Keresés

Részletes keresés

Dr.Platon Creative Commons License 2019.06.19 0 0 4534

Tényleg szép állapotban van. Reális ár ez érte egyébként?

Előzmény: DECKARD (4521)
Dr.Platon Creative Commons License 2019.06.19 0 0 4533

Ez tényleg szimpi darab, Bár számomra talán sportosabbnak tűnik a kívánatosnál. :)
Mindegy, most már várok augusztus végéig, hogy megtapasztaljam, mennyire más a kalóz. Remélem nem lesz se szélcsend, se piros jelzés. 

Egyébént melyik kishajó típus a legyszélesebb az összes közül?

Előzmény: Flagstaff (4520)
Flagstaff Creative Commons License 2019.06.19 0 0 4532

Ezt a videot láttam, ez alapján valóban nem tűnik lehetetlennek. Egyvalamit ne felejts el. Ez a legalapabb spinnaker felszerelés, nincs spibaum. csak hátszélben használja, de a spinnaker nem csak teljes hátszélben előnyös, sőt.

Érdemes ezt a videot tanulmányozni hogy mennyi minden teendő van egy spi felvonásával:

https://www.youtube.com/watch?v=fLHjP5iA3Hk

Mindezt úgy hogy a srácok tudják is hogy mit csinálnak.  Nekem egy közepesnél erősebb szélben (amikor már ki kell ülni a deck legszélére) sima fordulás fock+grósszal is nagy odafigyelést és sokkal több időt igényel mint manschafttal. Tavaly egyszer eljött velem a nagyobbik lányom, teljesen profin tudtunk kreuzban forgolódni egy kis gyakorlás után.

Előzmény: vakrepulo2 (4530)
DECKARD Creative Commons License 2019.06.19 0 0 4531

Ha nincs szél, nem is az :DDD

Előzmény: vakrepulo2 (4530)
vakrepulo2 Creative Commons License 2019.06.19 0 0 4530

egyébként nem tűnik lehetetlennek:

https://www.youtube.com/watch?v=3c79oh1-NNg

 

Előzmény: vakrepulo2 (4529)
vakrepulo2 Creative Commons License 2019.06.19 0 0 4529

nekem is az a tervem, hogy elsőnek csak picike, totál hátszélben húzom fel a spinakkert, baum nélkül, hogy legyen egyáltalán bármi elképzelésem arról, hogy hogy néz ez ki

egyenlőre még számomra is elképzelhetetlen ennyi madzag a fedélzeten össze vissza

 

az nekem is probléma, hogy folyton fogni kell a kormányt, most valami olyasmit akarok megpróbálni, hogy egy gumipók két végét rá akasztok a hátsó bikákra, a közepét meg ráhurkolom többször is a megfelelően tartott kormányra

 

az a várakozásom, hogy a szokásos pár mp-es kormány elengedést ki tudom tolni 5-10 mp-re és annyi időm lesz végigfutni a fedélzeten felhúzni a spinakkert, meghúzni a két hátsó kötelét és visszafutni a kormányhoz

Előzmény: Flagstaff (4528)
Flagstaff Creative Commons License 2019.06.19 0 0 4528
A kérdést tegyük fel úgy, hogy manschaft nélkül lehet-e spinakkerezni kis jollén?
Nekem úgy tűnik hogy igencsak nehézkes a spibaum kezelése - mondjuk egy haulzolás - meg a spi fel-lehúzása ha nincs velem senki, márpedig általában nincs. Nagyon-nagyon gyenge hátszélben olykor elgondolkodom hogy talán jó lenne ha most kint lenne velem, mert teljes hátszél környékén lehet vele menni spibaum nélkül is. Persze lehet hogy olyankor is jobb ha van spibaum, ezt nem tudom. De az alap probléma az egyedül kezelés, hacsak nem születtél polipnak. Jó hosszú karokkal hogy egyszerre tudj két kézzel az árboc környékén matatni meg minimum kormányozni se ártana mert egy véletlen haulzolás az eléggé letaglózó tud lenni.
A másik gond az hogy közepes körüli szélben már így is eléggé megy a hajó oldalszél környékén és ki is kell ülni a szélére, ha ezt még meg kellene tetézni még 3-4m2 vitorlával, hát megint csak lenne baj. Persze valoszagú ez sem lehetetlen, kicsit visszább linkeltem videót ahol a csóka L2-vel trapézol és fent van neki a spi is, elég erős szélben, azt valahogy felhúzta egymaga. És akkor az utolsó gondom ezzel kapcsolatban hogy kicsit jobb szélben ha már megsiklik a hajó alig van olyan irány nálunk a tavon ahol 5 percig lehet egy takkon haladni. Mire egyedül talán felkínlódnám, szedhetném vissza. Valószagú a Balaton más tészta ahol fél napig mehetsz csak oda irányban ahová akarsz a déli part mentén, vagy ha gyenge a szél még másnap is. :-)
Előzmény: vakrepulo2 (4526)
vakrepulo2 Creative Commons License 2019.06.18 0 0 4527

Ha epitenem kene spibauomot torott rakos bot ingyen adott maradekabol csinalnam

(Sot ha kell valakinek asszem van is ilyenem ajcsiba)

Előzmény: Flagstaff (4525)
vakrepulo2 Creative Commons License 2019.06.18 0 0 4526

Es szoktal spibaum nelkul spinnakerezni?

1altalan lehet?

Előzmény: Flagstaff (4525)
Flagstaff Creative Commons License 2019.06.18 0 0 4525

Nekem sajna hiányzik a spibaumom így nem tudok erről referálni. Kisebb falvastagságú alucsővel lehet nyersz pár dekát, bár összességében nem  tudom számít-e bármit is a spibaum súlya.

Előzmény: vakrepulo2 (4522)
Flagstaff Creative Commons License 2019.06.18 0 0 4524

Na ez tényleg szép. Az ára is ennek megfelelően alakul.

Amit mutattam a wikipedia szerint több mint 10 centivel szélesebb a 420-nál és közel 10 centivel a 470-nél. Míg a vitorlafelülete kisebb mint a 470-é és kb egyforma a 420-szal, addig a súlya 30kg-mal nehezebb a 420-nál. Ekkora méretnél ezek már számítanak valamennyit, persze ez is inkább az exversenyző sikló testű kategóriát erősíti és nem  a túrásat. Egy reff épp még jól jönne ha lenne rajta.

Az biztos ha látnék az ebayen reffelhető L2 vitorlát, arra még beruháznék. Amikor láttam épp nem volt rá beruházni valóm. A gyári szép színes vitorlámat nem szeretném átalakítani, épp elég a fockon az UV védő. Szerencsémre az itt ajánlott vitorlavarró hölgy utánajárt a dolognak és talált színben passzoló anyagot (narancssárga) így nem kell szürke vagy kék szegélyt nézegetnem. :-)

Tegnapi jó hír (nekem mindenképp, de azért megosztom) hogy a hajómat a mostani vihar nem borította fel, szóval van rá esély hogy sikerült jó helyre kötni. Tavaly látszott is a google mapson, egy nyári hétköznap délután három tájban  készült felvételen. A vitorlás tábor résztvevőit épp bevontatták a felvételen. :-D Az idén még be van fagyva a tó a google maps szerint, de én simán evezek rajta az órám nyomkövetője alapján. :-D

Apropó! Jófogáson most láttam eladó az Aquila. Abszolút filléres pénzért, akinek van rá jogsija annak jó vétel lehet.

Előzmény: DECKARD (4521)
vakrepulo2 Creative Commons License 2019.06.18 0 0 4523

Előzmény: vakrepulo2 (4522)
vakrepulo2 Creative Commons License 2019.06.18 0 0 4522

elsore kicsit neheznek tunik a beszerzett 80 dekas spibaumom

Velemeny?

DECKARD Creative Commons License 2019.06.18 0 0 4521

Nem rossz ötlet, bár gyanítom a stabilitása inkább a 420/470-re hasonlít. Az a kalóz tényleg le van némiképp pusztulva. A lukak az oldalán tippem szerint valamiféle tárolórekeszek, a légszekrény a képek alapján valószínűleg a dupla fenékben van, ahogy az általában szokott lenni. Ez a kalóz viszont jól néz ki:

https://hajoeladas.hu/kaloz/49186

Előzmény: Flagstaff (4520)
Flagstaff Creative Commons License 2019.06.18 0 0 4520

Nemtom. Bár nem Kalóz, de valamivel szimpatikusabb állapotú:

https://auto.jofogas.hu/fejer/Vitorlas_445_Jolle_93115044.htm

A szélessége is elég korrekt.

Előzmény: Dr.Platon (4519)
Dr.Platon Creative Commons License 2019.06.18 0 0 4519

Találtam egyet. De többek között nem értem azokat a lyukakat a deck oldalában. 

Előzmény: DECKARD (4518)
DECKARD Creative Commons License 2019.06.17 0 0 4518

A fentről 4. ábra a hivatkozott, amúgy. A kalóz jó ötlet kezdetnek. Ha sólyázni kell, akkor a súly nagyon nem mindegy, meg persze a sólyakocsi kereke. Ha vízen tartod akkor meg nagyobb esőzések után azért célszerű felmerni. A fa kalóz kerülendő, ha nem akarsz magadnak bajt. Igazából a legjobb egy parton tartott könnyű műanyagkalóz csak az meg drága... Mindenesetre legyen légszekrénye és az zárjon is jól...

Előzmény: DECKARD (4516)
Dr.Platon Creative Commons License 2019.06.17 0 0 4517

Még semmi sem biztos, de ha végül kalóz lesz, akkor egyelőre csak a Balatonon. Egy jóbarátnál ki tudom sólyázni, télre pedig akár ott is hagyhatom a kertjében.

Előzmény: Guminokedli (4512)
DECKARD Creative Commons License 2019.06.17 0 0 4516

Teljesen jogos, elírtam, ez pont a tőkesúlyos definíciója. Amit a magyar terminológiában jollénak jollénak hívunk annak (és a többtestűnek is) az a jellemzője, hogy 90 fok környékén megszűnik/negatívvá válik a visszaállító nyomaték. ld. alább katamarán vs. tőkesúlyos. Jolle görbéje a katamaránra hasonlít csak a kezdeti rész meredeksége kisebb.

https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjFwea21e_iAhXDAewKHR0xCr4QjRx6BAgBEAU&url=%2Furl%3Fsa%3Di%26rct%3Dj%26q%3D%26esrc%3Ds%26source%3Dimages%26cd%3D%26ved%3D%26url%3Dhttps%253A%252F%252Fwavetrain.net%252F2013%252F05%252F16%252Fmodern-sailboat-design-quantifying-stability%252F%26psig%3DAOvVaw3PR2anCyMB1eV5VtlSxV49%26ust%3D1560831525356875&psig=AOvVaw3PR2anCyMB1eV5VtlSxV49&ust=1560831525356875

Amúgy nagyjából ez az egyetlen értelmes definíció, mert ez egy nagyon jelentős (létfontosságú - néha szó szerint) viselkedésbeli különbség alapján sorolja ide v. oda a hajókat. Persze hívhatnánk alakstabil meg súlystabil hajóknak, nekünk nem volt olyan dilemmánk, mint a németeknek, mert nem volt elterjedve olyan nagy alakstabilitású nyitott kishajó ("jolle") amely még egy kis tőkesúllyal is el volt látva :)))

Előzmény: DECKARD (4513)
Flagstaff Creative Commons License 2019.06.16 0 0 4515

Valószagú a német se tudott rá jobb szót találni annál hogy kieljolle. De ha a jolle egy alakstabil valaminek a  meghatározása, akkor a kiel megléte ezt alapból üti.

Angolban is bizonyos hossz alatt (6m környéke) minden dinghy. Az evezős, a vitorlás, a motoros, a fa, a felfújható, az dinghy. Afelett már boat meg vessel meg ki tudja a hajónak mint olyannak rokon értelmű kifejezése. Jó esély van rá hogy ez Germanisztánban is így van, ami nem éri el a boot ingerküszöböt, arra jobb híján rámondják hogy jolle, de mégis megkülönböztetik azzal hogy: KIELJOLLE. Részemről PEACE, a legtöbbünknek itt a 10m2 a határ, ott meg tényleg leginkább a jolle wikipedia szerinti meghatározása marad. :-)

Nálunk a tavon vagy egy Aquila, elég stabil jószág, pedig ha minden igaz csak a svertes verzió. Mondjuk akkora teste van ami mellett az átlag kis jollék tényleg csak lábvizes lavórnak látszanak. :-D Teszem hozzá, az se 10m2 alatti játékszer. :-)

Előzmény: Guminokedli (4511)
Flagstaff Creative Commons License 2019.06.16 0 0 4514

Még véletlenül se kötekedésképp,de melyik svertes jollénak (dinginek vasalódeszkának, babafürdető kádnak, bánom is én :-D ) van olyan alakstabil formája ami riggelve a legénység aktív közreműködése nélkül 90 fok körüli dőlésből még visszaáll? Vitorlázat nélkül a sajátomnak jó ha 45 fokos szög saját alakstabilitása van. Persze elég extrém példa, könnyű a hajótest és magas az árboc, ráadásul alu, súlya is van.

Csónakház, hivatalos kikötő nincs szóval ma az érkező vihar előtt le is vettem a fockot hátha így nem rúgja fel a szél a bójára kötött hajót és holnap nem az oldaláról kell délután visszaállítanom. Bár most máshova kötöttem mint tavaly, az új helyén sokkal  jobban védve van a délitől és az északi bármilyen erős még nem ér le a tó felszínére. Szétszedni, felsólyázni a házhoz sem feltétlen opció.

Előzmény: DECKARD (4513)
DECKARD Creative Commons License 2019.06.16 0 0 4513

A jolle kifejezést használják kis nyitott csónak értelemben is (ld. német wiki alább). Ilyen értelemben természetesen beszélhetünk kieljolle-ról. Németországban. Viszont a magyar szaknyelv a svertes hajók megnevezésére használja, kicsit hajómérnökibb megközelítéssel az olyan hajókra, ahol még 90 fok körüli dőlésnél és van értelmes visszaállító nyomaték. Ebben az értelemben a persze egy libera is jollénak tekinthető. Nálunk tradicionálisan a kis nyitott csónakra inkább a - meglepő módon az angolszász szaknyelvből átvéve -  a dingit megnevezést használták (vö. balatoni dingi), de ezt is már leginkább csak a 70+ klasszikus balatoni vitorlázóktól lehet hallani.

"Nem szégyen ha valamit nem, vagy nem jól tud az ember,..." ezzel mondjuk teljesen egyetértek. Mondjuk a félműveltséget, különösen ha ilyen imponáló magabiztossággal társul, azért elég zavarónak tartom.

Előzmény: Guminokedli (4511)
Guminokedli Creative Commons License 2019.06.16 0 0 4512

Jogsi nélkül ajánlom a kalózt. Megbízható, alakstabil, kezes hajó és olcsón ki lehet fogni szép darabokat. Mivel svertes tarthatod csónakkikötőben ami sokkal olcsóbb. 

Egyébként melyik tavon akarod használni?

Előzmény: Dr.Platon (4499)
Guminokedli Creative Commons License 2019.06.16 0 0 4511

Micsoda arrogancia. Az a kifejezés, hogy "kieljolle" azokat a típusú hajókat jelöli Németország északi területein amelyekről írtam. Ezek jollék. Ez nem vélemény.

Nem szégyen ha valamit nem, vagy nem jól tud az ember, de az igen ha valaki az egy isteni igazság birtokosának érzi magát. Kérlek kímélj meg a választól!

Előzmény: DECKARD (4505)
Flagstaff Creative Commons License 2019.06.16 0 0 4510

Upszi kimaradt hogy a vízben minél hosszabban lóg valami a hajóból, annál rosszabb a közegellenállás miatt, hiába a NACA profilra formázás, ezért ezt a felületet próbálják minimalizálni.

Hátszélben hajózásnál a jollék svertjét is felhúzzák a veszteségek csökkentése végett.

Előzmény: Flagstaff (4508)
Flagstaff Creative Commons License 2019.06.16 0 0 4509

Látszik hogy jellemzően angol fórumokon kutakodtam. :-)

Én is gondolkodtam  hogy leszedem a trapézt spórolva némi súlyt meg minek fityegjen ott, de aztán megtartottam a manschaftnak kapaszkodónak. :-) Plusz a nagyobbik lányom elég vagány teremtés, némi szoktatás meg gyakorlás után biztos simán rá lehetne venni (és még élvezné is) hogy azon lógaszkodhat. :-)

Előzmény: DECKARD (4506)
Flagstaff Creative Commons License 2019.06.16 0 0 4508

Minél bonyolultabb egy hajó, annál inkább tudni kell mit miért csinálsz, nincs előny hátrány nélkül.

A mélyebbre nyúló tőkesúly ott hátrány, ahol a vízszint alacsony. Ezért a hajótervezők más megközelítést alkalmaznak. A nehezen megoldható, víznek kitett mechanika helyett egyszerűen fixre csinálják az alsó részt. Aztán rajzolnak a hajónak egy túlméretezett vitorlázatot. Ami kicsi szélben is biztosítja hogy kielégítően tudjon mozogni.. A szél erejének a növekedésével a vitorlát reffelik amitől az árbocon lejjebb kerül a CE pont ezáltal a növekvő szélben csökken a billentőnyomaték. És így tovább, míg viharos szélben már csak egy picike fock meg egy alig grósz marad.

Jolléknál ez egy kicsit másképp működik. Ott a "tőkesúly" gyakorlatilag oda mozdul ahová szükséges a stabilitás miatt persze mindenféle mechanika nélkül, pusztán az életösztönére hallgatva :-D . Típus és/vagy vitorlázatfüggő hogy van-e reff vagy nincs. Az én L2-mön nincs, de a New Wave (nem  verseny) kivitelűeken van, a hajótest mindkét esetben ugyanaz.

A vitorla magasság/hosszúság arányának a növelésével és egy felső kitámasztóval kedvezőbb, kicsit talán jobban formázható "szárnyprofil" érhető el, ami már közvetlen az árboc csúcsánál profitál a szél erejéből. De valamit valamiért, mivel ez hatással van a billentő nyomatékra, ezért nem lehet ész nélkül alkalmazni. Csak nézd meg egy Kalóz vagy egy Kadét és egy 29er vagy valamelyik RS hajó vitorlázatának az alakját mennyiben más. A 29er egy nagyon nagy teljesítményű kifejezetten éles szerszám, ugyanakkor kissé ideges viselkedésű verseny jolle. A Kalóz meg a Kadét is ugyanúgy utánpótásnevelő ifjúsági versenyjollénak készült, csak van pár év köztük a tervezésben/anyaghasználatban. :-D

Előzmény: Dr.Platon (4504)
DECKARD Creative Commons License 2019.06.16 0 0 4507

A kibillenthető kiel elsődleges célja az IMOCA hajókon inkább menetben a szél felé billentve a visszaállító nyomaték növelése, de persze arra is jó lehet amit említettél. Annyira szélesek ezek a hajók, hogy régebbben komoly probléma volt hogy átfordulva is stabil egyensúlyi helyzetbe kerülhetnek...

Előzmény: Dr.Platon (4504)
DECKARD Creative Commons License 2019.06.16 0 0 4506

A Club 420 alapvetően az USA-ban elterjedt (talán még Angliában?). Szóval itthon inkább olyan lepattant régi (akár 30+ éves) eredetileg verseny 420-akat lehettalálni amiről a trapéz már lekopott:)))

Előzmény: Flagstaff (4502)
DECKARD Creative Commons License 2019.06.16 0 0 4505

https://de.wikipedia.org/wiki/Jolle

Te itt valamit félreértesz. Nem vitatkozunk. Vannak szakmai definíciók, elfogadott szóhasználat és van a te véleményed.

Előzmény: Guminokedli (4497)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!