Sziasztok
Egy olyan topikot kívánok létrehozni , ahol a szakrális ház építésrő és tetőépítésről esik szó .
Rég elfeledett fa kötések , ács-szerkezeti megoldások , furfangos ötletek .
Kérünk ide minden fotót ami az ,, életem nagy műve ,,-ként lehetne aposztrofálni .
Nem a merőleges és precíz megoldások hanem inkább az elrugaszkodott , fantázia dús ,egyéni ötletek tárháza ként kívánnám működtetni .
Teret kívánok adni a régi ács mesterséggel kapcsolatos tudás megjelenítésére és megtárgyalására, sok fotó melléklettel .l
Ha visszabontanám az ugyanez a tető lenne csak 1 csomóponttal ,minden más megmaradna ,és hosszabb szarufák kellenének ! De már nem is annyira lényeges mert a tető lécet verem felfelé és délután vagy holnap cserepelek ! Köszönöm a segítséget ! Hamarább kellett volna ide találnom !
Azóta már én is gondolkoztam más megoldáson ,jobb lett volna a garázs falánál emelni egy tűzfalat, és fél tetőt raknia garázsra az kevesebb bajjal járt volna mint ez a tetőfajta !
És itt semmi bonyolultság nincs. Egy egyszerű vápaképzés.
Annyi kell hogy sűrített lécezés kell a találkozástól egy egy szarufától. Abba behelyezni egy vápalemezt, azt flexibilisan rögzíteni majd rámenni a héjalással. Vápa lemezeket előre gyártva árulnak .. korc előkészítéssel. ezek sík lemezek, egy erős felületen pl. betonjárdán a korcolás illesztése után összekalapáljuk, majd fel a tetőre az előzően kiképezett vápaágyba, ott helyre sajtoljuk, rögzítjük és rácserepezünk.
Nekem vannak ferde sőt vízszintes vápáim is. Mind bevált !
Van 33 fokos és 45 fokos tetőnél is.
Tény hogy a hó a vápánál megyűllik... főleg a vizszinteseknél, de minden megoldható
semmi válaszfal se lesz, ami később merevítené ezt, vagy valamilyen mestergerenda? ha ezek nincsenek, szerintem tényleg kell az, amit előírt a tervező. 8,2 m fesztávon már a saját súlyától is hajlik a fa, ha nem most, majd 1-2 év múlva
Köszi már egy cérna segítségével megoldottam ,meg megnéztem a házakat ! A mellék épület olyan mint az L alakú ház csak itt az L talpa nem derékszög hanem 45fokban fordult ! Sajnos a telek keskeny és az autó másként nem tudna beállni !
Az a terv lehet vázlat, nagy vonalakban kidolgozott rajz vagy precíz léptékhelyes mérteket feltüntető műszaki rajz, ha ez megvan akkor jöhet csak az alkotó elemek méretezése, ami itt a szelvény méretét jelenti .
Tehát dobjál fel egy valamilyen rajzot a tovább lépés céljából !
A födém borított gerendás födém 8 x 16 -os gerendákkal 0.9 m -es kiosztásban alul- felül 2,5 cm deszka borítás meg ami még kell rá.
de gondolom a tetőszerkezeten a fedélszéket érted.
Az nálam a 10 x 12 m es födém felett a következő ? 5x 6 m -en un . székállás . Magassága 2 ,4 m, 4 db 12 x 12-es oszlopon nyugszik egy szelemen keret.
Pont a napokban mértem, hát ott van a legnagyobb szelvény az az 16 x 20 cm. a támasztók a karok úgy 10 x 10 gerendák. A székre a szarúfák támaszkodnak. Ezek 8 x 16 cm -esek.
Az alsó szelemen állás is csak 10 x 10-es szelvényű.
Van nálam is olyan szelvény mint nálad ,de az egész szerkezetnek csak kb. 15 % -a.
Most hogy újra figyelmesebben olvasom azt a fa tetőszerkezetet inkább fa födém szerkezetnek kellene nevezni.
Amúgy az a 9 m fesztáv kissé nagy. Nyilván ez az oka annak a 'túlméretezésnek' !!
Egy 9 méter széles tégla falazatú (betonfödém nélküli) épületre fa tetőszerkezetet méretezett egy szakember: 15x20 cm-es (vízszintes) gerendákat 30 cm távolsággal kéne elhelyezni. Ezt elképesztő túlméretezésnek érzem (nem lesz padlástér, a gerendáknak csak a burkolatot és a rá fektetett hőszigetelést kell tartaniuk). Nem tudok most mit tenni, csak pufogok, mert milliókat kell kidobni értékes faanyagra.
Készítek itthon egy előtetőt a teraszra. Szerintetek a képen látható konstrukcióhoz kell ereszt szerelni? A terasz szélétől nagyjából 1m-t nyúlna túl.
Illetve az első képen pirossal jelzett elem egy rétegelt ragasztott tartó lenne. Milyen keresztmetszetre kellene méretezni, hogy ne hajoljon meg középső alátámasztás nélkül? Én 15-20x12-esre gondoltam. (A szarufák 5x15-ösek, hajópadlóval burkolva azon pedig zsindely.)
Valamikor régen a faiparban bevett kötésmód volt a ragasztás ( kivéve az ácsszerkezeteket ). Enyvvel, majd később más ragasztókat használtak. A sok feltétel között az egyik leglényegesebb az erős össze nyomás volt.
Ma már az asztalosok is ritkán ragasztanak. Majd mindig facsavaroznak.
Igaz a mai gépi behajtás lényegesen más mint a régi facsavarozás.
Amúgy nem tudom hülyeséget kérdezek-e, nem akarok ilyent csinálni, de a csapolásokat (mondjuk ahol a könyökfát beeresztem az oszlopba) nem lehet, nem szokták ragasztani valamivel? Nem konkrétan pur habra gondolok, de valami hasonló megoldást miért nem alkalmaznak?
Sajnos valóban, én is rájöttem hogy a 12x12 méretben egy kicsit gyenge, de az izgalom hevében bevásároltam a tüzépen már 2 hete. Vissza kellett volna vinnem, kicserélni-becserélni.
Az általad megrajzolt megoldáshoz hasonlót találtam ki, vagyis segítettek kitalálni, egyben lesz a könyökfával az amit te támasztó dúcnak rajzoltál. Egyfajta függesztőmű lesz, párhuzamosan a szarufával, és nem a 12x12 gerenda lesz a kötőgerenda, hanem 2 5x15 palló, ami között a főszaru lesz (így fogópár is egyben, ami a talpszelemenen ül). Ebből lesz 3 ilyen főszaru minden oszlopnál.
Ugyan az utóbbi időben kicsit "csendes" ez a fórum, mégis megpróbálok némi segítséget kérni.
Magamról annyit, hogy nem vagyok ács, de kisebb dolgokat már építettem (melléképületek, kiülők, gyerek házikók, ilyesmi). Nem vagyok szakmabeli, csak hobbi. Most egy kicsit nagyobb fába vágtam a fejszémet, szeretnék egy autó beállót építeni, nyeregtetővel, hajópadló+zsindely borítással. A kerti kiülőm is ilyen (zsindely), a gyerekek kis házikója is ilyen, ezt is ilyenre szeretném.
Készítettem egy vázlatot, 2 autónak kellene helyet adnom, ezért ekkora (sőt, talán kicsit nagyobb is lehetne). Csatoltam képeket róla, tényleg vázlat, csapolások még egyelőre sehol, csak hogy lássam milyenek a méretek, hogy is nézne ki. Az oszlopok-gerendák 12x12-esek, a szaruzatot egyelőre 5x10 pallóból gondoltam, de ez még lehet hogy változik valami erősebbre.
Ez már a sokadik rajz, próbáltam beszélni róla ácsokkal, akik mégis a szakmában vannak, de mindhárom akit eddig megkerestem, mást mondott. És persze elbizonytalanítottak.
A fő kérdésem igazából az, hogy ez az egész így méretezésében megfelelő? Nekem olyan érzésem van, amikor nem csak a rajzot nézem, hanem az udvaron a lebetonozott lábakat (a sarkok vannak csak meg egyelőre), hogy a 3-3 oszlop lehet hogy kevés lesz, kellene inkább a 4-4. A rajzra nézve viszont nem tűnik fogpiszkálónak. Egyáltalán a szerkezet amit megrajzoltam, életképes?
Tudom, elvileg ha nem is lenne gerinc szelemen, akkor is meg lehetne oldani, ha a fogópárok megfelelő helyen vannak megfelelő méretben. De azért gondoltam ilyenre, mert szeretek egyedül dolgozni, nyugodtan, úgy ahogy én akarom, nem kapkodva. Nem sürgős, hétvégeken csinálom. És a szaruzatot így (ezzel a gerinc szelemenes, kakasülős megoldással) egyedül könnyebben meg tudom csinálni. Nameg akkora egyenes placcom sincs, ahol normálisan össze tudnám rakni a szaruállásokat előre a földön úgy, hogy ne legyen eltekeredve.
Nem tudom a képeken mennyire látszik, de kb 6m x 6m (picit szűkebb).
Előre is köszönöm a segítséget-véleményt, a szaruzattal kapcsolatban is szívesen veszek tanácsot, hogy ha az 5x10 padló gyenge, akkor milyen legyen inkább helyette? (láttam én már ennél sokkal gyengébb szerkezeteket is, obi-praktiker vonalon, ezért vagyok bizonytalan).
Másik nagy agymenésem, hogy nem szeretnék gyári kötőelemekből sokat használni, most itt a szeglemezre gondolok, amivel gyakorlatilag csapolás nélkül méretre vágás után akár össze is lehetne dobni. Persze szeg és csavar valószínűleg lesz itt-ott, nem mondom hogy fémmentes szerkezetet akarok :)
Már 2-3 hónapja olvasgatok, próbálkozok, tanulgatok, hogy milyen csapot hogy kell rajzolni-kifaragni, eddig egész jókat sikerült összehoznom. De az egyik képen berajzoltam pirossal, hogy melyik pontokon nem tudom eldönteni, hogy hogyan oldjam ezt meg. Valójában nem kellene a kötőgerendának és a szelemennek egy síkban lennie, úgy könnyebb lenne megoldani, csak olyan érzésem van, hogy nem árt az, ha a szelemen a kötőgerendát "nyomja" lefelé, az úgy biztosabb. Mondjuk ha inkább rajta lenne, becsapolva, akkor a magasság problémámat is megoldaná, nem kellene aggódnom, hogy ha megint 2 méter magas autóm lesz, hogy férek be. Ti milyen megoldást használnátok a sarkokon? Én már ezen agyalok napok óta.
Hm, kicsit zagyvára sikerült, mert túl sokmindent akartam elmondani, remélem a lényeg érthető lett :), de összefoglalom. Hol a hiba a rajzban? Mit oldanátok meg másképp, ismerve a fenti körülményeket?