Sajnos a gyakorlatban előfordulhat a donor károsodása bikázás közben. A kisegített dízel autó kb. fél percig de inkább kicsit tovább tekertetett. Az események magyarázatára csak következtetni tudok: Az akku fesz 12,35V, a generátor feszültsége 14,4V. Ugyebár csak így lehetséges a töltés. Ha terhelés hatására csökken a generátor kapocsfeszültsége akkor a fesszabályzó a forgórész gerjesztőáramának növelésével igyekszik 14,4V-on tartani a kimenő feszkót. Ez egészen addig müxik amíg a gerjesztő áram el nem éri a maximális értékét (3,5-4A). Ezen a ponton a generátor 100%-ban ki van terhelve. Ha tovább terheljük, elkezd esni a kimenő feszültsége pl: 13V, itt már túlterhelésről van szó, az akku még mindig csak töltőáramot vesz fel! Az akku majd akkor kezd dolgozni, ha a rendszer feszültsége eléri az akksi kapocsfeszültségét. De ekkorra már rég túl van terhelve a generátor fesszabályzóval, egyenirányító diódákkal, segéddiódákkal, álló és forgórész tekercsekkel együtt. Ezt az állapotot rövid ideig kibírja, tapasztalatom szerint ez kevesebb mint fél perc. A motorvezérlő sérülését és az óra halálát gyanítom, hogy túlfeszültség okozta. A fesszabályzó mehetett sz@rni elsőnek, így a maximális 4A-nél jóval több (akár 24A is) átszaladhatott a forgórészen, ennek hatására a generátor kimenő feszültsége meg kitudja mekkorára megugorhatott. Kész katasztrófa!!!
Szia! Tudod, nem most kezdtem és nagyon érdekelt az autó -mechanika, elektronika, tuning, stb - így lelkes amatőrként sokmindent megtanultam és alkalmaztam. Ami néha a szervízek tudása fölé emel, hogy a dolgokat összességében szemlélem, azaz megpróbálom megérteni a teljes működést, mert így sok hibát megtalálok egyszerűen gondolkodva. Mindazonáltal nem vagyok szakember, így csak feltételekkel hallgass rám :-), leginkább tipp-nek kezeld a leírtakat.
A hétvégi talit nagyon sajnálom. Bár nagyon bizonytalan volt, hogy oda tudok érni, de egész héten nagy örömmel készültem rá. Nagyon kíváncsi voltam rátok mint autó, mint emberügyileg:-) GUN és Bossery pajtikban írtó szimpatikus emberkéket ismertem meg a mini talik alkalmával, az ilyen beállítottságú emberek körét szívesen bővíteném.
Közel két órát üldögéltem a dugóban és nem tudtam eldönteni, hogy inkább dühös, vagy bánatos vagyok.
Bosszúból hazafelé nyomtam egy véget. 220-ig mint a pinty, innen belassult és az enyhe emelkedőn csak 230-ig ment. Talán ha adok még több időt, akkor feltornázza magát 240-re, de szerintem a V6-osoknak gyárilag - normál légszűrő, normál gyertya , gyári kipufogórendszer - valahol itt van a vége. (bár nekem van a katalizátor után egy kis kipufogó szűkület a csövön és ez egy ideje izgat)
Híjj, te aztán képben vagy a dolgokban, jó az ilyen a fórumon! :)
Kár, hogy nem értél oda talira... Láttam utána az M0-on (hatos út felől mentem az M7-re), hogy majdnem az M7-ig ért a sor, szóval a M0 mindkét irányban a nagy Duna híd felé halál volt szombaton... :(
1. fogadóra negatív kábel, karosszéria test pontra. (én gyakran az aksi negatív pólusára tettem, de szakik szerint motor, vagy karosszéria testre jobb) 2. negatív csatlakozás a donorra 3. pozitív csatlakozás a fogadó pozitív akkusarura 4.pozitív csatlakozás a donor akkusarura
lefelé pont fordítva, azaz először a pozitív, majd végül a negatív összeköttetés
Ilyent még nem is hallottam, hogy a fogadó indítózása tönkretette a donort. Elvileg nem is nagyon lehetséges, mert az akkumlátoron keresztül záródó körnél az akkumlátor pont ezeket a lengéseket küszöböli ki, de nagyon jó hogy ez azért megemlítésre került, mert ezután tutti le fogom állítani a motorom a fogadó indítózásánál, bárhogy szól is a javaslat. Elégedjen meg az én aksim támogatásával:-)
Végül. Gyenge aksinak a gyújtóárama is gyenge indítózásnál, igy a szegényebb, vizesebb keveréket nem gyújtja kapásból. A második indítrózásra dúsul a keverék, lehet ez az oka a másodikra elkapja ügynek. (meg még ezer más ok is lehet) Téli jótanács. Tél előtt érdemes az akkut egyszer töltővel fullra húzni, főleg azoknak, akik gyakran és rövid utat tesznek. Télre valóban érdemes a gyengélkedő aksit kicserélni, mert úgyis kell majd venni, viszont egy tél reggeli sietős indulásnál nagyon meg tud szívatni. Érdemes az akkumlátort körbepaplanozni ezzel az 50mmm-es építkezési polifoammal, mert ez a nagy hidegeknél nem engedi szélsőségesen lehűlni. Én már sok év óta így teszek és hétvégén GUN pajtinál is megcsináltuk. Aztán nem árt egy liter denaturált szeszt (háztartási bolt) belelöttyinteni a benzintartályba, mert ez a vizes benzinből a tank aljára kiváló vizet éghetővé téve semlegesíti. (nem fagy be, illetve kis benzitszintnél nem hörög a gyújtás a vízüzemtől. (erre párom 206-osa volt nagyon érzékeny, de denszesszel eltűnt a gond)
Na én is ide találtam! Sorry nem tudtam ki menni a talira! Pénteken meg henger tehettünk egy egy kocsit és gyári hibás volt a HF tomites így azt ujra kellet hengerfejezni!
Rakd fel rá, ha elfér mindenhol akkor használhatod....feltéve ha a gumimérete megfelelő...de ültetés nélkül is hülyén fog kinézni...:))) De tudok egy eladó garnitúra 15-ös téligumit Conti TS810-es, 5-6mm-es....ha érdekel, kattints a nevemre, ott a mailcímem....
Nem azzal akarom megültetni!!!Félreértettél,csak van itthon az öregemnek a garázsban négy téli gumi felnin,aminek a lyukosztása stimmel és gondoltam hátha megúszom hogy vennem kelljen téli garnitúrát....1.9 td az enyém...90lovas.Eddíg még nagyon tetszik,remélem így is marad.(ültetés csak tavasszal....télre nem akarom,mert itt a Mátrában sokszor van nagy hó,azért nem bántom addig.
14-es felnivel volt gyárilag 406-os, jellemzően első években az 1.6, 1.8-as fapados kivitelek....185/70/14-es gumival ha jól emlékszem.... Nem tudom milyen motoros a tied, de sztem a féknyereg miatt nem fér el, ráadásul azzal tényleg hülyén nézne ki az autó.....
Ha nekiállsz az ültetés projektnek akkor javaslom, ha úgy is szét van szedve a fél futómű mindenhol, hogy lengőkar szilenteket, gömbfejeket, stb is érdemes átnézni és amit szükséges cserélni....
Én láttam tegnap Bossery autóját. Ha még lejjebb lenne ültetve, akkor egyrészt beleérne a kerékjáratba a gumi. Másrészt lépten nyomon felülne egy kisebb autóbejárón. Szerintem fel is ütne a gátló, ami biztosítaná a rövid élettartamot. Ha jobban akarod ültetni, akkor már csak pályázni járjál vele és oda is trélleren kell, hogy vigyed.
Szerintem hibátlan az ültetése. Az biztos, hogy egy nagyobb felni jobban kiemelné az ültetést, viszont az mindenképpen a komfort rovására megy. Budapesten meg eléggé rosszak az utak. Nem mintha máshol jobb lenne.
Részben igazuk van a kis ccm-es turbós motorok kapcsán. Viszont már régebben is voltak 2000 ccm alatti turbós motorok, vagy sima szívó benzinesek (BMW, Alfa, stb.), ami turbó nélkül is tudta a 100 kW feletti teljesítményt. Szerintem enyhén durva, amit már művelnek, kezdve a luxusadóval. A benzinárakról nem is beszélve, no meg súlyadó helyett kreállt teljesítményadó.
Akkor lehet hallgatok rád,és marad a 16-os kerék,és egy 35mm es ültetés!!Most 205/55ös gumi van rajta...ha azzal nem fog tetszeni,akkor veszek rá 1 garnitúra 17-est..Még egy kérdés!!!14-es lemezfelni felmegy rá???-vagy nem engedi a féknyereg???
Tapasztalatbol mondom ez a 35mm is boven eleg, nekem kozepdo dob a legalacsobyann pontja az autonak, kb 8-9cm-re van az aszfalttol...fekvorendornel, jardara parkolasnal nagy figyelmet igenyel, hiszen hosszu a tengelytavja...most az elso guminal ket ujnyi hely van a gumi-sarvedoiv kozott...kb 2-3cm... raadasul 17-es felni, peres gumi parositassal erosen romlani fog a komfort, jo esellyel el sem fog nagyon ferni alatta melyebb ultetessel... De te tudod, csak ne band meg utolag...levert alju olajtekno, leszakitott kipufogo, osszekarcolt, felakadt lokos...ezekre figyelni kell...
Egyebkent asszem teveful cartarsnak van elado 17-es felnigarnituraja, kerdezd meg...
Sziasztok!!!Köszi szépen a tanácsokat kombi ültetéssel kapcsolatban!!!Nem akarom hülyére ültetni,mert itt felénk elég sok a rossz minőségű út,meg egyébként sem szeretném ezt a nagy komfortos paripát eltolnám azzal hogy a fogamból kiesik a tömés minden kátyunál...30mm valószínüleg elég lesz mert valószínüleg tavasszal ráugrik egy 17collos garnitúra akkor viszont tuti jó kiállása lenne...Néztem a gyári ültetett képet,de szerintem lehetne ettől talán egy picit alacsonyabb
Motor lóerő alapú besorolás 2011 : kötelező biztosítás
2010. szeptember 03. péntek, 21:04
Motor lóerő (kw) alapú besorolás lesz 2011-től a kötelező biztosításoknál az eddigi hengerűrtartalom (cm3) helyett. Az eddigi megszokott cm3 alapú besorolás leváltását a szakemberek a gépjármű motorok fejlődésével magyarázzák, mivel szerintük mára egy jóval kisebb hengerűrtartalmú autó nagyobb kw teljesítményt ad le, ezzel nagyobb biztosítási kárt okozhat.
És az hogy lesz már bocsánat de ha egy régi swift jön nekem lehet neki nagyobb kár lesz a kocsijában mint nekem, vagy ha egy új yaris akkor abban nem lennék biztos hogy haza megyek a verdámmal, de lóerőre viszont egy kategóriában vannak, ez hogy lesz akkor?
Ezt már olvastam én is más fórumon. Azt írták, ha 8-10perc töltés után nem tudja az indítandó autó saját akksijával beindítani saját magát, akkor úgy is mindegy. Ha beindult az autó, akkor azt is járatni kell vagy 10 percig. Ezt követően, amikor bontásra kerül a kapcsolat a két akksi között, akkor le kell állítani mindkét autót. Még azt is írták, ami még nekem is logikus, hogy egy 55Ah-s akksival ne akarjunk beindítani egy 2.5-ös dízelt, csak azonos, vagy gyengébb akksival szerelt autóknak akarjunk segíteni.
Sziasztok! A bikázáshoz annyit szeretnék hozzátenni, hogy addig oké, hogy a donor 5 percig járó motorral tölti a másik kocsi akksiját. A másik kocsi indításakor viszont érdemes leállítani a donort! A generátort csak 60-80A -re, és nem indító áram leadására méretezte a tervezője (100-140A). Pláne ha a bikázandó kocsi nem indul be pöccre. Ezt saját káromon tanultam meg: előző kocsim -= 6 0 5 =- generátora így járt. A bikázott kocsit tekertette-tekertette a gazdája, egyszer csak a -= 6 0 5 =- motorja leállt, füst felcsapott. Generátor állórésze leégett, diódasor átment rövidzárba, fesszabályzó kimenete összedörrent a betáppal, a műszerfalon az óra behalt, motorvezérlő belsejében elfüstölt néhány vastagabb ér. Ez utóbbit kipótoltam sima vezetékkel és szerencsére működöt. OSZT MEHETTEM AZ ÁLDOTT JÓ SZÍVEMMEL -BUSZVAL- A BONTÓST GAZDAGÍTANI >:(
Én mindenképpen javasolnék egy akku tesztet, opcionálisan cserét, mert jön a tél, ha most kehes, télen még jobban az lesz.
Mikor megvettem a kocsit, olyan volt, mintha engedné az anyagot az AC pumpa (vissza), mert mindig csak 2-3 mp forgatás után indult el a vas. Mintha nem lenne vagy levegő, vagy benzin, vagy valami. Nos, megvettem az új akksit, aminek vagy 500A a rövidzár árama és pöccre megy a kocsi, lehet, hogy ez nálad is fog segíteni.
A bikakábellel kapcsolatos többi hozzászólóval nem értek egyet, ha jó az autód, akkor elég egy Tesco-s kábel is, ugyanis az a kábel, is át tud engedni 3-400 A-t cirka 2-3 mp-ig. Márpedig ha jó az autód, akkor ennyi alatt indulnia kell! Persze ha extra jó fej vagy, akkor veszel tuti kábelt és akkor más (rosszabb állapotú) autóján is tudsz segíteni, ha kell... ;)
A bikázás folyamatát szépen leírták a többiek, csak annyit tennék hozzá, hogy nem mindegy, melyik pólus összekötésével kezded, viszont nem tudom, hogy melyikkel kell, majd megírják az okosok! :)
Köszi a válaszokat! Külön köszönöm a bikázásos leírást! Még nem kerültem ilyen helyzetbe, mivel február óta van jogsim, de csak augusztus óta vezetek egyedül.
Azért volt meglepő számomra a helyzet, mert eddig mindig rendesen elindult még ha az energiatakarékos mód bekapcsolásáig hallgattam is a rádiót FM Transmitterrel. Igaz, mindig reszelt (?) egy picit, de első ráindítózásra mindig elindult. Az jelenthet valamit, hogy nem szikrázott az akku a kábelek felrakásánál (csak a műszerfalon villogtak a visszajelző lámpák és a kijelzők háttérvilágítása), ami az autókhoz értő nagybátyámat meglepte?
Tolatásba csak tök álló helyzetben kapcsolj, mert ez a fokozat nincs szinkronizálva. Hiába nyomod ki a kuplungot a kocsi mozgásától még forog a fogaskoszorú és a hátrameneti fogaskereket szinkron híján semmi nem húzza fel erre a fordulatra.. A hátramenettel egyébként is lehetnek nehézségek még álló helyzetben is. Ha nem tudod teljesen a fokozatba behúzni, azt akkor törvényszerűen ki fogja dobni. . Ha ez sűrű probléma, próbálj meg hátramenet kapcsolás előtt kettesbe tenni, majd innen tolatás.
Régi akkumlátornál az aljára leülepedő iszap miatt először áramszivárgás, majd időszakos rövidzár is keletkezhet a cellák között. Ez úgy merítheti le az aksit hosszabb állásnál, hogy nem is használsz jóformán fogyasztót, illetve régibb aksiknál ezek miatt a hírtelen merülés már bármikor, bárhol előfordulhat akár rövidebb megállás esetén is. Ha mindezek mellett az akkumlátorhoz vezető csatlakozások, vezetékek nincsenek rendben, akkor hiába mész az autóval, nem tudja tölteni rendesen. (ellenőrizni kell a csatlakozásokat, sarukat ) Persze lehet a generátorral és a fesz. szabályozóval is gond - egyes típusoknál a fesz szabályozó szén keféjének elkopása, test korróziója) - ezért nem ártana ellenőrizni a töltést.
Bikázni úgy kell előírás szerint, hogy a donornak jár a motorja, a fogadó úgy egy 5 perces töltési ciklus után kezdi a motort indítózni. A donornak végig jár a motorja, hogy a fogadó áramlengéseit az egész rendszere pufferolja.) Ha gyenge a kábel, akkor nem tud elég áram csorogni, tehát ezzel nem is fog indulni, mert az indítómotornak nagyon sok amperos az áramfelvétele. A szar - vékony- kábel, vagy rossz csatlakozás nagy ellenállást ad, ezen az áram hatására hő keletkezik és egyben áramkorlátot gyárt - azaz az indítómotorhoz nem jut megfelelő teljesítmény. Javasolt egyszer egy normális bikakábelt venni, ami nagyjából erre az életedre ki is fog szolgálni.) Végül 2000cm3-es motortól felfelé én nem adnám 63Ah aksinál alább - jellemzően 72Ahs- aksijaim vannak, de nyilván itt határt szab a méretben az elhelyezhetőség.
Rückvertset csak teljesen álló autónál kapcsolj, mert az nincs szinkronizálva, azért reccsen, ha még mozog picit a járgány. Szerintem a működtető bovdeneknél lehet a problémád, de ha nem veszi be jól úgy csináld, hogy megpróbálod betenni sebességbe, ha nem sikerült jól akkor engedsz pár mm-t a kupplungon fel ekkor közbe finoman tolod sebességbe és be fogja venni, mert a kupplung finoman megforgatta a váltót. A bolti (tesco és társai) bikakábelek pedig nem érnek semmit, én már kétszer jártam úgy, hogy ilyenekkel nem indult persze a sajátommal igen. Miután a tescos bikakábelre rá lett rendesen forrasztva (gyárilag csak vissza van fordítva a vezeték és rápréselve) egy kéznél lévő hegesztő kábel utána már jó lett (elvégre új az egész).
Köszönöm az invitálást, de (szégyenlem bevallani) pont ugyanekkor van a visegrádi PSA tali, amin már vagy 8 évvel ezelőtt is részt vettem.
Nos oda se fogok menni, mert nagyos sűrű volt nekem eddig ez az év és egy kicsit pihennék, vagy az eltünt víz nyomában lennék, mert csürtötökön bécsi túrát kell teljesítenie az autónak.
Az a gyanúm, hogy ez a vízfogyás már legalább egy éve tart nekem. Egyre sűrűbben kapcsolt be a ventillátor. Ez tavasszal tűnt fel először plusz 8 foknál. Most, hogy utántöltöttem, már ritkábban kapcsol be, bár nagyon keveset járok vele. Az utolsó tank benzin szigorúan rövid néhány kilométeres távokon hegynek fel és le a fedkomp szerint 13,6-os átlagot hoz. Ilyen durva még sosem volt, meglátszik, hogy be sem melegszik a motor.
Lenne egy gyors kérdésem. Ma kivételesen elég halkan ment a rádió a kocsiban, így elindulásnál valami hangot hallottam, ezért kikapcsoltam és füleltem. A városban hajtva 1-esben és 2-esben komolyabb gázadásnál rezonált valami a motortérben. Ez normális? Lehet, hogy a többi fokozatban is ugyanez lenne, de ott nem volt alkalmam pörgetni a sebességhatárok miatt.
Ma kétszer is volt olyan helyzet, hogy pár értetlen autós miatt tolatásból 1-esbe kellett váltanom és gyorsan behajtanom egy mellékutcába, hogy el tudjam őket engedni, mivel nem képesek hátratolatni egy kicsit sem. Ezt kétszer eljátszottam... A mellékutcában megállás közben már nyomtam is ki a kuplungot és gyorsan kapcsoltam a hátramenetet. Viszont egy kicsit olyan hangja volt mindkét esetben, mintha kuplung nélkül akarnék váltani. Mi okozhatja ezt? A kuplungot mindig padlóig, vagy közel addig ki szoktam nyomni. A kuplungszerkezettel se lehet gond, mert nemrég volt cserélve a felső munkahenger pont azért, mert néha nem jött fel teljesen a pedál és így nem oldott rendesen a tengelykapcsoló. Inkább a váltóval lehet valami, mert néha izomból kell 1-esbe erőltetni és a Rückwärtset legtöbbször csak félig veszi be és kuplung felengedésre kiugrik a sebességből.
Tegnap, amíg várakoztam egy bolt előtt, sikerült lemeríteni az akkut. Kb. 20 percet állt a kocsi, de közben ment normális hangerőn a gyári hangrendszer, amihez a szivargyújtóban levő FM Transmitter szolgáltatta a zenét. Gondoltam egyet és elkezdtem végigellenőrizni a lámpákat. Mindent felkapcsoltam egyszerre, a távolsági fényszórót kivéve. 5 percnél tovább nem égtek a lámpák, de a motor már nem akart beindulni. Régebbi Swiftről nem sikerült bebikázni (abszolút semmi reakció), de a nagybátyám ezeréves Opel Combo-járól dupla kábelezéssel próbáltuk már alapból és pöccre beindult. Járattam kicsit helyben a kocsit, utána pedig mentem vele pár kilométert (max. 5). Délután 4 volt, mikor a ház előtt leparkoltam. Ma reggel pedig pöccre indult. Szóval nagyon nem értem a helyzetet. Jelenleg egy 55A-es akku van benne. Szeretném lecserélni, de nem tudom mekkorát lenne érdemes belerakni azt figyelembe véve, hogy az említett Swift-ben közel nulla elektromos berendezés mellett 45A-es van. Vélemény? :)
A Peugeot-ban még nem cseréltem gyertyát, de az előtte a Mégane-on ('96-os) volt felirat a gyertyakábeleket vezető műanyagon, hogy pontosan milyen típus kell bele. Egy géptető alá kukkantást megérhet a dolog! :)