A Déliben a fölső optika is sárga. Nézd meg az F1-es jelzési utasítást (javaslom: www.zolikom.hu)! A sárga-sárga azt jelenti, hogy szabad 40-el (azért csak 40-el, mert a vágányútban kitérőben álló váltók is vannak, vagyis görbe vas :-) ), a következő jelzőn pedig "Megállj!" jelzés várható. A Ha a jelzőn két fény világít és a fölső sárga, akkor a köv. jelzőn mindig megállj van. A Déliben az ütközőbaknál jobb esetben tényleg "Megállj!"van... :-)
Van olyan háromoptikás jelző is, ahol a fölső fény zöld. Ez a fővonalakon, az átmenő fővágány kijárati jelzőin szokott lenni és a nyílt pályán, a térközjelzőkön. Itt a jelzőn mindig csak egy fény világít a három közül (kivéve hívó), mert a vágányútban soha nincs kitérőben álló váltó.
Mellékvonalakon (pl. Széchenyi-hegyi Gyermkevasút: Csillebérc és Szépjuhászné állomás) a kitérő vágányon lévő kijárati jelző is ilyen: ezen vagy vörös van, vagy zöld-sárga.
Olyan sorompó természetesen van egyretöbb amelyben a hagyományos optikában van elhelyezve a LED-izzó. Én a LED optikára írtam sőt talán csak ilyet mivel ttudomásom szerint a fehér szinű LED optika nem rendelkezik engedéllyel a MÁV-nál. Hangsúlyozom a Percept féle LED optikáról volt szó. A MA féle izzó pótló LED természetesen a két vörös és a fehér optikában is elhelyezésre kerül.
Szóval egy zöld, és egy sárga színű ízzó egyszerre?
Minden optikában csak egy izzó van*. A színt a belső lencse adja.
Az optikák (szinek ) elrendezése a jelzők mögötti vágányúttól függ.
Pl. Bak előtti utolsó jelzőn igen ritkán van zöld fény. Ott alul felül egy-egy sárga dukál. Olyan helyen ahol a jező mögött nem lehet görbe vas, ott nem kell alső sárga...
Vannak olyan jelzők (pl. Bp-Déli alagút előtti bejáratánál, Kelenföld felől), amelynek 3 fénye van. (a hívón kívül) Tehát alul a hívó, fölötte sárga, az fölött egy vörös, és végül egy zöld. Csak azt nem értem, hogy a zöld helyett néha sárga ég (sárga-sárga színképnél)
Létezik, hogy a legfelső jelzőben 2színes ízzó van? Szóval egy zöld, és egy sárga színű ízzó egyszerre?
Már egy ideje szinte valamennyi izzonak van LED-es változata (azaz ugyanabba a foglalatba lehet behelyezni a LED-es verziot is.
A Biztbernél néha azzal van a probléma, hogy az ilyen "izzók" nagyságrenddel kevesebbet fogyasztanak, igy az áramérzékelöket (ha van ilyen az adott körben) át kell éoiteni - ami már komoly munka.
Meg itt ott az is felmerül, hogy a LED-es változat másképp reagál a váltóáramu áramkörökre.
Nem nyert! A vasúton is terjednek a tisztán LED-es fénysorompók. Pl. Bfok-Háros-Nt-Diósd között az AS89 ilyen lett, igaz ez a régi érd-felsői AS160 volt előző életében, az lett kompletten áttelepítve. És biztosan hosszasan lehetne még sorolni a példákat.
A gödöllöi vonalon van egy pár ilyen "gyártmány". Az izzónak a fémrészét meghagyták és az üveg helyére beforrasztottak egy ellenállást és a ledet. Szerintem jól néz ki. :-)) (olyan helyeken található meg, ahhol dominópultba építették be a exSígnelites sorik visszajelentéseit.)
Én a meglévő dominó pultokba berakható LED-re gondoltam, a jelenlegi izzó kiváltására.Évekkel ezelőtt bennem is felmerült ez az ötlet, akkor kaptam ezt a választ.
Ennek mostmár megnézem majd a rajzát, de úgy emlékszek, hogy van. (Békéscsaba gurító TjII). Érdekessége, hogy csak a VI-os helyikapcsolóról vezérelhető, a forgalmiból nem. Mondjuk ez gurításnál jogos, forgalmista nem lát oda.
Ahol viszont biztosan van, ebben cseréltem is a pótkék izzót, az Békéscsaba HS2. (hűtőházi iparvágányi sorompót fedező tolatásjelzők) Ez helyszíni kezelésű sorompó, fő jellemzői: kézi csukás, aut. kétszigsínes oldás, 3db tolatásjelző, 1 váltó+váltózárak, 3db vágányzáró sorompó. Ezen objektumok függései a sorompó szekrényben vannak.
A veresegyházi vonalon láttam olyan fénysorompót, melynek fehér optikája izzós, a két vörös pedig LED-es. Ilyet máshol is láthatsz, sőt talán csak ilyet.
...ha a dominópultokban sem izzók, hanem LED-ek lennének..
A veresegyházi vonalon láttam olyan fénysorompót, melynek fehér optikája izzós, a két vörös pedig LED-es. Én pártolom a LED-es jelzőket. Elvileg soha nem égnek ki, így pótvörös sem kell :-)
Talán még jobb lenne, ha a dominópultokban sem izzók, hanem LED-ek lennének, így nem égetném meg az ujjamat, ha egy régóta világító izzó fölötti kockát megfogok. :-)
Én, igen, mert amit Te lattal, az azért nem igazan vasut, legalabbis ebböl a szempontbol... Ne akard félreérteni, amit irtam, szerintem nagyon is tisztaban vagy vele, mire gondoltam; nem megsérteni akartalak, de erre szerintem nincs ralatasod. Bocs.
A MA ledjénél arra gondolsz, hogy az a bizonyos áramkomparátor időnként letíltja? (mármint képes sőtétre kapcsolni magát?) Vagy van más rossz tapasztalatod is?
Ledes fényforrást lehet engedélyezni, ha az árbóc színezése egyértelművé teszi a fényt, vagy annak hiányát, és csak egy fény lehet a jelzőn (kivétel hívó, de ez érthető). Magyarul, a fény hiánya, vagy elszíneződése nem okozhat téves parancsot. Ez azért van, mert az áram mérése nem garantálja a megfelelő jelzésiképnek a kintlétét.
Röviden ennyi.
A Mautomatikás meg nem igazán jó. Sok vele a negatív tapasztalat, és nem mindig azt tsinálja amit kéne. Ez utóbbi kijelentésem nem szakmai állásfoglalás.
Az MA kft által gyártott további előnye hogy a fényell. jelfogó is maradhat a régi egytekercses csévével mig a teljes ledes optikánál cserélni kell a fényellenőrzőket kéttekercsesre.
Egyik nap le szerettem volna fényképezni Százhalombatta állomás biztosítóberendezését berendezését, de az éppen szolgálatban lévő hölgy nem engedte, azt mondta, hogy "Nem szabad." Van valami jogszabály, ami megtiltja a fényképezést??
Melyikről? A Müszer Automatikásat Te magad irtad, a MES kft által készített pedig hasonló módon közvetlenül az izzó helyére építhető be. Mivel a Percept féle a lencsetartó helyére kerül, ezek pedig az izzó helyére.