Nem tudnád drénezni ?Tudod úgy mint a lápos terület lecsapolása, a kert alsó részénél egy árkot ásni, ezek a lehetőségek ,tehát elvezetni a pangó vizet. Ásni egy nagy gödröt ezt kitéglázni és búvár szivattyúval innen locsolni a kertet egész évben. mások örülnének neki ha ilyen lehetőségük lenne. Az én kertemben van két kút, az egyik 6 méteres ásott egy méter átméröjű, a másik 20 méter mély fúrott kristály tiszta 2 agyagréteget tört át. Ha ezek a segítségek se voltak elegek akkor én nem segíthetek..Én mikor építkeztem feltöltöttem a telkem 10 centivel magasabbra mint a környező kertek.Soha nem vizes!
És erre tudsz válaszolni?: A hátsó kertem ilyenkor tél végén míg nem süt a nap és nem fagy, valamint ősszel amikor esősre vált akkor eléggé vizes, tocsogós. Nyáron normál száraz, ilyenkor a locsolás megoldható. Fekete pihent föld. Itt megmaradhat az othelló szőlő vagy ne is reménykedjek?
Az oltás után nem szokták paraffinba mártani az oltványt,hanem kiültetés,vagy tárolás,szállítás előtt.Ekkorra már befejeződött a kallusz képződés.A paraffinra az oltás közben nincs szükség,mert a nedves közegben nem szárad ki az oltvány.
Ha alternatív megoldásnak jó a szigszallag akkor van egy még jobb szerintem. mégpedig a teflon szalag. Az a fehér amivel a vízvezetéket szoktát tömíteni. Az nyúlik is és tapad is de ragasztó anyag nincs rajta. Ezt próbálta valaki?
A szigetelő szallagnak az a titka, hogy forditva kell takerni, hogy a ragacsos fele legyen az újjaid felől, hogy ne az oltótt felületet érintse. Igy is jól megragad.
Én nem voltam ilyen okos--igaz nem szőlőnél, hanem gyümölcsfánál és először tavaj-
és kicsit megviselte --sérült a héja, de kiheverte (forditva tekeretem vissza, ahogy te ajánlod, s begyógyult)--az alanyt és a ráoltottat. Idén nem is akartam használni, de igy!!!
Lehet nylon csikokkal is, de szigszallag jobban nyujtható...
A rezisztens szőlő gyökérzete nem áll ellent a filoxérának.Vagyis nem azért rezisztens,mert ellenáll a filoxérának.A rezisztens fajták/PIWI/ a gombabetegségek ellen lettek kinemesítve.
A kézben oltás akkor sikeres,ha az alanyt egy kicsit előhajtatod/vízbe állítva szobahőmérsékleten egy hét/,majd éles tiszta oltókéssel síma felületű vágással szoros illesztéssel/alany-nemes/,nedves puhafa fűrészporba ,vagy P1 perlit+natúr tőzeg 1:1 keverékébe függőlegesen állítva 28-30 C°-on tartva helyezed el.A lényeg a magas hőmérséklet,és a magas páratartalom,mert a kallusz képződéshez ez kell,valamint oxigén .Az oxigénre a kallusznak van szüksége,ezért nem szerencsés,ha szigetelő szalaggal,vagy tejes zacskó csíkkal tekered be az oltást,mert a képződő kallusz sejtek nem kapnak oxigént.
A profi cégek úgy csinálják,hogy a nemes és alany szorosan illeszkedik egymáshoz,így nincs szükség oltószalagra /gépi oltás/.
Az oltott vesszőket beleállíthatod alul kilyukasztott pet palackba is,a fent leírt nedves közegbe.Az oltott rész,és a nemes is be legyen fedve lazán,hogy az oltás kapjon oxigént,és nedves is maradjon.
Én már számtalan módszert kipróbáltam,és a következő vált be:
Töltöanyag:perlit+tőzeg,kötöző anyag:Stocker oltószalag,/ami lehelet vékony/,vagy raffia hézagosan tekerve az oltásra.
Azt nem állítom hogy a szigetelő szalag,vagy egyéb rögzítési anyag nem jó,én is kipróbáltam,de ezekkel nem értem el olyan jó eredményt.
A zöldbe fás oltásnál használhatsz szigetelő szalagot,tejes zacskót,vagy bármi mást,mert ott az alany már zöld,és az oxigén ellátás zavartalan.
Még egy fontos dolog a kézben oltásnál/fásba-fás/:a növény élettani ciklusa révén a legjobb oltási eredményt MÁRCIUSBAN érheted el,mert akkor a leg intenzívebb a kalluszképződés az egész évben.
Kezdjük megint az elejèröl,mi az oltàsnàl a leg fontosabb,hogy a kadmium vagyos az osztòdò szövet összeèrjen.Ha màr jòlsikerült a párosìtàs ,angol nyelvesnèl szinte tartjàk egymást.Ha betekered szig szalaggal és ha tudod ferdèn belemàrtottad meleg 70 fokos parafinba,egy hònap mùlva leveheted a szikszalagot az őszefort kadmiumszövet olyan vastag lesz,hogy kinyomja a szalag felületèt elèg egy rètegben tekerni.A fürdőszobába a menyezet közelében hàny fok van? Csak az engedéjt kell beszerezned,hogy ott tàrolhasd egy szekrèny tetejèn.Az oltàsra a cserèpben,ràhùzol egy átlàtszò màsfèlliteres pet palackot,hogy a pàratartalom is meglegyen.
Hogy én is közbeszóljak. Ha oltás után be akarod kenni akkor például raffiaával tererd és utánna kenheted. Én szigetelő szallaggal tekerem és persze nem gyantázom vagy kenegetem. A szigetelő szallagnak az a titka, hogy forditva kell takerni, hogy a ragacsos fele legyen az újjaid felől, hogy ne az oltótt felületet érintse. Igy is jől megragadja.
A meleget egy fütőtest mellett is biztosíthatod, ha például egy elvágott PET palackba rakod az oltványokat homokkal ellátva és néha öntözve. Nem is mocskolsz vele.
A rezisztens szőlő gyökérzete ellenál a filoxérának.
A hátsó kertem ilyenkor tél végén míg nem süt a nap és nem fagy, valamint ősszel amikor esősre vált akkor eléggé vizes, tocsogós. Nyáron normál száraz, ilyenkor a locsolás megoldható. fekete pihent föld. Itt megmaradhat az othelló szőlő vagy ne is reménykedjek?
Köszönöm szépen. Valami ilyesmi válaszra vártam :-)
Tudok szerezni még Október végén iskolázott gxökeres othellót azokon fogok akkor próbázni. Szikszalag? ez komoly? A szallag tetejére megy a viasz? Én azt hittem balami természetes anyaggal kell betekerni, rafia vagy valami ilyesmivel. Nemtudtam, hogy szikszalag is jó. A legnagyobb és leg nehezebb kihívás a 28 fokon tartás.
Ha otellóba oltok valamit akkor akkor az a filoxérától védett lesz?
Még egy hülye kérdés :-) A rezisztens szőlő fajta az mit jelent?
Nagyon sok oltási módszer van,de most már látható miből indulunk ki.Én az a tanácsot adnám a 25 meggyökeresedett vesszőt oszd szét több csoportra először a kézben oltást próbáld, azt már most is lehet. Felszeded a veszőt gyökerestől lehetőleg földel, hogy ne nagyon sérüljön,átülteted cserépbe így könnyen tudod kezelni .Utána a leghatásosabb az agolnyelves párosítás, betekered szigszalaggal az oltást lekened viasszal,és beviszed melegre 28 fokra. A többifalyta oltásmódot majd később tudod végrehajtani, majd más is mondhat még,ráérsz de az oltócsapokat most szerezd be és hűtőben tárold.
A szőlőt leginkább azért oltják rá alanyfajtára, mert a filoxérának az áll csak ellen, meg a direkttermők, így az otello is ellenáll a filoxérának.
Vannak olyan alanyok, amik szárazságtűrők, és olyanok is, amik a vizes területet is szeretik, így néha még homokon is megérheti az alanyra oltás.
Az oltási módokból van a kézben oltás (fásra-fás), aztán van a tőke átoltása. Itt is lehet fásra-fás, de inkább a zöldre-fás, és zöldre-zöld oltás az elterjedt.
Szerintem a kézben oltás környezeti feltételeit nehéz házi körülmények között biztosítani (30°C sok ideig, párás környezetben, stb...), így nem biztos, hogy azzal érdemes kezdened. Woodruff fórumtárs pont pár nappal ezelőtt írt erről, így csak vissza kell olvasnod.
Sokkal egyszerűbb a már erős tőkét átoltani, akár 2-3 fajtát is bele lehet tenni egybe, ha kevés a helye az embernek - persze legjobb egy tőke-egy fajta. Talán a zöldre-fás a legjobb megoldás kezdőnek, mert az időjárástól kevéssé függ. És ez is sokszor le lett írva, olvass vissza róla, és ha már kicsit képben vagy, jöhetnek a kérdések. Aminek viszont most van az ideje, az oltóvessző megszedése.
Először azt írd meg hány szőlőd van: Nem hiszem, hogy ez fontos és nincs ehhez kötve az oltás. De Ősszel dugványoztam 26db saját győkerű othellő vesszőt.
és hányat szeretnél: Konkrétan ezen még nem gondolkoztam. De 15-20 körüliben gondolkozom.
utána milyen szőlőket szeretnél: A nagy szüleimnél van egy szőlő aminek a fajtáját nem ismerjük, éppebn ezért nem is tudom milyet keressek, ezért az egyik ez lenne. A másik az othelló mivel fentebb írtam ez csak saját gyökerűvel ültettem. Jobb lenne olványként. Valaminz minden más szóba jöhet.
miért szeretnél oltani?: Mert érdekes és érdekel. Valamint így ellenállób minden szempontból a növény. Illetve szeretném megtanulni.
El is felejtettem kérdezni de abból küld amiből több tízezret oltanak évente, és nekem is több mint tíz éve van vele személyes kapcsolatom. Ez egy olyan szakma ami bizalomra épül és csak egyszer lehet elbaltázni,de nem éri meg.
Fordítva kellett volna,először legalább 5 napig 30 fokon tartani,utána mikor már beindul a hőképződés az összezárt fűrészporos közegben úgy mint a trágyánál, vagy a komposztnál,utána levihető a hőmérséklet 25 fokra,még 25 napig így tartva.De használható tőzeg perlittel keverve 3 az egyben,persze a csávázást nem szabad elfelejteni a vesszőnél és az oltványnál is 2 3 nap. A kiültetés legjobb időpontja április 10 körül van addig pincében 4-12 fokon tárolni,előkészíteni az ültetési közeget.
Ha azt mondta, amit leírtál, akkor az általam felsoroltak valamelyike lesz.
Leginkább vitorla és levél alapján lehet megkülönböztetni őket.
Az SO4 a hetvenes években került be hozzánk, az 5C és 5BB pedig az 1900-as évek eleje óta használatban van. Mindkettő jó szárazság és mésztűrő. Az 5BB levele abban erősen különbözik 5C-től, hogy fonákjának tövénél pirosas.
Ha már így beírtad a javítást, én is hozzáteszek. Az általad írt Berlandieri X Riparia keresztezés eredménye a Telekci 5C, Teleki Kober 5BB, Teleki-Fuhr SO4, és a Teleki 8B (bár ez már szerintem nem nagyon található meg sehol sem) is. És még a 125AA is fenti keresztezés eredménye. Leginkább ilyen nevekkel lehet találkozni a leírásokban, és nem a szülők nevével.