Az elkényelmesedett ICE gyártók ki fognak szorulni a piacról, a jövőt az autózásban Kínában írják, tök mindegy mit akar az EU, ha a kínai képes olcsó EV-t tömeggyártani.Már tavaly a 2. autóexportőr volt az ország, idén sanszos, hogy elsők lesznek, a belpiacon pedig már minden harmadik eladott autó full elektromos lesz, a magyar adat tavaly 4.7% volt, a kínai meg 25%.
Akksi 20 százalék körüli, és nincs értelmezhető szállítási vesztesége, mert a kiegyenlítendő hálózati szakaszhoz van telepítve. Nem korlátos a telepítés helyileg.
Nem, a SMR is jól szabályozható, a szénerőmű is átalakítható szabályozhatóra, a németek azzal szabályoznak, mi meg a gázt nem bírjuk letekerni, mikor süt a nap.
Igen. Attól függ, honnan számolom. Egy turbina mechanikus hatásfoka lehet 90% fölötti, de jönnek a veszteségek, generátor, transzformálási, hálózati veszteségek, SZET esetében szorozva kettővel.
Az is számít hol, mire használom. Számít a magasság... a régi SZET-ek az atomerőművek (alaperőművek) fogyasztás átütemezésére voltak tervezve, szimpla turbina, jobb hatékonyság.
A jelenlegi igényeknek megfelelő hálózatkiegyenlítés üzemmódban általában külön turbina és szivattyú párhuzamos üzemben, gyengébb ciklushatásfok...
Ha az ország egy adott, SZET-től átlagos távolságban lévő fogyasztási/termelési végpontjából vizsgálom a hatékonyságot akkor a 70 %-ot sem éri el.
Ezzel szemben az akkutelepet oda tehetem, ahol a zavar (igény) keletkezik.
Van is egy ilyen mérnöki alapvetés, hogy a zavart a forrásához legközelebb kell kompenzálni, mert a távolság újabb zavarforrásokat okoz.
Ma egy 5-10 éves beruházás beláthatatlan költség, finanszírozás, megtérülés szempontjából.
Van valaki aki meg tudná mondani, 10 év múlva mennyiért telepítenek majd egy akkus tárolót? Mennyibe kerül a cement, munkaerő?
Kerestem forrást is az átlagos SZET hatásfokra, de a fentiek miatt elég nagy a szórás az irodalmi adatokban.
A hatásfok az igazán problémás
Jelenleg a legnagyobb gondot a tárolás alacsony hatékonysága (hatékonytalansága, ha volna ilyen szó) okozza: a szivattyús tárolás kettős folyamatának hatásfoka körülbelül 70% – és még ez az egyik legjobb!
Még a Bajnai kormány egy 440MW-os korszerű lignit blokkot akart építeni oda,ami hazai lignittel működött volna, addig az Orbán kormány import gázzal működő 650MW-os erőművet akar, miközben a még meglévő lignit blokkokat is úgy lelakták, hogy a névleges kapacitásának a felét sem tudja üzemben tartani, és ugye a hazai alapanyag helyett is import orosz gázt égetünk, támogatva a háború elnyújtását.
Butaság butaság hátán, már 20 éve kijelöltek 12 helyszínt, ahol költséghatékonyan építhető lenne SZET, de maximum 2 hely elég lenne az országnak. A decentralizált hálózatok sokkal többe kerülnek, mert nem arra lettek kitalálva, hogy onnan gyűjtsük össze az energiát, és továbbítsuk oda, ahol arra szükség van.
A gyenge SZET hatásfok honnan jön? Nemrég láttam egy YT ismertetőt egy régóta működő SZET-ről és bőven 80% feletti hatásfokról beszéltek. Van Mo. is olyan hely kimerült felszíni bánya, aminek a helyén nagyon tuti erőművet lehetne összehozni.
Magyarország domborzata nem igazán kedvez sem a vízenergia hasznosításnak, sem a szivattyús tározásnak. Ez utóbbira lenne ugyan lehetőség, de nem optimális, meglehetősen nagy környezetátalakítást igényelne és hatalmas költsége, valamint gyenge (<70%) rendszerhatékonysága megkérdőjelezi létjogosultságát az egyre kedvezőbb árú és számos előnnyel kecsegtető akkus tárolással szemben.
Gyors telepítés, kiszámítható költségek, felskálázhatóság a szükségletek szerint, decentralizált telepítési lehetőség a hálózati veszteségek csökkentésére, sokoldalú felhasználási lehetőség a VER-ben, magas hatékonyság, rugalmasság... hogy csak néhányat említsek a kémiai tárolás mellett...
A zatomerőmű most egy alkatrész árán van kiakadva.
Ha valamiből egy-két darabot vesznek, arra nem lehet szerződést kötni az alkatrészgyártókkal, hogy még évtizedek múlva is legyen pótalkatrész. Hamarosan nem drága lesz, hanem egyáltalán nem lesz. Közgazdászoknak miért olyan nehéz ezt megérteni? A tehnika "fejlődik" folyamatosan. Új alkatrészek jelennek meg, régebbiek megszűnnek. És újra kell tervezni a berendezéseket.