"Az SZMSZ nem szorul közokirati formára vagy ügyvédi ellenjegyzésre."
Ez a mondat a Fővárosi Önkormányzat álta kiadott "Közös képviselők kalauza" című kiadványból származik, de maga a th. törvény is egyértelműen ezt írja le.
Mindenképpen kell ügyvédi ellenjegyzés, csak nem magát az SZMSZ-t kell ellenjegyeztetni, hanem azt a dokumentumot, amely az Alapító okirat módosításáról szól.
Megpróbálom röviden leírni az SZMSZ létrehozásának lényegét és szerintem legegyszerűbb módját:
1. Van egy 2003. évi CXXXIII. törvényünk, amely rendelkezik az SZMSZ létrehozásáról, az SZMSZ kötelező és javasolt tartalmáról,
2. Van egy alapító okiratunk.
3. a kettő segítségével létre kell hoznunk egy harmadik dokumentumot, vagyis az SZMSZ-t az alábbiak szerint:
a) Az alapító okirat szervezetre és működésre vonatkozó bekezdéseit begépeljük a számítógépünkbe.
b) Minden egyes bekezdéséhez megkeressük a th. törvény oda vonatkozó rendelkezését, és bemásoljuka bekezdés alá (más színnel, más betűtipussal, esetleg változások mentésével)
c) Összedugjuk a fejünket a Számvizsgálókkal, hogy nekik mi a véleményük, miről hogyan rendelkezzünk a törvény adta keretek közt és a ház szokásainak figyelembevételével.
d) Az így elkészült SZMSZ-t (és a mellékletét képező Házirendet!!!!) minden tulajdonosnak eljuttatjuk, majd min. 15 nappal késöbbre meghirdetett közgyűlésen megvitatjuk, módosítgatjuk, és elfogadtatjuk a törvényben leírtaknak megfelelően.
e) Az Alapító okiratot, az elfogadott SZMSZ-t és az elfogadásról szóló közgyűlési jegyzőlönyvet minden mellékletével (jelenléti ív, meghatalmazások) visszük az ügyvédhez, aki természetesen alaposan átnézi mind a három iratcsomagot, megállapítja, hogy az SZMSZ tartalma nem ütközik a törvénybe, a határozat tartalma és az alfogadás körülményei megfeleltek az előírtaknak, és ezt követően ellenjegyzi az Alapító okiratban történt változásokat tartalmazó okiratot. (én magába az SZMSZ-be foglaltam bele, hogy az SZMSZ hatálybalépésével az alapító okirat melyik fejezete veszti hatályát, ezért az én esetemben az ügyvád az SZMSZ-t is és a közgyűlési határozatot is ellenjegyezte.) (Az alapító okirat kivételével mindent 3 példányban kell átadni ellenjegyzésre!!)
A történet lényege, hogy az SZMSZ létrehozása az Alapító okirat módosítása a törvény rendelkezései szerint. Ezért nem kerülhető meg az ellenjegyzés.
Kicsit sajátságosan értelmezed a törvényt. Felhívom a figyelmed az átmeneti rendelkezésekre!
62. § (1) Az e törvény hatálybalépéséig már bejegyzett társasház közgyűlése - az alapító okirat erre vonatkozó rendelkezéseinek hatálytalanításával egyidejűleg - határozatával a szervezeti-működési szabályzatot megállapítja, illetőleg a meglévő szervezeti-működési szabályzatát e törvény rendelkezéseinek megfelelően módosítja.
(2) Az (1) bekezdésben említett határozat meghozatalára a 14. § rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni; e határozatot a közösség 2004. december 31. napjáig hozza meg.
(3) Az (1) bekezdés rendelkezései szerint meghozott határozatot közokiratba vagy ügyvéd - jogkörén belül jogtanácsos - által ellenjegyzett magánokiratba kell foglalni; a határozat érvénytelenségének megállapítása e törvény rendelkezéseinek megfelelően keresettel kérhető a bíróságtól.
(4) Az (1) bekezdésben említett, a földhivatalhoz 2004. december 31. napjáig benyújtott alapító okirat módosítása illetékmentes.
Ezt a passzust a Közös képviselők kalauza c. kiadvány így értelmezi.Szervezeti és Működési Szabályzat (SZMSZ)
"Az SZMSZ 1998-ban bevezetett jogintézmény, de 2004-tôl kezdôdôen megalkotása
kötelezô az újonnan alakuló társasházközösségeknek. A 2004. január 1-jén már
bejegyzett társasházak 2004. december 31-ig kötelesek megalkotni az SZMSZ-t,és ezzel összefüggésben és ennek megfelelôen módosítani az alapító okiratot.
Egy esetleges késedelem nem jelenti azt, hogy az SZMSZ megalkotása elmaradhat...."
"Az SZMSZ nem szorul közokirati formára vagy ügyvédi ellenjegyzésre. Az az alapítóokirat-módosítás, amely akkor és azért készül, amikor a közösség létrehozza az
SZMSZ-t, és ezért az SZMSZ-be kerülô rendelkezéseket az alapító okiratból eltávolítja,
közokirati formára vagy ügyvédi ellenjegyzésre szorul"
Az illeték mártékére még én sem kaptam egyértelmű választ. :(
Elvileg van számvizsgáló bizottságotok, melynek feladata a rendszeres ellenőrzés. Lakók kezdeményezhetik a közgyűlés összehívását, ahol lehet valaki mást választani a nem tetsző helyett, vagy más céget megbízni. Sok lehetőség van....
Mi a teendő akkor, amikor a házelnök (lakószövetkezet) egy bunkó és szedi el a 10millákat, ami ne is az övé?
És nem lehet mit tenni, mert ilyen „nagyságok”(országgyűlési képviselő) is benn van a dologban (nevet nem mondok)?!
Semmi gondod nem lesz az SZMSZ-szel, csak annyit kell tenned, hogy megnézed 2-3 másik házét és átigazítod a tietekre (ellenőrizd azért a törvényi illeszkedést is!), s az éves elszámoló közgyűlésen napirendi pontként felveszed és megszavaztatod (15 nappal előtte mindenkihez eljuttasd ennyi amire figyelni kell).
Ahhoz hogy az szmsz-t elfogadja a közgyűlés a teljes hányad 50%+1 tul hányad kell.
Cselesen beleveheted hogy az alapító okirat tulajdonok (közös és külön) felsorolásán kívüli része az szmsz elfogadásával törlődik, s akkor alapítót nem kell módosítani (aggályaim vannak ezzel, de több kk és ügyvéd állította már ezt, kb ez olyan féllegális dolog szerintem, mert ezzel védekezni biztos lehet)
Aztán amikor ez megvolt elmész egy ügyvédhez/közjegyzőhöz a közgyűlés jegyzőkönyvével, meghatalmazásokkal (ha voltak a közgyűlésen meghatalmazottak), s kéred a bejegyző kérelmet ellenjegyezni. S ezt beviszed a földhivatalba...
Az SZMSZ elkészítése nem rendes feladat a kk-nak úgyhogy ha akarsz akkor kérhetsz érte pénzt is (amennyit nem szégyelsz gyakorlatilag ügyvédek kb 100-as nagságrendet fognak neked mondani).
Ha jól emléxem nem elég a tulajdon az adott társasházban hanem ott is kell lakni.
((Az egész egyébként csak arra jó hogy valakik pénzt kapjanak a tanfolyamokért :) az ott tanító tanárok (tisztelet a kivételnek) nem konyítanak a társasház kezeléshez jobban mint egy 2-3 éve aktívan (üzletszerűen) működő közös képviselő.))
Szerintem ebből a szempontból nem számít hogy van-e javadalmazása mert nem ez az üzletszerűség feltétele, tekintettel arra hogy ez egyedi eset (ha csak a saját házát viszi)...
Talán inkább az alapító okirat módosítás akart az lenni nem?
Az SZMSZ beadása sima lejárási illetékes azaz 2 (vagy 3?) eFt.
A földhivatal csak közokiratot vagy ügyvéd által ellenjegyzett magánokiratot fogad be. Azaz az SZMSZ-t te is megalkothatod, de a közgyűlés határozatát és az ehhez kapcsolódó dolgokat (magyarán a beadványt a földhivatalhoz) ellen kell jegyeztetned vagy ügyvéddel vagy közjegyzővel.
a thazi torveny leirja az alapokat, de kk. es szmsz nelkul sem evvegi elszamolas sem koltsegvetes az uj evre nem lesz... bekavart a banya-csapat rendesen.
Földhivatalra ne vesztegess időt, én ott kezdtem a telefonálást:) Sokadik próbálkozásra végre felvette valaki, előadom a mondókámat, mire egy idősebb hölgy mogorva hangon közölte, hogy ez az Illetékhivatalra tartozik (kb. azzal a mellékzöngével, hogy "Hát hülye maga, hogy azt képzeli, hogy a Földhivatal majd megmondja, hogy mennyi egy földhivatali eljárási díj?"
Tegnap felhívtam még a Pest Megyei Illetékhivatal ügyfélszolgálatát és azt mondták, hogy egyelőre ők sem tudják, mennyi lesz, mert még nem kaptak róla értesítést. Esetleg a költségvetési tv-be tehetik be - mondták. Megnéztem az OGY honlapján a kv-i tv tervezetét, abban nem találtam erre vonatkozó javaslatot, tehát egyelőre passz. Pedig igazán szeretném tudni, hogy mennyibe fog az nekem kerülni, hogy a közös képviselet bénázása miatt nem lett kész időre az SzMSz. Szeretném a tulajdonostársakkal tudatni a késedelem anyagi következményeit, ezért kellene a pontos jogszabályhely. Mindenesetre az Illetéktörvény 29. § (1) bekezdését - nyilván nem véletlenül - épp most (MK 2004/169.) módosították: (2005. jan. 1-től lesz hatályos)
„(1) Az elsõ fokú államigazgatási eljárásért - ha e törvény, illetve az e törvény felhatalmazása alapján kiadott külön jogszabály másként nem rendelkezik - 2000 forint illetéket kell fizetni (általános tételű eljárási illeték)."
/A vastagon kiemelt rész most került a szövegbe/
Ez azt jelenti, hogy törvénynél alacsonyabb rendű jogszabállyal is lehetséges lesz a kérdésben dönteni.
húúúúúúúúúú ez az szmsz dolog engem is érdekelne, január 1-től veszem át a házunkat külső kezelőtől, nagyon ugy néz ki, hogy közgyűlési határozat ellenére sem készült el az szmsz:((((
Amennyiben csak a saját házát kezeli(amelyikben van tulajdona) akkor nem kötelező a tanfolyam. Csak abban az esetben kötelező, ha üzletszerű tevékenységként végzi (több házat kezel)
Légyszi írd meg nekem, hogy ezt az albetétenkénti 5000 Ft-ot hol találtad? Mely jogszabály mely passzus?Mert én végignyálaztam a a társasházi törvényt, amiben az van, hogy dec 31-ig illetékmentes, de hogy utána mennyi, az nincs. Az Illetéktv-ben sem szerepel ilyen, hogy társasházi SzMSz benyújtása, ezért csak az általános, 2000 Ft-os illetéket találtam /Itv. 29. § (1)/ Földhivatal persze cseszik felvenni a telefont!
Még csak annyit, hogy 2005. január 1-től az SZMSZ bejegyzése albetétenként 5000.- Ft. A megalkotása pedig kötelező. Jelenleg illetékmentes, de az ügyvédi ellenjegyzés, vagy az SZMSZ megalkotása is pénzbe kerül.
Amennyiben semmit nem csinál érte, akkor a 2 Ft is sok. :)
Vicc nélkül azonban:
- a közös képviselőnek nem a takarítás és a könyvelés a feladata
- a díjazását a közgyűlésnek kellett megszavazni és a szerződésben bizonyára leírtátok, hogy ezért az összegért mit kell elvégeznie. Az összeg megítéléséhez tudni kellene, hogy mekkora az épület, milyen típusu és milyen az állapota?
- a számvizsgáló bizottság joga ( és kötelessége is lenne) hogy havonta ellenőrizze a kk munkáját elszámolásait. Ahol ez havi rendszerességgel megtörténik, ott nagyon kicsi az esély arra, hogy a semmiért fizessenek.
- Amennyiben pénzért végzi a tevékenységet a kk, akkor 2005. január 1 -től kötelezó az elvégzett tanfolyam.
Mi is le akarjuk válltani a kk mert eltelt 2 hónap és nem igazán tudott felmutatni semmit! Majd irtunk egy nyilt levelet a lakóknak hogy ugyan számoltassuk ek a kk mert nem azért fizetünk neki 52000huf-ot hogy a seggét rázza! El akarjuk érni hogy mondjon le! Most lesz hétfőn a közgyűlés és belső embert szertnénk választani! Az lenne a kérdésem hogy kell ehez valami tamfolyam? Én ugy tudom hogy kell de az sem akadály. Ideiglenes jelleggel míg meg nincs a suli az intézőbizottság felügyeletével lehetne-e ő a közös képviselő?
Én sokallom ezt a pénz a semmiért! Nincs kazánfütés nem ő csinálja a takarítást! Nem sok ez az összeg? Csak a könyvelés számolja fel igy 70000huf ez a költség!
Egyelőre hagyom hogy a vén hülyék próbálkozzanak kk.-t keresni ha már úgy küldték el a régit hogy nem kerestek előtte újat. Illetve el sem küldték szabályszerűen a baromarcúak csak annyit bunkóztak vele (régi jó kis kommunista reflexek működnek még a nyanyáknál) hogy felállt a kk. és nem bohóckodik tovább velü(n)k.
Most min. 1-1 1/2 hónap amíg lerendeződik a dolog + kb 100eFt pluszköltség / veszteség.
A ház egy Bp.-i régi társasház, 18 lakás / 22 albetéttel (önkormányzati pince stb.).
Ilyenkor persze sehol egy kis madárinfluenza vagy ebola amikor szükség lenne rá.
Közös képviselőt, vagy intézőbizottságot (3 tagú) kell választani a lakók közül. Az intézőbizottság elnökének jogállása megegyezik a közös képviselőével.
Ha nincs közös képviselő, a számvizsgáló bizottság, ha az sincs, akkor a tulajdonostársak 10%-a hívhatja össze a közgyűlést.
A közös képviselet díja megállapodás kérdése. Függ attól, hogy az ország mely pontján van és milyen az épület?
Az iratokat a számvizsgáló bizottságnak, majd az új közös képviselőnek kell átvennie.
Mi van addig, amíg nincs kk? Ha van számvizsgáló bizottság, a kifizetéseket talán!!! intézheti, de jogilag csak a kk, vagy az intézőbizottság tehet bármit.
Olyan társasházban lakom ami tele állandóan ugató és problémázó rosszindulatú nyugdíjas öregasszonyokkal. A legutóbbi közgyűlésen sikerült elérniük (aláírásgyűjtés, részeg hőzöngés stb.), hogy a kk. kijelentette hogy őt ez a társasház többé nem érdekli, csináljanak amit akarnak (tekintve a körülményeket teljesen igaza van).
Tehát most itt állunk egy futó perrel, egy megnyert de le nem szerződött önk. pályázattal és a SzMSz és Alapító Okirat készítés közben kk. nélkül. + ilyen apróságok hogy ki és hogyan fizeti a háztakarítást stb. - a sok vén hülye arra nem gondolt hogy ezt intézni kellene.
Mit lehet ilyenkor csinálni? Kinek van joga közgyűlést összehívni és kk.-t kinevezni?
Mennyibe kerül mostanában egy 25 albetétes th. közös képviselete?
Hogyan és kinek kell átvenni a kk.-tól a pénzt, számlahozzáférést és az iratokat?
Mi van addig amig nincs kk.?
Vén banya irtást lehet valahol jutányos áron rendelni?
tud valaki olyan közös képviselőt ajánlani, aki megbízható és neki vagy ismerősének már volt szerencséje hozzá és meg voltak vele elégedve? Ha igen, akkor légyszives írja meg a közös képviselő nevét és elérhetőségét. (mail cím: balazs_toth@hotmail.com)
Köszönöm jelenleg azt csinálom folyamatosan! Már 4 embert meg tudtam győzni hogy jó dolgot és főleg pénz takaritunk meg. Eddig vagyunk 25-30-an akik melletem allnak!
Irtunk egy összehasonlító levelet amely tartalmazza a portaszolgálat eddigi "munkáját" összehasonlítva az elekromos biztonsági rendszerrel!
nem hazudtunk mindent amit leirtunk azt ugy csináltuk hogy bizonyítható legyen!
De ez a levél a kft Portaszolgálat kezébe került és a főnök fenyeget minket hogy feljelent stb! Próba cseresznye!
Mi mindent bizonyítani tudunk amit ott leirtunk és minenkinek szét is osztottunk!
Ez olyan mint egy nagyobb politikai választás! Kinek mennyi pontja van ki kimellé áll stb! Majd pár nap múlva megtudjuk hogy mire jutottunk!