Rákospalota-Újpest... Anno, m ikor ott dolgoztam, abban az időben alakították át a kijárati jelzőket fényjelzővé. (1990) Előtte alak kijárati jelzők voltak, és a fővonal felé ún. kezdő térközjelző, a Körvasút felé pedig közös kijárati jelző az utolsó váltó után. Nnna, szóval amikor kicserélték ezeket a jelzőket, a villogással MÁR AKKOR gond volt, mindjárt az első pillanattól kezdve. Akkor az volt a hibajelenség, hogy amikor a villogásnál épp a sötét fázis lett volna, akkor a sárga valóban sötét volt, de (biztos, hogy ne legyen sötét a jelző... :-)))) ) helyette világított a vörös... :-((( Igaz, ez akkor is így volt, ha nem az 5-ről ment a vonat, tehát a jelzési kép ilyenkor úgy hangzott, hogy sárga, és fölötte felváltva villogó sárga és vörös... Gyönyörű volt... Ezt hosszú ideig nem korrigálták, így az volt (nálam) a megoldás, hogy szóltam Angyalföld-elág.-nak, hogy majd csak akkor húzzon jelzőt, ha nálam meglépte a vonat a jelzőt, így tőlem egy, vagy két sárgával jártak ki. Ez a mostani állapot kb. 15 éve tart, mivel mikor én eljöttem 1992-ben, már így volt. Azért azt is hadd tegyem hozzá, hogy volt olyan is, hogy az Elem utcai (AS64) sorompónál éjszaka elvitték a betápláló vezetékeket, és (mivel ez a körvasúti vágányon volt, és onnan ez állomási sorompóként működik, sötétre kapcsolni akkor még nem lehetett, így megmaradt rajta a vörös) a készenlétet nem tudták rá kiküldeni, kimentünk a tartalékkal, és az azon talált darabka vezetékekkel (vegyesen sodrott réz, tömör réz, alumínium) megkötöttem mindent, hogy legalább reggelig így működjön, aztán nappal majd megcsinálják. Ehhez képest, mikor kb. másfél ÉV múlva arra jártam, még mindig így volt, mondván ezt legalább nem lopják el. Hááát... Örülök, hogy jól dolgoztam...
Ha sok szabadidőtök van, akkor meg lehet tekinteni Bp. Ferencváros bejárati előjelzőjének az ismétlő jelzőjét sötétben, a Keleti felől a jobb vágány mellett. Mind a négy fény világít rajta halványan. (Több hónapja így van.)
"...kétes előjelzés esetén fel kell készülni a megállásra", tehát a szédítő tempó mellett el kell raktározni, hogy Istvánteleknél, a gyalogos felüljáró alatt kissé erősebben kell nézegetni az elágazás jelzőjét. Egyébként megszokható, az V. vg-on áthaladás közben van, hogy 10-et is villan :)
Bárcsak Rákospalota-Újpesten is így lenne! Jó látni, hogy az EC-k a Keleti felé egy vagy két sárga fénnyel járnak ki. Aztán ha az ember kicsit tovább figyeli a jelzőt, észre veszi, hogy a (felső) sárga időnként kialszik kb. 0,1 másodpercig, majd megint nyugodtan világít tovább. Az erre járó vezérek nyilván már megszokták a bizber eme hülyeségét, de attól ez még igencsak kétes jelzés (legalábbis számomra).
"Mivel a második bejárati jelző vagy vöröset, vagy minden vágányútra két sárgát ad, ezért az első bejárati jelzőre sem kell zöld, hiszen sosem lehet a második bejárati jelzőn egy fénnyel szabad. Ez valamennyi ütközőbakban végződő fővágány esetében így van, bármely állomáson."
Ez így ebben a formában nem igaz! Ütközőbakos vágányra is csak akkor ad két sárgát egyenesbe is a bejárat, ha a bakig (fedezőjelzőig) nincs meg a tényleges fékúttávolság.
Ha jól emlékszem, a Keletiben pl. Kőfelső felől a jobbról bejárva a 9.-re, egy sárgát ad, pedig ott még egy durva lejtő is van.
A TÉNYLEGES fékúttávolság nincs meg a második bejárattól a bakig. Egyébként jól írtad!
Szerintem azért is jobb egy fejpályaudvaron inkább külön előjelzővel megoldani a köv.jelző előjelzését, mert amíg odaér a vonat, a jelzés megváltozhat. A kihaladáskor egyébként is alacsonyabb sebesség miatt több idő telik el, áthaladás meg úgysem képzelhető el. Pl. a Nyugatiból kijárásnál is sokkal jobb lenne külön ej., mert ha a külső torony indulásig nem kezel, sárga ej-vel ballaghatunk odáig. Keletinél erre hely nincs, olyan közel van a köv. jelző.
Hajajj, szarakodunk itt a villogásfigyeléssel, közben Tótországban bevezették inkább a sárga=120 km/h max. korlátot és jól van. Tudom, nincsen rá előjelzés, stb, stb... de ez már Magyarisztán :)
A 120-as felújításánál Pusztapó és Csugar helyett Kétpónál, illetve Nagylapos helyett helyben lesz "nagysebességű" összeköttetés a két vágány között (állomások megszűnnek).
A Déli az egy FM. És ezen filozófia szerint gondolkodik. Ha nem így lenne, akkor nem FM lenne. Ezért nincsen jelzési fogalom átadása. Lehetne ilyet csinálni, de minek, főleg ha ilyen óriási sebességekkel közlekedünk.
Ezért nincs gyorsan villogó zöld, csak az F1-ben. Élőben minden el lett bontva, vagy meg sem lett építve. Ld. Nagyszentjános VP előjelző. Meg Biat KP oldal.
Azt hogy van villogás csak azáltal ellenőrzi,hogy a két sinen felváltva van-e villogó feszültség. Azt azonban hogy az a villogó fesz. milyen 60-as vagy 120-as a D55 villogásfigyelője nem tudja ellenőrizni.
Önmagában csak azt, hogy van-e villogás, hogyan ellenőrzi?
Mert akármilyen (a valóságostól elvonatkoztatott) elvet próbálok kreálni, mindenképpen az tűnik a legegyszerűbbnek, hogy a jelnek az ideális villogás paramétereihez való viszonyát vizsgálom, ebből következik, hogy ha nagyon nem tér el tőle, akkor megfelelő. Ebből viszont az következik, hogy van villogás is.
Igen, alapvetően időzítő, de szépen hosszan regéli a leírása, hogy mindenféle UJT, FET és hasonlók felhasználásával hogyan ellenőrzi, hogy amit kiad magából az jó-e.
A villogás meglétének, a sötét és a világos periódusok idejének ellenőrzésére léteznek megfelelő technikai megoldások. Csak, ahogy magyarisztánban miden másképp van, így mi nem vezettük be a gyorsan villogó sárgát, meg a 60 km/h-s sebességfokozatot, az 500 m-es sugarú kitérőket, évtizedek óta nem tudjuk definiálni a lassan és gyorsan villogó zöld fényt, miközben szomszédságunkban mindez megoldott.
Igen, csak amikor kiderül, hogy mennyivel nagyobb egy nagysugarú kitérőkkel kialakított egyszerű vágánykapcsolat helyigénye, mint két egyszerű kitérővel kialakítottal, akkor az ember elgondolkozik, hogy biztos el kék rombolni az alépítményt, majd újracsinálni az egész pályatükröt, mert ugye a megtoldott alépítmény nem olyan stabil, mint kéne, valamint át kell tenni a bejárati jelzőt, talán egy-egy útátjárót is, a fél bizt.ber-t át kell építeni a jelzési fogalmak változása miatt, akkor inkább azt mondják, hogy "jó az úgy is". Sajnos. :P
A biztosítóberendezés ellenőrzi, hogy jól működik-e a villogás. Újabb fénysorompóknál MELI-01 vagy MELI-02 szokta figyelni, D55-nél villogásfigyelő áramkör stb.
Sztem pedig még az osztrák sem bonyolult, főleg nem a svájci vagy a német (kelet-német, sem a nyugat-német) rendszer nem bonyolult. Más, az biztos, szokni kell, de egy laikus talán egyszerűbben megérti a számjelzéses rendszert, mint az OSzZsD eme találmányát.
"És azért akarják módosítani, merthogy nem elég egyértelmű a lassú és a gyors villogás..."
Láttam már villamosított pályán gyorsan, majd lassan villogó vöröset. :P
"Szerintem az állomásokon, ahol csak lehet, 80-as kitérő kéne, vonalelágazásnál, ill. kétvágányú pályán a két vágány közti vágánykapcsolaton 120-as."
Sztem a megelőző vágányokra vezető kitérőknek B.54-800-asoknak kéne lenniük, a helyes-helytelen vágányok közötti egyszerű vágánykapcsolatoknak pedig vagy 80-nal vagy 120-szal járhatónak kéne lenniük, minden kisállomásra D55-öt, nagyállomásra pedig elektronikus bizt. ber-t tennék, a korridorvonalakra (Hegyhalom oh — Bp. — Lőkösháza oh., Bp. —Röszke oh., Bp. — Székesfehérvár — Murakeresztúr oh., Bp. — Szob oh., Bp. — Debrecen — Záhony oh.) pedig ETCS L2-t, kétvágányú, villamosított pályát, ami legalább Vmax=160 km/h-ra képes.
Ezek után megmosnám a kezem, mert pisás lett.. :P
Aztán rájönnék, hogy jelenleg semmire nincs pénz, megy a "sz*arból várat" építése (persze szép várakat lehet csinálni, de minek), semmi koncepció, semmi befektetési hajlandóság.
<i>A villogó kék a gurításnál a lassíts! Nem lenne egyszerűb, ha inkább fehér-kék jelzés lenne?</i>
A kék-fehér pedig gurításjelzőn a visszatolni jelzés... nem sok jelzéskép szabad, viszont mivel a déliben nem gurítanak, maradhat ez, és ezt jobban észre is lehet venni - és szerintem az a jelző nem is tudna kék-fehért adni, a lentebb leírt (egy optikában két fény) okok miatt!
Persze, ez lenne az ésszerű. Valahol olvastam, hogy: "A rugalmas forgalomirányítás elengedhetetlen feltétele a bal és a jobb vágány közötti nagy sebességgel való átváltás lehetősége." Ez szép és jó, csak ezt ott szúrták el, hogy amikor "nagygenerálozva" voltak a vonalak, akkor nem csinálták meg ezeket. (60-70-80-as évek)
Majd ha a Déli felé jársz, az alagútban nézz le a két vágány közé! Ott van három törpe tolatásjelző, de nem a klasszikus törpe kinézettel. Az Vendégsín által jelzett "egy lámpafejben két színű fény" jelző az országban.