"A tolatásjelzőn elvben fehér+vörös együtt hívót jelent; de tudtommal ez csak az olyanoknál van beépítve, ahol van mellette autostop és "le kell fektetni" (Pl. Kőbánya-Kispesten a járműtelep felé E101b, E102b? jelzők)"
Ma rámzuhant egy szakjegyzettár. Főleg bizt.beres anyagok. D70 rajzok, kahatvankilenc, dötvenöt, SH villámos-mechánikus, van itt minden döbbenet. Van amiből több példány is. Olyan leszek, mint az oroszlán: nem alszom ma éjjel ...
Én csak azt tudom, hogy a metro F1 tartalmazza (a tolatásjelzőn vörös és alatta nyugodt fehér - nem külön lapon). Ezek szerint valahogy kivezérelhető. De hogy mire jó? Gondoltam tán, ha kiég a fehér. Na jó ez hülyeség, mert ugyanaz a fehér adja a Hívót! :-)))
Sztem inkább arra gondolt, hogy 13-nál már kényszerfékez az EÉVB, nem engedi a 15-öt.. :)
Ennek a beállítások az okai, ezen a műszak tud állítani, ha akar. Csak gondolom macerás. Egyébként ha 15 helyett 13-mal mész, akkor nem jelentkezik olyan hű de nagy késésed, abból a 2 km/h-ból. :)
És ha rosszul van beállítva és az ember vörös térköz mellett megy el, néha már 13 km/h-nál befékez.
Van ellenszere: max. 10 km/h-val kell menni. Mert ugyebár a vörös mellett "mindenkor olyan sebességgel lehet elhaladni, hogy a jelentkező akadály előtt meg tudjon állni, de ez a sebesség a legjobb látási viszonyok mellett sem lehet 15 km/h-nál nagyobb".
Tehát el lehet menni a vörös jelző mellett 5-tel is, semmilyen szabály nem kényszeríti ki a 15-öt.
Az persze lehet, hogy holnap biztosítóberendezést fog jelenteni a stellwerke, de ma inkább állítómű, állítókészülék az értelme... :)
A nálunk (MÁV-GySEV) alkalmazott sebességjelzési rendszer egy 1959 táján kötött UIC-OSzZsD egyezményen alapul, amit mi (és az akkori szocialista országok) pánikszerűen bevezettünk kb. 1964-re, a nyugatiak pedig szépen elszabotáltak. Ahogy elmaradt a központi vonókészülékek tervezett egységes cseréje is. Talán attól tartottak, hogy nagyon megkönnyítik a szovjet csapatok bevonulását Calais-ba... :)
A Stellwerk,-e német szó, jelentése biztosítóberendezés. :) Szóval az a holnap igazából a biztosítóberendezésekről szól, csak azért kitér a helyhezkötött jelzőkre is, igen alaposan. :) Jelenleg nálunk az OSzZsD által meghatározott sebességjelzési rendszer van érvényben, ami — finoman szólva — nem kompatibilis a nyugaton alkalmazott rendszerekkel. Az egységesítés érdekében nálunk is a némethez hasonló rendszert szeretnének bevezetni, persze ennek több akadálya van még egyelőre. Ha a bonyolultságot a német jelzési rendszerre érted, akkor nem értem, szvsz egyáltalán nem bonyolultak, nagyon logikus (no nem mintha a miénk nem lenne az! :) ).
Olvasgatom a www.etcs.hu oldalt. Érdekes, erről a rendszerről eddig úgysem sokat hallottam.
A topik a biz.ber.-ek tartozékairólis szól, a jelzőket én bátorkodom ide értelmezni (a metrós jelzőket is jól kiveséztük :-) ), nos ezen a honlapon az osztrák és a svájci jelzési rendszerről leht olvasni. Úgy-ahogy tudok németül, megérem, de olyan bonyolult jelzési képek vannak, hogy ...
Még egy hasonló honlap (itt francia és luxenburgi jelzések is vannak): www.stellwerke.de (vannak biz.ber.ek is)
Viszont megkérdezném, hogy ha a francia jelzési utasítás ilyen bonyolult tud lenni, akkor nekünk hogy a fenében nem jó a mostani, miért kell egy újat kitalálni?
A tolatóvágányút ellenőrzésekor alaphelyzetben nem figyelünk foglaltságot, de a foglaltságellenőrzés ide is tervezhető (pl. D70-nél a 3. nyomáramkörbe kapcsolási esetekkel). A vonatvágányút ellenőrzés természetesen alapban figyeli a foglaltságot (pl. D70-nél a 15. és a 24. nyomáramkörben).