Tényleg hosszú és csak bonyolultan magyarázható el. Talán valakinek lesz kedve hozzá... :)
A képen látható forgalmi irodai rendelkezőkészülék felső, úgynevezett villamos részen felülről lefelé csengők (visszaállítható esőlemezzel), majd a kis fapolcon csengőgombok, közvetlenül alatta blokkbillentyűk találhatóak. Ezek kb. 60-80 mm-es lenyomásával működtethetők a nagy négyszögletes dobozban rejtőző blokkmezők, ezek pillanatnyi helyzete a kis kerek ablakokon át látható (itt: vörös vagy fehér, zöld vagy fehér). Ezek párban működő szerkezetek, amelyiknek egyik tagja itt a forgalmi irodában, a másik pedig az állomás végén a váltóállító toronyban (más esetekben térközőrhelyen, szomszéd állomás forgalmi irodájában) van. A kettő között a kapcsolat elektromos, az energiát a doboz oldalán látható induktorkar megforgatása biztosítja.
A villamos rész alatt látható mechanikus rész tetején tológombok szolgálnak a vágányút kiválasztására, elején pedig az úgynevezett iránykallantyúk találhatóak.
Ez olyan, mint az első vasútas élményem, az első szolgálatomból. Hibaelőjegyzésikönyv: ... A hiba elhárítását a helyszínen megszűntettem. Dátum. Aláírás.
Na most, ha pontosak akarunk lenni, észrevehető, hogy a "felső vezeték" két szóként van leírva, a zár így csak a vezetékre vonatkozik. Tehát van alsó illetve felső vezetékzár is.
Nézd csak! A "felső vezeték" után van egy kötőjel is, tehát a "zár" a felsővezetékre is érvényes. Szerintem a felső vezetékzár és a váltózár olyan lehet (neki) mint a vágányzár. Ez a dilettantizmus a vasutas szakma és a vasutas közösség megcsúfolása ország-világ előtt. Nem csoda, hogy külön topicja van...
Most mit nem értesz? Felsővezeték és váltózár keletkezett... Ez azt jelenti, hogy egyszercsak villamosítva lett a vonal önmagától illetve odanőtt a váltókra egy váltózár, és mivel ehhez nem volt kulcs, ezért fennakadások keletkeztek.
Az leginkább egy közös kijárati jelző, az állomásnak kulcsrögzítő berendezése van, a vonal önműködő térközberendezéses, jelfeladással, a Tisza hídon a vasszerkezet miatt tengelyszámlálóval, és az nem közös közuti híd.
Jó, de akkor mi az a "V" jelű jelző (aminek épp zöld a visszajelentése)? Kijárati jelző nem lehet, ha az állomás nem biztosított, ha meg fedező, akkor mit fedez?
Talán a közös használatú közúti-vasúti híd sorompóit?
Ilyen esetben (előjelző) fel kell készülni a megállásra.
Mivel viszont a jelző sárgát mutat (igaz, hogy a felső fénnyel), ezért amúgy is ez a teendő.
Akkor ezek után meg a lőtéri döglött kutyát sem érdekli, hogy a sárga üveg az alsó, vagy a felső optikában van elhelyezve.
És még addig úgy marad amíg magától ki nem dől.
Csak az az érdekes, hogy valakiket meghágnak azért, mert egy apró szabályt nem tartanak be, aki meg így elültette ide azt a jelzőt, az meg lehet, hogy meg is lett dícsérve (bár mostanában ilyen nem szokott előferdülni).
Ha jól látom, akkor ez egy nem biztosított állomás jelzőberendezése. A váltókat a váltókezelő (vagy a rendelkező forgalmi szolgálattevő) állítja a menetnek megfelelően, majd ezt előjegyzi. Ha váltókezelő állította, akkor ezt jelenti a rendelkezőnek, aki ezek után jelzőt állít (miután ellenőrizte, hogy a váltók a megfelelő irányba vannak állítva). Jellemzője a jelzőberendezéseknek, hogy a váltók és a jelzők között nincsen szerkezeti függés, szabad állású jelző mellett is bármikor állítható a váltó.