A hibás parancsbevitelt és végrahajtás kiküszöbölését az ugynevezett redundancia elvével érik el. Ez azt jelenti, hogy a beadott parancs nem hajtódik végre azonnal hanem két különböző csatornán fut végig, kiértékelve a kapott parancsot. Ez a két csatorna 3-3 külön számítógépből áll, melyek a 3-as csoportonként különböző programnyelven megírt számítógépes programokkal ellenörzik a végrehajthatóságot. A parancs abban az esetben hajtódik végre, ha a két csatornáról azonos eredmény érkezik. 1-1 csatorna akkor engedi tovább a parancsot, ha a 3 számítógépből legalább 2 helyesnek ítéli azt.
Kicsit soknak tûnik nekem. Mlyen gyátmányú berendezésrõl írod ezt ? És melyik részérõl ?
Mert egy elektronikus biztosítóberendezés nem egyetlen (töbszörözött) szamítógép, hanem több, és a különbözõ feladatú részek megkívánt biztonsaga is különbözõ.
a D70-esítést nem támogatom, az a logika nem jelfogós üzemre való, szvsz, és sokat is fogyaszt.
Kifejtettem már, hogy talán jobb lenne a D55+PC, valahogy úgy, mint Onga állomáson, tehát a függőségeket továbbra is a gravitációra épülő jelfogóegységek valósítanák meg, a PC csak a kezelést könnyítené, pl. menetrendi felülvezérléssel, távvezérlési többletszolgáltatásokkal (AULI stb.).
Így könnyen el tudom képzelni, hogy Budapest-Nyugati pu-n van egy fszt. és egy táblakezelő, valamint egy hangosbemondó.
Az fszt. foglalkozik a vonatok összeállításával, meg amivel szokott :), a táblás kezeli a saját állomását, Rákosrendezőt (B. és IV. tor.), Kőbánya-Tehert (I. és II. torony), és Angyalföld-elágazást, valamint Városliget-elágazást.
Munkanap nappal (8 órában) Rákosrendezőn a B. toronyban, a két elágban és Kőbánya-Teheren a II-es toronyban lenne egy-egy fszt., ha behal a távvezérlés, akkor legyen, aki azonnal bele tud nyúlni, akár csak utastájékoztatás szintjén, akár kurblizni, akár kezelni. Persze egyébként öjü-ben menne az állomás és a nyugatis hangos kezelné az egész körzetet. :)
Ehhez csupán annyi kéne, hogy a Nyugati II., Rákosr. IV. torony, Kő-Teher I. megszűnne, Nyugati I-be, Rákosrend. B-be, Kő-Teher II-be, Angyalf-elágba és Liget-elágba kerülne egy D55+PC. :)
A dominó esetében nem a bakter állítja, nem is az egér, hanem kétgombos kezelés!
A számítógépes iz.ber. semmiben nem nyújt több szolgáltatást, mint a jelfogófüggéses biz.ber.-ek. Azonkívül gondolom, hogy élettartama rövidebb, de nem is annyira megbízható. Egy számítógépes rendszer még egy mágnesen vihar esetén is simáén beadja a kulcsot, de a jelfogós csak részben szokott (ritkán) meghibásodni, de általában (a többi részegység működik, ezért) ilyen esetben azon a részen a vonatok tudnak menni hívóval, míg ha a neylonbiz.ber.-en elég, ha kiég a képcső :)))))
> de digitális biz.ber.: még kimondani is rossz...
És ugyan miért ?
Az lehet, hogy egyenlõre még drága (tényleg, tud valaki mai árakat összehasonlítani ? Egyaltalan, gyártanak még jelfogós rendszereket ?), de a fejlesztési költsége miatt drága annyira, idõvel lejjebb fog menni az ára.
A biztonsága miatt kár aggódni. Maximum leáll minden, de hibázni kevesebbet fog, mint a régiek - idejenek túlnyomó részét a saját maga ellenõrzésével tölti, és úgyis mindenbõl 2 vagy 3 fut párhuzamosan.
Mondjuk azt igen furcsa érzés volt látni, hogy egérrel állítanak vágányutat - de gondolom hajdanaban a tekerésrõl a gombnyomogatásra is hasonlóan furcsa lehetett átállni.
Hogy most kevés van, az egyszer biztos. tudomásom szerint: Csillebérc(egyközpontos verzió) , Kőbánya felső, Szfehérvár (Integra-hibrid), Komárom (leállítás előtt).
Igen, képfeltöltést még tervezek, de mint minden, ez is idő.
Az ESTW-t még nem votl szerencsém llátnji, én továbbra em pártolom, hogy a biztosítóberendezés szerepét egy számítógép töltse be. Legyen D55, D70, mellékvonalakon jó a KA 69 is, sőt e számítógépes felülvezérlésű dominókat is jónak tartom, de digitális biz.ber.: még kimondani is rossz...
Ez nagyon jó, régóta vártam már valami hasonlóra, ahol részletesebben is megismerkedhetem a biztberekkel! Két észrevétel: a képekre nem lehet rákattintani és nagyban megnézni - gondolom, később sokkal több is lesz belőlük. A másik pedig a VES-hez kapcsolódik: én nem mondanám, hogy "nem igazán terjedt el", hiszen rengeteg helyre telepítették, még Ferencváros Személyen is ilyen volt! A komáromi berendezést mostanában wáltják ki ESTW-vel.
Tulajdonképpen még csak a D55-ről van rajta egy leírás, ami valószínű Neked nem elég, de kezdésnek talán megfelel. Kép sajnos még nincs róla feltöltve, de folyamatban van...
Hát, attól függ, hogy milyen szinten érdekel. Csak a kezelése? Vagy esetleg az alapáramkörök is? Vagy olyan leírást szeretnél kapni, aminek elolvasása után annyit fogsz tudni, mint egy igazságügyi bizt. ber. szakértő?
Mert a működési elve már több hozzászólás keretében elhangzott itt, tessék visszaolvasni! Egyébként pedig műszerészképzésben 2 év, egyetemen 1,5 év alatt tanítják/oktatják az elveket.
domino 55, 67 vagy 70 es bizber röl keresek komplett leíírást ami tartalmazza a müködési elvét kérlek segytsetek mert a suliba kaptam feladatként. itt a foru,mon irjatok vagy mailbe
Értem. Egyébként még anno tanultam, hogy a piros az egy picit más szín, mint a vörös, és azt hittem, hogy ez miatt alkalmazzák a "megállj-jelzésre" a "vörös" kifejezést.
Szóval amikor az első utasításainkat írták (vö. az első jelzési utasítás 1906-ra datálódik), akkor a piros, mint az arc színe (pír) nem volt olyan elterjedt szó, mint a vörös, ezért — lévén félkatonai szervezetről van szó — a vörös mellett döntöttek az illetékesek, majd ez öröklődött, lassan már 150 éve.
(Igaz, hogy pongyolán fogalmaztam, de asszem érthető).
A vasúton a piros szót szabad lesz elfelejteni! Csak vörös van! :-)
A tolatásjelző kék jelzése a vonatoknak nem jelent "Megállj!"-t, tehát a vonat nyugodtan kihaladhat az állomásról, ha kék tolatásjelzők vannak mellette. A tolatásjelzők csak az állomáson belüli, tolatási mozgásokra vonatkoznak.
Külsőtéri Távbeszélő (távbeszélő maga ritkán van benne, jellemzőbb a csatlakozási pont, amihez a mozdonyvezető maga dugja be a készülékét - nem azt - vagy az utasítástadó hangosbemondó külső egysége). Előfordul még jelzők árbócán, álló sárga-fekete csövekben, bakterházakra festve, stb. Természetesen a "dobozban" nem csak a telefon van, abban van az önműködő térköz vagy az útátjáró vezérlése, a telefon csak mellékes járulék.
Vannak az önműködő térköz, és biztosított útátjáró-jelzők. Azoknál van egy doboz, amelyen FEKETE NÉGYZET ALAPON VAN EGY FEHÉR NAGYNYOMTATOTT T-BETŰ. Az mit jelent?
Tulajdonképpen a főlapon csak egy vörös világít, a Hívójelzés csak kiegészítő jelzés. Az előjelző a főlapon lévő jelzésre (esetünkben a Megállj-ra) ad előjelzést. Ugyanezt az elvet követi a "sátorjelző" is.. :)
> Az árbócon látszik, hogy tolotójelzőről van szó...
Kivéve, ha a távolbalátás korlátozott. (Arról nem is beszélve, hogy így megkíméljük a mozdonyvezetőt egy döntéstől: egyszerűen elég, ha megjegyzi, hogy vörösnél mindig meg kell állnia a vonattal).
Egyébként pedig a piros az a túrórudi, a jelző pedig vörös.
Remélem ezt nem gondoltad komolyan, hogy az egyiknek kérünk, a másiknak meg nem! Mindennek kérni kell, ez így van jól kitalálva.
Mert ha a te verziódat megengedjük, akkor megint olyan szabályzást kellene írni, hogyha az a vonat lila és a második holdtöltét követő páratlan hét szerdáján 22:00-22:30 között közlekedik, akkor nem kell engedélyt kérni. Azt hiszem belátható, hogy ez nem életképes ötlet.