Ez itt a Fortepan kulcsszavazók, címkézők, tárgyszavazók beszélgetős fóruma.
Szülőatyánk, a "FortePan megfejtések" amott lakik:
http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9204653
tiborpapa válaszolt. Csak annyit hozzá, hogy a fogat, mint olvasható, gyűjtőfogalom, ahol lehet, egy lépcsővel lejjebb is megyünk, jelezve a vontató állatot: ló, szarvasmarha, szamár, ill. a járművet: lovaskocsi, szekér, hintó és annak válfajai, bár ez utóbbi nem túl egyszerű.
Nem nagyon mentem előre ezzel a beírásoddal, ezért inkább ismételgetem, csiszolgatom a saját álláspontomat. A Fortepan elsősorban fényképeket "árul". A felismerést segítendő adunk a képekről infókat, hol, mi látszik rajta. Ha engem kérdeznél, hogy az infók adásában meddig kell elmenni, hát én erősen a laikus szint felé hajlok. Azt gondolom, hogy az Opel fejlődéstörténetét nem innen kell tudni összeállítani, de ha valaki keres illusztrációt hozzá, akkor a márkanév, típus és az év alapján találhat (pl. Opel Kadet, a megfelelő évnél), aztán majd a saját szaktudása révén szelektál. Minél részletesebb a leírás a laikus nyelvezetnél, vagyis minél szakmaibb, annál jobban nehezedik tőle a fortepan információs rendszere. Ez persze csak az én véleményem, ezért szólok, ha lehet pl a mozdony érdekében a szakmailag tán korrektebb sorozat ellenében stb.
Sztem a fortepan után érdeklődhetnek a teljesen laikusok, akik mondjuk szép piros kocsikat akarnak látni és az egy téma után érdeklődők (de még nem szakkönyvírók) is, akik mondjuk az Opel autók fejlődéstörténetére kiváncsiak. Sokszor folyamatos az átmenet a teljesen laikus és a teljesen szakmai megnevezés között és ha megnevezünk valamit, akkor a döntés kihívhatja a valamelyik irányba húzók kritikáját. (Vajon ha sakkbábukat kellene megcímezni, akkor parasztnak vagy gyalognak hívnánk?) Pl. az olyan kifejezések, hogy 'Trabant-kombi' vagy '1200-es Zsiguli' túl laikusok, a másik oldal meg mondhatja, hogy ez egy korai sorozat Moszkvics 403, még vízszintes hűtőráccsal, fehér és felül szögletes hátsó index-szel.
Kérdés, hol az ésszerű kompromisszum határa.
A márka(gyártó)-típus-altípus standardal részben az a gond, hogy részben más volt a márka/gyár jelentősége nyugaton, mint keleten és az akkor meggyökeresedett kifejezések hatnak élő megnevezésekként ma is. De még keleten is volt különbség, mert mondjuk a Skoda vagy az Ikarus követte a régi (és nyugati) mintát, de pl. a szocialista lengyel kocsiknál a nagyközönség csak a típust ismerte, a gyárat nem. Vajon hányan tudták ki gyártotta Warszawát, a Nysát, a Polonézt, a Zsukot? Csak most jövünk rá sokan, amikor hasonló standarddal próbánánk ezeket is megnevezni, mint az autótípusok túlnyomó többségét.
Ahol nehéz külsőre megkülönböztetni valamit, mint a 375 és 376-os mozdonyokat és mindkettő fontos, akkor lehet összevont címkéket alkalmazni, mint a Skoda1100/1200 esetében.
Minden egyes javasolt cimkét átnézek, ahol kell szakértői segítséget kérek. Így is lehetnek hibák, ez a topik többek között arra szolgál, hogy szóljatok ha ilyet láttok.
Ezeket a lovas alkalmatosságokat egyszer már átfésültem, ezek azóta keletkeztek. Sok fals meghatározás volt (pl hintóra írt szekér stb), jó, ha jelezzük a fellelt hibákat. A fogat egyébként több helyen szerepel, de ez egy gyűjtőfogalom, ahol lehet, pontosítunk is: lovaskocsi, szekér, hintó stb.
Nem mélyültem el a cimkézés kérdéseiben, de kérdezném, hogy ha megadok egy cimkét, az magától (vagy szerkesztői segítséggel) átalakul-e.
Nekem egy kedvencem van, a "fogat". Tetszett, ahogy kialakult a konszenzus ezzel kapcsolatban. Ezeket beírtam a mostani füleki képekre tegnapelőtt - mára átalakultak lovaskocsira.
Igenám, de vicces lett, hogy 53929 cimkéi "szamár, lovaskocsi"
És pl. 54019-en egy szekér látszik ló nélkül "lovaskocsi" cimkével.
1,Alapvetően most még magyar képeket gyűjt az oldal, de már van kínai, lengyel stb sorozat és TM elgondolása alapján ez a trend folytatódni fog. Ettől függetlenül, ha valaki a szovjet autóipar remekeire akar keresni, akkor most már megteheti
2, Elismerem, hogy az általam kitalált hierarchia nem működik minden közlekedési eszköz, háztartási gép esetén. Szóval ha 424-es mozdony, akkor legyen az :)
3, A keresőben jelennek meg a szinonímák. És ez egy lehetőség, nem kötelező szinonímákat megadni
4, A kép részleteként megjelenő járműről néhány hozzászólással lejjebb értekeztem egy kisméretű Szabolcs ábrázolás kapcsán
Erre mondhatnám, hogy határeset, de az előtérben van, egyetlen autó a képen, szerintem inkább igen, mint nem. Én amúgy is annak a híve vagyok, inkább legyen több címke, mint kevesebb, nem kér enni. A lényeg, hogy a legfontosabbak is ott legyenek.
Nem én vagyok az illetékes, de szeretek belepofázni.
Ha egy autó csak harmadáig látszik, de jól felismerhet és jelentős eleme a képnek, akkor miért ne lehetne címke?
Ha egy autó látszik, de kicsi, attól még lehet címkézésre érdemes. Ilyenek a(z egykor) népszerű típusok, amik után vélhetően mások is érdeklődnek, majd eldönti a keresést indító, hogy kell-e neki, de lehet érdekesebb szituáció, pl. Hollandiában helyi rendszámú Wartburg, Skoda, sőt ezek látható rendszám nélkül is érdekesek lehetnek ott.
(Az autók címkézését én túl sokrétűnek és tán túl szakmainak tartom, pl. zavar, hogy nem Volgát írunk, ha nem GAZ akármit, de igyekszem alkalmazkodni, legtöbb helyen meg beírom az "automobil" címkét, remélve, hogy erre, mint hívószóra megjelennek a szakfejtők, és pontosítanak-kiegészítenek)
"A "424-es sorozat" olvastán nem fog az ember a fejére csapni, hogy jaha ez egy vonat. Ezért jó elé a MÁV"
Ezért javasoltam a köznyelvszerűbb "424-es mozdony" változatot, itt nem kell fejre csapni, adódik a tartalom. A MÁV szerintem nem gyártó (ebben tévedhetek), de legalábbis nem minden mozdony gyártója, így keveset tesz hozzá a megértéshez.
a. Ha egy autó csak harmadáig látszódik a képen, akkor miért kell címkének berakni?
b. Ha egy autó teljesen látszódik a képen, de elég kicsi, nem hangsúlyos téma, akkor minek kell címkének?
c. Ha valaki veszi a fáradtságot és felcímkézi típussal együtt az autót, akkor miért nem rakja ki a gyártó címkéjét, a gyártó ország címkéjét és az közlekedési eszköz címkéjét?
1. Alapvetően magyarországi képeket gyűjt az oldal, ha idetéved valaki, és itt keresi valaki az angol Fordokat, akkor lesz türelme végig nézni az összeset szerintem. Vagy egy címkekereső használati útmutatót írhatna valaki hogy több címkére tudjon egyszerre keresni az ember. Én pl. nem tudom, hogy kell, se a noinfosokra nem tudok keresni.
2. A gyár alatt mit értesz? A régi sorozatokat akár 6-7 üzemben is készítették. A gőzösöknél nem a legjobb ötlet a világháborúk miatt a cégjel, pl. itt egy 31834 SHS-es 375-ös gép. Amúgy ki tudja megkülönböztetni a 375 és 376-os sorozatokat?
3. Szinonímaként mire gondolsz? Címkeként megjelenik vagy csak a keresőben ad találatot? Ehhez ki kéne gyűjteni az összes ismert becenevet (Nurmi, Bumbardó, Hruscsov-dízel usw.), valamint elég sok sorozatnak nem volt beceneve.
1, Az autóknál a gyártó országra azért volt szükség, mert mi van, ha valaki német autókra akar keresni? Vagy ha valakit csak a brit Fordok érdekelnek (ami évtizedekig más típusokat gyártott, mint az amerikai vagy a német Ford)?
2, Mozdony ügyben. Kvázi gyárra a jövő miatt lenne szükség. A "424 sorozat" mindenféle előtag nélkül a később jövőket össze fogja zavarni. Olyanok, mint a tornác, a fáskamra - ezek egyértelmű cimkék. A "424-es sorozat" olvastán nem fog az ember a fejére csapni, hogy jaha ez egy vonat. Ezért jó elé a MÁV
3, Becenevek. Egy cimkéhez fel lehet venni szinonímákat. Tehát ha megvannak a típusok oda szinonímaként fel lehet venni a NOHAB-t, a Szergej-t és társait - és ezek is megjelennek a keresés során találatként
Szerintem nem szakmai megnevezéseket kell használnunk, hanem a nagyközönség által ismert, számukra érthető, egyszerű megnevezéseket, amik nem mondanak ellent a szakmaiságnak. MÁV 424 sorozat helyett 424-es mozdonyt javaslok, hisz azt látjuk a képen, az, hogy sorozat, annyit jelez, hogy általánosítható a háromjegyű szám, az meg, hogy MÁV, itt érdektelen.
Általában azt gondolom, hogy a megfejtések, infók, címkék a nagyközönségnek szóljanak. Szoktam mondani, ez nem bédeker és nem szakkatalógus, a felismerhetőségig kell azonosítanunk, minden további részlet megtalálható az interneten, ha valakit érdekel, fő, hogy legyen miből elindulni.
A vonat/vasút/vagon/mozdony kérdés érintheti még a villamosokat is.
Ezek némileg különböznek az autó/busz/troli/repülő halmaztól, ahol jellegzetes a főcsoport (márka, brand) - típus - altípus struktúra. (Ehhez korábbi fortepan gyakorlatal harmonizálva Pali javasolta még a gyártó ország megnevezését, úgy látszik ez is fontos az ezzel foglalkozóknak).
A hajók megint egy másik csoport.
Szerintem egyelőre kezdjük a mozdonyokkal, azok hasonlítanak legjobban az autó csoportra. Itt a típusoknak gyakran van világos egyedi megnevezése, és például saját wikipedia oldala. Nyilván a szakpublikációkban előforduló, de stabilizálódott megnevezéseket kellene használni a józan ész szemszögének szűrője után. És nyilván a wiki nem végső etalon, mert sok tévedés lehet ott is, csak nem biztos, hogy nekünk lesz időnk eljutni a mozdonyok Déryjéhez vagy Felkaijához (ha van ilyen).
Egyszer fel lett vetve, vajon a mozdonyok/vagonok esetén segít-e a rajtuk lévő szám az azonosításban, mint az autóknál a rendszám vagy a repülőknél a lajstromjel. Ha jól emlékszem az derült ki, itt nincs egységes nyilvántartás, pláne átfogó-rendszerező monográfia. Vannak egyéni guruk, akik sokat tudnak, esetleg hozzájuk lehet fordulni. Persze lehet, hogy rosszzul emlékszem, és a helyzet is változhatott.