Pár éve valamilyen rádióműsorban kerültek szóba az útátjárós balesetek. Ebben említette egy vasúti illetékes, hogy az ilyen típusú gázolások 80 %-a olyan átjárókban történik, ahol az út és a vasút párhuzamosan fut egy darabon. Feltételezem, hogy ezek oka túlnyomó részben figyelmetlenség, de mivel az esetek egy részében az autós életét veszti, sosem tudhatjuk meg, hol is jártak a gondolatai a baleset pillanataiban. Éppen, ahogy te is írtad.
Egy kollégánk is úgy halt meg, hogy lehet egy darabig a vonat mellett vezetett, aminek kicsivel később elébe hajtott. Szervizes volt, minden nap autózott, az a részt is jól ismerte. Soha nem tudjuk meg, mi járhatott a fejében.
Rengeteg olyan gázolás van, ahol a közúti jármű a vasúttal párhuzamosan futó útról kanyarodik a vonat elé, figyelmetlenül hagyva a fénysorompót, talán még azt sem veszi észre, hogy vasútvonalat keresztez. Gázolt így egy barátom a Növény utcánál, ott tílttva volt a jobbra kanyarodás, de persze az autós ezzel mit sem törődve az érkező személyvonat elé hajtott, életében utoljára. De gázolt.úgy személyvonat az egykori Méta utcai átjáróban, hogy a közlekedési lámpa zöld jelzésére az első autó elment egyenesen, a mögötte álló ZUK, pedig nagy lendülettel éppen a vonat elé kanyarodott, jobbra. A sofőr azt mondta - saját fülemmel hallottam - hogy ő csak a közlekedési lámpa zöld jelzését figyelte (ez az egyenesen haladókra vonatkozott, a jobbra kanyarodóknak volt egy ici-pici kanyarodósáv, de oda egy autó sem fért be és nem volt külön lámpa) a fénysorompót észre sem vette! Szerencsére a neki jobbról közeledő vonatot meglátta, így nem ment egy az egyben a vonat elé, hanem megpróbált kikecmeregni a sínekről, így "csak" felborítottuk és kicsit kihegyeztük a ZUK-ot. Egyikük sem azért ment a vonat elé, mert meg akart halni - bár az elsőnek sikerült - egyszerűen csak megszegett egy-két szabály, ezen kívül még figyelmetlen is volt.
Tudod ez olyan lesz mint a"látási és utviszonyoknak"megfelelő sebességet túllépte!Ki ahogy akarja,ugy értelmezi.Van átjáró,nem is kevés,amin már a 40-50 is "légpárnásnak"tűnik,nem hogy 100!
Nem kellenek adatok ahhoz, h gondoljak valamit. Persze lehet, h nincs igazam, de számomra elképzelhetetlen, hogyan lehet ennyire elnézni valamit, ebből jött a 95%. Egy esetre emlékszem, amire tényleg azt mondom, h nem vette észre a fénysorompót. Tán 2-3 éve, Balaton északi part, főútról balra kanyarodni tilos, autós mégis bekanyarodott balra, vasút rögtön az út mellett, jött a vonat.
Azt nem értem, ha nem állnak adatok a rendelkezésedre, akkor miből állapítottad meg ezt a 95 %-os értéket?
Tudatosan szerintem az öngyilkosok mennek a vonat elé, bár ezt ritkán teszik autóval, igaz erre is volt már példa. Véleményem szerint az ilyen balesetekért a figyelmetlenség (mindenki elbambulhat, vagy hozhat egy rossz döntést), illetve a közlekedési kultúra hiánya okozza. Utóbbiak azok, akik gond nélkül átmennek a piroson, előznek a záróvonalon, stb.. Igaz, ők valóban tudatosan cselekszenek, és a vonatnál is bepróbálkoznak, de ez itt nem mindig sikerül.
Igen, emberek vagyunk, hibázhatunk. De egy sereg jelzés figyelmeztet(het) a vasúti átkelőre (már ha ki van rakva). Háromszög tábla, benne egy kis mozdonnyal (vagy az útburkolatra festve). Aztán lehet három állított téglalap tábla egy, kettő, három ferde csíkkal. Van andráskereszt, stoptábla, fénysorompó, félsorompó. Ezekből van, hogy egy-kettő, de van hogy mind jut egy helyre. Eleve lassítva kell megközelíteni az átjárót. Igen, sok mindenre kell figyelni a közúti vezetőnek, magam is lenyomtam ma Pozsonytól 200km-t. Elég fárasztó a folyton a táblaerdőt figyelni, meg a fényjelzéseket. Lehet, hogy a mozdonyvezetőnek könnyebb lenne? Nála csak egy füttykaró van odaszúrva a töltés mellé, pár fénylejzővel :) Viszont neki nehezebb megállnia. :)
Teherautón még tényleg nem utaztam, viszont történtek már balesetek hasonló okokból.
Van egy régi vicc miszerint vasúton kevesebb baleset történik, mert ott nincs előzés, szembe sem jönnek és a mozdonyvezető is ritkán szokta menet közben puszilgatni a fűtőt.
Ez igaz. Azért a többsége ahogy észrevettem azt inkább betartja, hiszen tudja, h a vonat úgyis erősebb. Nekem is van több ismerősöm, aki képes állat módjára vezetni. Városon belül akár 90-el 100-al padlógáz-padlófék felváltja, sokszor megy át a záróvonalon mondván az nem téglafalból van a piros lámpánál is csak akkor áll meg ha már legalább 10mp-e piros még 50 méterről is mikor sárgára vált képes fék helyett a gázt nyomni. A vasúti átjárón viszont nem megy át soha tilos jelzésnél.
Rokoni és baráti körben esett már többször szó erről és senki sem volt ,aki bevallotta volna, h ment már át vasúti átkelőn szétnézés nélkül. Azt viszont többször bevallották, h bizony mentek már át piros lámpánál, meg előztek már záróvonalon meg lépték már túl a sebességet ( igen én is csináltam már ilyeneket) sőt fordultak már meg szabálytalanul ún. rendőrkanyarral a kétsávos úton ( ezt én még nem mertem úton kipróbálni, de kietlen helyen pl. nagy betonplacc már próbálgattam).
Az pedig még egy érv a piroson átmenés ellen vasúti átkelőben, h a megkülönböztető jelzésű autóknak sem szabad, pedig ugye ők szirénával mentesülhetnek több szabály alól is, pl. közúti jelzőlámpánál átmehetnek a piroson, meg előzhetnek záróvonalon stb. de a sorompót ők sem kerülhetik meg.
A sorompó pedig biztosan különlegesebb mindenkinek mint egy bármilyen tábla vagy jelzés, mert az fizikai akadályt jelent, és azt azért már tényleg csak a barmok kerülgetik meg, és azt már nem véletlenül. Az előfordul tényleg, h egyszer-egyszer benézi a fénysorompót mert mondjuk másra figyel akkor mobilozik vagy hasonló, de a sorompót ilyenkor is észre kell vennie.
Sokszor elhangzik, h a vasúti átjárókban lévő baleseteknél majdnem mindig működött a biztosító berendezés, amiatt történt a baleset, h nem vették figyelembe.
"Azt csak mi vasutasok/vasútbarátok gondoljuk(tudjuk), hogy a sorompó - bármely formában - különlegesebb jelzés mint bármelyik más KRESZ szabály v előírás."
Ez elvileg természetesen teljesen igaz, de azért azzal kiegészíteném, hogy a gyakorlatban viszont - szerintem - abszolút nem állja meg a helyét. Rengeteg olyan autós van, aki mondjuk egy záróvonalat adott esetben magasról le...., mivel nem jön szembe semmi, teljesen belátható az út, nincs semmi olyan általa is felismert reális veszélyhelyzet/veszélforrás stb., ami miatt tűrtőztetnie kellene magát (persze ez nem helyes, de attól még egy létező jelenség), ugyanakkor eszébe se jutna egyszer is átmenni a fénysorompó tilos jelzésén. Szóval ez az autósok elsöprő és egyúttal sokkal nagyobb hányadának "szent" jelzés, mint bármely más KRESZ-szabály.
A közúton közlekedő gépjárművezetőnek a fénysorompó ugyanúgy 1 közlekedési szabály megjelenítési formája mint a záróvonal, előzni tilos tábla vagy akár a sebességhatárok.
Azt csak mi vasutasok/vasútbarátok gondoljuk(tudjuk), hogy a sorompó - bármely formában - különlegesebb jelzés mint bármelyik más KRESZ szabály v előírás.
Ugyan utólag nem szokott kiderülni (merthogy meghal...), h miért ment el a pirosan villogó fénysorompó mellett, de olyan 95%-ban tudatos cselekvésről lehet szó, nem pedig elnézésről, hibázásról.
Azért hozzá kell azt is tenni hogy egy autónál sokkal hamarabb lehet korrigálni a figyelmetlenség okozta hibákat. Gondoljunk bele, az ember későn vesz észre egy vörös lámpát a közúton, beleszáll a fékbe és még 100-ról is egészen rövid úton meg lehet állni. A vasúton ugyanezt 1600 tonnával a hátad mögött, nem igazán tudod megcsinálni.
Egy jelzőt elnézni pedig sem a vasúton, sem a közúton nem nagy tudomány. A vonatbefolyásoló igen nagy segítség a mozdonyvezetőnek.
Úgy, hogy aki ember, hibázik. Attól ember. Ritkán, de hibázik.
Minek a mozdonyra sátorjelző, meg vonatbefolyásoló? Hát hogy lehet elnézni egy jelzőt??? El lehet. Ezért kell a biztber a járműre, meg a kurva drága szigetelt vágány, a jelfeladással.
Pedig a közúti vezetőnek sokkal több mindenre kell figyelnie, mint a mozdonyvezetőnek (pl. kormányzás, a többi közlekedő, stb.) Mégis van a mozdonyvezetőnek vonatbefolyásolója, hogy nehogy elnézze a jelzőt...
Ha színvak akkor is tudnia kéne, h ha a felső két lámpa villog akkor az azt jelenti, h megállni mert vonat jön, ami nem 1-2 tonna mint a kocsi hanem legalább 10x akkora.
Ha meg sorompó is van és kikerüli azt nem hiszem el, h nem szándékosan teszi. Vajon a közúti lámpáknál a vezetők hány százaléka megy át a piros lámpán nem direkt? Én azt gondolom ,h a nagy része direkt csinálja az átérek még mentalitás nagyon is jellemző. Meg a nagyon sietek és nem várok 2 percet mentalitás is.