Ez itt a Fortepan kulcsszavazók, címkézők, tárgyszavazók beszélgetős fóruma.
Szülőatyánk, a "FortePan megfejtések" amott lakik:
http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9204653
Van néhány címke, aminek a használata számomra néha kifejezetten zavaró. Ilyen pl. az
italozás
Szerintem ez alatt azt kell érteni, mikor kisebb-nagyobb társaság többnyire asztal körül ülve alkoholos italok fogyasztásával múlatja az időt. Többnyire vendéglőbe, többnyire férfiak, de ezek nem alapfeltételek. Viszont nem minősül italozásnak, ha egy három tagú családból egyedül a gyerek iszik, vélhetően kakaót. Azt sem gondolom italozásnak, bár ez inkább hasonlít hozzá, mikor egy elegáns társaság láthatóan köszöntőt hallgat, kezükben egy koccintós pohár, de az asztal amúgy üres, tehát nem a pia a fő cél. stb.
Magam sem vagyok szakértő, de szívesebben foglalkozom velük, mint a géperejű társaikkal. Időről-időre visszanézem a termést, ahol érdemes vagy érdekes, próbálkozom a kiegészítésekkel.
A szekér az szekér, elég egyértelműen különbözik mástól, talán legegyszerűbben megfogalmazhatóan a felfelé szélesedő oldala azonosítja.
A lovaskocsi általában lapos platójú alkalmatosság, valóban, többnyire gumikerekű, de nem kizáró, ha nem. Lovaskocsinak nevezem azokat a szállítóeszközöket is, amik nem beazonosíthatók, mint a szemetes, postás, jeges stb, de zárt kocsiszekrény van vontatva.
Szerintem minden négykerekű, személyszállító eszköz hintó, a bérkocsi változatban az egy lovast konflisnak, a két lovast fiákernek hívjuk.
A kétkerekűekkel bajban vagyok.
Egy több, a menetiránynak oldalt, egymással szemben ülő személyt szállító kocsira a társaskocsi megnevezést találtam.
A szán az szán.
Az országos jármű nekem új, én inkább itt is a szekeret használom, ha az valóban.
Én próbálkoztam az említett fogat fajtákkal, szeretem elővenni a ma már ritkábban használt elnevezéseket, de bevallom, nem találtam érthető megkülönböztetést közöttük. Egyedül a kordét, mint kétkerekű, teherhordásra való alkalmatosságot mertem tán kétszer bejelölni.
Nyugodtan bővítsd a repertoárt azokkal is, amelyek akár a néprajzi lexikonban, akár a wiki alatt megtalálhatók, mint pl.: bricska, cséza, homokfutó, kordé.
Továbbra is úgy gondolom (és cselekszem), hogy ezek mind fogatok (fogatolt szállítási eszközök) legyenek azok lovas, ökrös, öszvéres vagy akár csacsis vonóerővel ellátva.
A szánnal pedig különösen egyetértek, nem sok van belőlük, az imént írtam minden lovas szánkóhoz +
Már láttam levéltárban "országos jármű" iratokat, szóval bátran.
Az Opel fejlődéstörténetét valóban nem a Fortepan révén kell megismerni, ám a márkanév-típus kiosztást az egységes rendszer fenntarthatósága miatt eröltetem. Persze, mondhatjuk, hogy a képen egy Volga van, de a GAZ M21, 24 között elég nagy a különbség. És a rendszer rugalmasságára bizonyíték a Lada 1200 - nem javítottam VAZ 2101-re :)
tiborpapa válaszolt. Csak annyit hozzá, hogy a fogat, mint olvasható, gyűjtőfogalom, ahol lehet, egy lépcsővel lejjebb is megyünk, jelezve a vontató állatot: ló, szarvasmarha, szamár, ill. a járművet: lovaskocsi, szekér, hintó és annak válfajai, bár ez utóbbi nem túl egyszerű.
Nem nagyon mentem előre ezzel a beírásoddal, ezért inkább ismételgetem, csiszolgatom a saját álláspontomat. A Fortepan elsősorban fényképeket "árul". A felismerést segítendő adunk a képekről infókat, hol, mi látszik rajta. Ha engem kérdeznél, hogy az infók adásában meddig kell elmenni, hát én erősen a laikus szint felé hajlok. Azt gondolom, hogy az Opel fejlődéstörténetét nem innen kell tudni összeállítani, de ha valaki keres illusztrációt hozzá, akkor a márkanév, típus és az év alapján találhat (pl. Opel Kadet, a megfelelő évnél), aztán majd a saját szaktudása révén szelektál. Minél részletesebb a leírás a laikus nyelvezetnél, vagyis minél szakmaibb, annál jobban nehezedik tőle a fortepan információs rendszere. Ez persze csak az én véleményem, ezért szólok, ha lehet pl a mozdony érdekében a szakmailag tán korrektebb sorozat ellenében stb.
Sztem a fortepan után érdeklődhetnek a teljesen laikusok, akik mondjuk szép piros kocsikat akarnak látni és az egy téma után érdeklődők (de még nem szakkönyvírók) is, akik mondjuk az Opel autók fejlődéstörténetére kiváncsiak. Sokszor folyamatos az átmenet a teljesen laikus és a teljesen szakmai megnevezés között és ha megnevezünk valamit, akkor a döntés kihívhatja a valamelyik irányba húzók kritikáját. (Vajon ha sakkbábukat kellene megcímezni, akkor parasztnak vagy gyalognak hívnánk?) Pl. az olyan kifejezések, hogy 'Trabant-kombi' vagy '1200-es Zsiguli' túl laikusok, a másik oldal meg mondhatja, hogy ez egy korai sorozat Moszkvics 403, még vízszintes hűtőráccsal, fehér és felül szögletes hátsó index-szel.
Kérdés, hol az ésszerű kompromisszum határa.
A márka(gyártó)-típus-altípus standardal részben az a gond, hogy részben más volt a márka/gyár jelentősége nyugaton, mint keleten és az akkor meggyökeresedett kifejezések hatnak élő megnevezésekként ma is. De még keleten is volt különbség, mert mondjuk a Skoda vagy az Ikarus követte a régi (és nyugati) mintát, de pl. a szocialista lengyel kocsiknál a nagyközönség csak a típust ismerte, a gyárat nem. Vajon hányan tudták ki gyártotta Warszawát, a Nysát, a Polonézt, a Zsukot? Csak most jövünk rá sokan, amikor hasonló standarddal próbánánk ezeket is megnevezni, mint az autótípusok túlnyomó többségét.
Ahol nehéz külsőre megkülönböztetni valamit, mint a 375 és 376-os mozdonyokat és mindkettő fontos, akkor lehet összevont címkéket alkalmazni, mint a Skoda1100/1200 esetében.
Minden egyes javasolt cimkét átnézek, ahol kell szakértői segítséget kérek. Így is lehetnek hibák, ez a topik többek között arra szolgál, hogy szóljatok ha ilyet láttok.
Ezeket a lovas alkalmatosságokat egyszer már átfésültem, ezek azóta keletkeztek. Sok fals meghatározás volt (pl hintóra írt szekér stb), jó, ha jelezzük a fellelt hibákat. A fogat egyébként több helyen szerepel, de ez egy gyűjtőfogalom, ahol lehet, pontosítunk is: lovaskocsi, szekér, hintó stb.
Nem mélyültem el a cimkézés kérdéseiben, de kérdezném, hogy ha megadok egy cimkét, az magától (vagy szerkesztői segítséggel) átalakul-e.
Nekem egy kedvencem van, a "fogat". Tetszett, ahogy kialakult a konszenzus ezzel kapcsolatban. Ezeket beírtam a mostani füleki képekre tegnapelőtt - mára átalakultak lovaskocsira.
Igenám, de vicces lett, hogy 53929 cimkéi "szamár, lovaskocsi"
És pl. 54019-en egy szekér látszik ló nélkül "lovaskocsi" cimkével.
1,Alapvetően most még magyar képeket gyűjt az oldal, de már van kínai, lengyel stb sorozat és TM elgondolása alapján ez a trend folytatódni fog. Ettől függetlenül, ha valaki a szovjet autóipar remekeire akar keresni, akkor most már megteheti
2, Elismerem, hogy az általam kitalált hierarchia nem működik minden közlekedési eszköz, háztartási gép esetén. Szóval ha 424-es mozdony, akkor legyen az :)
3, A keresőben jelennek meg a szinonímák. És ez egy lehetőség, nem kötelező szinonímákat megadni
4, A kép részleteként megjelenő járműről néhány hozzászólással lejjebb értekeztem egy kisméretű Szabolcs ábrázolás kapcsán
Erre mondhatnám, hogy határeset, de az előtérben van, egyetlen autó a képen, szerintem inkább igen, mint nem. Én amúgy is annak a híve vagyok, inkább legyen több címke, mint kevesebb, nem kér enni. A lényeg, hogy a legfontosabbak is ott legyenek.
Nem én vagyok az illetékes, de szeretek belepofázni.
Ha egy autó csak harmadáig látszik, de jól felismerhet és jelentős eleme a képnek, akkor miért ne lehetne címke?
Ha egy autó látszik, de kicsi, attól még lehet címkézésre érdemes. Ilyenek a(z egykor) népszerű típusok, amik után vélhetően mások is érdeklődnek, majd eldönti a keresést indító, hogy kell-e neki, de lehet érdekesebb szituáció, pl. Hollandiában helyi rendszámú Wartburg, Skoda, sőt ezek látható rendszám nélkül is érdekesek lehetnek ott.
(Az autók címkézését én túl sokrétűnek és tán túl szakmainak tartom, pl. zavar, hogy nem Volgát írunk, ha nem GAZ akármit, de igyekszem alkalmazkodni, legtöbb helyen meg beírom az "automobil" címkét, remélve, hogy erre, mint hívószóra megjelennek a szakfejtők, és pontosítanak-kiegészítenek)