Keresés

Részletes keresés

Yoshi Creative Commons License 2005.07.11 0 0 6657

nem, mert más szerepkörben használták

 

harckocsi szerepkörben a stug igen hamar elvérzett volna

 

rohamlöveg volt a lelkem, na!

Előzmény: Gargafej (6656)
Gargafej Creative Commons License 2005.07.11 0 0 6656
Kedves Sz.Norbert

 

Nem tudom, Hassel mennyire hiteles, lehet, hogy annyira, mit Karl May az indiánok ismeretében. Eléggé keveri a fogalmakat, vagy csak a forítás rossz. Bocsi, hogy rá hivatkoztam , többször nem teszem,ígérem.Én nem voltam ott ( hála istennek ), csak azt hallottam amit az öregek meséltek, de nem rossz a stílusa ( bocsi, de May Karcsit is szerettem. ). Az egyik öregapám a 2. magyar hadseregben volt telefonos, ö mesélte, mi volt számukra az úgynevezett tanksokk. Persze ő gyalogos volt, de látta, mit csinál az úgynevezett légbomba, vagy hogyan riszálta a T34-es a fenekét a hóba paszírozott magyar katonákon. A testvére tőle pár méterre robbant ezer darabra, nem talált belőle felismerhető részt., pedig két napig kereste.

   Régebben olvastam egy összehasonlítást, abban a Párducot hozták ki kicsit jobbnak.

Olvastam azonban olyan összehasonlítást is , hogy:

Gyártási költségek: 1 Tigris = 2 Párduc = 4 Stug

Ütközeti élettartam: 1 Stug élettartama = 2 Páruc élettartama

Ennek 2 oka lehetett:

1.        A párducot nagyobb hévvel vadászták, mert nagyobb trófea volt

2.        A Stug kb. 80 cm-rel alacsonyabb sziluetje sokkal kisebb lőképet mutatott.

Tehát 1 Párduc árán 2 Stugot tudtak kijuttatni a frontra, és a 2 Stug 4-szer annyi ideig kitartott.

Szerinted ül az az összehasonlítás?

Kuruc71 Creative Commons License 2005.07.11 0 0 6655

Csatlakoznék Sz. Norberthez , és mielőtt felbukkanna jelezném, hogy Földi Pál munkái sem bírnak a hitelesség, és szakmaiság jegyeivel.

 

 

Sz. Norbert Creative Commons License 2005.07.11 0 0 6654
Kedves Gargafej! Érdekes, amit írsz! De Sven Hassel ebben a topicban sajna nem érv, nagyon nem az... :) Üdv, Számvéber Norbert
Előzmény: Gargafej (6653)
Gargafej Creative Commons License 2005.07.11 0 0 6653
Szevasztok

 

T34 – kontra – Párduc. Szerintem nincs az az ember „ma“ , aki el tudná dönteni, melyik volt a jobb harckocsi „tegnap“. A Párduc ( amit a T34-ről koppintottak ) egyértelműen jobb páncélzattal rendelkezett, azért mégiscsak a németek gyártották világviszonylatban a legjobb páncélt. A T34 – ből pedig hatalmas mennyiséget gyártott a szintén hatalmas ipari potenciál. A modern háború nem csak a katonák harca hanem főleg a hadi iparé. Elolvastam Swen Hassel összes kapható könyvét, aki egy páncélos büntető-ezredben szolgálta végig a háborút. Mindenkinek ajánlom a műveit. Szerintem ő sem dönti el egyértelműen a kérdést. Talán kicsit a Párduc felé húz.

   Párduc páncél – A háború végén az oroszok hazavitték a kilőtt páncélosaikat, a németeket a mieink trancsírozták szét, köztük a nagyapám is. Ő mesélte, egy párduc páncéljából vagdostak ki lángvágóval 30 cm átmérőjű „pogácsákat“ ékszíjtárcsának ( micsoda barbárság ). Nem volt olyan esztergakés , amivel le tudták volna esztergályozni. A fúróhegyek is összeolvadtak az anyagon. Egyedül a lángvágó vitte el a német páncélt. Azért sikerült kikönyörögnöm tőle egy STUG – lácszemet, meg egy fél 150-es lövedéket, amit üllőnek használt.

    A légitámadások – Tőlünk 20 km-re van egy kisváros, ahova azelőtt nem vezetett tőlünk egyenes út. A németeknek főhadiszálás volt ott, nálunk meg páncélos javító műhely. A 20 km-en először páncélosok jártak „egyenes“ vonalban. A légitámadások miatt cikk-cakk-ban.

A háború után olyan kemény lett az út, hogy csak lebetonozták, és kész lett a jó út. Ha ma valaki végigmegy autóval ezen az úton, „kilötyögősödik“ a kormányműve, annyi a kanyar. Az egyik ismerősöm arra jár naponta munkába, évente kell nagyjavítani a kormányművet az autóján.

M.Zoli Creative Commons License 2005.07.11 0 0 6652

Üdv.

Nem bántasz, Nem voltam katona, osztálykiránduláson voltam, csak sajnos az osztálytársaimnak más volt az érdeklödési körük, így nem volt lehetöségem összekötni a kellemeset a hasznossal, mindazonáltal ha figyelmesebben elolvasod a hozzászólásom, akkor rájösz, hogy nem azt állítottam hogy nem voltak szovjet szerelömühelyek, hanem azt hogy szerintem a németek ezen a téren jobbak voltak. 

 

Ezek szerint nagyapámék az egész Vörös Hadsereg egyetlen ilyen műhelyét zsákmányolták el?

 

Erröl tudnál esetleg bövebb infót adni, akár magánban? Érdekel és örülnék ha megtisztelnél vele. Köszönöm elöre is.

 

Üdv. 

Előzmény: Mud Rider (6648)
M.Zoli Creative Commons License 2005.07.11 0 0 6651

Üdv.

 

Üzemóra. Ezt a szót kerestem. Sajnos sokszor van úgy, hogy úgy tünik, mintha fogalmazásgátlót vettem volna be :(

 

Üdv.

Előzmény: Tiger205 (6644)
Sz. Norbert Creative Commons License 2005.07.11 0 0 6650
Elnézést a sok elgépelésért! Sajnos siettem... :(
Előzmény: Sz. Norbert (6649)
Sz. Norbert Creative Commons License 2005.07.11 0 0 6649
Kedves Mud Rider! Bizony, a szovjeteknek is volt szép mélyen tagolt javító-karbantartó szolgálata a harckocsi-zászlóaljtól a front-javítóbázison át a hátországi gyárakig. Viszont 100 kilőtt szovjet harckocsi/önjáró löveg közül átlagosan 75-tel már nem sok dolguk akadt, mert annyira megrongálódott/kiégett, hogy nem volt érdemes javítani. Ez persze nem jelenti azt, hogy a szovjetek ne akarták volna elvontatni a roncsokat is. Számos német páncélos-veterán számolt be arról, hogy sötétedés után a szovjetek legtöbbször megpróbálkoztak elvontatni a még füstölgő roncsokat is, és ügyenesen csinálták. ezért a német utászoknak parancsuk volt, hogy minden kilőtt ellenséges páncélost robbantanak is fel, ha az saját célra nem használható. A németeknél a végleges veszteség aránya ennél jóval kisebb volt (az egyik legfőbb ok a szovjet és német pct. lőszerek célban kifejtett hatása közötti meghatározó különbség volt), így sok múlt a német műhelyszakaszokon és -századokon, már ami az újra bevethető páncélosok számát illeti. Üdv, Számvéber Norbert
Előzmény: Mud Rider (6648)
Mud Rider Creative Commons License 2005.07.11 0 0 6648
M.Zoli,

honnan vannak olyan infóid, hogy a szovjeteknek ne lett volna komoly tábori javító műhelyük?
Ezek szerint nagyapámék az egész Vörös Hadsereg egyetlen ilyen műhelyét zsákmányolták el? :-)
Nem néztem a korábbi hozzászólásaidat és nem bántani akarlak, de voltál katona? Vagy legalább osztálykiránduláson voltál?
Még ha az alakulatoknál szervezetileg nem is lett volna (ami nem igaz) előbb utóbb akkor is kialakul egy "műszaki részleg" aminek felkészültsége függ a lehetőségektől, parancsnoktól és az állománytól. Tehát lehet, hogy valamelyik dandárnál szét-tuningolták a gépeket, máshol meg örültek ha néhányat üzemben tartottak.
De ez minden hadseregre igaz.
Ami alapján elhamarkodottnak tünik az a megállapításod, hogy a németek ezt jobban csinálták. ( a végén asszem el is vesztették a háborút)
Előzmény: M.Zoli (6642)
Némedi László __ Creative Commons License 2005.07.09 0 0 6647
Végre tudnék adatokat adni a veszteség-harcóra viszonylatban, kereslek, ha lesz időm összeszedni... (persze dec 20 - 31 :)))
Előzmény: Tiger205 (6644)
pecaboy Creative Commons License 2005.07.09 0 0 6646
Úgy tudom, a repülőktől is tartottak... Pl. a rakétával felszerelt nyugati gépek komoly fenyegetést jelentettek, állítólag Wittman tankját is egy ilyen lőtte ki. Ennek megfelelően a stratégiai mobilitásuk csökkent, mert jó időjárás esetén kénytelenek voltak pl. erdőben meghúzódni, hogy ne vegyék őket észre.
Előzmény: Tiger205 (6645)
Tiger205 Creative Commons License 2005.07.09 0 0 6645

A német végleges veszteségek jelentős része nem ellenségtől származott (közvetlenül) hanem meghibásodás, üzemanyaghiány illetve egyéb (elsüllyedt Tiger (B) pl.)

 

üdv:

TGR

Előzmény: pecaboy (6643)
Tiger205 Creative Commons License 2005.07.09 0 0 6644

Szia!

 

Amint arról Norberttel hosszan eszmét cseréltünk már, fentartom, hogy a szovjet harckocsik nem sok időt töltöttk a harctéren.

 

Amúgy én nem km-t, hanem üzemórát mérnék.

 

üdv:

tGR

Előzmény: M.Zoli (6642)
pecaboy Creative Commons License 2005.07.08 0 0 6643

Szerintem is így van, egy frissen megépített T-34-et igen gyorsan kilőttek, a Párduc meg sok bevetésen is részt tudott venni.

Egyébként úgy tudom, a németek hk veszteségeinek nagyrészét a háború második felében nem ellenséges hk-k, hanem repülők, pct. ágyúk, üzemanyag/lőszer elfogyása stb. okozták. Ellentétben a szövetségesek/oroszok veszteségeivel, ahol igencsak féltek a német tankoktól és tankvadászoktól. Nyugaton ezt úgy oldották meg, hogy ráküldtek x repülőt, keleten meg vagy ugyanígy, vagy megpróbálták megkerülni. Esetleg tömegrohammal.

Előzmény: M.Zoli (6642)
M.Zoli Creative Commons License 2005.07.08 0 0 6642

Üdv.

 

Ja sikerült nekem is rájönnöm:-). Mindenkinek lehetnek gyenge napjai, legalább jót röhögtem a saját hülyeségemen.

 

Összegzem. Szerintem a T-34-nek jóval kevesebb ideje volt elromlani, mert kissebb ideig bírta ki bevetésben ( kilötték, stb. ), tehát kevesebb esélye volt rá, hogy megérje a generálozást. Ha pl. 500 Km. után kilötték, akkor nem volt szükség rá, hogy pl. lánctalpat cseréljenek, csapágyakat cseréljenek, stb. Vagyis jóval kevesebb ideje volt az alkatrészeinek természetes úton úton tönkremenni ( anyagfáradás, kopás ). Azonkívül az oroszoknak nem voltak annyira jó, és jól ellátott tábori szerelömühelyei, hogy annyit javítsanak afronton, mint a németek. Tehát hátra kellett küldeniük olyan egységeket is, amiket a németek mondjuk a fronton rendbe tudtak volna tenni. Tehát megint csökken a bevethetöségi idejük, és addig se romlik amíg vasúton van.

 

Lényeg a lényegben, (hasból lövök! ) ha a Panther kilövéséig eltölt bevetésen mondjuk 400 órát, és megtesz 2000 km-et, akkor a T-34 100-at, illetve 500-at. Következtetés: megbízhatóság kategóriában, meghibásodás/munkaidö szerü összehasonlítást preferálnék.

 

Üdv.

Előzmény: pecaboy (6641)
pecaboy Creative Commons License 2005.07.08 0 0 6641
Hát ez azért még az oroszoknál sem igen így működött... Amit fel lehetett használni, azt felhasználták. Pl. T-34 alvázáról, ha a torony sérült volt, leszedték, és az alvázra építettek különböző dolgokat, így készült tudtommal a SZU rlg. sorozat egy része. Zsákmányolt+könnyen sérült hk-kat se dobták ki a kukába, hanem amit tudtak, felhasználtak.
Előzmény: M.Zoli (6639)
pecaboy Creative Commons License 2005.07.08 0 0 6640
Hirzel sztem csak viccelt :))
Előzmény: M.Zoli (6635)
M.Zoli Creative Commons License 2005.07.08 0 0 6639

Üdv.

 

Azt nem mondtam, hogy kidobják. Mondjuk harc közben lerobban, nem mennek elvontatni, mert mondjuk nincs is vontatójuk, és szépen leírják mint teljes veszteséget.

 

Üdv.

Előzmény: Yosser2 (6638)
Yosser2 Creative Commons License 2005.07.08 0 0 6638
Hát hogy kidobnak egy tankot és nem megjavítják, mert van helyette új is...
Előzmény: M.Zoli (6637)
M.Zoli Creative Commons License 2005.07.08 0 0 6637

Üdv.

 

Mármint milyen pazarlásra?

 

Üdv.

 

Előzmény: Yosser2 (6636)
Yosser2 Creative Commons License 2005.07.08 0 0 6636
Hát azért ekkora pazarlásra szerintem nem volt lehetőség...
Előzmény: M.Zoli (6634)
M.Zoli Creative Commons License 2005.07.08 0 0 6635

Üdv.

 

Páncélvédettség. Ez a szentháromság érvényes pl. a csatahajókra is.

 

Üdv.

 

Előzmény: hirzel (6633)
M.Zoli Creative Commons License 2005.07.08 0 0 6634

Üdv.

 

Azért annyit hozzátennék a megbízhatósághoz, hogy a T-34-nek azért jóval kevesebb ideje volt a lerobbanáshoz mint pl. a Panthernek. Szerintem vegyük hozzá az átlagos élettartamot is. Azonkívül ha jól tudom, a szovjetek olyan nagyon sokat nem javítottak már csak azért sem, mert nem voltak olyan képzett karbantartóik mint a németeknek, azonkívül minek strapálni magát az embernek a nagyjavítással, ha kaphat vadiúj járgányt is. 

 

Nos, annyit akartam csak kihozni ebböl, hogy lehet hogy a T-34-nek is volt több romlanivalója, csak nem érkezett, illetve ha romlott nem mindig szaladtak vele a "boxutcába" hanem újat vételeztek, tehát nem kellett javítani.

 

Üdv.

Előzmény: Yosser2 (6627)
hirzel Creative Commons License 2005.07.08 0 0 6633

Hi!

Bocs, hogy beleszólok...

Az ami katonák a Pz IV-re szögletessége, hasonló formája miatt sokszor asszociáltak a Tiger I-re, nagyon féltek tőle (ezt több egymástól független helyen is olvastam), tehát az ellenségre gyakorolt hatás szempontjából a Pz IV. is kiemlet helyen szerepel.

Szvsz teljesen felesleges azon agyalni, melyik is volt a "legjobb" vagy egyszerűen a harckocsik 3-as szabályát figyelembe véve (tűzerő- mozgékonyság-mi is? :-) melyik a legjobb (ez a technikai megközelítés)   ...melyik ma a legjobb Forma-1-es autó?

Előzmény: pecaboy (6632)
pecaboy Creative Commons License 2005.07.07 0 0 6632

Hali!

 

Ha azon vitázunk, hogy melyik a jobb tank, akkor sztem a kezelőszemélyzet képzettsége (akik éppen akkor használták) nem mérvadó. (Viszont pl. a vezetéséhez szükséges képzettség igen! Biztos van olyan, amelyiket én is elvezetném fél óra gyakorlás után, a maiakhoz - műszerek, érzékelők stb. - viszont komoly technikai tudás kell szvsz. Csak ezt nézve egy I. vh-s tank jobb lehet, mint egy Leo 2 :)). Ha a "humán tényezőt" is figyelembe vesszük, persze hogy fölényben voltak a németek. De akkor ilyen alapon vitatkozhatnánk arról, hogy az egyiptomi ISZ-3 vagy a szovjet ISZ-3 volt-e jobb, aminek ugye sok értelme nincsen. (Hacsak nincs tényleg konkrét különbség a kettő között, ezt pont nem tudom... :)) Én arra gondoltam, hogy azt, hogy maga a harckocsi mennyire jó vagy rossz, az egyéb tényezők kiküszöbölésével lehetne meghatározni.

 

szvsz figyelembe kellene venni... az ellenségre gyakorolt hatásást is!

 

Ez igaz, de egy tetszőleges hk-t figyelembe véve, hogyha "jobb", mint az ellenségé, akkor hatást gyakorol rá, ez sztem általános érvényű. Ld. például a Barbarossa kezdeti időszakában a T-34-eket meg KV-kat, az európai háború végén az IS-3 amcsikra gyakorolt hatását Berlinben, és nem utolsósorban valóban, a Tigris és a Párduc megjelenését is. (Az I. vh-s tankokról nem is szólva, amikor az angoloknak/franciáknak kezdetben még a saját katonáik is ledöbbentek :) Igaz, ekkor még nem volt összehasonlítási alap hk vs hk tekintetben.)

 

Tehát ezek szerint, amelyik tank egyéb szempontok alapján jobb, ellenségre gyakorolt hatást is figyelembe véve "még jobb" lesz. Így annyira ez sem mérvadó azt nézve, hogy melyik a jobb.

 

Az én logikám szerint :)

 

Üdv,

P.

Előzmény: Tiger205 (6631)
Tiger205 Creative Commons License 2005.07.07 0 0 6631

Szia!

 

Gyárthatóság, gyárott mennyiség fontos...

DE ugyanilyen fontos, hogy a legyártott harckocsit milyen hatékonysággal tudták HASZNÁLNI!

(példa Egyiptom és az ISZ-3 esete)

Ezwen a téren a németek "kicsit" jobbak voltak!

 

Amúgy egy másik topicban  a Tiger(E) kimaradt a legjobb tízből, erre írtam:

 

Tiger(E) -  szvsz figyelembe kellene venni a legyártott mennyiség és a megsemmisítet ellenséges páncélosok arányát illetve az ellenségre gyakorolt hatásást is! akkor a Tiger ott lenne a listán, azt hiszem  (és ott is van a helye).

 

üdv:

TGR

Előzmény: pecaboy (6621)
Tiger205 Creative Commons License 2005.07.07 0 0 6630

"Ilyen állat pedig nincsen"

 

mondta az egyszeri bácsi a zsiráf előtt....

 

NEKEM mért nincs Jagdpanther-em?

 

:o)

TGR

Előzmény: Törölt nick (6624)
pecaboy Creative Commons License 2005.07.06 0 0 6629
(Persze a T-34 sem volt verhetetlen ezen a téren, láttam már mocsárban elakadt T-34-ről képet. Bár az ilyenek inkább a szakszerűtlen használat miatt következhettek be. Tankkal ne menjünk mocsárba :))
Előzmény: Yosser2 (6627)
pecaboy Creative Commons License 2005.07.06 0 0 6628

Egyszerűbbnek biztosan egyszerűbb, ez előnye és hátránya is. Nincs pl. fejlett optikai célzórendszere, nincs hidraulikus toronyforgatás, csak "kurblis". Ennek megfelelően a meghibásodási aránya szvsz alacsony.

 

A korai Párducoknál, mint ismeretes, rengeteg probléma volt, de szerintem alapnak a Panther G-t (azért ne az Uhu-t, az túlzás lenne :)) vegyük, ott a futóműgondok többségét kiküszöbölték.

Előzmény: Yosser2 (6627)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!