1946.08.20.
Batthyány tér és Zsigmond tér között közlekedett a 7-es villamos, melynek korábban 72A jelzése volt.
1946.11.17.
A 7-es villamosok Óbuda, Fő tér - Lajos utca - Mártírok útja (Margit körút) - Déli pályaudvar útvonalon közlekedtek.
1948.07.31.
A 7-es villamosjárat - a Margit híd teljes szélességében való megnyitása és az azzal kapcsolatos villamos-vonalhálózat átrendezése miatt - megszűnt.
1957.xx.xx.
A 7-es villamos Margit híd - Bécsi út - Óbudai kocsiszín között közlekedett.
1958.07.07.
A 7-es villamos Margit híd - Bécsi út - Margit Kórház útvonalon közlekedett.
1961.06.05.
A 7-es villamos közlekedése megszűnt.
Olyan információim is vannak, hogy már az 1920-as évek végén a 7-es villamos Óbuda, Vörösvári út - Lajos utca - Margit híd - Nagykörút - Boráros tér útvonalon is közlekedett, mely 1930-as évek végén márcsak Óbuda és Nyugati pályaudvar között közlekedett.
Bár nem ide tartozik, de leírom, mert ebben az időszakban nem járt 7-es villamos!!!
1933.12.16.
7-es jelzéssel trolibusz közlekedett Vörösvári út - Bécsi út - Óbudai temető útvonalon. /Korábban 7-es autóbusz (!) közlekedett ezen az útvonalon./
1936.05.01.
A 7-es jelzésű trolibusz viszonylatjelzése "T"-re változott.
---
Akinek pontosabb adattal rendelkezik, kérem írja meg!
Köszönöm!
Amit én tudok az 1-es autóbuszról, illetve annak járatairól, mely 1915-től szerepelt a menetrendben. Íme:
Az 1-es autóbusz-család közlekedéstörténete 1915-tő napjainkig:
1915.03.15. Aréna (Dózsa György) út és Nagy János (Benczúr) utca sarkától /a Műcsarnok mögött/ az Andrássy út és a Vilmos császár (Bajcsy Zsilinszky) út sarkáig közlekedett a fővárosi tömegközlekedés első autóbuszjárata 1-es jelzéssel.
1915.10.13. Az 1-es autóbuszok útvonalát Gizella (Vörösmarty) tér érintésével Kígyó térig (Ferenciek tere) meghosszabbították. Az útvonala 3,7 km hosszú volt; az autóbuszok 7.46. és 21.33. között 20 percenként közlekedtek.
1917.04.10. Az 1-es autóbuszjárat alkatrész-, üzemanyag-, és gumihiány miatt megszűnt.
1921.09.24. Ismét közlekedik az 1-es autóbusz Aréna (Dózsa György) út és Apponyi tér (Ferenciek tere) között.
1927.xx.xx. Belvárosban több utcát egyírányúsitották, ezért az 1-es autóbuszok Apponyi tér (Ferenciek tere) felé a Petőfi Sándor utcán át; míg az Aréna (Dózsa György) út felé a Duna és a Váci utcán át közlekedtek.
1928.09.24. Az alábbi változások történtek:
--- Az 1-es autóbuszok Városliget felől Belvároson, és a Ferenc József (Szabadság) hídon át a Gellért térig közlekedett;
--- 11-es jelzéssel - betétjárat - közlekedett Aréna (Dózsa György) út és Apponyi tér (Ferenciek tere) között.
1931.xx.xx. A 11-es jelzésű betétjárat megszűnt.
1933.10.01. Az 1-es autóbusz útvonalát tovább módosították. Aréna (Dózsa György) úttól immár Lenke (Kosztolányi Dezső) térig közlekedtek.
1944.12.xx. Az 1-es autóbuszjárat - Budapest ostroma miatt - megszűnt.
1945.07.02. Az 1-es autóbuszok Gellért tér és Apponyi tér között ismét közlekedett.
1945.12.22. Az 1-es autóbuszjárat - a dunai jégzajlás miatt, a pontonhídon való átkelést megszűntették - megszűnt.
1946.01.13. Az 1-es autóbusz - a Ferenc József (Szabadság) híd felrobbantása miatt, két szakaszban - ismét közlekedett:
--- PEST: Apponyi tér (Ferenciek tere) - Petőfi Sándor utca - Ságvári tér;
--- BUDA: Silágyi Dezső tér - Döbrente tér - Bartók Béla út - Móricz Zsigmond körtér.
1946.02.27. Az 1-es autóbusz - két szakaszos - útvonala módosult:
--- PEST: Aréna (Dózsa György) út - Apponyi tér (Ferenciek tere) - Baross tér;
--- BUDA: Kelenföldi pályaudvar - Szent Gellért tér - Déli pályaudvar.
1946. 03.05. Az 1-es autóbusz közlekedése - üzemanyaghiány miatt - szünetelt.
1946.03.20. Az 1-es autóbuszok Deák Ferenc tér - Kossuth híd - Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.
1947.12.xx. Az 1-es autóbusz betétjárata ismét közlekedett 1A jelzéssel Aréna (Dózsa György) út és Apponyi tér (Ferenciek tere) között.
***
FIGYELEM! Az 1A jelzésű járat megszűntetésének ideje ismeretlen!
***
1948.06.07. Az 1-es autóbusz Hősök tere és Vörösmarty tér között közlekedett.
1948.07.12. 201-es jelzéssel új járat közlekedett Bosnyák tér - Nagy Lajos király útja - Füredi utca - Rákosszentmihály, Rákosi út - Árpádföld útvonalon.
1948.08.02. Az 1-es autóbusz útvonalát a Szabadság hídon át Kelenföldi pályaudvarig hosszabbították meg.
1948.xx.xx. Az 1-es autóbusz - vásár idején - Széchenyi gyógyfürdőig közlekedett.
1948.09.28. Az 1-es operai járata is közlekedett. (Ennek megszűntetésének ideje ismeretlen.)
1948.11.08. A 201-es viszonylatjelzést 47-esre számozták át.
1951.05.15. Az 1-es autóbuszok - a túlzsufolt Szabadság híd csökkentése miatt - Lánchíd - Alagút - Attila körút (Attila út) - Döbrentei tér - Gellért rakpart útvonalon közlekedtek a két végpont között.
1961.12.04. Az 1-es autóbusz útvonala - az Alagút zsúfoltságának csökkentése érdekében - Clark Ádám tér - Ybl Miklós utca - Döbrentei tér útvonalra módosult.
1962.05.02. Az 1-es autóbuszok - a Gellért rakpart átépítése miatt - ismét Szabadság hídon át közlekedtek.
1962.06.08. Az 1-es autóbuszok - a Gellért rakpart átépítésének befejeztével - ismét Lánchídon át közlekedtek.
1964.04.06. Az 1-es autóbuszok útvonalát Szabadság híd irányába változtatták.
1965.07.07. Az 1-es autóbuszok Kacsóh Pongrác úttól közlekedtek Kelenföld felé.
1970.11.21. Az 1-es autóbuszok a felújított Kacsóh Pongrác úti autóbusz-végállomástól közlekedtek.
1980.06.18. Az 1-es autóbuszok - a Szabadság híd felújítása miatt - Petőfi hídon át közlekedtek.
1980.10.17. Az 1-es autóbuszok ismét a Szabadság hídon át közlekedtek.
1981.01.01. Elindult az 1-es gyorsjárata is, az 1gy Hősök tere és Kelenföldi pályaudvar között a Szabadság hídon át.
1990.08.31. Az 1gy - járműkihasználatlanság miatt - megszűnt.
1994.02.01. 1É jelzéssel éjszakai autóbuszjárat közlekedik Bécsi út és Népliget között, az 1-es villamos üzemszünet ideje alatt Hungária körút és Árpád hídon át.
***
FIGYELEM! Az 1É jelzésű járatnak semmilyen összefüggése nincs az 1-es járathoz!
***
1994.04.07. A 101-es autóbusz útvonala - az M0-ás körgyűrű üzembehelyezése miatt - módosult: Bartók Béla út - 888. utca - Mátra utca - Dráva utca - Dózsa György út - Nagytétényi út.
***
FIGYELEM! Sajnos a 101-es autóbusz üzembehelyezésének idejét nem tudom! Ellenben a 101-es járatnak semmi köze nem volt az 1-es járathoz!!!
Illetve annak megszűntetésének ideje ismeretlen!
***
1995.03.04. Az 1-es autóbusz közlekedése - a MILL. F.A.V. felújításának munkálatai miatt - szünetelt.
1995.09.17. Az 1-es autóbuszjárat - párhuzamos közlekedés és takarékossági okok miatt - 80 év után megszűnt.
32i A 60-as évek végén létezett, Ganz-MÁVAG - Könyves - Gubacsi - Pesterzsébe, Nagysándor u.
Halvány emlékeim szerint 2400-as ("nagy lőrinci") iker.
Megszűnés időpontját nem tudom.
16 azaz 16i Ebből már sejthető, h története hasonló a 7i-hez, ráadásul ez is Újpesthez kapcsolódik.
Tehát 1966-ig vala: U Angyalföld forg.tp. - Rpalota-Újpest MÁV áll. Ez lett a 16i.
Járműtípus: 1700-as iker.
Csak nagyon saccra írom, vmikor a 60/70-es évek fordulója körül szűnhettett meg.
21-eshez nem volt szerencsém.
22 A 60-as évek végén Boráros tér - Nagyvásártelep.
1970 körül villamospótló busz.
Járműtípus (nagyon bizonytalan emlékeim szerint) szóló 2500-2700.
A 70-es évek végén beindult a 79-es busz, akkor a pótlójárat +szűnt.
11 1. (általam személyesen ismert) inkarnáció A 60-as években Margit híd - Frankel - Bécsi út - Nagyszombat u. - Pacsirtamező (ex Korvin Ottó) u. - Vörösvári út - Bécsi út. Járműtípus: Stuka
1971-ben a Császárfürdőig rövidült (tkp. 1etlen átheledó viszonylat sem volt ott). '72 karácsonyán a budai metrószakasz átadásakor visszaállt az eredeti útvonal.
Vmikor a 70-es években típuscsere 2500-as ikerre.
Mág később, talán a Nagyvárad tér - KőKi metrószakasz átadása után, dupla UV (de ezt sosem láttam élőben, csak Hamster honlapjáról tudom...).
1981 februárban a 17-est +hosszabbították a Vörösvári útig, akkor a 11-es megszűnt.
Utolsó inkarnáció 80-as évek közepétől a 90-es évek közepéig: Angyalföld, forg.tp. - Káposztásmegyer.
Tulképp a 14-es betétjárata, csúcsforgalomban.
Járműtípus: dupla Tatra.
1-es busz A 60-as évek első felében a Hősök tere - Kelenföldi pu. között járt, de a Lánchídon át. Ikarus 66-ossal!
Amikor az Erzsébet hidat építeni kezdték és már a budai hídfőt is nagyon feldúlták, akkor átkerült a Szabadság hídra.
1966-ben épült a Kacsóh Pongrác uti gyalogos-aluljáró, akkor +hosszabbították odáig; a 25-öst pedig visszavágták a túloldalon, így 1iknek sem kellett a vasúti átjárón átmennie. Ekkor már házi csuklósok jártak a vonalon.
1969-ben v. 70-ben típuscsere Ik180-ra.
1970-ben felépült a felüljáró (a 3 közül a középső híd), akkor azon átment az 1-es, és a mai parkoló helyén lett a végállomás (a 25, 25Y, 125-é is).
1973 legvégén adták át a kisföldalattit, akkor kerültek a végállomások a mai helyükre.
Ezután +szűntetésig már nem változott az útvonal.
7-es villamos (csak a legutóbbi inkarnáció)
1966-ig a nem egész nap, pl. csak csúcsforgalomban közlekedő járatokat szokás volt betűvel jelölni (busznál is). Így pl. R Rákospalota, Kossuth u. - Újpest, Fóti út volt.
1966-ban jött egy nagy díjszabásreform, attól kezdve csak a díjszabási korlátozásos járatokat jelölték betűvel (=bérlet nem érvényes, és 1 v. 2 vonaljegy kell). Ekkor az R számjele 7i lett. (nem tévedés, kisbetűvel!)
Ami érdekes, ezeknek a tujáknak az iránytábláján (elől is és oldalt is, '66 előtt és után is) pirossal jelölték a számot (betűt), és kékkel volt bekeretezve.
1971-ben a szobi vasút villamosítása miatt az Árpád út - Fő u. közötti 1vágányú felüljárót lebontották, a 7i megszűnt (a maradék útvonalat Újpesten teljesen lefedte a 10-es, ill. Rpalotán az ideiglenes 55A).
A felüljáró újjáépítése után (1974 v. 75?) már nem állították vissza a 7i-t, a 10-es ment át Palotára.
Járműtípus: 2600 + 2 kicsi, 3-ablakos (de ált. kettősfeljárós) pótkocsival járt.
Nagyon szépen köszönöm a kiegészítéseket a 31-es és a 73-as autóbuszok közlekedés-történetével kapcsolatosan!
Az én adataimhoz hozzá fogom írni!
Esetleg valakinek van valmilyen érdeklődése a vonalak múltjáról?
Megírhatom a 7-esekét is, ha kiváncsiak vagytok rá! /Legfeljebb pontosítások lesznek! :)/
A 73-as eredetileg Bosnyák - Telepes u. - Öv u. - Erzsébet kné.ú. ~ Mosolygó A.(?)u. - Pestújhelyi út - Apolló (ex Cservenka M.) u. -stb útvonalon járt.
"1973.09.03. 173E jelzéssel expressz-járat közlekedik Baross té, Keleti pályaudvar és Újpalota, Felszabadulás útja (Szentmihályi út) között."
Emlékeim szerint eredetileg az is a Bosnyákról indult. 1975-ben adták át az újpalotai felüljárót, akkor a buszok levágták a kurflit, és az expresszet a Keletiig hosszabbították.
"--- 31C Örs vezér tere - Rákosszentmihály (a megszűnt rákosszentmihályi HÉV pótlására -- innen a 144-es!)
--- 31Y Örs vezér tere - Rákosszentmihály, Békési Imre utca (a mai 144É vonala -- ez a főváros második éjszakai járata)"
1970-ben még nem volt 31C, a 31Y volt az.
A 70-es évek közepén kiépült a Füredi út belső szakasza is, azóta a buszok levágták a kanyart.
1970-ben a Füredi út még földút volt és a Fogarasi/Csömöri felüljáró sem állt még, így a járatcsalád az Örs - NagyLajos - Fogarasi - Vezér - Füredi - sorompó - Rákosi út vonalán haladt.
A 73-as autóbusz-család közlekedés története 1971-től napjainkig:
1971.05.17. A 73-as Bosnyák tér - Újpalota, Zsókavár utca között közlekedik.
1973.03.17. A 73-as autóbusz útvonala meghosszabbodik: Újpalota, Felszabadulás útja (Szentmihályi út).
1973.09.03. 173E jelzéssel expressz-járat közlekedik Baross té, Keleti pályaudvar és Újpalota, Felszabadulás útja (Szentmihályi út) között.
1977.01.01. A 173E jelzést 73E jelzésre módosították.
1980.10.01. 173É jelzéssel éjszakai autóbuszjárat közlekedik Baross tér, Keleti pályaudvar és Újpalota, Erdőkerülő utca között. (A megszűntetett 69É jelzésű villamos helyett.)
1988.06.30. A 73-as autóbuszjárat megszűnt.
1988.07.01. 73gy jelzéssel új járat közlekedik Baross tér, Keleti pályaudvar és Újpalota, Szentmihályi út között.
1994.12.01. 173gy jelzéssel új járat közlekedik Újpalota, Szentmihályi út és Bornemissza tér között.
Akinek pontosabb adatja van a járatokról, kérem értesítsen!
Köszönöm!
A 31-es autóbusz-család közlekedés története -tól napjainkig:
1938.12.15. 31-es autóbusz Kispest, Hősök tere és Rákoskeresztúri temető között közlekedik. (A mai 68-as vonalán.)
1944.12.??. Budapest ostroma miatt a 31-es járat megszűnt.
1948.11.06. 31-es autóbusz Dózsa György út - Ajtósi Dürer sor - Vorosilov (Stefánia) út - Hungária körút - Egressy út - Bonyhád utca útvonalon közlekedik.
????.??.??. 31-es autóbusz Zugló, Kertváros és Árpádföld között közlekedik. (1958-as térképen ez szerepel!)
1970.04.03. A Kelet-Nyugati metró-vonal átadásakkor az alábbi változás történt:
--- 31 Örs vezér tere - Árpádföld
--- 31A Örs vezér tere - Rákosszentmihály, Határ út (az egykori 130-as járat útvonala)
--- 31C Örs vezér tere - Rákosszentmihály (a megszűnt rákosszentmihályi HÉV pótlására -- innen a 144-es!)
--- 31Y Örs vezér tere - Rákosszentmihály, Békési Imre utca (a mai 144É vonala -- ez a főváros második éjszakai járata)
1973.??.??. 31B Örs vezér tere - Csertő utca /körforgalom/
1976.03.01. 31C Örs vezér tere - Füredi utca
1977.01.01. 31C viszonylatjelzése 131-esre változott.
1979.08.26. 131-es autóbuszjárat megszűnt. (Ekkor indult el a 81-es trolibusz.)
1987.03.01. 131-es jelzéssel Örs vezér tere és Rákosszentmihály, János utca között közlekedik.
1993.11.27. 31É jelzéssel éjszakai autóbuszjárat közlekedik Boráros tér és Pestszenterzsébet, Pacsirtatelep között.
1994.02.01. 31É jelzésű autóbusz útvanala meghosszabbodik (Boráros tér - Pestszenterzsébet, Jáhn Ferenc Kórház).
Ha valakinek pontosabb adata van, kérem dobjon meg egy e-mailt!
Köszönöm!
A Hampage elég jó képet ad a villamosok történetérõl, szvsz.
Keresgéléshez kiindulási alapnak ez a rövid tanulmányok is jó lehet: http://www.metro4.hu/Fokuszban/metrocikk14.htm
http://www.net.hu/magyarszemle/archivum/9_5-6/1.html
Igen láttam én is, de az a topic nem kifejezetten a viszonylatok történetéről szól.
Miért van az, hogy az elmúlt évtizedek során jónéhány jól funkcionáló járatot szüntettek meg,
és helyettük kevésbé hatékony viszonylatokat hoztak létre? Ráadásul ezek csak átszállással fedik le a régi járatokat. Pl.: (a régi) 132gy = 3/62v + 73gy.
A 0-ás villamost ne keresd!
Itt van egy jó kis web-site: http://hampage.hu/index.html, itt az indexen meg már van egy jó kis topic, Hol van Hamster a címe.
Ezt a topicot azért hoztam létre, hogy minél többet megtudjak (általatok is) bp.-i tömegközleközlekedés történetéről, főként viszonylatok, járatok történetét a központba helyezve.