Nagyon érdekes és tanulságos volt olvasni a Rolling Stones-fanek homepage-ét. Nem akarok "ellenlábaskodni", vagy fölemlegetni holmi ostoba "Beatles kontra RS" vitát (mellesleg ez a vita nem, vagy legföljebb RS-oldalról létezik), mindenesetre azt javaslom: nyissunk mi is itt egy oldalt, azaz írjon mindenki, aki vonzalmat érez a Történelem Legnagyobb Zenekara, a BEATLES iránt! Kicserélhetnénk egymással a véleményünket, információinkat stb. Profi rajongók, figyelem! Máris a figyelmetekbe ajánlok egy hasznos weboldalt: www.rarebeatles.com
Apropó, tegnap este leadta a spanyol Movistar Plus a filmet, illetve után volt egy 10-15 perces kisfilm az új dalról. Ha gondoljátok, feltölthetem őket valahová.
Annak idején eltettem, most fellapoztam a Newsweek 1995. október 23-i számát, amely először adott hírt a Beatles reunionról. Csak két "új" dalt említ, arról szó nincs, hogy a kazettára az lett volna írva, hogy "For Paul".
Akkor lehet, hogy csak a kislemezeknél volt szükség mindenki beleegyezésére ahhoz, hogy kiadhassák.
Így nem jelenhetett meg külön a Michelle /Lennon féltékenyen eltiporta az ötletet/, és az Ob-la-di, Ob-la-da is a többiek vétója miatt nem kerülhetett kislemezre.
Ha egy random youtuber így meg tudta csinálni, tényleg kár, hogy nem tették rendbe ezt (és akár a Real Love-ot is) Paulék. Aztán lehet, hogy tényleg valami 30. évfordulós Anthologyra tartogatják őket...
Azt tudni, hogy a Nobody Told Me-t Ringónak szánta (és oda is adta neki a demót '80 novemberében, sőt '81 elején segített volna felvenni Ringo lemezére) - végül a Milk and Honeyn jelent meg a Lennon-változat (Ringo nem vette fel, dehát érthető).
Viszont az engem meglep, hogy titokban Paul számára írt volna dalokat - olyannyira titokban, hogy magának Paulnak se említette őket?
Hacsak az állítólagos utolsó mondatba beleszőtt "now and then" szókapcsolat nem számít annak. Bár ez lehet, hogy more a "Paul is dead"-szintű belemagyarázások kategóriája lenne...
Nehéz elképzelni hogyan hasznosítható a Here, There-ből bármi ehhez a dalhoz, de majd talán kiderül. A 94-95-ben befejezett két dal legnagyobb technikai hátránya az volt, hogy nem tudták Lennon énekhangját elkülöníteni a zongorától. "Muddy Piano"-ként emlegetik és valóban mindkét dal hangzására rányomja a bélyegét. Ezért is érthetetlen, hogy azok miért nem kaptak új remixet. Az AI demix egyszerűbb, lakossági felhasználásra szánt változatai bárki számára elérhetőek, akár online is. Ezt pl. én csináltam az imént, kb. 5 perc alatt:
Anélkül, hogy a Now and Then feljavított verzióját hallottam volna, látatlanban úgy gondolom, hogy a Grow Old With Me jobb alapanyag lett volna egy ütősebb, érzelmesebb “utolsó” Beatles számhoz. Feltételezem, ennek az lehetett az egyetlen akadálya, hogy abban George semmilyen formában nem közreműködött volna.
Persze ez számtalan korábbi számban előfordult, de gondolom, hogy itt fő szempont volt, hogy legalább kis mértékben így vagy úgy mindenki szerepeljen.
Nagyon jó észrevételek. Még hozzátenném, hogy én egyre inkább arra gyanakszom, hogy talán több home recording is fennmaradt a Now And Thenról, és amivel Paulék dolgoztak, az esetleg előrehaladottabb állapotban rögzítette a dalt, mint amit mi, rajongók ismerünk.
A "csodavárás" a technológia (pláne 1995-höz képesti) fejlettsége mellett Paul szavainak is köszönhető: "There it was, John’s voice, crystal clear." A crystal clear az én értelmezésemben "minden zajtól megtisztítottat" jelent, illetve azért is gondolom, hogy sikerülhetett megteremteni a stúdióminőséget, hiszen nem az Anthology 3-on jelentetik meg demók és próbafelvételek társaságában, hanem egy (talán saját jogán is legendás státuszú) válogatáslemezen, tele stúdiódalokkal (az egyetlen kakukktojás az All You Need Is Love, de az sem a minőség miatt). Onnan nagyon kilógna egy Free As A Bird-minőségű Lennon-ének.
Az pedig, hogy felvette-e volna őket stúdióban...
Csak azt tudjuk, hogy a Double Fantasyra nem vette fel ezeket. De egyrészt a Milk And Honey-n is volt olyan dal (Grow Old with Me), amit lemezre szánt, de nem volt már alkalma rögzíteni, illetve a Real Love szerepelt egy korai DF számlistán - végül onnan lehagyta, de egy-két lemezzel később miért ne porolhatta volna le? Csinált ilyet: a Look at Me és a Jealous Guy is White Album-demó volt eredetileg, végül 2 ill. 3 évvel később befejezte, újravette és lemezre tette őket.
És szerintem mindhárom dal befejezettsége ellenére (bár ez relatív, mert a Working Class Hero válogatásra is rátett Real Love demó mint szerzemény, komplett dal. Nyilván stúdiófelvételként nem maradt volna meg egyszál zongorásnak), szóval jobbak és karakteresebbek, mint mondjuk a teljesen semmilyen (Forgive Me) My Little Flower Princess, amit befejezett, stúdióban is felvett (bár ha jól tudom, ez pont egy Walls and Bridges-outtake, ráadásul May Pang-hoz szól) és végül posztumusz ugyan, de) lemezre is került.
1. A Now And Then demó 1979-es, tehát könnyen lehet, hogy kiadta volna, ha nem hal meg.
2. Mindegy, min vették fel, mert halljuk a saját fülünkkel, hogy bootlegen milyen minőségű. Az eredeti (nem bootleg) felvétel pedig nyilván még jobban szól, és ha ehhez hozzáadjuk az AI-t, akkor elég jó hangminőségre számíthatunk.
Én a következők miatt várok csodát:
- Nagyon szeretem a Now And Then dallamát
- Nagyon tetszik az ötlet, hogy a Here, There And Everywhere egyik alternative take-jéből kap vokált
- Tetszik, hogy Harrison 1995-ös gitározása is rákerül
- Tetszik, hogy McCartney újra feljátssza Lennon zongorajátékát, mert ezáltal ő is részese lehet a végeredménynek, anélkül hogy a hangját kellene használnia
Ami pedig aggaszt:
- Kétlem, hogy a dal végső formájában meg tudja őrizni azt a kísérteties, túlvilági hangzást, amit Lennon elhaló éneke és a demójelleg kölcsönöz neki
- Abban a változatban, ami a Now And Then demójaként közkézen kering, Lennon nem énekel végig minden sort, és nem tudom, képesek-e ezt autentikusan pótolni
- Félek, hogy a 2023-as McCartney nem elégszik meg a zongorázással, hanem megpróbál duettet énekelni az 1979-es Lennonnal
- Félek, hogy a vokált mégsem egy alternative take-ből nyerik ki, hanem a Here, There And Everywhere lemezverziójából, ami ugyebár mégsem akkora újdonság
- Én nem írattam volna hozzá semmiféle hegedűzenét Giles Martinnal, számomra George Martin szerzői képességei nem tűnnek olyan nélkülözhetetleneknek a Beatles-felvételeken, hogy ezen az áron kelljen őt helyettesíteni
Szerintem nem érdemes itt feleslegesen hergelni magunkat / egymást. Nincs új a nap alatt. Évtizedek óta ismert dologról van szó. A szenzációhajhász szalagcímek és az AI állandó hangsúlyozása miatt kialakult egy jókora csodavárás, amiből sokaknál csalódás és pofáraesés lesz. Annyi történt mindössze, hogy közel 30 év elteltével befejeztek egy demót, ami a legújabb technológiai vívmányoknak köszönhetően elfogadhatóbb minőségű lesz, mint amilyen a 90-es évek közepén lett volna. Ennyi.
Két dolgot szerintem fontos lenne szem előtt tartani a végső végeredmény(ek) megitélésekor.
1. Mindhárom esetben olyan Lennon dalról van szó, amit valószínűleg ő maga sem tartott elég jónak ahhoz, hogy stúdióban vegye fel.
2. AI ide vagy oda... az ének hangminőségét erősen behatárolja, hogy a demókat egy ilyen készülékkel, a beépített mikrofonján keresztül vette fel:
Szerintem csak egyszeri marketingfogásból teszik a remixelt Blue Album végére, és kétlem, hogy a jövőben olyan erőltetetten próbálnák majd kanonizálni, mint a Long And Winding Roadot, amit évtizedek óta forszíroznak a legnagyobb slágerek közé.
Én úgy tudom, vétózni a Carnival of Light felkerülését vétózta meg (és ezt tiszteletben is tartják, hiszen azóta se adták ki). A Now and Then-t rubbish-nak nevezte, de nem a szerzeményt, hanem a demó minőségét - amit a mai technika rendbe tudott tenni. Illetve ő maga is dolgozott a dalon, gitársávokat, tán vokált is rögzített. Én már csak amiatt is kíváncsi vagyok rá, mert évtizedek óta tudunk erről a bizonyos harmadik dalról - illetve szerintem Lennon demója jó alapötlet.
Azt kicsit továbbra is merésznek tartom, hogy helyből odapattintják a Blue Album végére - de mi van, ha igazuk van és a három új dal közül ez tényleg passzol az eredeti életműhöz? (Szerintem éppenséggel a Free As A Bird is passzolna egy stúdióminőségű Lennon-éneksávval.)