Én a fronthajtású kocsi hajtott kerekének csúszását mindig hamarabb észrevettem, mint a hátsóhajtásúét... Korrigálni is sokkal egyszerűbb a kormányzott kerék csúszását. --- Az autógyárak viszont nem ezért építenek szívesen fronthajtású kocsikat. Inkább a kis kocsi - nagy tér elv miatt, a padlólemez egyszerűbb és könnyebben variálható volta miatt (tényleg rengeteg típus épül egyforma padlólemezre), és az elsőkerékhajtás kompakt motor-váltó-diffi egységét nagyságrenddel egyszerűbb beépíteni összeszereléskor, mint a hátsóhajtás kardánját. A hosszú kardántengely nehéz (fogyasztás!) és ha ütni kezd valami miatt, az rémálom... Szóval ezért inkább a Mercedeskben, BMW-kben lehet megtalálni... Bár a BMW gondolkodott az első hajtáson a 3-as kompaktjában...
Én a fronthajtású kocsi hajtott kerekének csúszását mindig hamarabb észrevettem, mint a hátsóhajtásúét... Korrigálni is sokkal egyszerűbb a kormányzott kerék csúszását. --- Az autógyárak viszont nem ezért építenek szívesen fronthajtású kocsikat. Inkább a kis kocsi - nagy tér elv miatt, a padlólemez egyszerűbb és könnyebben variálható volta miatt (tényleg rengeteg típus épül egyforma padlólemezre), és az elsőkerékhajtás kompakt motor-váltó-diffi egységét nagyságrenddel egyszerűbb beépíteni összeszereléskor, mint a hátsóhajtás kardánját. A hosszú kardántengely nehéz (fogyasztás!) és ha ütni kezd valami miatt, az rémálom... Szóval ezért inkább a Mercedeskben, BMW-kben lehet megtalálni... Bár a BMW gondolkodott az első hajtáson a 3-as kompaktjában...
Én a fronthajtású kocsi hajtott kerekének csúszását mindig hamarabb észrevettem, mint a hátsóhajtásúét... Korrigálni is sokkal egyszerűbb a kormányzott kerék csúszását. --- Az autógyárak viszont nem ezért építenek szívesen fronthajtású kocsikat. Inkább a kis kocsi - nagy tér elv miatt, a padlólemez egyszerűbb és könnyebben variálható volta miatt (tényleg rengeteg típus épül egyforma padlólemezre), és az elsőkerékhajtás kompakt motor-váltó-diffi egységét nagyságrenddel egyszerűbb beépíteni összeszereléskor, mint a hátsóhajtás kardánját. A hosszú kardántengely nehéz (fogyasztás!) és ha ütni kezd valami miatt, az rémálom... Szóval ezért inkább a Mercedeskben, BMW-kben lehet megtalálni... Bár a BMW gondolkodott az első hajtáson a 3-as kompaktjában...
Nem a Lada vezetok nem atlagautosok, hanem maga az auto nem atlag a maga 35 evvel ezelotti kifejlesztesevel. Azota a Fiat is, a Lada is felhagyott a hatsokerekhajtassal. Nyilvan nem tudjak mi a jo.
A BMW-k, Mercedes-ek szinten aligha atlagautok, megha mas ok miatt is.
"...nézzük a fronthajtást. Itt ugye az az állapot áll fönn, hogy a kormányzott kerekekre hat a motorfék is. Ezért óvatosabban kell a gázelvétellel és főleg a visszakapcsolással bánni, mert a motor megfoghatja a kormányzott kerekeket, amik megállnak ilyenkor, tisztára, mintha fékeznél."
ez azért nem egészen így van. a motorfékezésnek az a lényege, hogy csúszós úton, ha tudod (érzed), hogy síma fékezéssel elcsúsznál, akkor visszakapcsolsz egy párat és _finoman_ kiengeded a kuplungot. így nem blokkolóra fékezed a kerekeket, csak lassítod a kocsit.
egyébként nemtom, pár éve egy öreg ladával hajtottam, most egy öreg golffal... hát szvsz mind a kettőnek van előnye is, meg hátránya is. a ladát valahogy jobban "éreztem" havon meg terepen. a golf igaz, hogy fronthajtású, de 1.6B moci van benne, és nagyon könnyen kipörög. viszont az elsőkerekes kocsikat általában könnyebb kormányozni.
még annyit, hogy a ladával elmentem ~2km -t bokáig érő sárban (aztán lecsúsztam az útról), a golffal meg 50 méter után elakadtam (beragadtak a hátsó kerekek).
Szerintem az összkerék mindenképpen jobb, és annyival nem drágább.
Alfred. Havas úton, ha pl motorféket használok bekapcsolt középso diffizárral (AUDI 80 Quattro), akkor biztonságosabban tudok fékezni, mint egy elsokerekessel.
Egy apró story : haver porsche 924 -ét lenyúltam egy délutánra, mert kellett nő miatt, aki ismeri a 924 -t az tudja, hogy nem igazi porsche, de azért megy a 2 lityis motorjához mérten... Na mondom mutatok hölgynek egy szép fordulót, mert épp túlmentünk azon amin kellett volna, villamosmegálló után kormánybalra kövérgáz effektet ragyogóan produkáltam, az eredmény az lett, hogy csutka 180 -at fordultunk, a dolog szépséghibája pedig, hogy az út túlsó felén levő villamosmegálló - járdaszigeten landoltunk... szerencsére nem volt se korlát, se gyalogos. Meg defekt se. A kocsi alját alaposan odavágtam...
Na szóval ezt produkáljátok utánam elsőkerekes kocsival ;>
So átlag vezetőnek mindenképp első kerék, vagy összkerék, azt nem ismerem bevallom, de hátsó kereket ne, ugye mondanom se kell mik történhetnek a fentiekből ?
/me lammaz.
Amugy a tapasztalatom az, h hátsó kereket jobban meg lehet fogni csúszásnál, de első kevésbé csúszik... na pá
djyangce:
Egy Mitsubishi Lancer volt, a négyesen, mikor elfelejtettem valamit, és a cég az az évi hasznának nagyrészét elvesztette volna, ha nem megyek a lehető leggyorsabban... Ma már nem merném megcsinálni azt az ámokfutást.
Amúgy én a fronthajtás mellett vagyok, ha átlag használatra kell.
Az összkerék hajtás különösen télen egy állandó hamis illúziót ad, remekül el tudsz indulni, úgy tudsz kanyarodni mintha sínen mennél, aztán mikor a fékre lépsz ugyanúgy szállsz el, mint bármi mással.
Így járt az a srác is az elmúlt télen, aki az egyik Nissan Patrolomat vette meg, egy lámpaoszlop, egy fa, végül egy hídláb volt, ami kijózanította...
djyangce,
off
igazad van, a gázféktechnika fronthajtásra volt kitalálva
on
egy dolgot elfelejt mindenki:
az autó nem csak vezetéstechnika. Pl számit, hogy hány ember fér el hátul (kardánbox, ó) meg mekkora a csomagtartó (difi, ó), meg hogy egy adott alapkaszniból hányféle változatot lehet gyártani (Golf/Vento, Megane/Megane Classic, vagy hogy megdöbbentő példát mondjak, Opel Calibra/ Saab 900 (ua az alvázlemez) ) - ezekben pedig a fronthajtás a jobb.
Egy motorfékes lefele hegymenet az oké, de akkor valószínűleg úgy fogok kezdettől menni, hogy a hajtott kerekek ne csússzanak meg. Ha jól olvastam azt a hozzászólást koránt sem erről volt szó.
Milyen kocsinak hevültek fel a fékei ennyire, és hogyan?
Most egyébként nem a vezetési technikákról van szó, hanem arról, hogy melyik miért előnyös. A vezetési technika egyéni, bár tanulható, másrészt gyakorlat kérdése.
Apropó. Ha jól emléxem a rallykocsik javarészt permanens négykerekesek, szóval másmiatt kell a fék-gáz játék.
jujj, Gorcsev ne olvasd!
Kevin:
Ha az első elkezdi tolni az orrát kanyarban, nagy trükköket kell csinálni, hogy vissza tud hozni. Hátsó esetében gáz és ellenkormányzás kérdése a dolog.
a mondat második fele szvsz igaz, az első szerintem, kicsit bonyolultabb, mert több technika is müködhet, ha megy az eleje kifele.
1. alapfokon: igen Gorcsev, gázelvétel (ettől az elejére kicsivel több suly esik), kormány vissza - de nem ellenkormányzásig (ettől kanyarszög kisebb, ez abszolut természetellenes mozdulat sajna, de elkezdhet a kerék forogni), ha nem kezd el tapadni, akkor biza kuplung.
2. magasabb fokon: gáz jobblábbal, fék ballábbal (rallye auton mehet mindkettő jobblábbal), aztán máris ugy viselkedik, mint egy hátsós, azaz ellenkormányzás, ha magvan, fék fel, gáz. De ez versenytechnika, nem a közutakra való (aztán persze fékbetétcsere :( )
a kézifék azért nem tutti, mert lassul az autó, az meg nem cél a versenyen :)
Nem hiszem, hogy az Lada, BMW, Mercedes, stb...-t vezetok nem atlagautosok. Aztan megis hatsokerekesek. Arrol nem beszelve, hogy a hatsokerekesnel nem igazan van hatasa a kormanyzasra a motornak, ami lehet hogy nem is olyan rossz (imadom amikor tepi ki a kezembol a kormanyt mert nyomom a gazt). Aztan meg az meg nem sport ha gyorsabban tudsz kanyarodni. Az hogy trutymoba nem megyek be mert ottragadok meg nem a hatsokerek miatt van hanem mert oda nem valok ezek az autok. Szerintem sokkal jobb vezetni egy hatsost, egyszerubb a szerkezet, jobban atviszi az erot, ...
djyangce:
A motorfék nem a motort gyepálja (hacsak nem durván, nagyfordulaton "dug vissza" valaki), hanem leginkább a diffit, talán hosszú távon közelít csak a költsége, a sűrű fékbetét cseréhez, viszont rövid távon olcsóbb:
1. Amíg motorfékezel az autó hajtja a motort, azaz ingyen autózol, nulla a fogyasztásod
2. Lejtmenetben, vagy gyakori lassító fékezéskor a hővé alakuló mozgásienergia nem a fékeket, illetve a kapcsolódó berendezéseket melegíti, hanem a a beszívott, majd kipufogott levegőt, így az üzemi féked üzemképessége tovább fenntartható, és a fékezés jellemzői tovább hasonlítanak a gyári elképzelésekhez.
Nekem már hevült föl fékem annyira, hogy egészen lecsökkent a fékhatás, borzalmas érzés.
Kell legyen vmi oka annak, hogy a hetkoznapi autok donto tobbseget fronthajtassal gyartjak, holott ez bonyolultabb megoldas a hatsokerekesnel.
Mas ok tenyleg nem nagyon lehet, minthogy atlagcelra ez a legkielegitobb.
A versenyzes nyilvan mas teszta, az osszkerekhajtast pedig nem mindenki tudja/akarja megfizetni (ar + fogyasztas).
Talán itt is igaz az a mondás: a cél szentesíti az eszkozt. A helyzetre alkalmazva: mi a legfontosabb cél, ennek megfelelően kell autót választani.-)))))
Komolyabbra forditva: Ladán kezdtem. Nem tudok újat mondani. Köv. a VW Jetta. Mivel nagy síbuzik vagyunk, elsősorban a havas-jeges terepviselkedés a mérvadó. Hát mit ne mondjak: tudott meglepetéseket okozni. Da ha kicsit esik az eső, a pomázi birtokra sem megy fel. A Lancia Integrale - az más. Mindig is vágyam volt egy összkerekes autó - főleg, mióta egyszer úgy megpürdültünk a VW-vwl egy jégbordán, hogy most sem tudom, hogyan sikerült csattanás nélkül megúszni. A Lanciával ilyen probléma nem volt. És még egy: a feeling. Azt csak átélni lehet. Anélkül olyan, mint vaknak a színekről beszélni.
Alfred, miccószhozzá, itt még nemvót kuppplungkinyomás....
no, szóval, ha a fronthajtás +csúsz, akkor gázelvétel (ésszel!), esetleg kézifékkel befordítani, ellenkormányozni közben, aztán kihúzatni. Több hely és idő kell hozzá, mint egy hkh-val, az biztos.
Átlagembernek 1értelműen legjobb lenne a quattro, főleg Haldex-kuplunggal, reálisan viszont -átlagos autóban gondolkodva- a fronthajtás.
Azt hiszem, egy kicsit ellent kell mondjak az oktatónak, bár én is tévedhetek. Azonban a szerény fizikai ismeretem és a vezetési tapasztalataim, a különböző autós biztonsági tesztek nélkül is azt sugallják, hogy átlagembernek is a négykerék a legjobb. Hangsúlyozom azonban, hogy nem terepjáróról van ilyenkor szó, hanem permanensen négykerékhajtott közúti autókról (Audi quattro; Subaru). Ha jól emlékszem az Auto, Motor und Sport egyik tesztjére, akkor vizes úton egy A8 quattro mindenféle elektronika nélkül jobb kanyarvételi eredményeket ért el, mint bármely fronthajtású, vagy farhajtott (még ha ESP is volt benne).
Igen nagy előnynek tartom, ha egy autó olyan tulajdonságokkal rendelkezik, amelye egy kezdő vezető kezében is, határhelyzetkeben biztonságosan viselkedik.
Válaszom a motorfékes kommenthez. Azt hiszem (remélem), hogy az elkövetkezendő évtizedben (ha bekerülünk az EU-ba) egyetlen olyan új autót nem adnak el itthon, ami ne rendelkezne ABS-sel. Tessék fékezésre a féket használni, nem a motor gyepálni feleslegesen. Lényegesen megbízhatóbb, és egye fene a valamivel gyakoribb fékpofacserét, ha az autó jónéhányezer km-rel többet fut majd.
Nekem állandó összkerékhajtásos autóm van, középpen kúpkerekes diffivel. Voltam csúszkálni az Autóklub új pályáján, és megmondom őszintén, hogy az ellenkormányzáson kívül az oktató sem tudott okos dolgot mondani, mert az autó keresztbe állt és csúszott oldalra, míg a fronthajtásosak ilyenkor ki tudták húzni egyenesbe az autót.
Azt hallottam, hogy átlag vezető átlag használatára a fronthajtás legkényelmesebb, és a legbiztonságosabb, utána következik a hátsó hajtás, és csak végül az összkerék.
...én egyszer az anyámék ladájával, meg az egész család felmentünk egy olyan erdei helyre, ahol úgy ráült az autó a sárra, úgy hogy az ajtón folyt be a dzsuva...és kiment a lada, csak azt kell csinálni, hogy be kell tenni rükibe ütemesen (mint hóesésnél) tolatni(első kerékhajtászerű), miközben a kormányt jobbra-balra kell rángatni, hogy ne kaparjon maga alá egy helyben...
(A család nem volt az autóban...)
Vagy egy másik megoldás...:
meg kell fogni a jobban kipörgő kereket pl. összeszedett faágakkal és akkor van egy nem túl korszerű diferenciálzárad...
Az elsőkerékhajtás a legjobb normális, vagy sáros használat mellett, de mondjuk aki vagizni akar az vagy hátsókerékhajtással vagy négykerékhajtással tegye...Terepen - főleg ha emelkedő és ha sáros, akkor négykerékhajtással nyomuljon...
A legjobb, ha le lehet kapcsolni a négykerékhajtást, akkor ide is meg oda is jó ...
Helo.
A versenyautók esetét ha nézzük, ott a hátsó kerekek vannak meghajtva, nem véletlenül.
De nézzük a fronthajtást. Itt ugye az az állapot áll fönn, hogy a kormányzott kerekekre hat a motorfék is. Ezért óvatosabban kell a gázelvétellel és főleg a visszakapcsolással bánni, mert a motor megfoghatja a kormányzott kerekeket, amik megállnak ilyenkor, tisztára, mintha fékeznél. Egyenes szakaszon és csúszós úton ilyenkor kidobja a farát, keresztbe fordul. Kanyarban pedig akár fel is borulhatsz, hiszen álló, "blokkoló" kerekekkel nem lehet kanyarodni, csak gördülőkkel. Tehát kanyarban motorfékezni más technikát igényel, mint hátsó kerék meghajtás esetében.
Persze itt kellő rutinnal jól lehet kormányozni az autót a gázpedállal is. Vagyis egyenesbe lehet hozni és elakadt helyzetből könnyen ki lehet vele jönni a kormány forgatása révén.
A hátsó meghajtás száraz úton és városban nagyon kellemes és jókat lehet motorfékezni vele. Csak a vezérmű ne bánja meg.
Nekem volt két ladám, egy skodám, és most NISSAN-om van. Ez utóbbi a legjobb minden tekintetben. (Fronthajtásos)
A skodáról annyit, hogy nagyon jó a kapaszkodó képessége, hiszen a havas hegyi utakra készült és így amikor felfelé megy a hegyre, a motor rányomakszik a hátsó, meghajtott kerekekre és nagyon jó tapadást biztosít a kerék és az út között.
Fronthajtásos esetben ilyenkor szokás feltolatni a lejtőn, ugyanezen ok miatt.
cucu
Nekem ez az egyik vesszőparipám, mert majdnem mindenki az elsőkerék hajtásra esküszik.
Nekem volt mindhárom féle. A négykerék verhetetlen, de ezt mindenki tudja. IMHO a hátsókerék hajtású autó a megcsúszás sokkal hosszabb fázisában kontrollálható, mint az első. Ha az első elkezdi tolni az orrát kanyarban, nagy trükköket kell csinálni, hogy vissza tud hozni. Hátsó esetében gáz és ellenkormányzás kérdése a dolog.
Mély sárban, hóban talán jobb az első.
Tudjátok Murphy szerint miért jobb a négykerék hajtás a kétkerék hajtásnál?
Mert sokkal elhagyatottabb helyen lehet vele elakadni.
Szóval én a hátsókerék hajtásra esküszöm.
Azt el tudom képzelni, hogy hátsókerekessel látványosabban lehet menni, de ez nekem nem szükséges. Ha ezt akarnám csinálni, akkor versenypályára mennék inkább.
Azonban három héttel ezelőtt az isten háta mögött a jó kis délutáni eső után kellett egy saras földúton mennem, besötétedés után. Visszafele pár perc múlva egy lukba is belecsúszott a bal első kerék. Erősen kétlem, hogy egy farhajotottat ki tudtam volna szedni más jármű segítsége nélkül. A kocsi fara így is majd félmétereseket csúszott ide-oda, és nem kellemes érzés.
Nekem, mint az egy másik topicban írtam, volt szerencsém egy első szériás A6-os quattrohoz. Tényleg más világ. Egy ismerősöm pedig próbált egyszer egy Legacyt kanyarban megcsúsztatni, de nem sikerült neki. A négykeréknek ez a permanens formája (nem a viszkókuplungos terepjáró effekt) szerintem a legbiztonságosabb a közúton.
Gondolom, mind a fronthajtott, mind a farhajtottnak megvan az előnye, de imho a négykerék az éllovas. Pláne enyhe terepen, sárban, hóban illetve más nehéz körülmények között.
Az elsőkerék kezesebb annak, aki azt szereti. A farhajtással látványosabban lehet menni, hóban mindenki utálja, de akkor még látványosabban lehet vele menni. Az elsőkerekessel kézifékezni kell, adott esetben. Egy "rendesebb" hátsókerekesnél csak kövér gázt kell adni.
Saját tapasztalatom: eddig kétszer csúsztam meg akaratom ellenére. Mert ugye ha direkt csúszkál az ember, előre tervez, aztán vagy úgy jön ki, vagy nem. De ez a két eset ez akaratom ellenére volt. Mindkettő éjszaka, vizes úton, 90 fokos balkanyar (magyarul keresztezodes). Az egyik autó egy 1.3 Waresz volt, es mi tortent? kiporogtek a kerekek, erre elment tok egyenesen, a kormányállástól függetlenül. A másik autó egy 320-as BMW volt, amibe ladából ültem át. Perszehogy megtréfált vizes úton: kitört a fara, mint egy rendes autónak, ahogy kell. Érdekes módon valahogy zsigerből visszahoztam az ívre egy pillanat alatt, és már téptem is tovább. Azóta meg sem fordul a fejemben a fronthajtás. (Melynek azért előnye is van: padlógáz mellett is lehet tépni a kézit.)
Négykerekest sajnos nem vezettem még. Állítólag egy más világ, amit el is tudok képzelni a Colin McRae Rally c. játékban tapasztaltak alapján.
Várom a flémet :-)
z.