KO-val nem lehet nullázni. A KO nincs hatással a Tsz működésére ugyanúgy mint a szigsínnél sem.
Erre külön gomb van: "Tengelyszámláló nullázás" véletlenbenyomásgátlóval, számlálóval ellátva, kétgombos kezeléssel működik, együtt kell nyomni az adott szakasz egyéni gombjával.
De csak akkor szabad nullázni, ha a szakaszon jármű nem tartózkodik. Ez a hamisfoglaltság feloldására való! Veszélyes művelet, mert vonatokat lehet vele eltüntetni. Ha egy ténylegesen foglalt szakaszt nullázol, és utána lemegy róla a jármű, akkor minuszba számol, ami szintén foglaltság, és egyben zavart is ad be.
Teljesülnek az oldalvédelmek, mert ha pl. csinálsz egy bejáratot az I.-re, és közben megfutamodik egy kocsi a II.-ről, akkoris foglalt lesz az egész váltócsoport. (1, 3, 7, 9-es váltók) Ennek eredményeként visszaejti a jelzőt. A váltócsoportba bárhonnan érkező jármű az egész csoport együttes foglaltságát okozza. Olyan mintha egy nagy szigsín lenne az egész.
Lehet hogy kezdő kérdés, de miért éri meg egyáltalán tengelyszámlálót használni foglaltságellenőrzésre? Úgy tűnik elég sok vele a macera. A jó öreg szigsín bevált, aránylag egyszerű, arra tökéletes amire kitalálták.
Tényleg, mennyire jellemző egy tengelyszámlálóra a meghibásodás? És a sínáramkörökre?
Szerinem ahol kitérő van, ott felmerül az oldalvédelem problematikája, akár nyiltvonali vágánykapcsolatról, akár állomási vágányhálózatról legyen is szó. Jól tudom? :-)
Ugyanaz, ami Soroksár, Hősök tere megállóhelynél, amikor a Signelit-es sorompó előtt az egyszerű vágánykapcsolaton nyiltvonali vágánycsere történik, azaz pl. bal vágányon közeledik egy vonat Vágóhíd felől, a bal vágány tengelyszámlálója beszámolja, de időközben a vonat átmegy a jobb vágányra, és az útátjáróhoz már a jobb vágányon érkezik. Szegény sorompó nem szeresse...
Tengelyszámláló van a bejárati jelzőnél, a váltócsoport előtt, és a vágány közepén.
Az érzékelőelem helye és a szakasz számlálóegységének a helye, illetve utóbbi kényszeroldó gombjának helye nem azonos. Azaz a váltókörzetet valamelyik vágány felé elhagyó jármű/vek/ által érintett érzékelő a váltókörzetből számlál ki, és az adott vágányra számlál be. És, gondolom, a vágányútbeállítással meghatározott vágányra vonatkozó érzékelőelem működik csak, legalábbis a váltókörzet kiszámléálását tekintve. Tényleg, mi van a váltókörzettel tolatásnál, ha esetleg KO-val nullázták, de ténylegesen foglalt, és belőle így két vágány felé lépnek ki járművek?
Jól gondolod! Tsz-k a be- és kijárati jelzőknél, a váltókörzet elejénél azaz az 1-es váltó ráfutási szakaszának elején vannak. Ha pl. csinálsz egy bejáratot a B->K2-re, és a vonat vége a V2-nél kilóg akár 1 tengelynyit is, akkor foglaltak maradnak az 1, 3, 7, 9 váltók. Ha ezek után szeretnél pl. kijáratot kezelni V1-re, akkor vagy behúzod a vonatot teljesen, vagy hívózod.
Ha Tsz hiba miatt hamisfoglaltság van, a Tsz-k kinullázhatók. De ezt csak hamisfoglaltság esetén szabad használni, mert akár ténylegesen foglalt vágányt is szabaddá tehetsz vele!!! Számlált kezelés, és 1 számmal csak 1 Tsz-t tudsz nullázni.
Ez a tengelyszámlálós foglaltságjelzés hogyan működik pontosan egy állomáson? Ha jól veszem ki szavaitokból, ez a szigsínes foglaltságellenőrzést teljesen kiváltja?
Megmondom miért kérdem: nézegetem a sümegi biztber fotóját (1551. hsz.), és feltűnt valami. Tengelyszámláló van a bejárati jelzőnél, a váltócsoport előtt, és a vágány közepén. Mi van, ha a vágányi tengelyszámlálón nem megy át teljesen mondjuk egy hosszabb szerelvény? Ebben az esetben (ha jól logikázok), a vágányi és a váltócsoport előtti tengelyszámlálók között végig foglalt lesz a vágány, hiszen bement x tengely, de nem ment ki csak x-y! Hogy járatok be akkor másik vágányra szerelvényt, ha foglalt marad a váltócsoport?
Általában nagyobb, bonyolultabb, sok bekötött váltóval rendelkező D55 állomásokon egy kockában 2 egyéni váltóállító gomb van helyhiány miatt. Másképpen nem férne el akkora pulton, nagyobb kellene. Kezelése, működése ua. mint ha külön kockában lenne.
Most találtam rá erre a topikra, örülök neki hogy van ilyen is. :)
A biztber az egyik hobbim is meg szakmám is.
A D55 helyikapcsolóval kapcsolatban:
"Azt tudja, hogy a bonyolult és mindenképpen a helyszínen vezetendő tolatásoknál a berendezés kezelője a váltóállítási jogosultságot ki tudja adni a váltókörzetben található helyikapcsolóra, így ő megkímélhető a folyamatos rádiózástól, félrehallástól stb. Előnye, hogy ilyenkor foglaltságellenőrzés nélkül szokott történni a váltóállítás, hiszen úgyis látja, hogy hol a jármű."
D55 állomásokon váltóállításkor minden esetben figyeli a berendezés a szigsín foglaltságát. Ez alól csak a szigeteléskikapcsolóval történő állítás kivétel! Ezt csak a forgalmista tudja kezelni, és számlált. A HK-ból csak szabad állapotú, le nem zárt, és kiadott körzetbe tartozó váltó állítható.
Tényleg nem érdemes ilyeneken rágódni, csak simán unatkoztam. :) Amúgy az előjelző visszavételére lenne jó a jelző-megállj kapcsoló, amit benyomva aktiváljuk az előző előjelző szárnykapcsolóját, és az visszaugrik. :) Tehát visszavesszük a bejáratot, és megtekerjük az Ej-vissza kapcsolót, és ennyi. Ekkor a térközőrhelyről vissza kell zárják a blokkot, és amúgy ekkor már nem kezelhetnek előjelzőt. Szal ezt én nagyon kitaláltam. :))) Üdv: IP