Az 1980-as évek legvégén, sőt a fal leomlása utáni napokban sem láttam NDK-s rendszámmal ott nyugati buszt (ettől persze még lehetett) az Ikarusok tengerében, azonban valóban az elsők még az NDK-ba érkeztek, vagyis az egyesülés előtt álltak forgalomba ezekből a nyugati buszokból.
>>amin halle-i MAN SL 200 volt, de még NDK-s rendszámmal. Az NDK-ba szerintem már akkor is szivárogtak be nyugati márkájú tehergépkocsik és buszok, amikor még nem omlott le a berlini fal,
Teherautók biztos, de a buszokat nem hiszem. Szerintem valószínűbb, hogy 1990 - ben állították őket forgalomba és ezért kaptak NDK - s rendszámot, illetve NDK - s rendszámokat használtak egy ideig az egyesülés után is.
Azért nem mondanám, hogy ezek olyan nagy újdonságot jelenthettek volna a keleti részeken, mert láttam már olyan képet, amin halle-i MAN SL 200 volt, de még NDK-s rendszámmal. Az NDK-ba szerintem már akkor is szivárogtak be nyugati márkájú tehergépkocsik és buszok, amikor még nem omlott le a berlini fal, legalábbis jó pár ilyen fotót láttam már - szó se róla, én is meglepődtem rajtuk.
"Még jó régen került Békéscsabára három öregebb szóló MAN. Két sárga meg egy kék város grafikás. Úgy emlékszem nem is voltak túl sokáig."
Alkaa nagyon jól elhelyezte őket időben (bár ez Tőle természetes), mert 1996. nyarán érkezett belőlük több is a megyébe. Mindegyik 2-2-0 ajtóelrendezésű szóló MAN volt, kerültek a békéscsabai helyijáratok mellett gyulai 4A, 5-ös helyijáratba és Gyula-Elek vonalra is.
Akkoriban jöttek be az ex-NDK-s Ikarusok nagy számban (IK 260,263,280) és ezek is azokkal együtt jöttek az egykori NDK városaiból.
Élettörténetük úgy alakult, hogy NSZK-s (vagyis nyugatnémet)városokban kezdtek, majd a fal leomlása után gyorsan testvérvárosi kapcsolatok szövődtek nyugati és keleti német városok között és az akkor már cserére érett, de még használható MAN, Mercedes helyi buszokat (ekkoriban már a kocka designos kocsik, pl. Mercedes 405 voltak nagyobb számban náluk) a nyugati városok elég nagy számban átadták a keleti testvérvárosaiknak, ahol ezek a járművek az Ikarusok (az 1980-as évek végén még farmotorosok is jártak menetrend szerinti forgalomban elvétve!), Trabantok és Wartburgok között nagy újdonságot jelentettek.
Eltelt ugye 6 év és ekkor már a volt NDK-s városok is kezdtek gyári új MAN, Mercedes, stb. buszokat beszerzni és az Ikarusok eladása mellett ezeket a "second hand" MAN-okat is értékesítették.
A járművek belsejében lévő matricákból, öntapadós hálózati térképekből látható volt a kelet-német szolgálati hely (általában Dessau vagy Halle), de volt, hogy még a nyugati matrica is rajta volt, így a narancs-citrom szinű gyulai 5-ösön szolgált kocsiban a Mannheim-Ludwigshafeni Közlekedési Szövetség pótdíjfizetési figyelmeztetése is olvasható volt.
1999. nyarára az utolsó ilyen MAN busz is eltűnt a megye útjairól, és akkortájt jöttek az első szóló RÁBA buszok, majd november körül az első csuklósok.
A "városmintás kék alapú" régi MAN egyébként Békéscsabán a 8-as helyi szinte állandó kocsija volt, mint most a fehér újabb MAN.
Biztos? Én tudom, hogy HZE-184, Gyulán, azért látható kevésszer, mert elég magas a fogyasztása, jószerivel csak tanítási napokon van kint. Gondolom, kevés is benne még a kilométer így 4 év után is. Vicces. :-)
Akkor ezek szerint nyári vasárnapi napon fotózgattál... :) Ilyenkor azért nehezebb vadászni, leginkább helyit. Már csak azért is mert egész nyáron a telepen álltak/állnak a csuklós MAN-ok és Rábák, újabbakból csak Classic-ok járnak. Állítólag azért, mert régi Ik-k kevesebbet fogyasztanak és még ezen is spórolnak. Elég hülye szokás...
Na igen a beltér..azt imádom, nagyon bejön az egész ahogy van :) Tetszik, hogy a mennyezeti nem fehér vagy szürke hanem ilyen furi színe van. Talán olyan nagyon világos sárgásbarna. Aki látta az sztem tudja miről beszélek :) Szuper a kétoldalt végigfutó lámpa, a kapaszkodók, a nagy ablakfelületek, a vezetőhely, az ülések,a borítások, a csuklókialakítás...utóbbinak a padlóforgója nagyon ötletesen van megoldva. Szal nagyon bejön az egész :)
Egyedül csak azt sajnálom, hogy már nem jöhetett ki belőle az alacsonypadlós változat :(
Én is szeretem a Rába buszokat. Orosházán van egy Contact 092-es típusú (HLU-102 a rendszáma), legtöbbször Szarvasra vagy Szegedre jár. Ez a típus inkább helyközi típus, mint távolsági. Néhány éve egy csuklós Rába-val utaztam Békéscsabáról Gyulára, nekem akkor tetszett meg a típus. Biztos sok ember szereti még a Rába buszokat, köztük aerio is.