 2 perces pihenőkkel, bár ez önmagában elég nagy gyakorlatot igényel, nekem pl. valószínűleg nem is menne.

Előzmény: amatőr (213475)
Ati_66 Creative Commons License 2021.06.07 0 0 213483

A Polar féle zóna kalkuláció alapján bele lehet csúszni a Z5 zónába. Úgy nekem is gond nélkül sikerül.

Generáltam egy maraton edzéstervet a Flow felületen de még az is úgy jelzi, hogy az intervallumos edzésen a 3 sorozat  5perces gyorsnál Z4-Z5 zónában kell futni és nem csak a Z5-öt kell megcélozni.   

Előzmény: Bohanon (213481)
Ati_66 Creative Commons License 2021.06.07 0 0 213482

Az intervallum edzésnek ( most pl 3x2km 2 perc pihivel ) az lenne a lényege, hogy a távhoz és pihenőhöz illeszkedően azonos tempóval fusd. Nyilván rövidebb távnál és magasabb ismétlés számnál jön ki jobban, ha az  elejét elfutod. 

Ilyen távnál a 2 perc pihenő elég rövidnek tűnik. Szerintem azért nem jó ha a pulzus cél miatt túl gyors kezdéssel lassulóra futod, mert az is lényeges lenne, hogy az elsavasodott izmaidat szoktasd az tempóhoz tartozó mozdulat sebességhez erőkifejtéshez. Ha túlzott savasodás miatt lassulsz ezt nem szokod. 

 

Nekem a Garmin Jeff  tempó alapú fm edzéstervében 800m intervallumok voltak 3 perces pihenővel.

Két sebesség volt a tervben. A normál intervallumok a tervezett verseny tempón és a gyors intervallumok a tervezett verseny tempótól 20 másodperccel gyorsabb kilis átlagtempóval.

Az utasítás azt volt az edzéshez, hogy az intrevalloknál egyenletes legyen a tempó elejétől a végéig és a végén sprintelni tilos :-)

 

Én elég jól eltaláltam milyen sebességű félmaratont szeretnék, mert ahogy teltek a hetek a normál intervallumok már akkor sem vitték Garmin által becsült LT küszöbi fölé a pulzusom, ha közben a 3 perc pihenőt már csak 30 másodperccel lassabb tempón futottam.

A hétről hétre egyre több ismétlésből álló gyors intervallumoknál pedig mindig a végén kezdtem küzdeni, hogy ne lassuljak nagyot és akkor ment fel a pulzusom az óra által becsült LT küszöb fölé.  

 

   

Előzmény: amatőr (213478)
Bohanon Creative Commons License 2021.06.07 0 0 213481

Most látom az nekem tempo z5b volt nem pulzus, nem teljesen ua. inkább az 4es zóna teteje, néha beleharap a z5 pulzus zónába de azt nem sokáig tudom tartani, Tényleg furcsa, hogy azt kapta  @amator

Előzmény: Ati_66 (213473)
O/O Creative Commons License 2021.06.07 0 0 213480

Ha a Z5 a cél akkor csak lassulva tudod megcsinálni :) Mármint durván gyorsabban kell kezdeni, hogy felugorjon a pulzus, amikor már fent van érezni fogod hogy baj van és lassulva is fent tud maradni a pulzus. Ezt egyenletes tempóval nehezebb sokkal és tovább tartana. Jó lesz az, már alig várom :)

Előzmény: amatőr (213478)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!