Keresés

Részletes keresés

Keeper83 Creative Commons License 2024.02.06 0 0 47481

És az ezerszer citált grafikon, ami lemarad ez előző hozzászólásból:

 

Előzmény: Keeper83 (47480)
Keeper83 Creative Commons License 2024.02.06 -1 0 47480

Azt ábrák egy egyszerű középiskolai számítási példából származnak, ami azért tesz egy-két érdekes viszonyítást és egyszerűsítést. Oda van írva a magyarázatba, hogy mit is vesznek 100 %-nak a hatásfok tekintetében: "Az alábbi ábra megmutatja egy kondenzációs kazán számított hatásfokának változását a visszatérő melegvíz hőmérsékletének függvényében, összehasonlítva azt egy olyan hagyományos cirkó hatásfokával (ezt vesszük 100%-nak), amelynél a füstgáz 150 °C hőmérsékleten távozik a kéményen keresztül."

 

A rendes számítás szerint a fűtőérték (vagy alsó fűtőérték): "Az a hőmennyiség, amely normál állapotú gáz egységnyi mennyiségének levegő (vagy oxigén) jelenlétében történő tökéletes elégésekor felszabadul, ha az égéstermékek a kiindulási hőmérsékletre hűlnek le, és a keletkezett H2O gőz állapotban van jelen. Jelölés: Hi (i: inferior – alsó)." - forrás ide kattintva.

 

A fenti két esetben nem ugyanazt tekintjük végleges állapotnak, mert a számolós példában a távozó füstgáz vízgőzzel együtt 150 °C-os, míg a rendes definícióban ezek a kezdeti álapotra vannak hűtve. Valódi kondenzációs kazánoknál a visszatérő hőmérsékletével változó és a fűtőértékhez (= 100 %) viszonyított hatásfok maximum - terhelés függvényében -  108-110 % körül alakul és ez a kondenzáció csökenésével 50-60 °C-os visszatérő hőmérséklet táján szépen bemegy 100 % alá, majd 70 fok táján már 95 % alá is.


Fenti grafikon forrása: https://www.vgfszaklap.hu/lapszamok/2009/december/1626-egyszeru-futesi-vesztesegfeltaro-modszer

 

Innen származik tehát a bemásolt ábrák furcsasága.

Előzmény: smith (47479)
smith Creative Commons License 2024.02.06 -1 1 47479

Kondenzáció a visszatérő függvényében:

 

Hatásfok a visszatérő függvényében:

 

 

Akkor ki van tévedésben?
Forrás: http://garfield.chem.elte.hu/Turanyi/energia.html

Előzmény: HWK12 (47478)
HWK12 Creative Commons License 2024.02.06 -3 0 47478

Tévedésben vagy !!!

 

 

Új nicknév alatt bár változatlan egyvelegben a szezont a fazonnal...

 

"Kb. 58 fokos VISSZATÉRŐ víz alatt indul be a kondenzáció."  szerintem ezt a füstgáz harmatponti hőmérsékletével kevered,az ugyanis kb 53-57 fok körül van a gáz összetételének függvényében.Ehhez egy jól eltalált kazán konstrukció esetén kb 5-7 fokkal kevesebb visszatérő vízhőmérséklet párosul azaz kb 48-50 fok alatti visszatérő víz esetén indul be a kondenzáció.

A linkelt grafikonjaidnak nem tudom mi a forrása ,de én még olyan kazánról nem hallottam,ami 30 fokos visszatérő esetén közel 115% os hatásfokkal dolgozna. Hát elég fura:-)

A másik hozzászólásodban.meg ne zavartasson de az a Bosch kazán az nem 24 kw-os HMV üzemben hanem 30 kw. Elérhető a Bosch honlapján a dokumentációja HMV termelési mennyiségeket és delta T ket illetően.

Innentől kezdve az egész hozzászólásod ,számolt adataid egy katyvaszegyveleg és kb a kalap sz-al egyenlő.

Hoppácska ,meg nyolcadikos fizika.Aztakurvaélet.

Jövőhéten milyen nicknévvel jössz ide?

Előzmény: Törölt nick (47476)
Törölt nick Creative Commons License 2024.02.05 -2 0 47477

Szerintem,
NEM azt írja, hogy percenként 16,5 liter melegvizet készit.

Hanem azt, hogy percenként 16,5 liter víz tud átfolyni rajta!!!!
Azaz ekkora tempóval folyhat ki a csapokon/zuhanyokon a víz egyidejűleg.

Hoppácska!


------------------------
Vegyük elő a 8.-os fizikát!
és
Nézzük meg mire is lehet képes valójában nagyjából...

Alapvető adatok
A kazán 24 kW fűtést tud nagyon max.
Ilyenkor télen hideg a víz +8 fok körüli tipikusan.
A víz fajhője: ~1,16 kWh/m3 fokonként.
------------------------

Legyen az elvárt kifolyó víz 40 fokos legalább a bojler kifogyása után IS!!!
Ehhez cirka 43 fokosra kell melegíteni.

Azaz, 
A hőlépcső most télen kb.  +8/+43=35 fok

és akkor....
A max 24 kW elég 24/1,16/35x1000/60=~10 liter/perc 40 fokos melegvízhez!!!

AMIKOR ettől több folyik ki csapokon folyamatosan.

MIUTÁN a tárolóból elfogyott a kész melegvíz...
AKKOR már nem lesz még 40 fokos SEM a víz a csapoknál.

*********
Mérd meg egy vödörrel, hogy mennyi a zuhany és a kádtöltő kifolyása.
Folyasd a vizet egy skálázott vödörbe és mérd az időt másodpercben.
Aztán liter / másodperc x 60= ... liter/perc
Megj: 2-3 mérés és átlag számolás javasolt.
*********

A kapott liter/perc alapján már lehet agyalni, hogy van-e kazán múködési gond esetleg.
vagy
Csak túl kicsi a bojler az igényhez képest és túl gyorsan folyik ki a melegvíz a csapon/zuhanyon.
(nem győzi utána fűteni a 24 kW a bojlert tartósan)

A 48 liter (0,048 m3) felfűtése most télen 43 fokosra.
1,16x0,048x35=2 kWh energia legalább (~0,2 m3 földgáz).

Ami a 24 kW-os kazánnak 2/24x60=5 perc alsóhangon és max lángon.
Ha nincs közben melegvíz használat.

********
Kazán ellenőrzés...

Kapcsold ki a kazánt.
Engedd ki az összes melegvizet (48 liter) amíg a hideg csapvíz jön a melegcsapon is. 

Kapcsold be a kazánt és csináltass vele 50 fokos melegvizet (közben ne használd a melegvizet)
és
Mérd a felfűtési időt!!!

Egy ilyen felfűtés cirka 1,16x0,048x42=~2,4 kWh energia
Ami 24 kW esetén 2,4/24x60=6 perc...
és
Közben cirka 0,24-0,25 m3 földgáznak kell fogynia.

HA sokkal több idő a 6 percnél a 48 liter felfűtése 50 fokra.
Az kazán beállítási gond vagy hiba jele lehet.
***********

Előzmény: gocsi79 (47472)
Törölt nick Creative Commons License 2024.02.05 -1 2 47476

" a fűtési előremenő vízhőmérséklet alacsony legyen, mert így tud kondenzálódni a füstgázban távozó hő (kondenzvíz). Nálam ez 39-40 C fokos, "


Tévedésben vagy !!!

--------------
A lényeg a VISSZATÉRŐ!!!! alacsony hőmérséklete. 
Mivel attól függ a kondenzáció.
lásd: rajz alul
-------------

Kb. 58 fokos VISSZATÉRŐ víz alatt indul be a kondenzáció.
és
Persze minél hidegebb a VISSZTÉRŐ víz annál jobb a helyzet.

Mint látható a 40-45 fokos visszatérő már nem is olyan rossz...

Sőt, még az 50 fokos visszatérővel is, a hatásfok már biztosan 100% fölött lesz.

 

 

 

Előzmény: vándorlós (47471)
tmk24 Creative Commons License 2024.02.04 0 0 47475

Küldj magánba panel típust, lehet találkoztam már a hibával.

Előzmény: HWK12 (47473)
Meister Creative Commons License 2024.02.04 0 0 47474

Én ezt a típust nem ismerem, nekem tárolós ariston van. Ott akkor fordult ilyen elő velem, amikor a másodlgos hőcserélő eldugult. De ennek az is a jele, hogy a kazán túlfűti az elsődlegea hőcserélő vizét, és lekapcsolja a lángot, majd vissza.

Nálam az volt a megoldás, hogy kiszerelem a másodlhos hőcserélőt, és kirázom belőle  rozsda-darabokat, amik a 2 iszapleválasztó (egyik mágneses) ellenáre is eljutnak a cserélőig.

Előzmény: gocsi79 (47472)
HWK12 Creative Commons License 2024.02.04 -1 0 47473

T.Fórumozók!

Véleményeteket/ötleteteket szeretném kérni,hogy mi lehet a probléma:

 

Adott egy kb 4 éves kondenzációs kazán.Teljesen kiszámíthatatlan ,randomszerűen eldobja a lángot (lángszakadás) teszi ezt akár a legkisebb,de akár csúcsteljesítményen is. Aztán a kazán magától újragyújt,és van úgy hogy 1-2 napig szépen megy és semmi problem,aztán rájön a hüjeség és újra és újra...van hogy 10 másodpercig megy és eldobja a lángot ,újragyúj és kb 10 másodperc után újra lángszakadás..

 

Amin túlvagyunk és kizárható ok:

 

-teljes égőtér tisztítás

 

-ionizációs és gyújtóelektróda csere 

 

-gondoltunk a szélre, hogy esetleg befúj a csöveken és elfújja a lángot,de kizárható,mert a legnagyobb szélben is szépen megy amikor megy.

 

-eddig egyetlen egyszer írt hibaüzenetet a kazán: gyújtás / vagy nincs gáz probléma címszóval.Ebből adódóan gondoltunk a gáz(ellátás) ,óra előtti nyomáscsökkentő hibára,ezért beszereztünk egy gáz nyomás mérőt és bekötöttük a kazán gáz csonkjára.Eredmény : amikor csinálja a lángszakadás játékot a kazán,akkor is folyamatosan stabil gáznyomás van (28 mbár) -tehát kizárnám a gázproblémát.

 

-Panelhibára gyanakodnánk,de felhívtam a jófogáson is hirdető Varga János paneljavítót,és azt mondja : Kizárt dolog és tapasztalatból mondja,hogy egy 4 éves panel ilyen hibát produkál.(10-15 éves panelokra jellemző) .Szerinte máshol keressem a problémát,és csak akkor vigyem el neki a panelt ha végképp rossz és "állandóan" produkálja a hibát.Ha egyszer jó aztán egyszer nem azzal nem tud mit kezdeni.

 

Van valakinek ötlete,hogy mi lehet eme kazánnál a probléma?

gocsi79 Creative Commons License 2024.02.03 0 0 47472

Üdv Mindenkinek!

Segítséget szeretnék kérni a következőben: adott egy picit több mint 4 éve beépített Bosch Condens 5000 WT ZWSB 30-4 E tárolós kondenzációs kazán. A tárolójára 48 litert ír.

A problémám az lenne, hogy kb negyed óra zuhanyzás után (nem folyamatosan a legforróbb vízben és víztakarékos zuhanyfejjel) elfogy a meleg víz, illetve a végére már csak langyos jön.

Eddig ez a probléma nem fordult elő. Másik vízkivételezési helyről nem vesznek ki vizet. A kazán 50 fokosra van beállítva.

Mi lehet a gond vele? A füzete azt írja, hogy percenként készít 16,5 liter vizet.

Illetve kérdezném még, hogy ebben a fajtában ki lehet-e iktatni a tárolót, hogy csak mint átfolyós üzemeljen (hátha akkor

nem lenne ilyen jellegű probléma)? Elvileg azoknál nincs ilyen gond, annak folyamatos a vízellátása. 

Az éves felülvizsgálatakor az mondta a szerelő, hogy a következőnél kell anódot cserélni.

Előre is köszönöm a segítséget.

vándorlós Creative Commons License 2024.02.03 -2 0 47471

Úgy tudom, hogy a  nagy teljesítmény (pld 24Kw) nem a fűtési teljesítményigény miatt van, hanem a HMV miatt. Ehhoz kell egy családi háznál a 20-24 Kw. Egy kombi kondenzációs kazánnál a fűtési teljesítmény ennél sokkal kevesebb is elég, nálam pld 3-6 kw között van, de ez függ persze a fűtési rendszertől (radiátor, vagy padlófűtés, hőszigetelés stb) a lényeg, hogy a fűtési előremenő vízhőmérséklet alacsony legyen, mert így tud kondenzálódni a füstgázban távozó hő (kondenzvíz). Nálam ez 39-40 C fokos, nagyon hidegben állítom 42-43 fokosra a fűtési előremenő vízhőfokot. Ilyen időben, mint most ez napi 5-8 M3 gázfogyasztást jelent főzéssel, HMV vízzel együtt (150 M2). 

Szerintem egyébként érdemesebb a kombi kondenzációst megvenni, még ha nincs is szükség a nagyobb teljesítményre fűtésügyileg, mert ezeknek az ára olcsóbb, mint a nem kombi kazánoknak, egyszerűen azért, mert ebből gyártanak -és adnak el a legtöbbet, ezért ezek olcsóbbak is, még akkor is ha soha nem használják HMV előállítására.   
   

Előzmény: bacskait (47470)
bacskait Creative Commons License 2024.02.01 0 0 47470

Leolvastam vasárnap és ma is a gázóra állását. Ez alapján 49,14-4=12,285m3 gáz fogyott naponta.

Ebből le kell vonjak 0,5m3-t, mert őrlángos a kazán. Így lesz az átlag 11,785m3

A korrekció: 

          A tetőtérben 20,5fokra volt állítva a termosztát, a (jelenleg nem lakott) földszinten pedig 18fokra.

 

     Ezek miatt számolok 19fokkal a benti hőmérsékletre. A kintinél pedig +2 fokkal számolok.

 

A hőlépcső 17 fok, emiatt +6%-al kell számolnom, azaz 11,785x1,06= 12,4921m3


Akkor itt egy ~16-17 kW vagy nagyobb kondenzációs kazán jön ki.

 

Jól számoltam?

Előzmény: Törölt nick (47440)
Zs:) Creative Commons License 2024.02.01 0 0 47469

A Z fűtési görbe beállítási paraméterei ezek!

Előzmény: kotovics (47464)
kotovics Creative Commons License 2024.02.01 0 0 47468

Köszönöm a választ, ezt most már értem. Pár napja kapcsoltam át időjáráskövetőre, előtte az: /ütemezés/ - /hőmérséklet-szabályozás/ - /időprogramok/ menüpont alatt beállított értékek szerint kapcsolgatott.

Bosch Condens 7000i W kazánom van a ct200-al kombinálva. A kazán menüben a fűtés hőmérséklet értéke: szintén 48 fokra volt állítva (gondolom az is az előremenő víz hőfokot állítja.

 

Pár napja döntöttem úgy, hogy kipróbálom ezt az időjárás követő módot, hátha kedvezőbb fogyasztást eredményez.

 

2 kérdésem lenne ezzel kapcsolatban, ha tudnál még segíteni:

 

- Azt olvastam hogy "tanul" a rendszer ebben az időjáráskövető módban. Ez mennyi időt vesz általában igénybe? Pár nap, vagy hetek?

 

- Azt vettem észre, hogy a belinkelt képemen látható értékeket beállítva az időjáráskövető  szabályozás oldalon, kb. 1-1,5 fokkal többet mutat a hőmérő mint az előzőleg beállított

 sima időzítőnél. Magyarul olyan mintha túl fűtene 1-1,5 fokkal. (A helyiség hőm befolyásolás pedig Magas(3) értéken van)

Te melyik paraméteren állítanál hogy jobban kövesse a beállított értéket?

 

 

Előzmény: k.tsabi (47467)
k.tsabi Creative Commons License 2024.01.31 0 0 47467

Persze ,hogy van. letudod maximalizálni ,hogy mennyi legyen az előremenőd! Ha mondjuk te végponton kérsz 60 fokos vizet (hogy a görbéd jó legyen ..) akkor ugye ő azzal kalkulál, hogy -10 foknál 60 as előremenővel menjen ( ez mondjuk sok mindentől függ...leginkább ez is határértéket jelöl) de lemaxolod ,hogy az előremenőd csak 50 fokos víz lehet ,akkor nem engedi feljebb .

Kicsit kacifántosra sikeredett a megfogalmazás ..a lényeg hogy az előrészben a görbe meredekségét állítod be min-max ,a másikkal meg behatárolod az előremenő hőfokot.

Előzmény: kotovics (47466)
kotovics Creative Commons License 2024.01.31 0 0 47466

Köszönöm, én is arra gondoltam.

Csak azt nem értem hogy akkor mi értelme van a másik 2 beállításnak "min /max előremenő hőmérséklet". 

Vagy van értelme, csak én nem gondolom jól?

Előzmény: k.tsabi (47465)
k.tsabi Creative Commons License 2024.01.31 0 0 47465

Szia, a kezdőponti érték +20 kinti hőmérséklethez tartozó előremenő érték,a végponti pedig kinti -10 fokhoz tartozó előremenő érték lesz.

Előzmény: kotovics (47464)
kotovics Creative Commons License 2024.01.30 -1 0 47464

Sziasztok 

 

Egy Bosch Easy Control CT200 okostermosztát időjáráskövető szabályozását szeretném finomítani.

Van pár paraméter ami nem egyértelmű. Tudna valaki olyan segíteni aki tapasztalt ebben?

Konkrétan az nem tiszta, hogy a "kezdőponti érték" és a "végponti érték" alatt mit ért a program írója?

 

nagykunsági Creative Commons License 2024.01.30 -1 1 47463

Normális.

HMV elsőbbséget élvez a fűtéssel szemben. 

Kazán meg nem tud 2 dolgot egyszerre. Vagy fűtés vagy HMV. 

Előzmény: fabris123 (47460)
egyokos Creative Commons License 2024.01.30 -1 1 47462

A miénk is ilyen, vagy meleg víz vagy fűtés. 

Előzmény: fabris123 (47460)
egyokos Creative Commons License 2024.01.30 -1 0 47461

Sziasztok!

Mitől lehet az ,hogy egy kondenzációs kazán (riello start condens típus) bugyog? Bekapcsolom a fűtést, aztán elindul a keringető és bugyog mint a fene, még mielőtt adja a szikrát már akkor is. Aztán ha lassul a keringető akkor lassul a bugyogás. Van hogy a bugyogás megszűnik pár mp alatt, van viszont hogy addig bugyog míg megy a kazán, de egy perc után lenyomom mert mintha egy szökőkút bugyogna benne, valahol az égéstérben. Pihen 1-2 órát és van hogy egyáltalán nincs ez a hang. Aztán másnap visszatér. Légtelenítést csináltam a manuálja szerint, meg van benne 2 db automatikus légtelenítő szelep is. El nem tudom képzelni mi ez a vad bugyogás benne.

fabris123 Creative Commons License 2024.01.30 -1 0 47460

Sziasztok,

 

nemrég költöztem egy lakásba, ahol Bosch Condens 2300W kombi kazán van. Nem vagyok kazános szaki, úgyhogy lehet hogy hülyeséget kérdezek de az tűnt fel, hogyha melegvizet engedek a csapból és ha közben a kazán éppen fűti a padlófűtésnek a vizet akkor a padlófűtés vizének melegítésével mindig leáll.

Magyarán vagy csapvizet melegit vagy a padlófűtés vizét. Ez normális ennél a kazánnál vagy minden kombi melegvizes tartály nélküli kazán ilyen?

 

 

 

HWK12 Creative Commons License 2024.01.30 -2 0 47459

Azért kérdeztem,mert feltünt,hogy teljes tévhitben vagy a kondenzációs kazánok modulációs tartományát,egyáltalán a moduláció fogalmát és annak a kondenzációs kazánok hatásfokára gyakorolt hatását illetően.

Amúgy teljesen értem,hogy mit szeretnél előadni.

Egyébként NEM a min. teljesítményhez igazitjuk a kazán max. teljesítményét,azaz nem felmodulál a kazán hanem fordítva ,a max névleges teljesítményhez képest a modulációs arányszámmal megadott % -os arányban kapjuk meg a kazán min teljesítményét,azaz a névleges teljesítmény hány %-ára tud LEmodulálni.

Ezerszer be lett linkelve ide a fórumra az az ábra ---keress rá---amiből kiderül,hogy kb 10%-on üzemeltetve a leggazdaságosabb üzemeltetni a kondenzációs kazánokat.Tehát ha 1:3 as meg 1:4 es modulációs arányban a névleges teljesítmény 30%án meg 25% án dolgozik a kazánod akkor az nem a legoptimálisabb üzem.

De úgy is lehetne mondani,hogy értsd,ha van egy 30kw-os kazánod az 1:10 es modulációval 3kw-ot tud minbe.És ha van egy 9kw-os kazánod az meg 1:3 modulációval tud szintén 3 kw-ot minbe,akkor a kettő közül éves szinten gazdaságosabban üzemelteted a 30 kw-os kazánt ,mert jóval jobb hatásfokon dolgozik,mint a 9kw-os kazánod.

Előzmény: nocsak-nocsak-nocsak (47452)
Keeper83 Creative Commons License 2024.01.29 -1 1 47458

Én utaltam rá, hogy értem, milyen effektust próbálsz bemutatni, de azt megpróbáltam kiemelni, hogy kicsit zavarosan csinálod.

 

Nekünk 4 kW környékén van a max. hőigény (tízensokról indultunk pár éve), a kazánunk max. teljesítménye 24 kW, a minimuma 3,7 kW környékén van alacsony előremenő vízhőfok mellett. A maximumot bekorlátoztam 5 kW-ra. Nem működik nagyon rosszul, sőt! Földszint rendes padlófűtés, emelet rendszerlemezes felületfűtés. Nincs zónázás, mert nincs olyan hőtermelő, ami ezt ki tudná szolgálni. Még a két szintet sincs értelme külön vezérelni, pedig ki van építve. Egy termosztát van az emeleten egy kisebb hőtehetetlenségű és jobban hűlő helyiségben, így gyakrabban megy a kazán rövidebb időkre, mintha lent lenne a padlófűtéses részen. Ez sem jelent sok kapcsolgatást, hanem például ilyen időben nem 2 x 4 órát megy 5 kW-on a kazán, hanem mondjuk elosztva 4 x 2 órát. Túlfűtés, túlhűlés általában maximum 0,5 fokos még a földszinten is.

 

A kazánok mimum teljesítményének csökkentéséről már korábban is sokat diskuráltunk. A korlátot valószínűleg a biztonságos légellátás és még inkább a füstgázelvezetés jelenti. A kis teljesítményhez tartozó alacsony légszálítással talán nem lehet megoldani a bizonságos füstgázelvezetést a jelenlegi konstrukcióknál. Persze ha az lesz az igény, akkor majd fejlesztenek max. 6 kW-os, 0,6 kW-ra lemonduláló gázkazánokat, de azt most nem biztos, hogy ki akarnánk fizetni.

Előzmény: nocsak-nocsak-nocsak (47455)
siletto Creative Commons License 2024.01.29 0 0 47457

Igen, de ezt azért óvatosan kell kezelni.

 

A mi házunknak pl. 16 fok a határhőmérséklete, és 200W/K a hőigénye, ergo hosszú a fűtési szezon. A fűtési idény hossza rajta sincs a tankönyvi grafikonon.

 

Annyi csak az oka, hogy szarabb a telek, a nappali nagy ablaka nyugatra néz, és terasztető van felette, nem délre.

Cserébe a szabvány szerint a "Nyári túlmelegedés kockázata nem áll fenn".

 

Ez nem ellened, hanem érdekességképp.

Előzmény: nocsak-nocsak-nocsak (47449)
nagykunsági Creative Commons License 2024.01.29 -1 0 47456

Anno a Hajdú villanybojlerba úgy tervezték a fűtőszálat, hogy az adott űrmennyiséget 8 óra alatt fűtse fel. 

Rajta is van az adattáblán a felfűtési idő. 

 

Használat közben azért nem kell mindig nulláról felfűteni, csak rá kell fűteni. 

 

Nagy teljesítmény csak az átfolyós vízmelegítőhöz kell, a tárolósokat nagyságrendileg kisebb teljesítménnyel lehet üzemeltetni. 

 

Nekem jelenleg a 200 literes villanybojlerban 1300 wattos fűtőszál van. Igaz nappali áramra van kötve. 

Előzmény: Keeper83 (47453)
nocsak-nocsak-nocsak Creative Commons License 2024.01.29 -3 0 47455

A minimum kW azt mutatja meg,
hogy 
HA éppen nincs "egyéb hőforrás" akkor ennyivel kell mennie a kazánnak.

pl. éjjel az üres házban, amikor semmi nem termel bent "hulladék hőt".

----

Nos,
Ha a másik irányból (szükséglet minimum felől) nézem a kazán választás szempontjait.
Az valóban furcsán tud hatni "az így szoktuk"-al szemben.

és

Kezd látszani, hogy a kazán "méret kínálat" hiányos az erősen hőszigetelt házak/lakások számára.
Hiányzik az akár 2 kW alá is lemenni tudó 8-10 kW méret.

Előzmény: Keeper83 (47454)
Keeper83 Creative Commons License 2024.01.29 -1 1 47454

"A kinti +10 fokban már nem kell fűteni benne tipikusan.
Ekkor csak  +10/+25=15 fok a fűtés.
Ami 15x0,1125=1,7 kW fűtési igény."

 

Nem kell fúteni  vs. 1,7 kW a fűtési igény. Most akkor melyik? 

 

És így tovább:

 

"A kinti +12 fokban már nem kell fűteni benne tipikusan.
Ekkor +12/+25=13 fok a fűtés.
Ami 13x0,25=3,3 kW fűtési igény."

 

"A kinti +14 fokban már nem kell fűteni benne tipikusan.
Ekkor +14/+25=11 fok a fűtés.
Ami 11x0,45=5 kW fűtési igény."

 

Fűtési határhőmérsékletnél szerinted 2-3-5 kW-ról egy lépésben nullára esik a fűtési igény?

 

Az világos, hogy házban képződő, a bentlakásból származó "hulladékhő", benapozás miatti sugárzási nyereség és hasonlók miatt hamarabb lehet lekapcsolni a fűtést, mint ezek nélkül. De elég fura, amiket írsz, ráadásul a modulációs tartományt is belekavarod. Hááááát..... 

Előzmény: nocsak-nocsak-nocsak (47452)
Keeper83 Creative Commons License 2024.01.29 -1 1 47453

"Tárolós melegvíz...
10-12 kW már a tárolós melegvíz gyártásra is okés."

 

4 fős család (2 felnőtt, 2 gyerek), 200 l tárolós HMV 43-45 fokon tartva + cirkuláció. Nyár közepén a homlokzati hőszigetelés elkészültekor korlátoztam be a kazánt HMV és fűtési üzemben is max. 5 kW-ra. Eddig nem éreztünk meg semmit ebből a HMV oldalon. Esténként egy nagyobb kád víz + 2 zuhanyzás. Egy szezonnal előtte ugyanezek a korlátok 7 kW-on voltak. Igazából csak azt tesztelem, hogy ha valaha esetleg más típusú hőtermelő felé fordulnánk (hőszivatyű vagy bármi más villamos alapú például), akkor mekkora lenne a szükséges teljesítmény. Jelen állás szerint a ház max. 4 kW körüli igényére (-15 C° körül) + a napi 6-8 kWh-nyi (mért érték) HMV felfűtési igényre elég az 5 kW.

Más: Például a hajdú villanybojlerekbe 200 literig max. 2,4 kW-os fűtőbetétet szerelnek. Nyilván helyzete válogatja, de tárolós HMV-hez azért nem feltétlenül kell nagy teljesítmény.

 

"A csak 10 kW is tud csinálni óránkánt ~250 liter 40 fokon kifolyó melegvizet." - egy óráig egy 200 l-es tartály 45 fokos nagyjából ezt tudja, utánfűtés nélkül, ha van idő felfűteni, akkor 1-2 kW is tudja ezt. Ahol meg folyamtosan van szükség erre a mennyiségre, az más tészta...

Előzmény: nocsak-nocsak-nocsak (47449)
nocsak-nocsak-nocsak Creative Commons License 2024.01.29 -2 0 47452

Mármint mit?

Azt... hogy a fűtés magában nem kíván nagy modulációs sávot?
A 4X moduláció is elég neki, ha a kazán mérete passzol a házhoz.

***********

Télen max -15/+25=40 fűtés esetén.
100 m2 erősen hőszigetelt ház >> ~ 4,5 kW fűtést kér >> ~450 m3 földgáz/tél kondenzációs kazánnal.
4,5/40=0,1125 kW/fok

A kinti +10 fokban már nem kell fűteni benne tipikusan.
Ekkor csak  +10/+25=15 fok a fűtés.
Ami 15x0,1125=1,7 kW fűtési igény.
Ami 4,5/1,7=2,65X a moduláció csak, ha le tud menni 1,7 kW-ra is.


----

Télen max -15/+25=40 fűtés esetén.
100 m2 átlagosan hőszigetelt ház >> ~ 10 kW fűtést kér >> ~1400 m3 földgáz/tél kondenzációs kazánnal.
10/40=0,25 kW/fok

A kinti +12 fokban már nem kell fűteni benne tipikusan.
Ekkor +12/+25=13 fok a fűtés.
Ami 13x0,25=3,3 kW fűtési igény.
Ami 10/3,3=3,3X a moduláció, ha le tud menni a 3,3 kW-ra is.

 

----

Télen max -15/+25=40 fűtés esetén.
100 m2 energiavámpír ház >> ~ 18 kW fűtést kér >> ~3300 m3 földgáz/tél kondenzációs kazánnal.
18/40=0,45 kW/fok

A kinti +14 fokban már nem kell fűteni benne tipikusan.
Ekkor +14/+25=11 fok a fűtés.
Ami 11x0,45=5 kW fűtési igény.
Ami 18/5=3,60X a moduláció, ha le tud menni 5 kW-ra is.


********

Nos,
Amikor nagy a fűtés számla...

Ezért kell elsősorban minél jobban hőszigetelni az épületet, ha lehet.
és
Csak utána gondolkodni a fűtés variálásán a kisebbé vált fűtési igény alapján.

Előzmény: HWK12 (47450)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!