Igen, úgy pengetsz. Legalábbis Gambale módszere is valami hasonló dologról szól. Nincs meg a videója? Ha ekkora rá az érdeklődés, felnyomom valahová...
Érdekes amiket írsz, csak kicsit elmásztál a témában ugy érzem, kifejezetten a váltott pengetésről volt szó az elmult 20-30 hozzaszolasban en is ezzel kapcsolatban fejtettem ki hogy én hogyan csinálom...
Logikus , de ha csak gyors osszefolyo hangokat akarsz , es inkabb mikor "offbeat" mesz ra egy hoszabb hangra , racsuszas mondjuk .
De ha meg kell pengetned rendessen hogy meglegyen az "attack" es egyforma is legyen akkor meg muszaly csak fentrol pengetni , lathatod a bogosoket akik pengetovel tekerik , az alulrol megpengetett hur mindig hangsulytalanabb akar mennyire igyekszel ez bogonel igen hallatszik illetve a masodic pengetes elvesz az alapzajba ( dob stb) , de gitar eseteben is . Eros egyforma Dzsi Dzsi fentrol lessz nyomva .
Amugy meg kell egy sebesseg a pengeteshez es a gyorsulashoz kell egy kis utat leirjon a pengeto maskeppen nem lessz rovid hatarozott tiszta nem tudom szamszeruleg de az erositok gyorsasaga , reagalasi ideje micro secundumokban van megadva es egy gitaros nagyon erzi ha nem "harap " az erosito..A leutes lendulet miatt automatikussan az also hur alatt vagy !!!!es vissza lendited az also hurba " jol " megakasztva ( erzessel) hogy rendessen szoljon.es megent fentrol "utsz" es anyira engeded fel jonni a kezfejedett amenyire kell hogy ujbol az elso hurt vagy a harmadik alsot akarod pengetni. Tehat sokkal tisztabb pengetest erhetsz el.
Igaza van a tanaroknak , sweeping eseteben egy kis akadas vagy csuszas megvaltoztatja a hang hossat vagy a leutes idejet tolja el , hat az mar igencsak nem jo . Valtakozo pengetes eseteben az isten se tud kiszedni a ritmusbol !! Melleutsz akadsz , akarmi tartod a tempot es megusztad a balhet vissza hozod magad gyorsan egy kis rutinnal , sweeping eseteben csak egyeseknek , nagyon jo erzekuek es nagyon tapasztaltaknak sikerul majdnem mindig ,
Egy tanulo ugy 10 ev tavolsagban van meg ettol. Ha ugyes es gyakorol.
Ha a gitarbuveszek uj tehnikajara gondolsz "sweeping " az nem uj .Na de ott nem szamit a pengetes tisztasaga es ereje az egesz hang electronikussan van formalva.
Kompresszor /expandor ...=> constans nivoju jel a legkissebb erintesnel is ..innen -> torzito ..stb vasut . eros Gate a nagy erzekenyseg miatti sok mocsok kirekesztesere =>..erosito megent compreszor /expandor es megfelelo hangszoro , de johet meg egy 3000 $ Harmoniser is .Itt mar nem szamit gitar marka, hangszedo ,hurok,minden egyfelekeppen szol .
A Kompreszor es aGate jo beallitasal kiszuri nem csak a zajt de a hangok kozti utozengeseket is . Igy tisztabban halhato mit teker a gitaros , csak hat mar nem gitarhang .
Es meg lenne sok errol a temarol .Ehez egy kulon topik kene .
minden stilusu pengetest jol kell tudni es helyesen hasznalni az adott celnak megfeleloen. Lattam amerikai forumokon rengeteg ilyen celu topikot.
Haladok fentrol E hur és ha a következő az A húr akkor én azt is fentről pengetem meg, isten ments hogy átugorjam a húrt és lentről pengessem meg, csomó időt veszítenék. És ugyanígy visszafelé is.
Nekem ez így logikus, egyszer próbálta rámerőszakolni egy tanár az igazi minden körülmények közötti váltott pengetést, nem tudott meggyőzni :)
Csak a saját példámat tudom elmondani. Tudom hogy agitárosok nem nagyon szeretik a skálázást de én "sportot" csináltam belőle amikor tanulta. Égtem a vágytól hogy bármiféle tempóban és stílusban tudjak kényelmesen játszani, ezért rommá gyakoroltam magam éveken keresztül. A gyakorlatokat 2 féleképpen nyomtam 1x tizenhatodosan 2x triolásan. 60-as tempóval kezdtem majd mikor mindkettő biztonságosan ment feltettem 70-re és kezdtem előről. Majd 80-ról és így tovább egészen addig míg le nem vertem a lécet. Ez igen komoly rutint és biztonságot ad, mert nem lesz olyan zenei helyzet a szinpadon ami zavarba hozna (technikai értelemben) Tempóbiztonságod lesz. Most kifejezetten a tempóról beszélek és nem a zenei dolgokról, mert az külön téma szólózás mire mit játszunk stb.
Szóval elsőre talán a modális skálákat érdemes megtanulni a hármas felosztás szerint minden skálát 6 féle ujjrendben E6 húrról 1-es, 2-es, 4-es ujjal indítva, és A5 húrról ugyanúgy 2 oktávon oda- vissza egy fekvésben, triolásan, tizenhatodosan, hrmasával négyesével, csak a fantázia szab határt hány féleképpen
Csak annyit hozzá, hogy eleinte talán azért tanítják az alternate pickinget, mert annak van egy követhető lüktetése, hallod hol tartasz az ütemen belül, meg ahol én tanultam, ott azt is mondták /;)/, hogy a tempó megtartásához is nagyban hozzásegít, ha tiktakkol a kezed, mint egy ingaóra. És a soundja is tök más, mint a sweep-é, de erre közben birta is rámutatott.
Ha irányban pengetek, azt a két hangot sokszor összerántom, és oda a ritmus, persze, ki kéne gyúrni. Kivétel azért van: akkordot én is úgy bontok (valaki írta, hogy szintén), hogy lefele váltva, felfele meg húzom, tehát irányban. Eleve valahogy jobban kézre áll az irányban pengetés felfele, mint lefele, amikor megismerkedtem a Gambale oktatóval, egy ideig a húronként három hangot is így játszottam (odafele váltva, visszafele irányban). Most nem tudom hogy csinálom, rég volt pengető a kezemben huzamosabb ideig:)
Hú, ez jó téma! Mostanság nagyon szeretnék megtanulni egy-egy sweep-dolgot, de mindig úgy érzem, hogy akadozik.... És anno a legtöbb gitársuli pont az elejét nem vázolta fel elég részletesen. Szóval hogy érdemes nekiállni, hogy olyan "gurulós" legyen a végén? (Tudom, lassan... de milyen gyakorlatokkal?)
A szolfézs abban az idióta intézményesített formában ahogy zeneiskolában tanították 20 éve (feltehetően nem sokat változott a dolog) nem sokat ér. Mondjuk egy 6 éves gyereknek másképp kell ezt az egészet tálalni mint egy 20 éves Nirvana-rajongónak.
Húú nagyon komoly hozzászólások voltak mióta nem jártam itt. Sok embert érdekel így vagy úgy a pengetés. Tulajdonképpen teljesen mindegy hogy penget az ember a lényeg hogy legyen egy módszer ami működik és használható. A világhírü zenészek, és magunkfajta pór zenészek között is van aki erre vagy arra esküszik. A két pengetésnek más a soundja. Úgy tudnám egyszerüen példázni mntha sima nyolcadokat dobolnátok az asztalon a kezetekkel csak balkézzel majd váltott kézze. Ugyanolyan nyolcad lesz mind a kettő csak tök másképp szól. A tempóról annyit hogy váltott pengetéssel nem lehet olyan gyorsan pontosan gitározni mint sweeppel ez fizika, és tényszerű mert össze lehet gyüjteni innen is meg onnan is felvételeket, tempómérőt és ennyi, de mégegyszer mondom nincs jelentősége. Mint említettem volt a váltott pengetősök legatóval szokták ( és a sweepesek is soxor a gurulós sound miatt) kiváltani. A háromféle arpeggio alatt a négyeshangzatok 3 oktávon, a hétfokú skálák terépítkezéses bontása, majd a harmadik a minden húron 1 hang arpeggio melyeket funkció szerint rakunk össze úgymint dúrmajorok, dominánsok, félszűkitettek, mollok, szűkitettek. Bár a rockzenészek ezt főleg hármashangzatbontással szeretik használni
100%-ig egyetértek. A technikai és az elméleti alapokat sem szabad csak száraz technikaként gyakoroltatni illetve elméletként okítani, különben elmegy a nebuló kedve az egésztől. Meg szoktam kérdezni a hallgatóimat, hogy zenélnek-e, milyen hangszeren, stb. Rengetegen mondták már, hogy a szolfézs miatt hagyták az egészet a picsába, mert halálra unták magukat, merev volt a tanár, és büdös volt a zoknija. (Ha esetleg jönne egy okos, és azt hozná ki a fentiekből, hogy szerintem nincs szükség az elméletre, akkor azt üzenem neki, hogy olvassa el még egyszer, szó sincs ilyesmiről.)
Mondjuk a váltott pengetést lehet helyettesíteni máshol is, de megnéztem a Petrukki videót, és ott belémivódott a down-up-down-up mondat sokszor...:) Egyébként én még kezdő vagyok, és valahogy a alternate picking fekszik....
Hi! Lehet hogy hülyén gondolom, de az nem úgy van hogy apreggióknál használunk sweep pickinget főleg, máshol meg lehet szépen váltottan pengetni? mert ha így nézzük akkor mindkettőre szükség van, vagy nem?
En a tabortuz-modszerrel kezdtem. Megtanultam 3 akkordot az elso nap, azokat "reszeltem". Estere egesz gordulekenyen ment az akkordvaltas. Meg is jegyezte konzervativ nagybatyam: akar be is szallhatsz a GnR-be masodgitarosnak, o sem tud tobbet.
Viccet félretéve, tényleg rá kell erőszakolni bizonyos dolgokat a kőlusta gitárosjelöltekre, de én úgy gondolom, hogy a zenetanulás minden percében _zenélni_ kell. Nincs olyan, hogy megtanultál mindent, és utána majd leültök számokat játszani. Ha már le tud fogni ritmusban egy hangot, majd ugyanazon a húron egy üreset pengetni, akkor már el kell játszatni az illetővel egy buta dalocskát, miközben a tanár kíséri. Ez a lényeges különbség pl. az angolszász zeneoktatás és a magyar között, a magyar azt hiszi, hogy akkor lehet zenélni, ha már igazán profik vagyunk. Az angolszász két pohár és egy kanál segítségével már zenél.
Bár én az elején tisztázom, hogy itt nem feltétlenül kívánságműsor megy, hanem haladunk a tanterv szerint, és ha eljut egy megfelelő szintre, akkor hozhat számokat.
Viszont egy kezdő nyilván azért kezd el zenélni, hogy eljátszhassa a kedvenceit, főleg gitáron. Úgyhogy egy jó pedagógus ezt figyelembe veszi, és a tudásával együtt formálja ízlését és ambícióit is, erre pedig a skála egyáltalán nem alkalmas, főleg az elején :-)
Sztem is az, viszont, ha okosan skálázol, akkor jó is lehet.
PL. ha különböző ritmikákban, hangsúlyokkal, és frazírokkal, különböző fekvésekben fűzöd össze az unalmas skálákat, kicsit már olyan, mintha zenélnél is ;)