"a nyugati germán nyelvek fejlődésének egy szakaszában (későantikvitás) masszív keltanyelvű tömegek tértek át a germánra"
Ez azért egy relatíve hosszú folyamat lehetett, egyes területeken már a Kr. u. I. században megkezdődött és egészen Kr. u. 400 - 600 körülig is eltarthatott pl. az Alpok magasabban fekvő, elszigetelt hegyláncai között, vagy akár még tovább is.
Kár, hogy ezekből az időkből a források viszonylag szegényesek, ezért túl sokat nem tudhatunk ennek a folyamatnak a mikéntjéről, részleteiről.
Az ötszögletű országban ma is beszélnek kevesek kelta nyelvet. Egyébként egy osztrák történeti nyelvész, bizonyos Stefan Schumacher, kidolgozott egy teóriát arról, hogy a nyugati germán nyelvek fejlődésének egy szakaszában (későantikvitás) masszív keltanyelvű tömegek tértek át a germánra, és ennek a váltásnak számos nyoma tetten érhető a nyugati germán nyelvek későbbi nyelvállapotaiban. A germanizációs érintkezési zónát ő a római limes barbaricumi oldalára eső területsávra helyezi.
Azt még hozzátenném hogy a poroszok és litvánok kereszténységre térése volt az utolsó Európában, a poroszok megtérítése az 1300-as, a litvánok térítése az 1400-as években zárult le.
igen szerintem is, különben elképesztően hamar lezajlott ez a folyamat, néhány generáció elég volt hozzá, hasonlóan történt mint a magyar királyi hatalom lehanyatlása 1241 után, aminek a vége az ország szétesése volt tartományurak kisállamaira 1300-ra
"Szent Ansgar ( 801 - 865 ), ő volt az egyik első skandináv hittérítő és az első hamburgi érsek."
.
Javaslom, aki esetleg ezt nem ismerné, tegyük helyre ezt az egész hittérítő ügyet, mert még soxor szóba kerül (Paul Johnson: a Kereszténység története alapján).
.
Osztályozása:
.
Európa megtérítésének két hulláma
.
1. A térítés első hulláma: Apostoli térítés,
a Római Birodalom megtérítése
.
kb. Kr. u. 37-től kb. Kr. u. 200-ig
.
Apostolok, majd tanítványaik
.
Oka, habár Krisztus meghagyta az apostoloknak ,,Menjetek el az egész világra, és hirdessétek az evangéliumot minden teremtménynek.
Az apostolok mégsem tettek eleget rájuk bízott feladatuknak.
Egész addig, amíg a zsidóság, akik eddig a keresztényeket egy irányzatnak tartották maguk közül, fel nem fogták, hogy a keresztények Jézust istenként tisztelik.
Megindították a keresztényüldözést. Szent István vértanú megkövezése (37-ben) döbbentette rá az apostolokat, hogy Israelben immár nem sok keresnivalójuk van. Összeült az egyház első egyetemes zsinata a Jeruzsálemi Zsinat Kr. u. 49 ahol nemcsak a zsidó hagyományokkal való szakítás (szombat megtartása, koser táplálkozás, véráldozat, körülmetélés, rituális fürdő, templomtisztelet elhagyása etc. etc.) hanem a nagyvilág evangizálásáról is határozat születik.
.
Az apostolok nyomában a kereszténység rohamosan terjed, úgy annyira hogy Néró már 64-ben a keresztényeket az emberiség ellenségeinek tekinti és megindítja a keresztényüldözést.
.
Az első hiullám, az apostoli térítés főbb nevei:
Szent Pál (görögök, Róma)
Szent Péter (Róma)
Szent Márk (Alexandria)
Szent Lukács (Gallia, Dalmácia, Makedonia, görögök)
Szent János evangélista Ephesos, és Antiokhia
Szent András (örmények, görögök, kurdok, szkíták)
id. Szent Jakab (Hispánia?)
Szent János apostol (Ephesos)
Szent Fülöp (Anatolia)
Szent Bertalan (örmények)
Szent Barnabás (Ciprus)
.
2. A térítés második hulláma. Európa újra evangelizálása
.
Kr. u. 540 és 990 között, velünk magyarokkal fejeződik be
.
A megtért és kereszténnyé vált Római Birodalom elesik. A népvándorlással új pogányság ütötte fel a fejét. Szükségessé vált Európa újra evangizálása. Nagy Szent Gergely pápa megindítja Európa újra evangelizálását
"érdekes a koronázási ékszerekhez kapcsolódó történelem"
.
A német vagy ha úgy tetszik római koronaékszerekről még ezzel együtt lesz 4 hozzászólás, mert olyan sok van. Ez van.
.
Akkor a legfőbb koronaékszer
.
Név: Birodalmi Korona
.
Ideje: Vitatott, vannak akik I. Otto-ra tippelnek 960, de többségében II. Konrád vagy III. Konrád idejében elfogadott. Szval úgy legkésőbbi dátum 1150 között. I. Otto és II. Konrád között eddig valamennyi császárnak tulajdonították. Nem kevésbé vitatott mint a magyar Szent Korona.
.
A korona felirata: "CHONRADUS DEI GRATIA " és "ROMANORUM IMPERATOR AUG(USTUS)"
.
A korona zománclemezei: Dávid, Salamon, Ezékiás és Jézus
.
Első említése a koronának: 1198, Walther von der Wogelveide, amikor Sváb Fülöp koronázását énekli meg. A korona leírását is megadja.
.
Elhelyezése: Nem őrizték állandóan Aachenben a többi koronaékszertől eltérően. Mivel a korona a császárrá koronázás legitimációs forrása volt (hasonlóan a magyar Szent Koronához) így a császárok hurcolták magukkal ahol épp voltak, legyen az Aachen, Worms, Speyer, Palermo vagy Prága, Karlsteini vár, Visegrádon is őrizték, igen Zsigmond idejében, majd szintén Zsigmond kezdeményezésére, hosszabb ideig Nürnbergben. Napoleon ideje alatt, Napoleon engedelmével a Thurn und Taxis hercegek őrizték Regensburgi palotájukban.
.
1801-ben aztán I Ferenc királyunk ezt is Bécsbe vitette. Ahol az 1938-as Anschlussig volt. Hitler visszavitette Nürnbergbe, majd 1945-ben visszakerült Bécsbe.
.
Fotok.
.
Rendkívül nehéz fotózni a koronát, mert vastag golyóálló és belül klimatizált üvegkockában van elhelyezve. A becsillogás elkerülése miatt a kamerámat oda kellett nyomnom az üvegtartóhoz.
.
Nem könnyű, elnézést a nem tökéletes képekért, de a Birodalmi Koronát csak az üvegtartója nélkül lehetne jól fényképezni.
hogy a kérdésedre is válaszoljak. Van egy angol barátom, úgy ismertem meg, hogy segítettem neki a diplomáját írni: a római provinciák fürdőéletéről írta, mert a bristoli egyetemen római építészetet tanult és van két fontos hely: Bath Angliában és Aquincum Óbudán.
.
Kint vok nála Bristolban és a családja körbevisz a környéken. Ott vagyunk Glastonbury-ben.
Annyit kell róla tudni, hogy Anglia leghatalmasabb középkori apátsága vagyon ott. Azt, amit VIII. Henrik az alapjaiig leromboltatott.
.
A barátom, a romokra mutatva így szólt, látod, valahova ide van eltemetve Arthur és azt mondják a környéken ha Angliának valaha szüksége lesz rá, akkor feltámad és megsegít.
Nagyon egyszerű a helyzet, a művészetek az amiért rajongok (és a természet)
.
Itáliában élve, ebben szerencsém van.
.
A műalkotások története meg kicsit olyan mint ez emberiség története :) Innen ismerek dolgokat.
.
Ez azt jelenti, hogy empirikus típusú vagyok, a látott és megfogott és elmesélt dolgok tanítanak, nem a könyvek.
.
Pl. az itáliai renaissancet nekem sokkal könyebb Bronzino, Pinturicchio és Boticelli képein keresztül megismernem mint akárcsak egy könyvet is elolvasnom róla. Vagy a középkori Westfalia történetét nekem szebben elmeséli a Kölni Dóm, a Szent Gereon templom, a Santa Maria in Capitol, a Szent Kunibert bazilika mint akármely középkortörténet. Ha figyelmesen körülnézel az ősi szobrokról leolvashatod a személyiséget, a gondolkodást a sorsot és az életet. Ebből is lehet tanulni. :)
Van még bőségesen és ide még két megjegyzés illetve kérdés.
.
Valamennyien láttátok már a római (német-római) koronázási ékszereket, talán jók a képek, hogy kicsit felidézze az emlékeket?
.
A másik, számos ékszer van és ez azt tanítja, hogy a koronázási ékszerek és a koronázás során használt szent kellékek és ereklyék sora, egy igen ünnepélyes és igen bonyolult szertartásra enged következtetni?
.
Akkor folytatom és még mindig nincs vége a Karoling kornak :) A következő Karoling műkincs és koronázási ékszer. (Valójában részben ókori műkincs)
.
Név: Longinus lándzsa, Szent lándzsa
.
Története: Szent Longinus volt az a római centurio aki felelt Jézus kivégzéséért. Személyesen a halott Jézus szívén ő döfte át ezt a lándzsát hogy meggyőződjön Jézus haláláról. Amikor Jézus szívéből nemcsak vér, de víz is folyt ki látta mindenki, hogy Jézus halott. Jézus halála után Longinus százados megtért a keresztény hitre és maga is életét adta a kereszténységért. Néró császár idején szenvedett vértanúhalált. Ma a kereszténység fontos szentjei között tartjuk számon.
.
Az ereklye eredetisége: Az lándzsa nem az eredeti Longinus lándzsa. Ezt a Karoling korban pontosan tudták, hiszen ekkor készült, talán épp Nagy Károly utasítására. Maga a lándzsa Karoling kori munka és igazából ereklyetartó: egy első századi vasszöget foglal magában a lándzsa két fele, az egyik szöget amellyel Jézust megfeszítették.
.
Jelentősége: Birtoklójának legyőzhetetlenséget tulajdonítottak ezért ragaszkodott Hitler a birtoklásához.
.
Őrzése: mint előbb, 1794-ig Aachen mint a többi koronaékszer. Aztán pár évig Napoleon elől dugdosták mint a többi koronaékszert. 1801-ben I. Ferenc mint utolsó római császár, Bécsbe szállíttatta, mert tudta hogy veje Napoleon le fogja mondatni: tehát gyűjtsük össze Németország minden kincsét Bécsbe (németek azóta rázzák az öklöket). Hitler 1938-ban (Anschluss) visszaviteti Németországba, Nürnbergbe. 1945-től Bécs visszakapta. Németek tovább rázzák az öklüket.
.
Az eredeti Longinus lándzsa: Megvan az is és a római Szent Péter Bazilika öt fő ereklyéinek egyike. A Szent Péter Bazilika kupoláját (tervezte Michelangelo) tartó 4 pillére egyikében van elhelyezve (fenn az erkélyen egy rács mögött), alatt Szent Longinus szobra kezében a lándzsával (Bernini alkotása).
.
Képek: a Karoling Szent Lándzsa, belsejében Jézus megfeszítéséhez használt szöggel (a szög első századisága tudományosan igazolt, valószínű eredeti)
Alatta: Szent Longinus szobra a római Szent Péter székesegyházban, a kupolát tartó 4 pillér egyikében (sokszoros életnagyságú)
A Szent Péter székesegyház kupolájának átmérője 43 méter.
A nyugati területeken a 10.századra a fegyveresek többsége magánhűbéres lett. A hűbérurak saját birtokaikból adtak beneficiumokat a hűbéreseiknek. A hűbéresek nem függtek így a királytól, hűségesküt csak a hűbérúrnak tettek, ha a hűbérúr nem engedelmeskedett a királynak, a vazallus sem volt köteles rá.
Az eredetileg hivatalhoz - honor birtok vagy katonai szolgálathoz - beneficium a 860-as évektől örökölhető lett.
877-ben Kopasz Károly Quercyben engedélyezte a hercegi, őrgrófi és grófi cím és vele járó birtok öröklését itáliai tartózkodása idejére, a 9.század végére ez állandósult, nem hívták vissza többet őket tisztségeikből, állandóak lettek.
Az örökíthető, szolgálathoz kötött adománybirtokot a 880-as évektől feudumnak hívták. Az elsőszülött fiú hűségeskü letétele után kapta meg apja örökségét és az örökség nem volt felosztható a szolgálat biztosítása érdekében. Elidegeníteni, oldalágon örökölni a 11.századtól lehetett.
Az államhatalmi funkciók ( bíráskodás, katonaállítás, igazgatás ) a 9.század végére leszálltak a hercegi, őrgrófi, grófi szintre, mivel az uralkodó meggyengült birtokai elvesztésével. A birtokok és állami funkciók örökölhetősége oda vezetett, hogy vazallusokkal rendelkező főhűbéresek kapcsolata meglazult az uralkodó iránt, a távol élők a 10.században már el se mentek a király koronázására. Mivel az állami funkciókat örökletesen gyakorolták, a főhűbéresek utódai apjuktól és nem a királytól származtatták hatalmukat. A nyugati területeken szétesett az állam, a király csak első volt az egyenlők közt. Tényleges hatalma csak azon a területen volt, ahol ő volt a legnagyobb birtokos.
Ez újdonság és teljesen új doksit találtak meg Podolskban, ami igen lényeges hozzájárulás Németország történetéhez. Remélem nem hamisítvány és mihamarabb le fogják közölni.
A birtokadományozással járó hűbéri viszony a 830-as 840-es években fejlődött tovább. A Karoling kor belháborúi során meglazult a missi dominici és az uralkodó közti személyi kapcsolat és csökkent a császári tekintély. Az adott régióban legerősebb uralkodónak engedelmeskedtek, aki beneficiumot adhatott és vehetett vissza. Az uralkodók állandóan birtokadományokat adtak nekik, hogy hűségesek maradjanak és szolgáljanak. A birodalom nyugati részében alig maradt uralkodói birtok, a keleti részen viszont sok megmaradt.
A császári hatalom a 860-as 870-es években formális lett, a hűbériség kiszabadult az uralkodói hatalom alól. A királyok és hűbéreseik közt - főhűbéresek, országnagyok - közt megváltozott a hűbéri viszony. Elvesztette hűségen alapuló jellegét és szerződésen alapuló lett, kölcsönös viszony. 877-ben amikor összegyűltek az országnagyok Quercyben Kopasz Károly jelenlétében ez nyilvánult meg. Kimondták, hogy Kopasz Károlynak ki kell kérnie az országnagyok véleményét. A királynak nyújtott katonai szolgálat az adománybirtok nagyságától és természetétől függ. A kölcsönösség elve alapján kimondták hogy a szerződés uralkodó általi megszegése miatt a főhűbéresek felmondhatják az engedelmességet.
877-ben Hebegő Lajos koronázásakor a főhűbéresek személy szerint hűségesküt - homagium tettek az új királynak, ezért cserébe tanácsokkal - consilium és fegyveres szolgálattal - auxilium szolgálják, Lajos pedig beiktatta őket tisztségeikbe és birtokaikba.
Nagy Károly támaszkodni kezdett a beneficiumhoz kapcsolt vazallus viszonyra, kihasználta hatalma és hadserege erősítésére. A nagybirtokosok hűbéri viszonyra léptek vele. A grófok, missik és a többi főtisztviselő neki tett személyes hűségeskü után kapta meg hivatalát és a vele járó honor birtokot. Ezek az előkelők más, főleg katonai szolgálataikért beneficium birtokokat is kaptak.
A király hűbéreseit vassi dominicinek nevezték. A 9.század elején ezek nagy része kisbirtokos közszabad volt. A vassi dominici tagjai általában 30 telket kaptak, ami elég volt a katonai szolgálathoz. A nehézlovas katonai szolgálathoz 10 - 12 telek hozama volt elég.
A 810-es években nagyjából 10 000 királyi hűbéres volt, akiknek 30 telek beneficiumuk volt.
A nagybirtokosoknak több vazallusuk volt, de ők kisebb beneficiumokat adtak a vazallusaiknak, mint a király. Ezek a vazallusok nem álltak hűbérviszonyban a királlyal, de a 8.század végén és 9.század elején az állam még hatalma alatt tartotta őket. A senior háború idején köteles volt magával vinni összes vazallusát. A vazallust ok nélkül nem lehetett elűzni és szolgasorba taszítani. A vazallus nem hagyhatta el urát, ha az nem egyezett bele. A magánhűbéri viszony csak akkor volt felbontható, ha egyik fél súlyos bűnt követett el. A magánhűbéresek feletti hatalmat erősítette a 6.századi kollektív hűségeskü felújítása. 789-ben és 802-ben minden férfi alattvaló köteles volt a grófokon és missin keresztül hűséget fogadni és elismerni hogy megszegéséért büntetés jár. 806-ban az utódjára Jámbor Lajosra is esküt kellett tenni.
A 9.század elején még nem volt általános a hűbéri viszony, nem volt minden katona hűbéres és nem volt több lépcsős hűbéri rendszer, a hűbérbirtok nem volt örökölhető. A hűbérúr alsó fokon bíráskodott a vazallus felett, de a grófi fennhatóság továbbra is megmaradt. Ez volt a világi immunitás kezdete.