"Valahol Borsodban volt olyan, hogy a váltókezelő "nem akart" ébredni az első vonatnál... ezért kitalálták, hogy ha jöhet befelé a vonat, akkor felkapcsolják a váltókörzet térvilágítását..." - - -
Egyközpontos állomáson ha nincs térhangos, a váltóvilágítás villogtatása jelenti: "eldobtam a vasat, tolhatsz vissza!" - - - Erről jut eszembe: a "biztosítóberendezések" első csírája lehetett talán a bagikővel "lezárt" váltó: főleg rendezőpályaudvaron használták, hogy ha egy váltót nem akarták, hogy valaki figyelmetlenségből átállítsa, egy bagikövet tettek a súlykörtére figyelmeztetésül (pl. határig foglalt vg. esetén a terelő állásra).
És ez hogyan áll összefüggésben a jelző többi (fő-)jelzéseivel? Mondjuk, ha kivezérelte a fehéret és utána elfekteti a vörös gombot? Vagy a szabadon álló jelzőnél megnyomja ezt a gombot? --- Illetve egy szabadra állított főjelzőt az oldalvédelem szempontjából szóba jöhető tolatásjelzők (egyesített jelzők) fedezik? (Ha a váltókkal nincs is függésben, de a többi jelzőkkel elvileg függésben kéne legyen!)
Szerintem Szombathelyet már nem fogják átalakítani, inkább le kellene cserélni.
Természetesen minden főjelzőnél igyekszünk kialakítani a fényáramkört, hogy egy érintő kapcsolja le a vöröset. Sőt, az igazán jó megoldás nem is ez, hanem az, ha a S1Z nyugalmi érintkezőjével a jelzővezér jelfogónak is van egy nyugalmi érintője a vörös fény plusz ágában, mert így biztosítható, hogy csak kivezérelt szabad fény esetén kapcsolódhasson le a vörös.
A tolató fehért kivezérlő jelfogó érintkezőjét azért aggályos a vörös fény áramkörébe ilyen esetben betenni, mert ebben semmiféle függőséget nem vizsgálunk.
A fehér kivezérlése után el kelljen fordítani a zöld és a vörös gombokat is (már ha VES kapcsológombok vannak), és ekkor fog kint változni valami: nem a szabad, hanem a szabad a tolatás jelzés jelenik meg. :)
Egyébként szerintem az állomási főjelzőknél is egy érintővel kapcsolják le a vöröset, a S1Z érintőjével. Ez mennyire aggájos? :)
OK, én sem akarok vitatkozni, mivel nem ismerem az F2-t. Az érvelésem azért világos volt, szerintem...
Visszatérve Szombathelyre: a tolatóvágányút nem biztosított, a jó megoldás az előzőekben hivatkozott két jelző (kijárat és nem biztosított tolatásjelző) lenne. Jelenleg ez úgy működik, hogy egy benyomva elfordítható DISA nyomógombbal lehet a fehéret kivezérelni és az lekapcsolja a vöröset (ez így azért elég hajmeresztő...). A tolató fehért kézzel kell tehát visszavenni és a fehér kintléte alatt (a tolatómozgás alatt) bármelyik váltó átállítható...
Az egészben az a rossz, hogy a mozdonyvezető számára egy ilyen jelzőn megjelenő fehér azt jelenti, hogy lezárt tolatóvágányúton mozog...
Szombathely állomás tolatóvágányutas (???) fényjelzős mechanikája igen érddkes kérdés. Nem valószínű, hogy egy funkcionális és biztonságtechnikai felülvizsgálaton csont nélkül átmenne... Itt van például a vörös fény lekapcsolása: a vörös fény áramkörét szeretjük csak egyik ágban és minél kevesebb érintkezővel megszakítani. Vajon egy ki tudja, milyen módon kivezérelt fehér fény fényellenőrző jelfogójának érintkezőjével le szabad-e kapcsolni a vörös fény áramkörét??? De holnap még foglakozzunk egy kicsit ezzel a témával...
Nem. Az útátjárót fedező jelző fedezi az útátjárót, azaz annak zavar (biztonsági lekapcsolt), illetve nyitott (fehér) állapotában a fedezőjelző nem kapcsolódhat szabadra. Itt nem ez a helyzet, hiszen ezzel a jelzővel az útátjáró fedezőberendezés működőképességét le sem ellenőrizzük, csupán a sorompóindítás után meghatározott (biztonsági időzítővel megvalósított) idővel engedjük szabadra kapcsolódni. A szabadra kapcsolódásnak tehát nem feltétele a sorompóberendezés működőképes (nem zavar) állapota (bár lehetne a ... micsoda ? jelző pl. vezéráramkörében (vagy valamilyen, a szabadra kapcsolás folyamatában szerepet játszó áramkörben elvileg ellenőrizni).
Az a jelző tehát vagy állomásköz fedező jelző, vagy ...?
Valahol Borsodban volt olyan, hogy a váltókezelő "nem akart" ébredni az első vonatnál... ezért kitalálták, hogy ha jöhet befelé a vonat, akkor felkapcsolják a váltókörzet térvilágítását. Jó ideig jöttek-mentek így a hajnali vonatok, mígnem egy ellenőrzéskor nem lehetett felkapcsolni a villanyt :)
A jelzők egyesítésével gondolom az lehetett a cél, hogy ne kelljen külön tolatás- és külön főjelzővel játszani; tehát olyan vicceket elkövetni, mint a Déliben vagy Székesfehérváron látható. Az meg, hogy az árbóc színe nem utal a biztosított/nem biztosított tolatásjelző jellegre csak nyalánkság.
Hasonló helyzet lehetett anno az F1-ben az "általában nincsen hívójelzés az alak jelzőn" kitételllel...általában. Van /volt valahol?
Tekintve, hogy D55-höz is lehet akár törpéket illeszteni, szerintem minden megoldható. :))
Valahogy úgy tudom elképzelni, hogy egy kapcsológombbal lehet rögzíteni az emeltyűket (az érintett és védőváltók, reteszek, oldalvédelmet adó főjelzők, tolatásjelzők), majd ezt a kapcsológombot egy reteszmágnes fogja, mint a VES-nél a vörös gombot. Visszavenni visszatudod, de csak 45 °-ig, onnan már csak KO-val, esetleg KOT-tal. :)
A vonatközlekedésnél használatos jelzők függése meg talán annyival van megbolondítva, hogy ha a tojó kint van (reteszmágnes húz), akkor nem engedi a jelzőre a szabadot. Ha motorosak a váltóhajtóművek, akkor már kicsit érdekesebb a dolog, de megoldható. :))
Szombathelyen tényleg tj-vel egyesített kijárati jelzők vannak és SH berendezés? Láttam az anyatopicban, de inkább itt beszéljük meg. És az hogyan van, ki kezeli és mikor? Vagy zárnak vg-utat is mechanikusan. Még ilyen őrültséget...
OK. Az a két jelző állomásköz-fedező jelző. Csak azt mondd meg, hogy mi a neve akkor, ha valójában állomásközt nem fedez, csak - amint írtam - a vonali sorompó hiányzó előzárási idejét pótolja? Talán időpótló jelző? :-)
Ott a pont! Valóban azért van, mert a bejáratnál már a kétvg. mellé húzódik a vonal és így az egyvg-ú vonal bejárati jelzőjét a bal oldalon állították fel. A kétvg. bejáratai a szokásos módon, a használt vg. külső oldalán vannak, így a BALvg. bejáratát magára vehetné az egyvg-ú pályáról érkező vonat (ez a nyíltvonal Db páratlan végén csatlakozik az állomáshoz-csak ez térképről kevésbé látszik.) Érdekes, de végül is logikus megoldás.
Nem jártam még arra, de a térképre rénézve érkerzik még oda két vágány. Ha a három vágány párhuzamosan ér be Debrecenbe, akkor a bejárati jelző lehet a használt vágány külső oldalán, azaz bal oldalon. Így az előjelzőjének is ott kell lenni.
Viszont hol van a 100-as vonal jobb vágányának a bejárati jelzője?