Úgy gondolom hogy itt "civil mobil" alatt a kiinduló hozzászólástól kezdve a cég által biztosított szolgálati mobiltelefon van értve, legalábbis a valósággal ez egyeztethető össze. Ez ráadásul nem is feltétlenül névre szóló hanem egyes munkakörökben szolgálatonként másik eszközt (ezzel másik számot) vehet fel a kolléga. Rögzített a forgalom és a használati feltételek értelmében a magáncélú használata tilos is. A kiugró mértékű és a híváslista alapján nem rendeltetésszerűnek bizonyuló használatot a munkáltató levonhatja a fizetésből.
A "civil" jelző feltételezésem szerint annak szól hogy ez technikailag egy rém egyszerű flottás T-s telefon aminek ugyanúgy akadozik a térereje és a párévente előforduló országos gebaszok esetén ugyanúgy megkukul mint egy bárki által hozzáférhető "civil" T-s készülék.
Ezek mellett hogy bárkinek a privát telefonját kellene a munkavégzéséhez használnia, lényegében kizárt.
Nos akkor pontosítsunk.A Máv által használt ,tulajdonában lévő Telekomos mobilokról van szó.Én ezt nevezem civil=publikus mobiloknak.Bocs a félreértésért.
A szolgálati telefon is civil, abban az értelembem, hogy technikailag semmiben sem különbözik attól, amit bárki kap a boltban.
Hogy ki fizeti a számlát, az itt mindegy.
A hangrögzítés egyébként a "földi oldalon" valósul meg, nem a masinisztánál.
Érdekes összevetni, hogy a mobiltelefon használata a legtöbb "modern" vasúton tiltott menet közben, úgy a szolgálati, mint a privát, amíg nálunk a símogatósból kéne kivakarni a hívószámokat, akár egy vészhelyzetben is.
Példának okáért egy baleset során történt, hogy a rádió-lefedetlenség okán telefonálnom kellett, ami 3-4 perces csúszást okozott az illetékes értesítése során.
Miközben egy mozdonyrádión a vészhívás (van egy piros gomb, azt kell megnyomni) hat (6) másodpercen belül fel kell, hogy épüljön.
Az a helyzet, hogy úgy általában igen magas lóról kommunikálsz (stílusában) itt a topicon. Ez önmagában nem is lenne baj (vannak még ilyen nickek itt), de az ugyanúgy magas lóról kommunikáló Muurola ugyanilyen okokból történő elmarasztalása kissé vicces pont a te tolladból. Ez persze a magán véleményem, ennyi.
ON
A kérdésedre. Igen, a civil mobil nem éppen SIL 4-es szintű, azonban a semminél több. Ráadásul nem biztonságkritikus irányítás történik így, ez is lényeges.
Az első válasz, amit írtál ("viccnek is rossz"), pont olyan "MÁV-os" amire te is fel szoktad hívni a figyelmet: vagyis ha nem lehet egyszerű eszközökkel megvalósítani akkor marad minden úgy, ahogy van, hiszen "jóazúgy", meg "mit-hogy-nem-lehet".
A Szőnyi példában meg sem próbálták kezelni a helyzetet (nem tudom, hogy mennyire mindennapos, de ismerve a vonal nem kis forgalmát, gondolom, hogy nem egyedi az eset), tehát ugyanúgy megtörténhetik az utaspanasz (jogosan), mint ha esetleg legalább úgy csinálnának, mintha érdekelné őket az utas, és mondjuk valamiért nem jön össze.
A vonal KÖFE üzemben működik. Gondolom, hogy lehet tudni kb. előre is, hogy milyen lesz a vonatforgalom, nem Mary Poppins esernyőjén szállnak oda a vonatok a derült égből.
Valóban bonyolult ez a megoldás, lehet hogy nem is mindig jönne össze. De az is lehet, hogy 10 hasonló szituációból 8 esetben összejön, 2-ben meg nem. Rendszerszinten ez már nyereség.
Pl. a jv is szokott (ha éppen) szólni a csatlakozásra várás érdekében az állomásokra. És az sem tanúsított bizberen történik, hanem egy egyszerű mobilon. És még mindig jobb, hogy legalább _néha_ nem talál süket fülekre, mintha _sosem_ lehetne így valamit elintézni.
Persze minderről nem kellene beszélni, ha legalább egy, az általad belinkelthez hasonló provizórium épülne oda (a vasúti éves bekerülési költséghez képest 2 forintért). Szerintem is ez lenne a helyes megoldás, de sajnos itthon kicsi, javító jellegű beruházásokra nincs pénz, csak 100 milliárdok vannak komplex felújításra.
felsővezetéki elemek de persze vigyázni kell velük, mert amikor a Román Vasút ezeket megvásárolta, akkor még a kerekdedebbik jelzők (-lapok) voltak használatban, a felsővezetékrendszerben pedig a "lyukas" I tartós betonoszlopos megoldásokat már, a rácsos acéloszlopos megoldásoknak egy részét pedig még nem használták (illetve a rácsosakból bizonyosakat ugyancsak már nem).
Igen, a betűs irányindikátorokat ismerem, a románok is használják. És igen, pl. ha Bukarestben a Nordról indulva a jelző alatt a "K" világít, akkor tudni lehet, hogy a bal vágányon megyünk Chitila felé, mert... abban pont nincs "K" :)
Apropó, ha már szóba kerültek a románok. Elkezdtem román inftastruktúra-cuccokat barkácsolni modellben, viszont nem igazán találok hozzájuk doksit (a románoknál az internet-használat még eléggé kaotikus). És miután a románok anno végrehajtották azt az apró politikai irányvonal-korrekciót, a fényjelzős bizbereket és felsővezetékrendszert már nem a németektől, hanem az oroszoktól vásárolták meg. Nem tudsz véletlenül elérhető helyen valami jó kis doksit, ami tartalmazza az orosz felsővezeték-rendszer és/vagy jelzők mérethelyes rajzait? Lehetőleg számokkal kiegészítve, mert a cirill betűket nem ismerem... :)
Az indikátorok elég változatosak, van, amelyik irányt mutat, van, amelyik egy betűjelet, de már láttam a kettő kombinációját is. Nincs hálózati szinten szabványosítva, állomásismereti anyagokban vannak az egyes szimbólumok kifejtve. Pl. attól, hogy az egyik helyen van egy jobbra mutató szimbólum, simán lehet, hogy az azért jobb, mert történelmileg "jobb" névvel illették a ... irányt. Volt már, hogy a betűseket megkérdeztem a helyi vasutasoktól. Például, az egyik indikátor mutathatott egy cirill S betűt. Az illető vasutas elmondta, hogy mi a jelentése az adott állomáson. Mondanom sem kell, "S" hang annak az iránynak a megnevezésében még véletlenül sem létezett, akárhogy csűrted. De akkor is S, mert 100 éve azt mondták rá, hogy ... (akármi), és úgy maradt.
Mi az a fura indikátor a kijárati jelzőn? Irányindikátornak nézném, de nem logikus, hogy jobbra mutat, viszont a vonat 26:30-nál mégsem jobbra megy el... jobbvágány-indikátorról meg még nem hallottam, holott ha létezne, akkor lenne belőle néhány tízezer az RZsD hálózatán. Meg közelebbről megnézve a függőleges lámpasor is ki van építve, amit a különböző vasutak ilyen-olyan formában sebességjelzésre, vagy csökkentett fékút jelzésére használnak... meg a balos lámpasor is, amit viszont szokás balvágány-jelzésre használni... bár az RZSD jelzési utasítását pont nem ismerem... különben nem kérdezősködnék ugyebár... :)
Ja, szóval az analóggal is lehet hely- és vonatszámfüggő hívásokat indítani, nyilván a gsm-r okosabb.
Bár mondjuk pont a vészhívás funkció az analóggal sokkal hatékonyabb, és egyszerűbb.
A két szisztéma (analóg 450 vs. gsm) pontosan megfeleltethető az analóg és a gsm civil.rendszereknek, annyival megfejelve, hogy a vasúti hálózatokra és készülékekre vonatkoznak olyan extra feltételek, melyek érthető okokból a civilekre nem.
Nem véletlenül kezdődik azzal minden mobilos leírás/útmutató, hogy azért az életed ne erre bízd...
Nem akarok beleugatni a vitátokba,de sajnos a "civil mobil "egyre jobban elfogadottá válik a forgalomszervezés terén is.
Tudom, ismerem jól a helyzetet. Ettől függeltlenül orosz rulett erre építeni. Hogy ezt "magasról" egyrészt eltűrik, másrészt még így-úgy támogatják is, konkrétan a közlekedés biztonságának gondatlan veszélyeztetése.
Eleve a gsm-r se fog semmit hozni, ha oly módon lesz használva, mint az analóg.
Mert az analóg is betölthetné/betölthette volna az üzemi kommunikációs szerepet, megfelelő utasítási háttérrel, karbantartással. Ezek nélkül meg a gsm-r is kuka.
Nem akarok beleugatni a vitátokba,de sajnos a "civil mobil "egyre jobban elfogadottá válik a forgalomszervezés terén is.Talán majd a GSM-R hozhat áttörést ebben,mivel ott speciális(helyfüggő,vonatszám,stb) hívásokat is lehet indítani.
Nem értem ezt a sértődött hangot, nem rólad írtam.
Hanem arról, hogy forgalomszabályozó eszközként ez a kínálat.
Egy civil mobil.
Végiggondoltam az eljárást.
Megtennéd te is?
Esetleg ha felvázolnád, hogy gondolod ezt a mobilos dolgot?
Megáll a vonat a megállóban. A kapus (fogalmam sincs, milyen beosztásban szolgál ott) felhívja a vonalirányítót, vagy forgalmistát, mindegy, hogy figyi, zárva a kapu, mert a hatodik páratlan vonat ment el blokkra egymás után. A rendelkezésre jogosult előkotorja az illetékes mobilszámát, és felhívja. Vagy kicseng, vagy nem, vagy felveszik, vagy nem, vagy lehet beszélni, vagy nem (nagyon ócska lefedettségű az egyes vonal, bár nem tudom, pont ott milyen). Szól, hogy Géza, ácsi. Ő meg vagy vár, vagy nem.
Na, ha ezt mind végigjátszod a maga real-time módján, azt a személy már Komáromból is ellapátolták addigra, mire.
És még valami: csapadékot mondanak mára, nehogy az orrodba essen...
Nagyon kedves, hogy aggódsz, de indoor program van.
Fékpróba eleje illetve fékpróba vége. Ezek olyan szakaszok a vonalon, amelyek ívviszonyok, lejttörések és más korlátozó tényezők szempontjából (mármint azok többé-kevésbé vett hiányában) különösen alkalmasak vonali fékpróba végrehajtására. Nem feltétlenül és nem minden vonatnak kell ezeket a szakaszokat kihasználnia (a mv-nek átadott rendelkezések pontosítják).
Az elmúlt év egy kicsit megemelte (valójában: visszaemelte) a júzerek kockázatvállalási kedvét (vö: mernek buszra-vonatra-hajóra szállni, mernek többen egy liftbe szállni). Ezt kihasználva, Szőnyben is reklámozni lehet a videón látható megoldást (a beállított időponttól kezdve kb. 2 percnyi rész releváns).
Köszönjük a képeket. Ez a tekerős sorompó mire jó, szükség esetén a mentő fel tud menni a Bp irányú peronra?
Én a két vágány közötti kaput nem feltétlenül hívnám sorompónak! Mindenesetre érdekes egy megoldás, amiről egy szót sem ejtenek a KÖFI kiépítése kapcsán. Érdekes téma, megkérdezem a MÁV-ot róla...
Húsz év gizizés, meg droidozás után mi történt? Kiástál valahonnan valami fonnyadt kutyabőrt, és már nem vegyülsz a plebszel? Vagy mi ez az affektálás?
Szedd már magad össze kicsit, és ha már a témához nem tudsz lőni, legalább ne essen bele az eső az orrodba!
Amúgy ez a szőnyi még mindig értelmesebb mint a szerecsenyi. Ott ugyanis a sorompóőr konkrétan egy olyan átjárót őriz, amin egy lakatlan pusztához, valamint egy szántóföldre lehet kimenni. Lassan 15 éve járok Pápa felé, azóta egyszer sem láttam se embert, se autót, se traktort várakozni. Egyetlen egyszer se, pedig legalább hetente megteszem az utat.