Keresés

Részletes keresés

Zsivany2 Creative Commons License 2019.10.30 -1 0 20038

A központi állítás hol látszik? A falidobozba helyezett kulcs állítaná a váltót? 

Azt értem, hogy vízszintesen a vágány/vágányút van, függőlegesen a váltók. De ez nekem csak egy "sima" elzárási terv megkövetelésnek látszik. A vágányút kinyert kulcsával már jelzőt állít. 

Előzmény: Fizolti (20037)
Fizolti Creative Commons License 2019.10.30 0 0 20037

Inkább a kulcselzáró berendezés egy helyi verziója, ami utólag központi állítású váltókat kapott, amik továbbra is kulcsos függésben maradtak a berendezéssel. 

2:47  https://www.youtube.com/watch?v=Q7htt1DFGxM 

Előzmény: jog.aszok (20036)
jog.aszok Creative Commons License 2019.10.30 0 1 20036

Én talán így fogalmaznám meg: S-H berendezés jelfogókkal megvalósítva (kulcsos rész meghagyva).

Előzmény: Divrotcé (20035)
Divrotcé Creative Commons License 2019.10.29 -1 0 20035

A Polacsekek milyen elven működnek?

Előzmény: Zsivany2 (20034)
Zsivany2 Creative Commons License 2019.10.28 -1 0 20034

Ez milyen elven működő berendezés?

 

https://youtu.be/qLZfOS7ZA8w?t=1422

Divrotcé Creative Commons License 2019.10.13 0 2 20033

A beremendi bermuda-háromszög egyedinek tekinthető, mivel az SH-térközöket vagy menetirány nélkül készítettük, vagy váltható menetiránnyal. Egy menet számára érvényes rendszert ezen kívül jellemzően nem nagyon létesítettünk. De egy pályaelágazás mindig fölvet érdekes kérdéseket.

 

Segédblock? Ha valamiért kellett, és nem lehetett hozzájárulásnak címezni, nyugodtan választhatták a segédblock nevet, nem?

 

Emlékeim szerint hasonló néven, és funkcióval volt még a 75 Hz-es térközcsatlakozásokat pótló ideiglenes SH térközcsatlakozásokban is (az állomás már elkészült, de a térköz még nem című történet).

Ha a Rank-szekrénybe már nem építették be a vonalblockot (kivétel: Hajmáskér, de ott meg soha nem is volt SH térköz...), akkor nem volt lehetőség a kijárati jelzőblock kiadása és a vonalblock elzárásának összevonására. Ehelyett hoztak egy külön blockszekrényt, raktak belé egy vonalblockot, és véle közös billentyűvel segédblockot (valamint az elmaradhatatlan térközoldó blockot). A kijárati jelzőt csak akkor lehetett kiadni, ha előtte elzárták a vonalblockot és a segédblockot, viszont a kijárati jelző kiadásakor a segédblock is feloldásra került, ezzel megakadályozva az ismételt kijárat kiadását.

 

Vb Sb Jki

o   o   o

z   z   o

z   o   z

 

 

 

 

 

   

Előzmény: korpi41 (20032)
korpi41 Creative Commons License 2019.10.13 0 0 20032

Nem semmi. Ezek általános megoldások, vagy speciálisan csak itt vannak?

(Nagyon nem mélyültem el a különböző blokkokban, segédblokkot még sehol nem láttam eddig. Van/volt még valahol?)

 

Köszi a leírást!

Előzmény: Divrotcé (20031)
Divrotcé Creative Commons License 2019.10.13 0 2 20031

A lehetséges menetek:

 

BCM -> Nagyharsány
Beremend -> Nagyharsány
Nagyharsány -> BCM
Nagyharsány -> Beremend

 

Mivel Nagyharsány-elágazást BCM kezeli, ezért célszerű is, hogy BCM rendelkezzen a vonali menetek felett. A vonali menetek akkor kerülnek alapállásba, ha az indító állomásról kihaladta, a fogadó állomásra behaladt a vonat.

 

BCM állomás vonallal kapcsolatos blockjai. A vonali menetrendelkező blockokat (vonalbockokat) ő zárja el, ezzel följogosítja az indító állomásokat - ide értve önmagát is egy vonat meghatározott állomásközbe bocsátására. Azt, hogy melyik lehetséges irányba is fog közlekedni a menet, a blockok kiadása előtt a vonali iránykalllantyú elfektetésével lehetett kiválasztani. Menetrendelkezés kiadásának feltétele Nagyharsány-elágazás menetnek megfelelő fedezőjelzőjének szabad fénye is.:

 

("+": közös blockbillentyűvel kezelhető blockmezők.)

 

Menetrendelkező block BCM -> Nagyharsány, Beremend -> Nagyharsány //Fogadó állomás fogja visszaoldani, ha beérkezett a vonat az állomására, és kezelte a vonalblock-oldót.
+
Segédblock BCM -> Nagyharsány, Beremend -> Nagyharsány //Indító állomás fogja visszaoldani, ha kihaladta a vonat a vonalra, és visszaadta a kijárati hozzájárulását.

 

Menetrendelkező block Nagyharsány -> BCM, Nagyharsány -> Beremend //Fogadó állomás fogja visszaoldani, ha beérkezett a vonat az állomására, és kezelték a vonalblock-oldót.
+
Segédblock Nagyharsány -> BCM, Nagyharsány -> Beremend //Indító állomás fogja visszaoldani, ha kihaladta a vonat a vonalra, és visszaadta a kijárati hozzájárulását.
+
Kapcsolóblokk // Beérkezett-e BCM-re a vonat, amikor a feloldóval önfeloldja BCM a vágányútját. (KO esetén ne oldja föl a saját menetrendekező blockját.) Nagyharsány -> BCM menet esetén BCM vonatkozó vágányúti feloldójának visszazárása oldja vissza a saját menetrendelkezőblockját. 

 

 

Nagyharsány, Beremend:

 

Hozzájárulás kijárathoz // BCM állomás hozzájárult a kijárathoz
+
Feloldóblokk // Kijárati Hozzájárulás visszaadása csak a vonalra lépés után lehetséges

 

Vonalblokk oldó // Menet beérkezett Nagyharsányba, BCM vonalblokkja oldható

 

Előzmény: korpi41 (20028)
korpi41 Creative Commons License 2019.10.07 0 0 20030

Köszi!

Előzmény: Divrotcé (20029)
Divrotcé Creative Commons License 2019.10.06 0 1 20029

"Középen a két feloldó és két vágányút gondolom a páratlan oldali menetekhez (nem kell jelzőblokk, saját magamnak nem kell kiadni).

 

Hogyan működik?

A feloldó visszazárása oldja a vágányutat.

 

Melyik szakaszon volt 75 Hz-es foglaltságérzékelés?

Az állomások-és elágazások között. A váltó gondolom 400 Hz lehetett, a fedezőjelzők M! szakaszát nem tudom.

 


Miért ilyen hosszú az állítóbak?

Hogy elférjenek a kallantyúk?

 

És ha esetleg még egy kérdés belefér: hogyan működött az elágazás biztosítása? Mire jó a segédblokk? 

A kérdés belefért, a válasz most nem. Majd, ha addig más nem írja meg. (Az elve olyasmi volt, hogy BCM állomás adott engedélyt a vonali menetekre). A segédblock föloldása jelezte, hogy a fölhatalmazott állomás visszaadta a kijárati hozzájárulást.

 

Déli irányban Beremend volt a szomszéd állomás (most néztem egy 1978-as fentrol.hu-s képet, és azon az látszik, hogy BCM gyártelepről megy a vágány a cementműbe, és a beremendi vágány megy az elágazáshoz, és a kettő között nincs kapcsolat)?

Nincs. BCM gyártelepre Beremendi Cementmű állomásról lehetett bejárni. (logikus állomáselnevezés...)

Beremend állomásról a régi Bermendi Cementgyárba lehetett bejárni.

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: korpi41 (20028)
korpi41 Creative Commons License 2019.10.06 -1 0 20028

"Középen a két feloldó és két vágányút gondolom a páratlan oldali menetekhez (nem kell jelzőblokk, saját magamnak nem kell kiadni).

Igen, de azért nem magától értetődő. :-P"

 

Hogyan működik?

 

 

"Volt ellenmenet- és utoléréskizárás (75 Hz-es foglaltságérzékeléssel - mivel másképpen az elágban nem tudtak volna zárjelzőt ellenőrizni)"

 

Melyik szakaszon volt 75 Hz-es foglaltságérzékelés?

 

 

"Az állomás eleve fényjelzősen épült?

Eleve annak épült, de a berendezés elkészültéig kezdetben még üzemelt egy blockzár alatt tartott alakjelzős jelzőberendezés."

 

Miért ilyen hosszú az állítóbak?

 

 

És ha esetleg még egy kérdés belefér: hogyan működött az elágazás biztosítása? Mire jó a segédblokk? Déli irányban Beremend volt a szomszéd állomás (most néztem egy 1978-as fentrol.hu-s képet, és azon az látszik, hogy BCM gyártelepről megy a vágány a cementműbe, és a beremendi vágány megy az elágazáshoz, és a kettő között nincs kapcsolat)?

Előzmény: Divrotcé (20027)
Divrotcé Creative Commons License 2019.10.06 0 1 20027

A blokk szekrény jobb oldalán a három blokk (kijárat-vágányút-bejárat Villány) gondolom az I-es őrhellyel kialakított függőségekhez tartozik.

Nincs ellenvélemény.

 

Középen a két feloldó és két vágányút gondolom a páratlan oldali menetekhez (nem kell jelzőblokk, saját magamnak nem kell kiadni).

Igen, de azért nem magától értetődő. :-P

 

De mi lehet a 3+2 blokk a bal oldalon? 1969 júliusában épült az állomás, 1983-ban szűnt meg Beremend, ebben az időszakban létezett Nagyharsány elágazás. Az elágazás biztosításával függött össze?

Igen. Volt ellenmenet- és utoléréskizárás (75 Hz-es foglaltságérzékeléssel - mivel másképpen az elágban nem tudtak volna zárjelzőt ellenőrizni), a csatlakozó állomásokon (Nagyharsány, Beremend) szárnykapcsolós térközkezdőjelzőkkel.

 

Az ott lévő váltókat innen állították

Igen.

 

vonóvezetékkel?

Nem, villanymotorral a domino kezelőkészülékről. (Építettek köré egy kis D55-t). Hasonló történet mint az angyalföld-elágazási reteszmégneses vonóvezetékes berendezéssel egybeépített rákosrendező-elágazási D55. És még kortársak is. 

 

 

Az állomás eleve fényjelzősen épült?

Eleve annak épült, de a berendezés elkészültéig kezdetben még üzemelt egy blockzár alatt tartott alakjelzős jelzőberendezés.

Előzmény: korpi41 (20026)
korpi41 Creative Commons License 2019.10.06 -1 0 20026

http://iho.hu/hir/szigetlakok-vonata-a-baranyai-vicinalisokon-191006

 

23. és 24. kép a galériában. Jól gondolom, hogy ez a forgalmi irodában készült kép, a páratlan oldalon nincsen őrhely a váltókörzetben, csak a páros oldalon (Villány) felé?

 

A blokk szekrény jobb oldalán a három blokk (kijárat-vágányút-bejárat Villány) gondolom az I-es őrhellyel kialakított függőségekhez tartozik.

Középen a két feloldó és két vágányút gondolom a páratlan oldali menetekhez (nem kell jelzőblokk, saját magamnak nem kell kiadni).

De mi lehet a 3+2 blokk a bal oldalon? 1969 júliusában épült az állomás, 1983-ban szűnt meg Beremend, ebben az időszakban létezett Nagyharsány elágazás. Az elágazás biztosításával függött össze? Az ott lévő váltókat innen állították vonóvezetékkel?

 

Az állomás eleve fényjelzősen épült?

Képzetes Kezdőtérközjelző Creative Commons License 2019.09.27 0 2 20025

Igen, zavarba esik, és ha ki is nullázódik a tengelyek száma, akkor sem lesz szabad, amíg manuálisan (forgalmista vagy biztberes, vagy mindkettő egyszerre) ki nem kezelik a szakaszt.

Előzmény: Eidais (20024)
Eidais Creative Commons License 2019.09.27 0 0 20024

Üdv!

 

Mit csinál egy tengelyszámláló berendezés logikája, ha "beesik" egy foglaltság az egyébként szabad szakaszokra?

Pl. a PFT-sek felpakolják a kiskocsit a vágányra és elindulnak vele.

Az rendben van, hogy a következő szakasz irány szerint foglalt lesz, de ahonnan jöttek ott elvileg "minusz" lesz a tengelyek száma.

Ilyenkor hogy reagál a berendezés? Zavarba esik? Tud egyáltalán minuszba számolni?

Fertőtlenítés a faluban Creative Commons License 2019.09.25 0 0 20023

Köszönöm a választ.

Előzmény: korpi41 (20022)
korpi41 Creative Commons License 2019.09.25 0 1 20022

Kezelési körzetenként igaz ez.

Előzmény: Fertőtlenítés a faluban (20021)
Fertőtlenítés a faluban Creative Commons License 2019.09.25 -1 0 20021

"Ezért nem szabad kettőnél több gombot nyomni, ezért nem szabad két embernek kezelnie. "

 

Egy kicsit zavarba jöttem, vannak olyan állomások (pl. Miskolc), ahol két kezelő van. Ott figyelniük kell arra, hogy egyidejűleg ne akarjanak kettőnél több gombot nyomni, vagy úgy van felépítve a berendezés, hogy az említett versenyhelyzet ne alakulhasson ki?

Előzmény: _Nyuszi (19978)
Áthaladójelző Creative Commons License 2019.09.17 -1 0 20020

Igen.

Előzmény: Zsivany2 (20018)
orangutan Creative Commons License 2019.09.17 -1 0 20019

Kisiklasztó saru működése:

 

Így tesztelik, hogy a beledobált szemét nem akadályozza az állítást?

Előzmény: ovarnet (20016)
Zsivany2 Creative Commons License 2019.09.17 -1 0 20018

" a vágányút ,... hideg fehér, a váltó szárcsíkok ...  meleg fehér, inkább már sárga."

 

Jól értem: a beállított lezárt vágányút kétféle fehér színben, "tarkán" jelenik meg?

Előzmény: Áthaladójelző (20012)
CsP50k Creative Commons License 2019.09.14 0 1 20017

Csak első lezárásban lévő vágányutat lehet eltörölni.
Második lezárásban lévőt már csak kényszeroldani lehet.

 

Egy sikertelen vágányútállítás utáni törlésnél nem egy vágányút eltörlése a cél (mivel nincs is beállítva/lezárva vágányút).
Ez a kezelés az esetleg korábbi vágányutak után alapba nem került elemeket (amelyek miatt sikertelen lehetett az új vágányútbeállítás) próbálja alapba tenni.

Előzmény: benbe (20015)
ovarnet Creative Commons License 2019.09.14 -1 1 20016
benbe Creative Commons License 2019.09.13 0 1 20015

Érdekes ezt olvasni, mert nekem csak S az isnerős D55, és az alapján nem merült föl, hogy második lezárás nélküli vágányutat is el lehet törölni. De persze több váltós rendszerben ez értelemszerű...

Előzmény: CsP50k (19981)
v46021 Creative Commons License 2019.09.11 -1 0 20014

 

Esetleg ha valaki nem ismerné e szabványt:

            AS = Ahogy Sikerül

 

Előzmény: v46021 (20013)
v46021 Creative Commons License 2019.09.11 0 0 20013

 

Ami LED-es pulttal találkoztam, meg amiket leírtatok eddig, azok alapján (úgy érzem) kijelenthetjük, hogy az "AS" szabvány alapján készültek...

 

Előzmény: Áthaladójelző (20012)
Áthaladójelző Creative Commons License 2019.09.11 0 0 20012

Végre volt időm megnézni. Szóval Rajkán a vágányút, a váltó egyéni gombok, a talppontok, a hívó és a tolatásjelzők hideg fehér, a váltó szárcsíkok, a fénysorompó, a zavar, meg az egyéb áramellátás és társai meleg fehér, inkább már sárga.

Előzmény: Áthaladójelző (19965)
_Nyuszi Creative Commons License 2019.09.03 -1 0 20011

"jellemző próbálkozás egy sikertelen vágányútállítás esetén törlést nyomni, majd újra próbálkozni."

Én is pont erre gondoltam (és bár sosem kezeltem úgy D55-öt, de én is ezzel próbálkoznék).

Előzmény: CsP50k (20010)
CsP50k Creative Commons License 2019.09.02 -1 0 20010

Ha jól emlékszem a második vonat részére nem volt elsőlezárás (a köfeközpont visszajátszása szerint).

 

Kisérletet biztos tett a második vágányút beállítására (a K4-et megnyomta, mert lett rajta hívó a kipeckelt hívógomb miatt).

 

Bár D55-öt nem kezeltem sosem, de D70-ből kiindulva: jellemző próbálkozás egy sikertelen vágányútállítás esetén törlést nyomni, majd újra próbálkozni.

Előzmény: lenand (20009)
lenand Creative Commons License 2019.09.02 0 0 20009

Azt is el tudom képzelni, hogy a "feszült" helyzetben véletlenül a második vonat részére nem a jelzőállítást nyomta meg, hanem a törlést.

Előzmény: CsP50k (20006)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!