Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17131

http://www.danielsternlighting.com/tech/lights/light_color/light_color.html

 

And a particularly persistent myth holds that yellow light "penetrates fog better" because blue light scatters more, as evidenced by the sky being blue. The sky is indeed blue because of Rayleigh Scattering—short-wavelength light such as blue, indigo and violet does indeed scatter more—but only in droplets and particles equal or smaller than the wavelength of the light. That's much smaller than the particles and droplets that make up ground-level fog, rain, and snow; there is no Rayleigh Scattering happening to the light from a vehicle's front lamps, and whatever blue light those lamps might be producing does not get scattered by the fog, snow, or rain more than other colours of light.

The fact is, in late 1936 lawmakers in France put forth legislation requiring road-illumination lamps (headlamps, fog lamps, etc.) on all vehicles to emit selective yellow light. This legislation was based on advice from the French Central Commission for Automobiles and Traffic, which in turn was based on experiments done by the French Academy of Sciences, concluding that selective yellow light is less glaring than white.

 

(...)

 

Some technical papers out of France on the subject can be had here and here. These are both by Pierre Devaux, a scientist and member of the CIE (International Commission on Illumination). These, particularly the 1970 paper, go into great detail about why selective yellow light might be more suitable and less glaring than white light for night driving. A 1976 study done in the Netherlands found no significant benefit to either colour over the other—an interesting result not only because it contradicted both the claims of yellow superiority, and also the counterclaims that white is better.

 

(...)

 

Selective yellow light can improve a driver's ability to see in fog or rain or snow, but not because it 'penetrates fog better' or 'reflects less off droplets'. In fact it's because of the way the human eye processes different colours of light. Blue, indigo, and violet are difficult for the human optical system to process correctly. They are the shortest visible wavelengths and tend to focus in front of our retina rather than upon it. To demonstrate this to yourself, after dark find a deep blue storefront sign or blue lights on an airport runway or something else that's a deep blue light emitter against a dark background in the absence of white light—from any appreciable distance, it's almost impossible for your eyes to see the blue lighted object as a sharply defined form;the edges blur. The blur effect is not present with nearby signs or lights of colours other than blue. 

Blue also is a very difficult colour of light to look at; it stimulates the reaction we call glare.

 

 

Vagyis nincs muszerrel merheto, objektiv kulonbseg - viszont kevesbe vakitja es farasztja a szemet.

 

O2 Elegance Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17130

Sárgasághoz:

 

Miért terjedt el ilyen széles körben a szelektív sárga szín? Ennek magyarázata abban keresendő, hogy a megfelelő spektrális karakterisztikájú sárga fény rossz időjárási körülmények esetén számos előnyös tulajdonsággal bír a széles spektrumú fehérhez képest. A közhiedelemmel ellentétben a sárga fény nem képes jobban keresztülhatolni a ködön és a hópelyheken, és nem szóródik szét kevésbé az apró részecskéken, ezért elterjedésüknek más oka van. Az előnyös tulajdonság biológiai alapját egyrészt az adja, hogy az emberi szem nehezebben boldogul a rövidebb (kék és UV) hullámhosszúságú spektrális komponensekkel, mert azok szemünk optikai rendszerének diszperziója miatt nem pontosan a retinára képződnek le, hanem kissé az elé. Így a receptorokra nem fókuszált kép, hanem életlenebb folt jut. Ezért a kék tartományban szűrőzött sárga fény hatására ködös időben a tárgyak kontrasztosabbá válnak, ami megkönnyíti észlelhetőségüket. Másrészt különböző kutatások eredményei alapján a zavaró káprázás-érzést elsősorban a kék-érzékeny (rövidhullámhossz-érzékeny) csap receptorok közvetítik, vagyis a kék fénynek káprázás szempontjából stimuláló hatása van. Továbbá azt is megfigyelték, hogy a kékesebb árnyalatú gázkisülő (xenon) lámpa adott fényerősség mellett a hagyományos sárgás fényű izzólámpánál körülbelül másfélszer erősebben kápráztat.

 

A gyakorlati jelentőség tehát abban rejlik, hogy a sárga színű bura vagy az izzó spektrális szűrőként funkcionálva elnyeli a rövid hullámhosszúságú – kék és UV-tartományú – komponenseket. Ekkor a fényszórók intenzív fénye ködben, esőben vagy erős havazás esetén az apró részecskéken szétszóródva és részben az emberi szembe visszaverődve mérsékeltebb káprázási jelenségeket idézhet elő, ami komfortosabb látási feltételeket eredményez. A jelenség vizsgálatakor azonban azt a tényt sem szabad elhanyagolni, hogy a sárga fényszórók szűrője csökkenti kilépő fényáramot, ami ebből adódóan a káprázási jelenségeket is mérsékli. Ez szintén szerepet játszhat abban, hogy sofőrök szubjektív beszámolói alapján a sárga fény káprázás szempontjából előnyösebb.

 

A jótékony hatás tehát komoly járulékos fényárambeli veszteségeket is generál, hiszen a szűrőn áthaladva a fotonok körülbelül 15 százaléka elnyelődik. Az út világításához ezért redukált fényáram áll rendelkezésre, ami normál, vagy más szóval tiszta időjárási viszonyok esetén nehezíti az perifériális területeken tartózkodó gyalogosok, biciklisek vagy állatok észlelhetőségét. Az említett rossz időjárási viszonyok esetén azonban a vizuális komfort javulása miatt ez a veszteség bizonyos országokban „vállalható” volt. Ebben az esetben miért nem terjedt el jobban a sárga fény? Ennek oka az, hogy havas és főleg ködös időben akkor növelhető a vizuális teljesítmény és javítható a komfort, ha a fényforrásokat az út felületéhez közelebb, vagyis a fényszórók vonalától lejjebb helyezzük el. Ezzel ugyanis a fényforrás színétől függetlenül jelentősebben csökkenthető a káprázási jelenség. Ezt hivatottak megvalósítani a ködlámpák, amelyek színe ezért mind az európai, mind az amerikai előírások szerint sárga színű is lehet.

 

http://www.mogi.bme.hu/TAMOP/jamu_optika/ch01.html

thomas974 Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17129

Vettem ilyet: https://www.vilagitas.eu/osram-2880cw-led-w5w-retrofit-jelzofeny az autós hétvégén jóárasitva a belső olvasólámpákba és erősebben világit mint a noname kínai 7 (5050) ledes W5W, és a szine is szebb (fehér) a lilással szemben. Szuper cucc! Érdemes számitásba venni, ha valaki ilyen cserén töri a fejét.

Wicked Belzebub Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17128

En vettem Solarzent, H8-ast, gondoltam ilyen kekes cucc jo lesz a kanyarfenybe a xenon melle. Hat az vilagitott mindenhova, csak oda nem, ahova a gyari Philips, meg a mostani Osram vilagit. Ergo, pontatlan volt az osszeszereles.

Előzmény: -cobra. (17127)
-cobra. Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17127

Ha tompította nem is, de ködösbe érdemes sárgát tenni? Solarzen milyen minőséget képvisel? Hozza egy standard Osram vagy Tungsram szintjét? Sajnos a Nokya a szállítással együtt már elég húzós.

Julian86 Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17126

Ettől félek én is, hogy megveszem a sárga H1-et és kevesebb lesz a fény, mint egy normál izzó esetében, plusz kidobok pár ezer pénzt az ablakon.

Előzmény: Draganovic (17125)
Draganovic Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17125

Na látod a 3000 K xenont ezért vettem ki mert valójában az 2500 K és nagyon sötét volt. Viszont érdekes mert tükrös foncsorban viszont jól vilagit :O meg közösbe ahol szórja a fényt. Viszont xenon projiba elég..... Nem jó :( 

Előzmény: -peter (17117)
Draganovic Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17124

Valeo aqua vision a kedvencem elég sárga is és erős is számomra a világ legjobb izzója h7 Ben és persze elfogultság nélkül :D  

Előzmény: -peter (17117)
Wicked Belzebub Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17123

Na, ez jo, h elkuldted, mert mar kezdtem megzavarodni :))

Előzmény: -peter (17121)
-peter Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17122

H7 Osram NBL az enyém, én a legjobban azzal láttam a megánban. ( Sárgából pedig a Valeo Aquavisionnel. )

igaz, akkor jött be az NBU amikor az NBL-t használtam, de a H4-es nekem már túl fehér volt, szóval ha a H7-ben is olyan a színkülönbség akkor nem is bánom h nem vártam az NBU-ra.

Előzmény: Wicked Belzebub (17120)
-peter Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17121

átküldök egy táblázatot, amibe beleírtam, amiről tudtam, hogy az enyém.

Kozgab is remélhetőleg frissítette a saját nevével a listát.

 

IGAZ GÁBOR ?!

 

szóval jó lenne, ha MINDKETTEN elküldenénk Wickednek a táblázatot.

Én ma átküldöm, de csak este érek haza, szülő értekezlet lesz.

hogymennyireútálomasokbaromságotamirőlottvakernak.........

Előzmény: Wicked Belzebub (17119)
Wicked Belzebub Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17120

Na, egyelore H7-bol kettot mertem, osram normal es NBL. 

14 volton mertem, normal 148 fok, NBL 144 fok. 14.5 voltra novelve a feszt, 4 fokot emelkedett a homerseklet. 

Wicked Belzebub Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17119

Peter,  H7-esek toleg vannak, ugye? NB limited, jol lattam?

Előzmény: -peter (17117)
Wicked Belzebub Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17118

Ha varsz egy picit, akkor kimerem, h van-e kulonbseg egy normal H7 es egy NB kozott. 

Előzmény: baluka6 (17115)
-peter Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17117

Valeo Aquavision, Tungsram Gold meg még biztos van néhány még, ezekkel a sárgákkal látni is lehet, mert nem a búra van szinezve.

Xencn H7-esben egy rakás kaki, hiába a 65W annyira sötét az 2300-2500K körüli szín, hogy érezhetően gyengébb a fénye.

 

Jelenleg Osram ALS van a kocsiban, csak a nagy ködben ez sem jó, mert nem elég sárga, a 3600 körüli szín nagyon fehér...

 

de én félévente úgyis cserélgetek, vagy gyakrabban :)

Előzmény: Törölt nick (17111)
-peter Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17116

azt hittem a megán fórumban vagyok :)

 

GE Megalight jó szokott lenni, itt a 90%-t dicsérték nagyon, a 120-al való összehasonlításra én is kiváncsi lennék, de talán nincs akkora különbség köztük.

Lehet a +90%-t venném (teszkóban pont árulják) mert hátha tovább tartana, mint a +120%

 

Amelyik H7-es izzó színvilága tetszik a legjobban, ugyanolyanból keresnék H1-est.

ha a GE +90 neked megfelel, akkor ilyenből vennék H1-est, mert a gyári izzó csak 10 éves és öregszik, hiába megy keveset a H1-es. Gondolom én....

 

Amúgy meg örülj a lámpatestednek, mert a ráncfelvarrt lámpái hamar kezdenek mattulni, a tiéden meg max. a búrát kell polírozni és UV lakkal lefújni + hőkezelni, és megint hibátlan lesz vagy 5 évig.

Előzmény: baluka6 (17115)
baluka6 Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17115

Sziasztok!

 

2004-es Megane-ba kellene első izzó, H7 a tompított és H1 a távolsági.

Le lesz bontva az első lökösöm és akkor már gondoltam kicserélem az izzókat, hogy 2 hét múlva ne kelljen megint leszedni..

H7-t már cseréltem, jelenleg Silverstar 2.0 van benne, de azon kívül, hogy fehérebb mint a gyári, nem vettem észre értékelhető különbséget.

Néztem H7-be, hogy a NBU lenne a legerősebb, ami még legális, de a Megane lámpái állítólag nem bírják a nagy hőt, szóval valami más alternatíva kellene.

Szerintetek a GE megalight ultra 120% jó lenne? Vagy van más ötlet?

 

H1-ből pedig elképzelésem sincs, mert a mostani gyári izzó se rossz, csak 10 éves... Ötlet?

 

Köszi előre is!

Törölt nick Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17114

Barokkos tulzas, hogy semmit nem latsz a feherrel. Nem fogsz olyan tanulmanyt talani, ami ezt alatamasztja - legfeljebb olyat, hogy rossz idoben minimalisan jobb a sarga, jo idoben meg sokkal rosszabb.

Ha akkora lenne a kulonbseg, tomegek maszkalnanak sarga izzoval, de ilyet meg Franciaorszagban is csak nagyitoval talalsz.

Előzmény: Törölt nick (17112)
Törölt nick Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17113

Kompromisszum minden, amúgy meg mindent el lehet magyarázni miért jobb. Nekem ezt nem kell bemutatni, kereskedő vagyok :D

Előzmény: Törölt nick (17112)
Törölt nick Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17112

Csak hát mérsékelni kell mindenképp:

Szárazon (ahol egy gyenge izzó is bőven sok) kell-e több vagy épp rossz viszonyok közt, amikor hiába erősebb elvileg a fehér, ha épp semmit se látsz vele.

 

Itt sok ember nem hiába tért át, főleg télre sárga izzóra.

 

Saját tapasztalatom is ugyanez.

 

Értelmes lámpákat kéne gyártani és nem olyan szépeket és máris nem lenne gond. Nekem egy őskövületnek számító H4-es lámpám van ignisben, előtte hondában ill. wagonr is volt, mindegyikkel gyönyörűen láttam, igaz, nem aprócska lámpáik vannak. Wagonr és ignisé mondjuk meglepő, de jobb, jelenleg egy sportlight szolgál benne és tökéletes. Soha rosszabbat :) Egy rakás h7 projektoros kocsi van piacon és meg se közelíti ezt a szintet, de rémisztő példának ott van fiat punto, pár évesen halott a projektoros lámpája, volt alkalmam ilyenben utazni, abba aztán tehetsz bármit :D

 

Régi bordás lámpák is nagyon jók voltak, sőt, de hát nem szépek, kb ezért koptak ki, jah meg drága volt a gyártása :D, nem fér bele egy autó árába :D

 

 

Áh, nem morgok inkább :D

Előzmény: Törölt nick (17111)
Törölt nick Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17111

Csak éppen normál látási viszonyoknál szarabb, mert kevesebb fényt ad. Ezért álltak át a franciák is 93-ban a fehérre, azóta ott is csak ködlámpába meg oldtimerbe rakhatod:

https://m.youtube.com/watch?v=vArQgTQVYcw

Előzmény: -peter (17108)
Törölt nick Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17110

De még jobb, ha nem festett sárga, hanem mint a xencn-em, a kis lapka van picit szinezve vagy mint anno a Tungsram Gold volt, ugyanezen megoldással. Azt imádtam anno. Nem volt túl izmos, de rossz időben verhetetlen volt :)

Előzmény: -peter (17108)
Törölt nick Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17109

Hi

 

Onnan, hogy mindenki azt hajtja, hogy a led nem melegszik. Persze, mert csak a gyenge ledszalagot ismeri mindenki.

 

Én rendeltem Kínából olyan "szalagot", ami "üt", de gyárilag is merev, nem hajlékony és vékony fémre van ültetve plusz a leírásban is szerepelt, hogy fémre ragasztandó, különben hosszú üzemet nem bírja :D Fél méteres darabnak kell 6W táp, nem a díszcsíknak való kivitel :) Melegszik még így is szépen, de teszi a dolgát :)

Az ilyet rendszerint elfelejtik emberek, rádobják simán fára vagy másra és szídják, ha 2 hét után megfekszik, hogy szutyok kínai nem bírja :D 

 

 

Előzmény: -peter (17107)
-peter Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17108

viszont ködös időben meg sokkal jobb a sárga, mint a víztiszta.

Előzmény: Wicked Belzebub (17103)
-peter Creative Commons License 2016.01.19 0 0 17107

többen is azt mondják a cégünknél, hogy

 

- Á, ezek az új lámpák már nem termelnek sok hőt, apró pici LED van benne, amit már nem kell hűteni. Tartós, sokáig fogja az bírni.

 

Hiába mondtam, hogy aktív hűtés van bennük és ha azzal baj van, a led hamarabb ki fog égni, majdnem de nem hitték el, lásd a fenti állítást.

Ez nem autóipari cég, nem tudom honnan állítják ennyire biztosan ezt.

Előzmény: ekowob (17097)
Törölt nick Creative Commons License 2016.01.18 0 0 17106

Csak hogy pontosak legyünk :)

 

Előzmény: Wicked Belzebub (17105)
Wicked Belzebub Creative Commons License 2016.01.18 0 0 17105

Minden :)

Előzmény: Törölt nick (17104)
Törölt nick Creative Commons License 2016.01.18 0 0 17104

És minden plusz rétegm akár áttetsző is, nem? :)

Előzmény: Wicked Belzebub (17103)
Wicked Belzebub Creative Commons License 2016.01.18 0 0 17103

Minden, ami eltér a víztisztától, csökkenti. 

Előzmény: Törölt nick (17101)
Törölt nick Creative Commons License 2016.01.18 0 0 17102

3x is, havi 40-50e ment rá majdnem folyamatosan csak szervizre. Őszintén sokkal jobb így, jobban szeretem az ignist, sokkal kezelhetőbb és rugalmasabb. Ami vicc, hogy a csomagtér se kisebb, a használható rész, ami nagyon meglepett. A futómű miatt a crv 80cm széles csomival bírt, ami ignisnél 110, nem mindegy :D

2 bringa ebben befér, míg crv-nél sakkoztam fél órát, hogy valahogy elférjen benne, nem is értettem a dolgot.

 

Egy hiányzik crv-ből, a két részben nyitható csomagtér, kutyák miatt az nagyon praktikus volt.

Előzmény: ekowob (17099)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!