Értem amit mondasz, de szerintem a mi van leírva feketén fehéren sokszor a másodperc tört része alapján kell tudni értelmezni, le reagálni.
Értelem szerűen az emberi agy sablonokból építkezik, látsz valamit, tudod hogy kell reagálni, mert beidegződött.
De sok esetben nem azonnal nyilvánvaló a helyzet, hál istennek ,nem egy STOP tábla kell-e elsőbbséget adnom kérdés merült fel.(Mint a videóban)
Én azt gondolom egy kresz vizsgán is inkább keresztkérdésekkel kéne vizsgáztatni, illetve a vezetéstechnikai gyakorlatokat, órákat összetettebb helyszíneken kellene lefuttatni, majd a végén elemezni.
De persze ez főleg vidéken esélytelen. Ráadásul a tanuló vezetőt is mindig más útvonalon vinném, hogy a helyzettudatossága a maximumon legyen végig.
Nah de egy szó mint száz, amíg "Ez a topik jellemzően értelmezési kérdésekkel van tele" addig egyszerűsíteni kell még jobban a jogszabályokat vagy más szavakat használni vagy máshogy
Most mondhatod nyugodtan rám, hogy ez hülye :) vagy nem tudja megfelelően értelmezni amit olvas, de az abszolút lényeg ez, hogy csináld /ne csináld és döntsd el tört másodperc reakcióval.Google nélkül.
Sok esetben nincs is kint az utcanév tábla (amúgy van épp elég figyelni való egy kereszteződésben anélkül is, hogy ezeket böngéssze az ember), és nem kötelező tudnom, hogy melyik utcát hogyan hívják, csak azt kell tudnom, ami a KRESZ-ben van.
De fordítsuk meg a kérdést, mi van, ha a vastag vonal mindkét ágát alma utcának hívják, és a két vékony a körte meg a szilva? Akkor már egy út lesz, és nem kell használni az irányjelzőt? De ezt egy helyismerettel nem rendelkező autós honnan tudja?
Szóval bárhol közlekedek, a KRESZ szabályai szerint teszem, és ha a KRESZ szerinti út jobbra folytatódik, akkor ha ezen maradok, nem indexelek.
A másik kérdésedre válaszolva: Nem tud senki mindent, de azokat a dolgokat, amik feketén-fehéren vannak leírva a KRESZ-ben (mint a lehetséges sárga háttér, vagy az ábrával is megmutatott kitáblázás) illik tudni. Nem mellesleg gyorsabban is kap az ember választ a kérdésére ilyen esetben, ha ránéz a jogszabályra, mint ha kivárja, hogy valaki idetéved és megválaszolja azt, amit 5 perc kereséssel megtalált volna saját maga is. Ez a topik jellemzően értelmezési kérdésekkel van tele, nem azzal, hogy "a behajtani tilos tábla tényleg kerek, piros fehér csíkkal a közepén?".
Disclaimer: nyilván ilyen kérdésekben vita esetén a bíróság dönti el mi van. De A legnagyobb tisztelettel Pető Attila irányába meg vagyiok győződve róla, hogy itt pont tévesen értelmezi a KRESZt -- részben az általam hozott KRESZ idézeteket értelmezi félre tételesen, szó szerint (előfordul a legjobbakkal is). Ami egy picit fájóbb, az az, hogy nem egészen a KRESZ alapfogalmaival operál, és ezért nézi a kereszteződést két egyenes út kereszteződésének, nem pedig egy kanyarodó elsőbbséggel rendelkező út és két ebbe betorkolló/elágazó alárendelt út kereszteződésének. Pedig az utóbbi felfogás következik nem csak a kiegészítő tábla szabályának a szövegezéséből, hanem a KRESZ belső logikájából is.
(Amúgy ilyen helyeken nagyon nem árt a védett út vonalvezetését követő úttest szélét jelző szaggatott fehér vonal az útkereszteződésben. Az ÚJBSZ []11/2001. (III. 13.) KöViM rendelet melléklete] csak megengedi, hogy kanyarokban szabad akkor is alkalmazni, ha egyébként máshol nem alkalmazzák. A magam részéről javasolnék egy olyan szabályt, hogy kanyarodó főútvonal/védett út esetében kötelező legyen a kereszteződésben az elsőbbséggel rendelkező út átvezetésénél az alkalmazása.)
16. § (1) u) [...] A jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla mutathatja az útkereszteződés alaprajzi vázlatát, vastag vonallal jelezve az elsőbbséggel rendelkező út vonalvezetését (89/b. ábra)
29. §(1) Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.
Aki követi az elsőbbséggel rendelkező út vonalvezetését, az nem kanyarodik be másik útra, nem lépi át az úttest szélét stb. tehát a KRESZ alkalmazásában nem változtat irányt. Az változtat irányt aki akár fizikai egyenesen haladva másik útra kanyarodik be, aki átlépi az [elsőbbséggel rendelkező] út úttestjének a szélét. A "másik útra bekanyarodik" miatt nyilvánvaló, hogy a főútvonalról letérés csak példa.
29. § (1) * Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.
(2) * Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is. A jármű vezetője egyéb esetben (pl. útkereszteződésben kanyarodó főútvonalon való továbbhaladás esetén) is adhat irányjelzést, ha ezzel továbbhaladási irányáról a közlekedés más résztvevői számára többlettájékoztatást ad, az irányjelzés azonban megtévesztő nem lehet.
A kreszben 2 esetben nem kötelező irányjelzőt használni:
Kanyarodó főút esetében illetve körforgalomba behajtáskor.
Minden más esetben kötelező.
Tehát ha védett útkereszteződés akkor jobbra a vastagon is kell jobbra indexelni, illetve balra egyértelműen balra ,és egyenesen "letérve" arról szintúgy balra.
"valahol nincs ismétlő főútvonal tábla ha főúton haladsz így tök zavaró hogy nem tudod hogy főút-e vagy sem. Nem minden kereszteződés után kéne kitenni a főútvonalas táblát?"
Ez kicsit sokba kerülne ,de megfordítva a dolgot az elsőbbséged végét jelző tábla/ák at kötelező kirakni a közút-kezelőnek. Tehát főútvonal vége, egyenrangú kereszteződések, macisajt, stop.
Én is tartok tőle ,hogy benézek egy ilyen táblát egyszer majd, de persze az "óvatos megközelítés" protokol mindig fennáll.
Az egyirányú forgalmat mutató tábla viszont minden sarkon kint van.Lehet más is ,passz.
"Becsülendő, hogy szeretnél tanulni, de azért ezek a legalapabb dolgok a KRESZ-ben, amivel azért minden járművel közlekedőnek illik tisztában lennie."
jaj ne már, itt mindenki hibátlanul tud mindent? Akkor miért van ennyi poszt? :)
Amúgy védett (út)kereszteződés.
Az útszűkületes táblákkal még kevesebben vannak tisztában mikor mi a gyakorlat.
Nem ismerem ezt az írását, de a táblához tartozó szöveg szerint a vastag vonallal jelzett útvonalat tekinti a KRESZ egy útnak, tehát, ha a vastagról letérek, akkor kell irányjeleznem (szerintem).
Egyetértek. Viszont pont ez a táblakombináció kapcsán (igaz, csak az irányjelzési kötelezettség kapcsán) még Pető Attila KRESZprofesszor is igen furákat írt...
Az egyenes irány pont egy gyaloghídban végződik. Legyen az a védett út? Fordítsd meg az útirányt: a gyalogút felől, ahol nem hajthatsz át autóval, mindkét oldalon van 4-4 ház. Ezen 8 ingatlan megközelítését szolgáló út legyen védett?
Jó, de számomra logikátlan egy kertvárosban, hogy sehol nincs semmi tábla, itt meg van egy ilyen védett út, ami jobbra kanyarodik. Valami nagykutya arra lakik és levédték az útját? Vagy miért pont ez lett így védve?
16.§ (1) u) * „Útkereszteződés alárendelt úttal” (89. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az úton olyan útkereszteződés van, amelyben a járműnek elsőbbsége van a keresztező úton érkező járművel szemben; a jelzőtábla azt is jelezheti, hogy az alárendelt út melyik irányból torkollik az elsőbbséggel rendelkező útba (89/a. ábra). A jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla mutathatja az útkereszteződés alaprajzi vázlatát, vastag vonallal jelezve az elsőbbséggel rendelkező út vonalvezetését (89/b. ábra);
Becsülendő, hogy szeretnél tanulni, de azért ezek a legalapabb dolgok a KRESZ-ben, amivel azért minden járművel közlekedőnek illik tisztában lennie.
A főútvonal táblával ki nem jelölt "főútvonal" jobbra kanyarodik.
De így van kirakva, mintha az egyenesen haladó út lenne a főút. Nem megtévesztő ez? Nem főútvonal táblát kellett volna kirakni? (bár mellék utcában nem szokás)
Másik kérdés:
Egyébként mit ír a kresz, valahol nincs ismétlő főútvonal tábla ha főúton haladsz így tök zavaró hogy nem tudod hogy főút-e vagy sem. Nem minden kereszteződés után kéne kitenni a főútvonalas táblát?
Ha a neonsárga háttérre gondolsz, az jogilag rendben van:
Jelzési Egyezmény 8. cikk: 3. Az Egyezményben semmi sem tiltja, hogy a jelzőtáblák értelmezésének megkönnyítése céljából feliratot alkalmazzanak a jelzőtábla alatt elhelyezett vagy a jelzőtáblát magában foglaló téglalap alakú táblán; ilyen felirat alkalmazható magán a jelzőtáblán is abban az esetben, ha a jelzőtábla megértését nem nehezíti az olyan vezetők számára, akik a feliratot nem érthetik meg.
KRESZ 10. § (9)A közúti jelzőtáblák az észlelést elősegítő sárga vagy fényvisszaverő sárga háttéren is elhelyezhetők.
És vajon az olyan rikító hátterű, négyszögleges sebességkorlátozó kresz táblákat - ami mondjuk a Külső mester utcán vannak - mennyire szabványosak, mennyire kell komolyan venni?
Nem akartam azonnal hűde feljelenteni. Csak egyszerűen borzalmasan együgyű nyomorult lény, akinek fejében fel sem merül, hogy ilyen poénokkal mit vét...
Leginkább az döbbent meg, hogy fel sem fogja rém egyszerű ünneplésében és létében, hogy marhaságot csinál.