Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

robertodinero Creative Commons License 2022.04.27 0 0 222961

sziasztok! m40b16 kérdés, légtömegmérővel kapcsolatban! sztem cserélnem kell, rövid állás után nehezen indul az autó, csak gázfröccsel! az én autóm katalizátor nélküli kivitel, csak az a légtömegmérő jó hozzá, amit katalizátor nélkülihez írnak? vagy rakhatom bármelyiket? mert cikkszám alapján 2 féle van, c/o potis és c/o poti nélkül! köszi előre is, ha vki tud segíteni

Tzl Creative Commons License 2022.04.26 0 0 222960

Én sem ismerem az összes BMW ECU-t, az biztos hogy a 6 hengeresekhez a két legelterjedtebb vezérlőben (153 és 173 végű) foglalatban van az EPROM.

 

Annyi idősen, mint te, még lehet nekiálltam volna egy saját ECU-nak, de így 40 fölött már inkább vennék. :)

Van rengeteg gyártó, akik csinálnak univerzális vezérlőket. Mert azért 99%-ban az összes motor ugyanaz, és nagyjából ugyanazokkal a be/kimenetekkel az bármelyik motor vezérelhető.

A gond ott van, hogy a motor működéséhez szükséges minimálisan IO-kon felül, az legolcsóbb univerzális ECU-knak van még 4 vagy 6 extra IO-ja és hosszú szünet.

Nyilván van 10 meg 16 extra IO-val rendelkező univerzális ECU, de ezek már beleharapnak az 1000EUR feletti árszintbe, és annyit nekem már nem ér.

 

De konkrétan az extra kimenetek:

benzinpumpa, lambda fűtés, főrelé, hibalámpa, fogyasztás és fordulatjel a műszerfalnak, tankszellőztető szelep

Extra bemenetek:

sebességjel, inditásgátló, légkondi visszajelzés, ha automata akkor az üres és a kickdown jel, meg az ABS-től a motorfék kikapcs jel.

Na most nyilván ezek a jelek nélkül még elketyeg bármelyik motor, de ha már ennyi időt és pénzt beleölök, akkor kompromisszum mentesen legyen teljesen olyan, mint a gyári, és ehhez nem elég az alap 4-4 be- és kimenet.

 

Előzmény: zetiii (222959)
zetiii Creative Commons License 2022.04.25 0 0 222959

Szóval tunerpro:D
Igazából nem valószínű hogy bármit is módosítanék az ecumon, de érdekességképp megnézem majd:)
Ah igen ezt mondták hogy van foglalatos meg van amit forrasztani kell, de nekem azt mondták, hogy ezt tuti forrasztani kell, ezek szerint tévedtek:D
Hát én megmondom őszintén igen szerényen 17 éves vagyok (lassan 18), tehát nekem az EPROM nem kortársam, bár érdekel - mint minden régi dolog- egyelőre kicsit nehéznek találom, meg őszintén nem tudom, hogy tudom-e hasznosítani bárhol.
Közeljövőben ha összejön, talán lesz valami shitboxom - valószínűleg e36 vagy e46, mert ezek olcsóak (már amelyik:D) - és majd abba szeretnék egy speeduinot csak úgy szórakozásképp. - meg hát az a helyzet, hogy van itthon polcon egy Zetor turbó, meg egy nagyobb teljesítményű AC pumpa és valamire kéne használni, mert kár lenne veszni hagyni őket:D


Ezt az univerzális motorvezérlőt úgy érted, hogy csinálnál egy sajátot?
És pl mik azok az extrák amit mondjuk egy gyári vezérlő tud? (bocs a sok hülye kérdésért, de ha már lehet, akkor élek vele. Tanulni mindig jó:D)
Végülis elég komoly lenne egy ilyen saját vemses húzott autót összerakni, szerintem páran megcsodálnák a technikát - már akit érdekel:)

Előzmény: Tzl (222958)
Tzl Creative Commons License 2022.04.21 0 0 222958

TunerPro a neve, és le kell tölteni hozzá még a motorvezérlő tartalmakat is külön.

Pont ez a baj vele, hogy ugyanarra a vezérlőre különféle módon kommentált tartalmak vannak. Mértékegységek meg a legritkább esetben. Annyi erőt meg nem éreztem magamban, hogy ezeket elkezdjem összefésülgetni és kitalálgatni. Inkább hagytam a fenébe. :)

De az ECU-ben lévő EPROM foglalatban van, nem kell forrasztani. Nyilván tovább tart cserélni, mint egy online programozás, de nem egy nagy dolog.

Mondjuk nem tudom te mennyi idős vagy, de én ebben az EPROM-os időszakban nőttem fel, programoztam is jópár EPROM-os mikrokontrollert, így nekem azért annyira nem idegen, de tény hogy elég macerás. :)

 

Ezért gondolkodtam egy időben én is egy univerzális motorvezérlőben. Az a baj, hogy a legtöbbnek nincsen annyi be/kimenete, mint ami extrát tud a gyári ECU.

Van a Vems-nek elvileg plug&play vezérlője az e30-ba, de aranyáron.

Akkor kaptam azt a tippet, ha már ennyit ráköltenék, akkor érdemes lenne jópár módosítást is csinálni. pl.: teljesen szétszedni a befecskendező szelepeket (most hármasával párhuzamosan mennek), külön trafókat rakni a hengerpároknak, potméteresre cserélni a fojtószelepet, és kibaszni a légmennyiségmérőt. (az 5% onnan jön, hogy nem fojtja a motort az a nagy mechanikus mozgó lap, hanem direktben tud szívni. Szívó oldalon minden apróság nagyon sokat tud számítani.)

De ehhez már új motortéri kábelköteg kellene, meg rengeteg ismerkedés a Vems-sel, egyenlőre elnapoltam. :)

Előzmény: zetiii (222957)
zetiii Creative Commons License 2022.04.20 0 0 222957

Ha eszedbe jut a program neve, engem nagyon érdekelne, ahogy az említett térképek is:D

Előzmény: balabmw (222955)
zetiii Creative Commons License 2022.04.20 0 0 222956

Amúgy szerintem is korrekt kis számológép:D
Akkoriban nem hiába volt büszke a BMW és írta ki mindenhová, hogy mekkora technikai újításokat hozott az új autójába, mert egyszerűen nem voltak megszokottak ezek a műszaki elemek:D

Végülis ez a légmennyiségmérő nélküliség elméletben tényleg okozhat teljesítmény növekedést, hiszen a légnyomás pontos értéke ellenére a pontos légmennyiséget nem tudunk meghatározni, ezért "többlet levegő" kerül a hengerekbe és ilyen 5 százalékoknál szerintem simán elképzelhető ez az elmélet, de azért egy légmenny.mérővel precízebb motorokat lehetne gyártani, bár ahogy elnézem a modern motorokat inkább ne bonyolítsák tovább, mert már így is túl sok a hibalehetőség:D - mondjuk ez javarészt tervezési "hibák" miatt (a hibák azért vannak idézőjelben, mivel amúgy pl a BMW dízel motorjai nagyon faszák lennének, de egyszerűen direkt elbasszák, mert megtanulták a Mercitől, hogy nem érdemes jó autót gyártani ami soha nem megy tönkre:D

EPROM ecut szerintem alapból nem is érdemes basztatni, ha már tuningolunk akkor kezdjük úgy hogy veszünk bele egy másik vezérlőt ami már EEPROM - pl nemrég találtam a speeduinot 50ezer forint és elég komoly kis gép ezért az árért -
Tehát kezdve azzal, hogy forrasztgatni kell és hogy UV-fénnyel tudjuk kitörölni az adatokat róla, ráadásul ilyenkor asszem károsodik is.
Amúgy abszolút egyetértek veled, engem is nagyon meglepett, hogy ennyire komoly számítógépet tudtak összerakni már akkor:)

Néha ezek miatt a kis apróságok miatt sírok előre, hogy el kell majd adnom az E30am:(

Előzmény: Tzl (222954)
balabmw Creative Commons License 2022.04.20 0 0 222955

Van valahol egy régi (nem kimondottan BMW-hez való) Motronic-os editor programom (már a neve sem rémlik),

abban voltak elmentett MAPpack-ek,amik sok térképnek adtak tengely megnevezéseket és mértékegységeket is.

 

Azzal nézegettem régebben a BMW-s tartalmakat. Megtaláltam a gyújtás és befecsi térképeket stb.. Majd megkeresem..

Előzmény: Tzl (222954)
Tzl Creative Commons License 2022.04.20 0 0 222954

Az a motorvezérlő szerintem a mai napig megállja a helyét. Hihetetlen mikre gondoltak, mikor csinálták, főleg ha azt vesszük, hogy előtte még mechanikus befecskendezés volt, így ez egy viszonylag korai, kezdeti változat még. Pont az látszik rajta, hogy egy az egyben a mechanikus működését kezdték lemásolni, csak elektronikus vezérléssel, több intelligenciával. Vagyis ha jó volt a mechanikus, akkor nagy kockázat ebben sem volt.

Pont ez az egyik hibája, hogy a mechanikus befecskendezés mintájára, a légmennyiség az alapjel, és légnyomást nem is mér. Sok mai rendszer meg csak a légnyomást és a fojtószelep állást nézi, légmennyiséggel nem is foglalkozik. Sőt, sok helyen írják, hogy légmennyiségmérő nélkül egy felesleges fojtással kevesebb, és kb 5%-kal erősebb lesz a motor.

A másik, hogy nincsenek beskálázva az értékek a motorvezérlőben, csak mindenféle dimenzió nélküli számok, ezért hihetetlen kinlódás lenne bármit is módosítani benne. (nem véletlen, hogy nem igazán vállalja senki a tunningot, hanem csak valaki más által korábban megírt paraméterlistát tolnak bele.)

Az hogy EPROM-ban tárolja az értékeket, az valóban kényelmetlen, de akkor nem volt más.

 

Szóval a technológia az valóban régi, de az elmélet mögötte az komoly.

 

Ebben az időben lettek megfizethetőek ezek a mikróvezérlők, így nem csoda, hogy az autóiparban is volt egy robbanás: műszerfalak, digit klímák, hifik, váltó- és motorvezérlők, egyéb extrák, stb.

Előzmény: zetiii (222953)
zetiii Creative Commons License 2022.04.19 0 0 222953

Nagyjából én is értettem mit akar mondani, aztán a youtube segített nekem is:D
Amúgy ha azt nézed, ez azért 83ban elég innovatív lehetett;D
Múltkor éppen utánanéztem ennek az EPROM rendszernek, bár elég elmaradott motorvezérlőnek számít, valami borzasztó nehéz lehetett ilyen rendszereket jól működtetni anno, bár annyira nem értek hozzá egyszerűen csak elég komolynak néz ki a korhoz képest:D

Előzmény: Tzl (222952)
Tzl Creative Commons License 2022.04.19 0 0 222952

Szerencse, hogy a youtube le is fordítja valamilyen szinten.

Pont arról szól, amiről beszéltünk, hogy különböző használat mellett változó futásteljesítmény után kellene szervizelni a kocsikat, és eddig ez micsoda hihetetlen pazarlás volt, hogyha korán megcsinálták, de most itt van ez a páratlan újdonság, a szerviz intervallum kijelző. :)

 

Köszi szépen. Megmosolyogtató ennyi év távlaltából nézni ezeket a csúcstechnikás újításokat. :)

Előzmény: zetiii (222951)
zetiii Creative Commons License 2022.04.17 0 0 222951

Múltkor éppen téma volt ez a szervízintervallum kijelző, hogy végülis mit csinál és hogyan, találtam róla egy korabeli reklámot:D
Aki tud németül az talán le tudja fordítani:D
https://www.youtube.com/watch?v=4_H5zlQn4Xk

Előzmény: petrolhead (222928)
petrolhead Creative Commons License 2022.04.01 0 0 222950

en is ide raktam (M42). :)
de lehet, hogy a tartoful masik furatat hasznaltam, mert nem feszul a bowden ennyire. bar a folytoszelephaz is lehet kicsit kozelebb, mint M40-nel. meg ugye az E36 M40/42 bowden is lehet kulonbozo hosszusagu.
erdekes, hogy a folytoszelephaznal a gazbowden konzoljan ugyanugy ott van a hely a ket bowdennek mindket motornal.

Előzmény: e30nick (222949)
e30nick Creative Commons License 2022.03.30 0 0 222949

Nalam csak a gazbowden van rogzitve a toronyhoz. A tempomat motor van egy kis tartofulon, azt a legszurotarto csavaroztam de csak egy csavarral. Ahogy emlitettem E30 M40-ben sosem volt tempomat, szoval nincs ra gyari megoldas. M20-nal is azt hiszem a legszurotartora rogzul, csak ott mas a csavarok tavolsaga.

 

(pocsom ebbe a forummotorba, hogy egy egyszeru telefonos kep nem csatolhato atmeretezes nelkul)

 

Előzmény: Swari90 (222946)
zetiii Creative Commons License 2022.03.28 0 0 222948

Mármint hogy érted, hogy neked bent van az m40ben, de egyiket se lehet berakni négyhengeresbe?
Igazából ilyen immobiliser meg ilyesmi abszolút nem kell, egyszerűen csak rosszul mutat, hogy nincs a rádió mellett semmi.
Na meg ahogy pár napja (Vagy hete, nagyon nincs időérzékem) említve lett, fordulatszámmérős óracsoport mellé nem is raktak ilyen műszerfalat ami nekem van.

Előzmény: e30nick (222945)
balabmw Creative Commons License 2022.03.28 0 0 222947

Bárdit próbáltad?

 

OE23334326

Előzmény: Swari90 (222946)
Swari90 Creative Commons License 2022.03.27 0 0 222946

Ha már tempomat bowden, a pici tartófül hova van rögzítve? Toronycsapágy csavarjához?

35 41 1 120 354 cikkszámon futott valaha, de már 10 éve se tudtam rendelni belőle...

Előzmény: e30nick (222945)
e30nick Creative Commons License 2022.03.27 0 0 222945

Nekem M40-ben van nagy BC meg tempomat is, de egyiket se lehet berakni negyhengeresbe! :D A board siman plug&play, kell egy kabelkoteg, amivel a muszeregyseghez csaylakozik, meg kell a lent emlitett kodstekker. Innentol mukodik. Nem art, ha van hozza bc-s indexkar. Van meg egy teljesen gagyi immobilizer resze, az siman kihagyhato. A tempomathoz kell meg pluszban egy adapter, ami kihozza az analog sebessegjelet a muszeregysegbol (ez adott, ha a sebessegfuggo hangerot tudja a radio) meg kell az e36 m40 tempomat gazbowdene. Szoval mindketto teljesen gyarias modon beepitheto.

Előzmény: zetiii (222936)
e30nick Creative Commons License 2022.03.27 0 0 222944

M40-be 16i/18i ugyanaz a stekker kell es azt hiszem az etk is hozza, ha mondjuk egy 94-es touringhoz keresed.

Előzmény: Swari90 (222940)
barmo Creative Commons License 2022.03.22 0 0 222943

Sziasztok, 

 

Tudtok nekem ajánlani megbízható szerelőt lehetőleg Budapesten vagy a környékén?

E30 cabrio felújításához, műszakilag és kevés lakatolas, fényezés... 

akos51 Creative Commons License 2022.03.20 0 1 222942

Nem, OT vizsgán egészen más idiótaságokkal fognak cseszegetni.

Előzmény: zetiii (222941)
zetiii Creative Commons License 2022.03.20 0 0 222941

Igen valóban óra volt benne, csak aztán kicseréltem.
Érdekes helyzet mert ezen forumozó szerint az obc extraként kérhető volt http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=37692

Szóval ha mondjuk berakok egy 13 gombos bct attól még az ot vizsgán nem baszogatnak érte?!

Előzmény: Swari90 (222940)
Swari90 Creative Commons License 2022.03.16 0 0 222940

Ilyen középkonzolt akkor raktak be, amikor az óracsoportban a fordulatszámmérő helyett analóg óra volt. Ugyanazok a rögzítési pontok, plug&play a balra tolt rádiós verzió.

A BC érdekes kérdés, ETK nem hozza a 16i-hez, de a stekkerlistán meg ott van a 3-2 (316 M10), 3-3 (316i/318i M10 KAT), 3-4 (318 M10), 4-2 (18i M40)...

Előzmény: zetiii (222939)
zetiii Creative Commons License 2022.03.13 0 0 222939

Jaja a műszeregységen van egy sárga foglalat, abba megy az OBC csatija.
Viszont a kérdésem az lett volna, hogy gyárilag szerelték-e bele, mert ugye csak a 316inek volt ilyen "különleges" műszerfala aminek nincs obc helye.
Szóval végülis nem a motorra van kihegyezve a kérdés, hanem a felszereltségre illetve az extra lehetőségekre.
Kéne vennem egy hathengerest és akkor nem lennék ilyen dilemmákban:D

Előzmény: Tzl (222938)
Tzl Creative Commons License 2022.03.12 0 0 222938

A rajz alapján az OBC minden jelet a műszeregységtől kap, (ezen felül van néhány plusz relé az indításgátló és a riasztó funkciónak, de gondolom ezek nem létszükségesek) ezért azt gondolom elmegy bármilyen motorral, feltéve ha fullos a műszeregységed, hogy legyen fogyasztás jel.

A mechanikai beépítésről nem tudok mit mondani, de 99%-ra biztos, hogy ha találsz egy olyan panelt, amin van lyuk, akkor a műszerfalban már megvan a fogadója.

Előzmény: zetiii (222936)
Tzl Creative Commons License 2022.03.12 0 0 222937

Gyönyörű ez a német műszaki nyelv. :)

De ettől függetlenül köszönjük a szkennelést.

Előzmény: akos51 (222932)
zetiii Creative Commons License 2022.03.12 0 0 222936

Egyébként régebben is érdekelt már ez az OBC dolog, viszont nem találtam róla sok infót.
Mármint önmagáról az obcről igen, viszont arról nem olvastam sehol, hogy 316iben volt-e obc és ha volt akkor kettő, hat vagy tizenkét gombos?
Egyszer mintha úgy olvastam volna, hogy volt viszont csak 6 gombos, de már nem találom a cikket.

Másrészt mint a legtöbb kismotoros e30ban, nekem sincs a rádió mellett "helye" az obcnek vagy órának, ha tegyük fel találok egy panelt, akkor azt csak bepattintom a helyére és szebb jövőt?

zetiii Creative Commons License 2022.03.11 0 0 222935

Most olvastam Tzl, Bicky és a te kommentedet, még igazából nem raktam bele semmit meg ilyesmi szóval ettől sikerült megmentenetek, mert azt olvastam ugyan hogy tesznek li-iont bele, de mivel fogalmam sincs melyik milyen elven és hogyan működik ezért megettem:D
Találtam végül Ni-cd elemet így nem kérdés melyiket teszem bele.
Köszi a szakvéleményt mindhármatoknak:D

Előzmény: e30nick (222934)
e30nick Creative Commons License 2022.03.07 0 1 222934

Hat en egy dolgot tudok elmondani, hogy az elmult 250ekm alatt akarmit csinaltam, mindig tok fixen 10ekm alatt jutottam el odaig, hogy kialudt az utolso zold led. M40-rol van szo, hatha ez is szamit.

 

A muszeregysegbe esetleg mehet nimh akksi, de a nicd se beszerezhetetlen. Li-ion tok maskepp mukodik, mas toltest igenyel, stb. Raadasul a 2 nicd cella 2.4V-os feszultsege egy az, hogy alig valtozik a toltes fuggvenyeben, a masik, hogy egy Li-ion cellanak az mar a durva kimerultseg szintjet jelenti. Szarul toltve a li-ion nem kicsit tuzveszelyes. Muszeregysegbe nagyon ne! (a repulosok meg li-po cellakat hasznalnak, nagyon hasonlo, de meg kenyesebb a toltesre)

Előzmény: petrolhead (222933)
petrolhead Creative Commons License 2022.03.07 0 0 222933

szoval nem is volt ajanlott km... hmm
magat a fejlesztest egyebkent nagyra ertekelem, joval megelozte a korat. de a gyakorlatban nem mukodott. ha betartottam volna, akkor mar kozel 20ekm lett volna az olajban, pedig a hasznalat nem volt nagypapas. pedig ez meg a longlife hulyeseg elotti idoszak (amit a mai technikai szinvonalhoz merve sem tudok komolyan venni).
nyilvan leesett az F40, megha nem is tudom fejbol 2mp guglizassal megvan. elteveszetette a hazszamot, legalabb az idoszakot segitettem neki beloni ;)

Előzmény: akos51 (222932)
akos51 Creative Commons License 2022.03.04 0 0 222932

Pont ez a lényege szervizintervallum kijelzőnek, hogy nincs fix km, felhasználásfüggő ill. éves szerviz van. Véletlenül van itthon egy e30 szervizkönyv 84ből, kifotóztam az első két oldalt. (F40es bmw az aktuális 1er)

Előzmény: petrolhead (222928)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!