Keresés

Részletes keresés

.ZsL. Creative Commons License 2016.04.08 0 0 168

Guriga tavaszi üzenete:

------------------------------

 

Kedves Pilóták!

Rohan felénk a tavasz a maga szépségeivel és veszélyeivel! Nem sokára itt a Május, számtalan nagy repülés és rekord hónapja, de sajnos rengeteg balesettel végződő repülésé is. 35 siklórepülő katasztrófából 10 április-május hónapban történt. ez arra figyelmeztet minket, a tavasz veszélyeket hordoz. Sokan most kezdik elővenni felszerelésüket, és több hónapos, vagy majd féléves kihagyás után ott akarják folytatni, ahol abbahagyták, amikor eltették ernyőjüket, sárkányukat télre. Közben halványultak az ismeretek, rozsdásodtak a reflexek, még álmosak a most ébredező repülő idegeink. A tavasz pedig ugyanolyan durva és veszélyes tud lenni, mint azelőtt. Sokszor a levegőben ér a változás, gyakran meglep a váratlan időjárási helyzet. Megmagyarázhatatlannak tűnő örvények, fizikát meghazudtolni látszó jelenségek, ismeretlen, vagy elfelejtett pofonok várnak a levegőben. Azt is meglephetik, aki nem tette le télire a "cuccát" és repkedett ősz óta mikor csak tudott. Ők talán kevésbé lepődnek meg, de a tavasz gorombaságai őket is veszélyeztethetik.

 

Biztonságotok érdekében készüljetek minden repülésre még alaposabban, mint eddig tettétek. Figyelmezzétek a meteorológiai előrejelzéseket, figyelmeztessétek egymást, ha veszélyt láttok. Mert jönnek már a porördögök, a még hidegnek tűnő talajról durván elpattogó termikek, a váratlan szélirány változások, a dobálások, csukások, nem szívesen járt táncok.
Legyetek óvatosak, járjatok és repüljetek nyitott szemmel, ne szégyelljetek kérdezni, utánajárni, olvasni, tanulni.
Ne rontsuk tovább a tavaszi statisztikát, repüljetek okosan, figyelmesen!
Gondoljatok rá: aki tavasszal megsérül, annak oda az idénye, repülés helyett a kórház - nem jó választás.
Szép tavaszi élményeket, biztonságos, nagy repüléseket kívánok minden pilótatársamnak!

 

Kerekes László.

.ZsL. Creative Commons License 2015.03.19 0 0 167

Továbbított üzenet:

------------------------------------------------------------------------

 

2015. április 7

18:30

IBS-Office Center 1021 Budapest, Tárogató út 2-4.

 

EGÉSZSÉGÜGY A SIKLÓERNYŐZÉSBEN

 

Dr. Horváth Győző előadásA.
- jellemző siklóernyős balesetek;
- egyéb olyan egészségügyi problémák, amelyek siklóernyőzés közben előfordulhatnak (napszúrás, kiszáradás, allergiás reakció, kullancscsípés stb.);
- a teendők helyes sorrendje, mikéntje és miértje;
- a baleseti kockázatot befolyásoló pszichológiai faktorok;

Régóta készülünk arra, hogy ezt az előadást megfelelően széles körben, megfelelő szakember segítségével rendezzük meg. Az "Egészségügy" méltatlanul elhanyagolt téma a siklóernyős oktatásban. Pedig pontosan olyan tudásról van itt szó, amely nem csak a repülésnél, de a hétköznapi életben is kincs lehet mindenki kezében. Sosem tudhatod, mikor szorul valaki éppen a Te segítségedre, akinek akár az életét is megmentheted ...

Dr. Horváth Győző - aki maga is gyakorló pilóta - most orvosként szól a siklóernyősökhöz. Előadásának célja, hogy gyakorlati tudást adjon, és felkészítsen arra, hogy minél több előforduló helyzetre helyesen tudj reagálni.
Az előadás egy része interaktív - kérdéseid is bátran felteheted!

Szeretettel várunk minden siklóernyőst!

Lásd még: https://www.facebook.com/events/873473389375390/

 

 

Haasz Andras Creative Commons License 2015.01.05 0 0 166

Ez nem csak a trópusokon van így. Egy itthoni nyári zivatarfelhőben is vannak ilyen sebességű, vagy még nagyobb fel- és leáramlások.

 

El kell kelrülni őket, ez a megoldás.

Előzmény: jgydk (165)
jgydk Creative Commons License 2015.01.05 0 0 165

 

Gyilkos feláramlás végezhetett az Air Asia gépével

 

"az Airbus A-320 típusú utasszállító gép percenként 6-9000 láb (hozzávetőleg 1800 – 2700 méter) sebességű, gyakorlatilag függőleges emelkedésbe kezdett, ami szinte bizonyosan kizárja, hogy ez a pilóták által végrehajtott tudatos manőver lett volna."

 

Ez 30-45m/s feláramlás.

 

Ez durva. Elment a kedvem a trópusoktól.

Ez  elgondolkoztató a zivatarfelhőkkel kapcsolatban.

jgydk Creative Commons License 2014.10.07 0 0 164

http://index.hu/belfold/2014/10/05/ket_sikloernyos_zuhant_le_csolnokon/

 

Jó volna valami közelebbi is erről, a videó alapján nem látszik, hogy kezdődött.Nem voltam jelen ekkor. Érdemes kiértékelni okulásképpen, hogy tanuljanak belőle a "csukott szemmel repülők", mert Csolnokon működik eredményesen  egy erre specializálódott külön klub is, jelentős létszámmal .Ők a Vak Légy S.E.

Kassadin80 Creative Commons License 2014.09.20 0 0 163

Köszönöm a válaszokat.

Facebookon hol? 

Előzmény: istvan1023 (162)
istvan1023 Creative Commons License 2014.09.18 0 0 162

Közben Pityke az Fb.n pontosította a részleteket.

Előzmény: .ZsL. (161)
.ZsL. Creative Commons License 2014.09.17 0 0 161

Tudjuk már rég, hogy a merülőspirál veszélyes manőver, ezért ellenjavallt. Csak vészmerüléshez használjuk (pl. ha menekülünk egy túl erős emelésből és más módszer már nem segít, vagy ha 1000 méteren jutott eszünkbe, hogy mozijegyünk van 2 személyre és a csajszi megharagszik, ha elkésünk, vagy ha a magasban ránk tört a hascsikarás...), és csak akkor, ha a spirálban maradásra hajlamos típust eléggé ismerjük (nem feltétlenül kell magas DHV-snak lennie az ilyen hajlamhoz, ha túlpörgettük, mert a DHV-sok nem tesztelik az ernyőket 4,5 g-nél nagyobb terhelésre), és tudjuk, hogyan előzzük meg a bennmaradás lehetőségét.

istvan1023 Creative Commons License 2014.09.17 0 0 160

Én annyit hallottam róla, hogy leoldás után valóban spirálba vitte a képességeit jelentősen meghaladó DHV 2-3 ernyőt, és nem tudta kivezetni, ezért a földig spirálozott szegény.Volt olyan vélemény, hogy is, hogy olyan sokáig volt benne a spirálban, hogy valószínűsíthetőleg el is ájult közben.Állítólag ritkán repült és nem volt kelő rutinja egy ilyen ernyőhöz.

Ezért fontos az, hogy az ember olyan besorolású ernyőt vegyen, amilyen gyakran hódolni tud a repülésnek.

Előzmény: Kassadin80 (159)
Kassadin80 Creative Commons License 2014.09.17 0 0 159

Sziasztok!

Kezdőként meglehetősen érdekel a topik.

Erről a tragikus esetről van valami hitelesebb leírás?
http://www.kalocsaineplap.hu/hu/kekhirek/kalocsai_sikoloernyos_balesete

A Rebisznél sem találtam meg.

 

Köszi.

zimi78 Creative Commons License 2014.07.31 0 0 158

Én Tóth Zsuzsitól hallottam, hogy legjobb, ha a fogantyú fölött fogsz rá a fékre. Épp annyira fent fogod, mintha a fékfogantyúba dugnád a kezed, mégis azonnal el tudod engedni, ha dobni kell a mentőernyőt. Több, mint két éve így repülök. Teljesen bevált.

Előzmény: Haasz Andras (157)
Haasz Andras Creative Commons License 2014.07.30 0 0 157

Ja, és külön fekete pont a csuklóra hurkolt fékért. Így tényleg nehéz kidobni a mentőernyőt. Ezért TILOS beledugni a kezed a fékfogantyúba!

Előzmény: Haasz Andras (156)
Haasz Andras Creative Commons License 2014.07.30 0 0 156

Az eleje egy frontstallnak tűnik, látszik ahogy hanyattesik, valszeg ez átment asszimetrikusba, amit utána a fékek rángatásával tovább rontott.

Nem értem, miért nem dobott mentőernyőt, lett volna rá ideje.

Előzmény: Bm84 (153)
Zöldfülű84 Creative Commons License 2014.07.27 0 0 155

Első blikkre laikusként nekem olyan érzésem volt vele kapcsolatban, mintha neki ütközött volna valaminek a kupola. Látszik több ernyős a képen, náluk nem látszik hogy gondjuk lenne a széllel. De egy zsinór is elpattanhatott, vagy az ernyő adta meg magát valahol.

 

Ami számomra még kérdéses hogy volt-e ideje metőernyőt dobni, vagy a kupolával tompított?

zimi78 Creative Commons License 2014.07.27 0 0 154

Őszintén szólva én még azt se fogtam fel, hogy már nem fölötte van a kupola, hanem alatta és már bele is esett. Szóval annyira gyorsan történt minden és annyira semmi érdemlegeset sem láttam, hogy én passzolnám a törvényszéki patológus pszichológiai eszmefuttatásának szociológiai következtetéseit, a divergencia jegyében.
Ámen.. :-D

Előzmény: Bm84 (153)
Bm84 Creative Commons License 2014.07.25 0 0 153

Sziasztok,

 

van ötletetek, hogy ennél a videónál mi okozta a zuhanást, és mit kellett volna máshogy csinálni? http://www.keptelenseg.hu/kozlekedes/sikloernyozes-vegul-par-torott-csont-83329

zimi78 Creative Commons License 2014.07.18 0 0 152

Én ennyit tudok, másodkézből:
"Free Air...,,Gál Sándor,38 éves kezdő,a tó felett végrehajtott feladat közben az alákerült siklóernyőjébe beleesett,,,és tehetetlenül, a vízbezuhant.. Meghalt.."
Nyugodjék békében!

 

Előzmény: Haasz Andras (151)
Haasz Andras Creative Commons License 2014.07.18 0 0 151

Tudtok valamit erről a balesetről?

 

http://english.republika.mk/?p=124586

 

 

Aznap erős szél volt, kinn voltunk a Magyar Nemzetin, de nem repültünk.

 

zimi78 Creative Commons License 2014.03.31 0 0 150

Az a baj, hogy a siklóernyőzésről a laikusokban őrült zűrzavar van. Pl. épp most olvastam egy hozzászólást, miszerint a siklóernyőzés luxussport.
Hát oké, nem egy olcsó sport, de egy íjászattal foglalkozó ismerősöm is képes volt százezres nagyságrendű összeget elkölteni a megfelelő versenyíjra, meg a nyílvesszők darabja is 1-5ezer Ft -körül alakul, ebből pedig edzésen simán ellődöznek 10-30db-ot belőle..
Vagy az utcai motorosok, crossmotorosok is elköltenek milliós összeget kedvenc mocijukra. Ehhez képes a siklóernyőzés fene ócsó..
De a hegyikerékpárosok némelyike is otthagy fél millát az egyedi bicócsodáért...
Vagy a fényképészettel foglakozók is egy jobb gépre elköltenek simán 2-400ezeret...
Szóval luxussport mi???

No dehát az újságírók tudják, mivel kell indulatot gerjeszteni, olvasottságot kreálni...
Engem meg kora reggel felhív a nővérem, hogy hallotta a hírekben mi történt Egerben, ugye nem én voltam??
"Csalánba nem üt a ménkű!" -válaszoltam türelmesen.
Aztán reggel a munkatársakat is megnyugtattam a megjelenésemmel, hogy lám csak, ha ilyen lazán megyek melózni, akkor csak nem én baleseteztem..
De unalmas, hogy évek óta a melóhelyen is ezzel foglalkoznak minden tavasszal..
Téboly!

Előzmény: jgydk (149)
jgydk Creative Commons License 2014.03.31 0 0 149

Ma reggel a klassz fm is bemondta a hírt. A tájékozatlan hírfalónak ugye egyértelmű, hogy mi rögzül: valaki pl 300m magasból lezuhant, és neki most annyi. És így próbáljon mindenki siklóernyőzni....

A valóság amit most tudtam meg egy egri illetékes pilótától:

egy hosszabb ideje nem repült pilóta próbált elstartolni az Eged DNY-ról, beakadt a szárny széle a gallyakba, visszatette az oldalas szél, és szerencsétlenül esett el, bokatörés lett belőle. Az oldalas szél miatt állítólag több ernyő is volt a környező bokrokra, fákra terítve, a DNY starthely az ilyen.

Ha mondjuk egy montainbike-ossal fordult volna elő, hogy elesett és kitörte a bokáját, biztos, hogy nem számíthatott volna országos ismertségre...

A balesetet szenvedett pilótának meg gyógyulást kívánok!

jgydk Creative Commons License 2014.03.30 0 0 148

Mit tudtok erről?

Valami komoly, vagy a média fontoskodása?

 

http://www.origo.hu/itthon/20140330-lezuhant-egy-sikloernyos-egernel.html

.ZsL. Creative Commons License 2014.03.26 0 0 147

Balesetnél az első teendők egyike a

 

REBISZ bejelentés: +36 70 3631109

 

Ez fontos, mert a továbbiak szervezését, a közlekedési és rendészeti hatóságnak ha szükséges, a bejelentését leveszi a vállunkról.

 

Fára, elektromos vezetékre, épületre felakadt siklóernyő mentésére ne a Tűzoltóságot riasszuk (van elég más dolguk), hanem a

 

Barlangi mentőszolgálatot!  Elérhetőségei:

 

Horváth Richárd  +36 30 248 22 91

 

Hegedűs András  +36 30 275 85 11

 

Császár Csaba     +36 20 501 99 09

 

Kiválóan szervezett országos hálózatuk területileg illetékes szakembereit ők értesítik.

Így juthatunk igazán szakszerű segítséghez.

istvan1023 Creative Commons License 2014.02.23 0 0 146

Fb.n beszélgettünk róla.Sok minden együtt járult hozzá a fiatalember balesetéhez.Képzetlenség, időjárás nem ismerete (lásd a videóján a felhőket és a befújásokat amikor is megállt az ernyő), oktató jelenlétének hiánya, aktív repülés hiánya.Ha megnézed a videót, kapaszkodik a hevederekben, és nem irányítja az ernyőt.Aztán az erős talaj menti turbulencia hatására kap egy ordas már-már 2/3-os csukást majd mikor az ernyő elfordulva vissza nyílik és éppen sebességet gyűjtve előre lő, a növendék bele áll a földbe.

A legjobb tanács talán az lett volna, hogy ilyen időben csak üljön a domb tetején, és nézze a felhőket.Az ernyőt pedig hagyja otthon.Sajnos nem így tett, ez lett az ára a meggondolatlanságának.

Őszintén sajnálom, mert ez egy nagyon szerencsétlen eset.Ugyanakkor szerencse a szerencsétlenségben, hogy újjá tudta építeni az életét, és tud önállóan létezni az akaraterejének köszönhetően.

Előzmény: dvbela (145)
dvbela Creative Commons License 2014.02.23 0 0 145

http://rtlklub.hu/musorok/fokusz/videok/239155
Mi okozhatta ezt a balesetet? (ernyő, időjárás esetleg emberi hiba)
Vagy ez minden ok nélkül bekövetkezhet?

szabifly Creative Commons License 2013.09.26 0 0 144

ezt a combhevederes mókát egyszer én is eljátszottam startnál, hátimotorral a mezőn, a hónom alatt előre nyúló távtartó rudakon lógva (a hónaljaimnál fogva). A landolás szóba sem jöhetett, mert az ernyőt lassítani nem tudtam, hatalmasat estem volna a teletankolt, tűzforró motorral a hátamon. De nem is volt előttem hely, emelkednem kellett kerítések és fák miatt.

 

Lett pár ősz hajszálam az alatt a fél perc alatt, amíg kitaláltam, hogyan lehet a semmiben kalimpáló altesttel, a hónaljaimmal a rudakat szorítva valahogy magam alá húzni a beülő lapját. 

Előzmény: stevar26 (142)
Hajdu_ Creative Commons License 2013.09.24 0 0 143

Aztadurva! Ez igazából súlyos baleset, csak sérülés nem történt...

Előzmény: stevar26 (142)
stevar26 Creative Commons License 2013.09.23 0 0 142

 

Ne ijedjetek meg, hogy friss bejegyzés van ebben a topikban, ezúttal nem történt baleset.

 

De kicsi híja volt.

 

Akik Facebook-oznak, biztosan értesültek róla. Nekem is csak onnan vannak az infóim, onnan emelem át.

 

"Ez történt vasárnap az Egeden!

Az utas hozta le a pilótát, aki nagyon elcseszett valamit!!! Okuljunk belőle!!!

A kép szerintem(sajnos ) önmagáért beszél!Egy nem bekapcsolt combhevedert ábrázol a kép!

 

Kép itt:

 

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/q86/s720x720/1209122_524225087652105_576057097_n.jpg

 

Utána megdöbbenve néztük, ahogy küzdött gyakorlatilag az életéért. És eközben még emelése is volt sajnos. Bokorra szálltak és szerencsére megúszták komolyabb baj nélkül."

istvan1023 Creative Commons License 2013.09.02 0 0 141

Az elmúlt évnek az egyik igen jó napján, Kalocsán csörlődtünk.Volt némi tumultus, de alapvetően most nem volt tolakodás, vagy egymás elé terítés.Éppen én jöttem volna, mikor előttem egy fiatalember kupolázva még is csak beterített elém, Pityke akkor felhúzol? szavakkal megspékelve.Egy UP Kantegával.Pityke rám nézett, én pedig mondtam, hogy menjen csak, mert a nagytutiről már lemaradtam, annyira nem sietek.Így a fiatalember kapta a kötelet.

Elindult a csörlés, a pálya É-t végéről startolva. Az ernyő feljött, majd a terhelés ráadásával nem indut el előre, hanem átsodródott a pálya másik oldalára, a következő pillanatban pedig elcsukott a jobb oldala.

A fiatalember bele esett a csukott oldalba földig húzott fékkel, megakadályozva ezzel, hogy az ernyő esetleg vissza tudjon töltődni.Pityke ebben a pillanatban kötelet vágott, mert látta, hogy baj van.

Ekkor az ernyő továbbra is olyan 6-8m magasan elfordult 180 fokot, és egy inga alján éppen picit vissza nyilva, letette emberünket protektorra.Passzív biztonságból jeles!

Különösebb sérülés nem történt, talán a csuklóját horzsolta meg.Mivel videózták a dolgot, azonnal vissza lett nézve, hogy mi történt.A hozzáértők arra a követketetésre jutottak, hogy porördög csinálta a ribilliót, mert a startnál minden szabályosan zajlott.Fel lett ajánlva, hogy azonnal induljon neki mégegyszer de emberünk nem ment bele.Megilyedt, érthető okoból.Élete első csörlése volt, de a mozdulatain látszott, hogy szokott repülni.A termik éppen akkor szakadt el, mikor a csörlős autó elindult, és mivel relatív élénk szél volt, a helyébe töltődő levegő porördögöt generált, ebbe az állapotba startolt bele.

Nyilván picit minden hozzám hasonló kezdő megilyedt, de utána ugyanúgy ment tovább a startoltatás.

Én ezt úgy fogtam fel, hogy a mindig velem lévő őrangyalom küldte oda a pilótatársat.Ha akkor én startolok bele, a régebbi konstrukciójú ernyőmmel biztos, hogy durván oda vertem volna magam.

Azóta igyekszem elkerülni az ilyen meleg, élénk szeles napokon a csöléses startot, mert ilyenkor nem magától szakad el a termik, hanem a szél szakítja fel.Nem elég, hogy az ilyen termik tapasztalatom szerint pici és dobál, de a helyébe beáramló levegő porördögöt generál.

Leszállásnál is tud némi riadalmat okozni, mikor éppen készül az ember kilebegtetni, erre az ernyő elkezd táncolni, mad megáll, jön az emelkedés, aztán a kupola picit előre lőve (itt kell már rögtön óvatosan fékezni) megindul előre.

Ha az ember nincs észnél, könnyen hasraszállás lehet a vége.Saját tapasztalat, mert szálltam hasra! :D De ez csak a "barátsásgos" porördög esetén működik.A nagyobbakat jobb elkerülni.

Előzmény: .ZsL. (140)
.ZsL. Creative Commons License 2013.09.01 0 0 140

Mindhárom, főleg a "vagy".

Bocs az idétlen (és régi) viccért!

 

Azért hoztam ide ezt az írást, mert hátha akad az itt olvasók (persze főleg az újoncok) között, akik még nem tudják, miről van szó. Tanúja voltam a 3-4 évvel ezelőtti porördögös esetnek (amit véletlenül sikerült is felvenni a Fedémesen évente 2-3 alkalommal történő hasonló eset közül, /lásd: Youtube/Fedémes/Porördög/), amikor a csak beülővel terhelt ernyő elszállt, hogy a kezdők mennyire meglepődtek tőle. Elméletben már tudtak róla, de mégis nagyon lenyűgözte őket a felismerés, hogy: "Jééé, tényleg van ilyen?!" Konkrét példák nélkül nemigen akarják elhinni a tanulók, hogy oka van a nyári, napsütéses napokon a déltől (gyakran már 10-11-től, az oktatói megérzések és meglátások alapján) este 5-ig a gyakorlás leállításának.

Előzmény: istvan1023 (139)
istvan1023 Creative Commons License 2013.09.01 0 0 139

Laci Bácsi ezt azért postoltad mert érdekességnek szántad, vagy valamelyik sporttársat megtréfálta ez a természeti jelenség?

Előzmény: .ZsL. (138)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!